Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko ihmiset tyhmiä vai mitä?

Lähettäjä: Työpaikan tollot 
Päivämäärä:   25.8.25 12:03:41

Onko ihmiset tyhmiä vai ihan vain itsekeskeisiä kuvitellen omien tekemistensä olevan oletus kaikille?

Sinkkutyökaverilla on hintava harrastus, kunnon auto ja omistusasunto, joita jotkut työkaverit ihmettelevät, että kuinka on mahdollista kun about sama palkka on ja "ei minulla vaan olisi varaa". No, ihmettelijöillä on esim. tekoripset, tekokynnet, käyvät ulkomailla useasti vuodessa ja milloin missäkin kylpylässä tai hotellissa viikonloppulomalla, syövät ulkona vähän väliä ja tilaavat ties mitä viihdepalveluja. Näitä siis itse kertoilevat. Harrastava työkaveri ei moisiin rahaa käytä.

Onko kovinkin tavallista tällainen ihmettely?

Re: Onko ihmiset tyhmiä vai mitä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.8.25 12:06:50

"Työkaveri" juu juu :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.8.25 12:09:44

Lukematta aloitusta, on ne

Päivämäärä:   25.8.25 12:11:16

No tolloa on ihmetellä ja kertoohan tuo ihmettely, ettei ihmettelijällä ole oikein rahantajua.

Meilläkin on töissä lähes kaikki samanpalkkaisia. Kukaan ei ihmettele mitään, mutta kyllähän ne talouksien tuloerot näkyvät. Siinä on suuri ero elämäntyylissä onko työkaverilla puoliso matalapalkka-alalla vai kuuden tonnin asiantuntijana.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   25.8.25 12:12:35

Kyllä. Ihminen on lajimääritelmältään tyhmä, laiska ja itsekäs.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   25.8.25 12:14:21

Osa ihmisistä on aivan hemmetin tyhmiä. Entinen kaveri jaksoi jauhaa, miten minä en voi ymmärtää, että jos hän ostaa pizzaa niin hän ostaa seitsemälle hengelle ja se maksaa enemmän kuin meidän pienen perheen pizzat! Enkä ymmärrä, miten hirveää heidän on matkailla kun on paljon lapsia enkä ymmärrä, että jos minä annan diskorahan yhdelle lapselle niin hän antaa usealle! Tuolla entisellä kaverilla oli usein tiukkaa rahasta ja toin heille joskus niitä pizzoja tai jotain muuta herkkuja, ja tuollainen oli kiitos. Heillä on myös osamaksuautot, liian kallis talo, jopa kaksi imuria osamaksulla, on tekotukkaa jne. Meillä halvat autot eikä mitään osamaksuja tai kampaamoja, koska me haluamme mieluummin harrastaa, matkustaa ja vaikka käydä pizzalla.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   25.8.25 12:21:22

On. Ihmiset on pääsääntöisesti tyhmiä. Ja mitä enemmän luen ht-nettiä ja nettiä ylipäätään, niin sitä enemmän olen ihmeissäni siitä, että ihmiskunta ylipäätään on enää olemassa, niin urpoa sakkia täällä pyörii. Toisaalta maailman nykymeno kyllä näyttää siltä, ettei ihmiskunnan tulevaisuus kovin varmoissa käsissä sekään ole.

Sitä paitsi: ei sama palkka takaa samaa varallisuutta. Jollain voi olla taustalla vaikka mittava perintö, hyvin tehtyjä sijoituksia, vanhemmat hommanneet velattoman asunnon jne, jotka mahdollistavat erilaisen elämäntyylin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.8.25 12:29:13

"Siinä on suuri ero elämäntyylissä onko työkaverilla puoliso matalapalkka-alalla vai kuuden tonnin asiantuntijana."

