Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten teidän vanheneminen on vaikuttanut hevos..

Lähettäjä: tuli vaan mieleen 
Päivämäärä:   25.8.25 12:20:54

..harrastukseenne?

Re: Miten teidän vanheneminen on vaikuttanut hevos..

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   25.8.25 12:23:49

Lopetin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.8.25 12:23:56

Haluan ratsastaa mahd paljon niin kauan kun jaksan ja voin. En siirrä enkä peru, koska ”nyt on aika jos koskaan”.

Sillä lailla.

Lähettäjä: 50+ 
Päivämäärä:   25.8.25 12:40:03

Panostan entistä enemmän koska rahaa on ja aikaakin kun lapset on isoja.

Lähettäjä: Hoop 
Päivämäärä:   25.8.25 12:41:52

Tykkään vähemmän reaktiivisista hevosista, sellaisista joita olisin pitänyt tylsinä nuorempana.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   25.8.25 12:44:05

Myin hevosen pois tutulle ja käyn harvakseltaan ratsastamassa sillä. Riittää hyvin, olen tyytyväinen ratkaisuun. 25 vuotta oli omia hevosia.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.8.25 13:11:44

Myin neljännen ja viimeisen hevoseni 10 vuotta sitten 47-vuotiaana. Olen edelleen tyytyväinen ratkaisuun. Olisin toki vielä fyysisesti jaksanut, mutta ei harrastus antanut samaa mitä ennen. Nyt mulla on kolme koiraa ja olen ihan onnellinen niiden kanssa. Vähiten kaipaan sitä trailerilla kuskaamista paikasta toiseen ja jatkuvaa vaatteiden ja loimien pesua. Aikansa kaikelle.

Lähettäjä: Dew 
Päivämäärä:   25.8.25 13:18:59

Ymmärrän, että aika on rajallinen ja hankin enemmän hevosia, kun vielä on terveyttä ja voimia harrastaa.

Päivämäärä:   25.8.25 13:20:16

Ratsastan 2-3 kertaa viikossa. Ikää 57 vuotta. En ole ikinä ratsastanut tavoitteellisesti, se on minulle vain mieluisa harrastus. On ollut aina ja on edelleen.

Lähettäjä: Papu 
Päivämäärä:   25.8.25 13:31:58

Enää en kiipeä ties minkä helikopterin selkään, vaan arvostan rauhallisempia hevosia.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   25.8.25 13:55:21

Ratsastaminen jäi, kun ei ole sopivaa hevosta. Aloitan taas, kun kasvatti tulee opetettuna kotiin.

Hoidan hevoset kuten ennenkin, mutta raskaampiin töihin pyydän jo apua.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.8.25 13:59:22

Lopetin tallinpidon kun olin 53. Viimeinen oma hevonen jouduttiin lopettamaan niin sitä myötä loppui kaikki. Loppui itseltä jotenkin paukut fyysisesti ja henkisesti. En kaipaa ratsastamista, en mikään rohkea huimapää ollut nuorempanakaan. Kaipaan hevosia ja sitä arkea niitten kanssa.

Lähettäjä: Ikivanha 
Päivämäärä:   25.8.25 14:11:50

Ratsastin kuuskymppiseksi väh 3 krt viikossa.
Kun omaa ei enää ollut, turhauduin ja lopetin.
En enää jaksanut aloittaa alusta. Tavoitteellinen olin aina joten pelkkä selässä himmailu ei riittänyt.

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   25.8.25 14:19:53

Lopetin nuorten hevosten sisäänratsastamisen.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   25.8.25 14:31:44

Ostin nyt 50v ekan oman 3v :-D
Se oli nyt tai ei koskaan, halusin sen kokemuksen oman laittamisesta.
Muiden heppoja olen kyllä tehnyt, mutta omat on olleet aina vähintään 5v ostohetkellä.

Toivon että tämä kestää sinne kuusikymppiseksi ja sitten voikin jo vaikka köpsötellä vaan suokeilla tms.

Lähettäjä: 51 v 
Päivämäärä:   25.8.25 14:59:52

Lopetin. Vähän liian jännää nykyään tuo ratsastus ja hevosten kanssa "saikkaaminen"

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   25.8.25 15:05:44

Olen 47 v. Lonkat vaivaa, samoin polvet. En voi ratsastaa kuin Max 3kertaa viikossa muuten olen ihan loppu lonkista.
Minulla on vielä oma heppa, en oikein raski myydä sitä kun se on minulle se maailman paras hevonen.
Mutta jos tilanne pahenee vielä niin ainakin liikuttaja pitäisi löytää. Ehkä myynti ois kuitenkin oman terveyden kannalta parempi vaihtoehto.
Uusia en enää laita.

Lähettäjä: 60+ 
Päivämäärä:   25.8.25 15:08:17

Vihdoinkin aikaa harrastaa ajan kanssa.