Aloituksen ihmetelty työkaveri oli sinkku. Joten on vielä oudompaa, jos kaksien tulojen taloudessa oleva ihmettelee :D

Mutta juurikin elämäntyylihän se. Monille on myös jotenkin vaikea hyväksyä, että joku muu ei halua, arvosta eikä niinollen ole itselleen kiinnostunut samoista asioista kuin tämä itse. Ei kaikki halua mitään liimailtavia lisäosia itseensä vaikka saisi lahjakortin vaan se käytetään mieluummin kasvohoitoon tai hierontaan eikä kaikille hotelli ole mikään wau-juttu vaan arkinen työmatkan välttämättömyys. Vaan sanopa ihmettelijälle että ei kiinnosta kyseinen asia minua ja siksi en sitä hanki/tee, niin se ottaa itseensä ja alkaa kummallinen puolustelu ja perustelu mutku sitä ja mutku tätä.

Tyhmyydeltä kyllä vaikuttaa se, kun maristaan että rahat ei riitä perusasioihin ja kuinka kaikki on kallista, kun sitä rahaa käytetään kaikkeen täysin turhaan. Jos ei ole varaa sekä ns. turhuuksiin että perusasioihin, se tarkoittaa vain sitä että elämäntyyli on sellainen johon ei ole varaa. Ja sellaisen jatkaminen on tyhmyyttä.

Lähettäjä: sivusta 
Päivämäärä:   25.8.25 12:29:56

Asiantuntijoita btw on mm. opettajat, työkkärintädit ja sosiaalityöntekijät.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   25.8.25 12:31:19

Peritty varallisuus voi tehdä hyvin ison eron, vaikka tulotaso olisi sama. Samoin puolison varallisuus vaikuttaa.

Jos on perinyt omistusasunnon, tai puoliso maksaa edes puolet, on aivan eri tavalla rahaa autoon ja vaikkapa hevosharrastukseen.

Tekoripset tai -kynnet maksavat 50 e/kk, ja eihän sillä rahalla vasta kuin tankkaa kerran (ja yhdellä tankkauksella käy syrjäseudulla vain pari kertaa töissä ja kaupassa). Että kyllä auton (jopa romutasoisen) pitäminen on hyvin paljon kalliimpaa kuin pieni ulkonäön huoltelu. Eli aivan aiheellista ihmettelyä huolitellulta työkaverilta.

Päivämäärä:   25.8.25 12:32:55

”On. Ihmiset on pääsääntöisesti tyhmiä. Ja mitä enemmän luen ht-nettiä ja nettiä ylipäätään, niin sitä enemmän olen ihmeissäni siitä, että ihmiskunta ylipäätään on enää olemassa, niin urpoa sakkia täällä pyörii.”

Juuri tämä!

Lähettäjä: Wot 
Päivämäärä:   25.8.25 12:39:58

"Tekoripset tai -kynnet maksavat 50 e/kk, ja eihän sillä rahalla vasta kuin tankkaa kerran (ja yhdellä tankkauksella käy syrjäseudulla vain pari kertaa töissä ja kaupassa)."

Kuinka vanha kaasarikoneinen romu sen auton pitää olla tai kuinka korvessa asua että 50e pääsee vain pari kertaa? 50e saa reilut 30l polttoainetta, tämän vuosituhannen autot kuluttavat about 6l/100km, joten tankillisella ajaa 500km.

Niin että nyt kaikki autonomistavat naiset kulkemaan bussilla ja hommaamaan tekoripset tai kynnet kun auton pitäminen on kalliimpaa?

Mitä vttua nyt taas :DDDDDD

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   25.8.25 12:48:07

Typeryyttä ja omassa kuplassa eloa on puolin ja toisin. Toisen pikkuraha on toisen koko kuukauden ruokabudjetti (jonka "tuhlauksen" jälkeen ei sitten ole sitä ruokaa).

Näkyyhän se esim. jossain älyttömissä lahjatoiveissa tai kun joku järjestää esim. jotain polttareita ja kuvittelee, että kaikki ovat valmiita osallistumaan kustannuksiin sadoilla euroilla, pari esimerkkiä mainitakseni.

Valitettavasti samaa typeryyttä ja oman navan katselua on päättäjätasollakin.

Lähettäjä: Kari Taalasmaa 
Päivämäärä:   25.8.25 12:48:35

Monet ihmiset ylläpitää kallista kulissia, ihmettelen miksi? Tyhmyys ja ylpeys yhdessä ei ole hyvä combo.

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   25.8.25 12:50:59

"Että kyllä auton (jopa romutasoisen) pitäminen on hyvin paljon kalliimpaa kuin pieni ulkonäön huoltelu. Eli aivan aiheellista ihmettelyä huolitellulta työkaverilta."

Se kunnollisen auton ja asunnon omistava, harrastava ja ihmetelty työkaverihan ei aloituksesta saamani käsityksen mukaan käytä teko-osia, joten teet samaa kuin mitä aloittaja ihmetteli; oletat, että kaikilla on samat peruskulut=ne teko-osat, matkustelut jne. Jos ei ole teko-osia, on se säästynyt x euroa käytettävissä johonkin muuhun, joka on siis x euroa enemmän kuin teko-osakäyttäjällä.

Ja eikö ilman teko-osia voi olla huoliteltu? Että ilman olevat on epäsiistejä haisevia ulkonäöstään vähät piittaavia örvelöitä?

Lähettäjä: ............. 
Päivämäärä:   25.8.25 12:52:30

On, suurin osa ihmisistä on uskomattoman tyhmiä, ei kai tämä maailma ja tämäkin maa olisi tässä jamassa, jos järkeä ja älykkyyttä olisin enemmän kuin tyhmyyttä.
Minulla on aina ollut hevonen pienellä palkalla ja pätkätöillä ja se on punainen vaate monelle. Yksi härskeimmistä oli viiden lapsen elämäntapatyötön (joka lapsella eri isä ja joku vamma tai kirjainyhdistelmä), jonka kanssa en ollut missään muussa tekemisissä, kuin että asui hetken naapurissa. Levitti pitkin kyliä huhua, että elän huumekaupalla, koska ei muuten sijaisopettajan palkalla voi pitää hevosta omassa pihassa.
Itsellään oli kakaralaumansa lisäksi lauma kissoja ja koiria ja ihmetteli, kun peruspäivärahalla ja elatustuilla ei elä.
En käy ravintoloissa, lomamatkat on kustantanut puoliso, en käytä alkoholia enkä tupakoi, siinä säästää jo yhden hevosen pidon helposti, mutta tyhmähän ei sitä ymmärrä.
Säästin myös siinä ohessa yli kymmenen vuotta omaan mieluiseen autoon, sekin on hirvittävä kriisi nyt monelle, että millä rahalla. Reilu kymmenessä vuodessa moni vetää savuna ilmaan tupakoidessaan ja käydessään ravintoloissa sen yhden auton hinnan. Eikä ole penniäkään velkaa.

Päivämäärä:   25.8.25 12:56:30

Tämä on kyllä surkeaa kun aina tämäntyyppisissä keskusteluissa nousevat esiin tekoripset ja suoratoistopalvelut. Tekoripset tosiaan maksavat jotain 50€/kk ja vaikka joku Netflix kympin luokkaa. Kyllähän siitå valtava säästö tuleekin, äkkiä nämä pois niin johan riittävät rahat omistusasuntoon ja hienoon autoon...not.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   25.8.25 12:57:24

Ripsillä ei kuljeta töihin tai ripsihuoltoon. Sinänsä sama, jos joku ripsiään laittaa omilla rahoillaan, on niitä tekoripsiä varakkaillakin, niitä ei vain huomaa! Mutta usein on noita pieniä puroja kuten ripset, hiuslisäkkeet, kynnet, muotilaukut, suoratoistopalvelut jne ja ihmetellään kun toisilla on varaa vaikka keräillä kalliita nalleja.

Päivämäärä:   25.8.25 13:01:15

.: ei kuusi kymppiä kuussa riitä hienoon autoon tai asuntoon, mutta sillä tankkaa sen auton tai muutamassa kuukaudessa ostaa vaikka uudet renkaat. Jos autoa ei halua, niin sittenhän voi laittaa vaikka ripsiä.