Lähettäjä: :8 
Päivämäärä:   25.8.25 15:09:09

En ole harrastanut kun hevosestani luovuin vanhuuden takia useita vuosia sitten. Nyt en viitsikään kun on muutakin rahanmenoa esim mökin hankin... Ikää vähän päälle 40

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   25.8.25 15:11:47

Lapsena ja teininä kävin ratsastuskoulun tunneilla kerran tai lopuksi kahdesti viikossa. En päässyt kisaamaan enkä juurikaan saanut kypärän ja Aiglen saappaiden lisäksi varusteita, tallilla pidettiin sitä mitä sattui kotona olemaan ylimääräisenä. Aikuisena olen ostanut omia (laadukkaampia) hevosia, pidän omaa kotitallia, treenaan ja kilpailen tavoitteellisesti.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   25.8.25 15:11:59

Vaihdoin joustorunkoiseen satulaan (Trekker) ja ratsastan entiseen malliin. Lonkat, selkä ja polvet eivät enää pidä kovarunkoisista satuloista.

Lähettäjä: :8 
Päivämäärä:   25.8.25 15:13:34

Ja haluan myös nauttia matkustelusta lomillani

Lähettäjä: 53v 
Päivämäärä:   25.8.25 15:50:49

Just nämä kaks itselläkin! Nykyään kaks heppaa. Kivoja, rauhallisia suokkeja, joita en 30v nuorempana olisi viitsinyt edes katsoa kohti :)

Lähettäjä: 50+
Päivämäärä: 25.8.25 12:40:03

Panostan entistä enemmän koska rahaa on ja aikaakin kun lapset on isoja.

Lähettäjä: Hoop
Päivämäärä: 25.8.25 12:41:52

Tykkään vähemmän reaktiivisista hevosista, sellaisista joita olisin pitänyt tylsinä nuorempana.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.8.25 16:22:57

Ei ole vaikuttanut mitenkään.
Tai no, kisannut en ole kymmeneen vuoteen.
Kaksi omaa hevosta on.
Ratsastan 4-5 kertaa viikossa.
Valmennan paria nuorta kouluratsastajaa, ratsutan nuoria hevosia, ja sisäänratsastan hevosia ja pikkuponeja.
Edelleen reaktiiviset hevoset ovat mun juttu.

Ikää 60 v.

Lähettäjä: xyz 
Päivämäärä:   25.8.25 16:27:47

Elän parasta ponityttöaikaa, koska olen päässyt hyvään valmennukseen ja minulla on kaksi laadukasta ratsua.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   25.8.25 16:32:50

Ratsastaminen loppui, syynä kuitenkin vaivat ja viat, ei niinkään ikä.

Ikä on tuonut ensisijaisesti malttia, varovaisuutta, harkintakykyä, viisautta ja ymmärrystä erilaisiin tapoihin ja hevosiin. Nelikymppisenä ymmärrän ja arvostan hevosta jonka kanssa sukset olisivat menneet pahasti ristiin 20 vuotta sitten. Jos tätä rataa jatkuu, voi olla, että kuusikymppisenä (mikäli edes sitä päivää näen) hipsuttelen My Little Ponyja.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.8.25 17:39:43

Lopetin. Kroppa rikki monesta kohtaa.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   25.8.25 17:44:00

Lopetin. Aloin laskemaan mitä siihen menee rahaa. Vieläkin ottaa pumpusta kun muistelee lukemia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.8.25 19:32:58

Monta syytä lopettamiseen. Hevosen kanssa vanhennutaan, kohta on yhteisesti satanen mittarissa.
Molemmilla on kremppoja, mutta ei mitään niin pahaa, että pitäisi akuutteja toimenpiteitä tehdä.
Luonnon kiertokulkua ei voi estää, mutta kymmenien hevosteluvuosien jälkeen ikävintä on ollut nykyisen tallin henki...osa ihmisistä on mukavia, toisten mielestä ollaan ärsyttäviä muinaisjäänteitä...
Lähes kolmikymppisen hevosen tallia en halua enää vaihtaa, puren hammasta ja kestän.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   25.8.25 19:34:35

En pysty enää ratsastamaan. Ajamaan onneksi vielä pystyn.

Lähettäjä: AeA 
Päivämäärä:   25.8.25 20:17:04

Lopetin 68 vuotiaana kun hevoseni lopetettiin vajaa vuosi sitten. Ei oikein enää halua kiivetä vieraan selkään. Kaipaan kyllä tallielämää ja hevosia. Kaipaan kovasti.

Päivämäärä:   25.8.25 21:37:24

On tullut arkuutta ja jaksan vähemmän. Huomaan että heinän ja turpeen pöly heikentää oloa paljonkin. Vaihdevuosien myötä paino noussut enkä saa sitä laskemaan, en voi sen takia ratsastaa. Pitäisi myydä omat pois mutta en raaskisi. Tiedostan myös että nyt pitäisi tehdä ja satsata, hyviä vuosia voi olla enää esim 10.

Päivämäärä:   25.8.25 21:47:56

Eniten on vaikuttanut (ratsastusonnettomuudessa) vammautuminen, jonka seurauksena tasapaino heikkeni pysyvästi, eikä pudotakaan enää saisi. Sen vuoksi näin vanhenemisen myötä olen luopunut ratsastuksesta oikeastaan kokonaan. Jos pystyisin istumaan hevosen selässä hyvässä tasapainossa, treenaisin varmaan näin vähän päälle viisikymppisenä edelleen tavoitteellisesti, mutta kun en pysty, niin vinossa könöttäminen jollain turvaeläimellä ei vaan jaksa kiinnostaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.