Samoin niiden lomamatkojen kanssa. Jos ei ole varaa kaikkeen, niin jostain pitää nipistää. Jos jättää ripset, suoratoistot ja siiderit vuodeksi pois, niin voi vaihtoehtoisesti ostaa jotain muuta.

Lähettäjä: Rcj 
Päivämäärä:   25.8.25 13:03:20

"Lähettäjä###

Päivämäärä25.8.25 12:21:22

On. Ihmiset on pääsääntöisesti tyhmiä. Ja mitä enemmän luen ht-nettiä ja nettiä ylipäätään, niin sitä enemmän olen ihmeissäni siitä, että ihmiskunta ylipäätään on enää olemassa, niin urpoa sakkia täällä pyörii. Toisaalta maailman nykymeno kyllä näyttää siltä, ettei ihmiskunnan tulevaisuus kovin varmoissa käsissä sekään ole.

Sitä paitsi: ei sama palkka takaa samaa varallisuutta. Jollain voi olla taustalla vaikka mittava perintö, hyvin tehtyjä sijoituksia, vanhemmat hommanneet velattoman asunnon jne, jotka mahdollistavat erilaisen elämäntyylin."

Täällä on vielä suhteellisen järkevää porukkaa. Ei kannata eksyä vauva-palstalle.

Minulle eräs miespuolinen työkaveri totesi pikkuhiprakassa, etten ole voinut tehdä asioista, joista puhun, että olen vaan ottanut muiden kertomuksia ja esittänyt että olen tehnyt asiat itse. En edes mielestäni tee mitään kovin erikoista; minulla on pari hevosta, jotka olen kasvattanut ja kouluttanut ja kisaan niillä, teen välillä remppaa kämpässä, käyn kerran vuodessa ulkomailla. Ulkomaan kohteet ovat kyllä omatoimimatkailua eikä järjestettyjä, mutta niitä tekee nyt monet muutkin. Kuulemma Japanissa käyminen on liian eksoottista...

Päivämäärä:   25.8.25 13:03:48

Tai paljonko nykyään maksaa esimerkiksi ratsastustunti ridakoulussa?

Lähettäjä: fart 
Päivämäärä:   25.8.25 13:08:04

Itse en ottanut opintolainaa, asuin opiskelukämpässä ilman autoa vielä pari vuotta kun olin jo duunissa jne. Näillä sain helposti 30k€ jemmaan (joka meni sit omistusasunnon käsirahaksi). Samaan aikaan osa kavereista otti maksimilainat ja auto (lainalla osin hankittu) oli jo opiskeluaikana. Näillä tempuilla sai jo 40-60k€ eroa joihinkin kavereihin muutamien vuosien aikana.

Nämähän on kaikki omia ratkaisuja ja tietysti vaikuttaa onko vanhemmat joilta saa tukea. Joillekin se raha ei kerry sitten millään vaikka on esim +5k€/kk palkka.

Päivämäärä:   25.8.25 13:28:06

"Aloituksen ihmetelty työkaveri oli sinkku. Joten on vielä oudompaa, jos kaksien tulojen taloudessa oleva ihmettelee :D"

Sinähän se hölmö olet, jos et ymmärrä koska puhutaan aloittajan työkaverista ja koska minun työkavereistani. Keskusteluissa usein keskustellaan muustakin aiheeseen liittyvästä, kuin tarkasti juuri aloittajan tilanteesta.

Lähettäjä: Dri 
Päivämäärä:   25.8.25 13:42:08

Minä puolestani otin pienen lainan auton ostoon, että pääsin opiskelijana käymään töissä.

Nykyään minullakin on ne "tekoripset" ja monta muuta turhaa juttua. En kuitenkaan itke Iltalehdessä, ettei ole varaa viedä lapsia huvipuistoon tai ostaa vaatteita hautajaisiin tai allergialääkkeitä.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   25.8.25 14:00:39

Onhan ne, tai ajattelemattomia. Mä säästin tosissani monta vuotta, että sain ostettua itsekseni pikkutilan, johon sain hevoseni omaan hoitoon. Useimmiten asiaan kommentoidaan, että voi voi, ei hänellä ole sellaiseen mahdollisuuksia.

Lähettäjä: :8 
Päivämäärä:   25.8.25 15:12:18

Juu ainakin yksi on aina ulisemassa kun oon ostanut maasturin, mökin ja asunnon tässä muutaman vuoden sisällä. En tiedä mihin rahansa käyttää. Mut mikään ei ikinä kuulemma kannata, ei asunnon osto tai muukaan.

Päivämäärä:   25.8.25 15:16:28

Mun työpaikka on pk-seudulla ja suurin osa lähimmistä kollegoista asuu pk-seudulla. He jaksavat aina ihmetellä, miten mulla on varaa ok-taloon ja isoon tonttiin. No ajan töihin lähemmäs tunnin. Täällä periferiassa on vähän eri hinnat.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   25.8.25 15:22:09

Lähettäjä: nomadi
Päivämäärä: 25.8.25 12:31:19

Peritty varallisuus voi tehdä hyvin ison eron, vaikka tulotaso olisi sama. Samoin puolison varallisuus vaikuttaa.

Jos on perinyt omistusasunnon, tai puoliso maksaa edes puolet, on aivan eri tavalla rahaa autoon ja vaikkapa hevosharrastukseen.""

Niin, ei me sentään niin tyhmiä olla ettei tuota tajuta.

Päivämäärä:   25.8.25 15:28:05

Minä taas ihmettelen, että miten paljon asioita ihmiset tuntuu tietävän työkavereistaan. En minä edes tiedä, että asuvatko omistusasunnossa vai vuokralla ja kaikista en edes sitä, että onko puoliso vai ei. Saati sitten jotain puolison tuloja.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   25.8.25 15:59:17

Aika moni tuntuu poteroituvan ajattelussaan, erityisesti vanhemmiten tai sitten vaan kasvatus on johtanut yksipuoliseen maailmankuvaan. Eipä sille minkään mahda, monesti nämä muita tyhmänä pitävät ovat itsekin jollain elämän osa-alueella tyhmiä. Polarisaation aika tai sitten ihmiskunta nyt vaan laiskistuu kun on vähän liikaa mukavuuksia, who knows. Tai sitten ihminen aina vaan ollut typerä olento.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.8.25 16:02:12

. : Tuo riippuu niin työpaikasta ja työpaikan hengestä. Meillä on noin kymmenen hengen tiimi ja liikumme paljon pareittain maastossa, siinä tutustuu työkavereihin ihan toisella tavalla, kuin toimistossa istuessa. Puolisoiden tuloista ei toki puhuta, mutta kyllähän ammatti kertoo paljon.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   25.8.25 16:14:13

Kukas USA:n presidentti se tarinan mukaan olikaan, joka järkyttyi kuullessaan että puolella amerikkalaisista on keskimääräistä heikompi älykkyysosamäärä...

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   25.8.25 16:48:01

"Minä taas ihmettelen, että miten paljon asioita ihmiset tuntuu tietävän työkavereistaan."

En minäkään haluaisi tietää eikä voisi vähempää edes kiinnostaa, mutta jos työkaveri itse kertoo asioitaan niin pakostihan niitä kuulee kun ei viitsi laittaa käsiä korville ja lallattaakaan.

Päivämäärä:   25.8.25 17:20:50

Onhan niitä työkavereita monenlaisia. Joku haluaa jutella vain säästä ja vaikka siitä ruuasta, mitä olemme syömässä. Se on ihan ok. Jonkun toisen kanssa ystävystyy paremmin, vaikka kyseessä onkin työkaveri. Hänestä voi tietää paljonkin! Nämä kyllä usein jäävätkin ystäviksi vaikka työkaveruus päättyykin.

Lähettäjä: n42 
Päivämäärä:   25.8.25 18:08:07

Monesti itsekin saa kuulla ihmettelyä, että miten ihmeessä ostitte käteisellä muka ilman lainaa seittemän tonnin nelivetoauton, vaikka toinen on työttömän peruspäivärahalla ja toinen aika perusduunissa. Asuntolainakin vielä. No. Säästämällä. Ja miten se säästö tapahtuu? Ei tupakkaa, ei wolttaamisia, ei baarireissuja, ei tekoripsiä, ei tekotukkaa, ei tekokynsiä, ei kampaajalla ravaamista, ei sikahintaisia kahvilakäyntejä. Sen sijaan ollaan semmosia, että viihdytään luonnossa termarin kera ja jätetään kahvilat väliin, kalastellaan, käydään katselemassa nähtävyyksiä, näyttelyitä ja museoita, vaatteet ei ole viimeisintä huutoa vaan mukavaa perusvaatetta ilman merkkilisää. Semmosta elämää nyt ollut yhdessäolo sen melkein parikyt vuotta ja kivasti on hätävaraa jemmassa ja remontteja voidaan tehdä ilman lainaa. Joillekin tämä on ihan älyttömän vaikeata ymmärtää.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   25.8.25 18:18:43

Viitisen kymmentä vuotta tällä pallolla tallusteltuani olen tullut siihen johtopäätökseen, että olin nuorempana pahasti väärässä; suurin osa ihmisistä on osoittautunut oikeasti ihan hiton paljon tyhmemmiksi kuin mitä alunperin kuvittelin.

Ja pelkään pahasti, että olen itse asiassa edelleenkin aliarvioinut ihmisten tyhmyyden vielä reilusti alakanttiin...

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   25.8.25 18:26:11

"Tekoripset tosiaan maksavat jotain 50€/kk ja vaikka joku Netflix kympin luokkaa. Kyllähän siitå valtava säästö tuleekin, äkkiä nämä pois niin johan riittävät rahat omistusasuntoon ja hienoon autoon...not."

Pienistä puroista kasvaa joki. Kympin netflix, viidenkympin ripset, kampaajakäynti, karkkipussi tai muutama take-away kahvi ei ole yksinään iso ostos, mutta vuositasolla näistä kertyy jo aikamoinen summa.

Päivämäärä:   25.8.25 18:28:09

” remontteja voidaan tehdä ilman lainaa. Joillekin tämä on ihan älyttömän vaikeata ymmärtää.”

Mulle tämä on jotenkin päivän selvä asia, että pieniä kodin remontteja tai reissuja voi tehdä ilman että niitä varten pitää varsinaisesti säästää. Toki kaikkea ei saa ja pientä taloudellista suunnittelua pitää aina tehdä, mutta noin pääsääntöisesti varaa tuollaiseen on. Ystäväni pyysi minua laskettelulomalle Lappiin ensi talvena ja veikkaan, että hän olisi ollut tosi yllättynyt, jos olisin sanonut ettei mulla ole rahaa. Samoin pari vuotta sitten tehtiin keittiöremontti ja se tehtiin ihan tilillä olevilla rahoilla. Tämän kesän neljän viikon reissu meni myös ilman kummempaa budjettia, itseasiassa en vieläkään tiedä, paljonko reissu tuli kokonaisuudessaan maksamaan. Sen verran laskin, että majoituksiin meni 2000€, mikä oli vähemmän kuin ajattelin.

Päivämäärä:   25.8.25 19:12:33

.: siinähän se jutun juju onkin. En tiedä tulojasi, mutta veikkaan, että ne voisivat laskea vaikkapa sairauden tai jonkun onnettomuuden myötä, ja siinä voisi huveta säästötkin. Ainakin jonkun toisen kohdalla niin voisi käydä. Sitten sinun tai hänen tulisi suhteuttaa ne menot niihin silloisiin tuloihinsa. Jos haluaisi tehdä remontin tai mennä laskettelulomalle, niin sitten olisi vaan pakko tinkiä esimerkiksi ulkona syömisestä tai huvipuistosta tai niistä ripsistä tai niistä suoratoistopalveluista, koska ihan kaikkea tuota ei enää saisikaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.