Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Etätöissä töissä olevat sosiaalinen toiminta

Lähettäjä: onko sitä? 
Päivämäärä:   24.8.25 10:45:48

Käytössä teams ja meillä on kerran kuussa tiimipalaveri tarvittaessa useammin. Työhön löytyy ohjeistus ja olen siis 10 hengen tiimissä. Edellisessä työpaikassa oli samoin ja siellä pystyi ilman miettimistä soittamaan työkaverille ja kysymään neuvoa ja tuli monesti juteltua muutakin. Tässä työssä on paljon jäykempää, on ohjeistettu että aina kysytään ensin voiko soittaa ja näin olen tehnyt, monesti vastaus saattaa kestää kauan ja sittenkin äänestä kuulee että hieman vastapuolta ärsyttää soittaminen ja haluaa lopettaa puhelun nopeasti, mikään tulipalo kiire tässä työssä ei ole. Verrattuna edelliseen työpaikkaan olo on kyllä melko yksinäinen. Etänä saa siis olla vaikka aina ja niin melkein olenkin kun toimistolla on niin hiljaista ja on sinne matkaakin noin 30km.

Re: Etätöissä töissä olevat sosiaalinen toiminta

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   24.8.25 11:54:20

Joo mielestä ihan hullua toi että pitää ensin varnistella saako soittaa. Suatana työpäivä on työpäivä olit sitten etänä tai toimistolla.
Ja just toi, että sitten kyllä huomaa kun toisia ärsyttää kun soitat.
Alkaa vähän liukua rajat... Jos huonosti käy niin se alkaa olla syy että etätöitä aletaan vähentämään..

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   24.8.25 12:15:33

Riippuu aikalailla työnkuvasta, miten se sallii työn keskeytymisen neuvomisen ja kuulumisten suhteen. Tilaaja tai yhteistyökumppani soittaakin usein pyytämättä ja yllättäen, ja samalla saattaa keskeyttää jonkun asian, johon oli juuri keskittynyt, tai joku toiminto jää kesken. Deadlinen lähestyessä tulee aikataulutettua työpäivä aikas tarkalleen, ettei se määräänsä enempää veny, ja siinä joku vartin puhelu asiaan varsinaisesti liittymättä saattaa sekoittaa päivän tai viedä sen lounastauon hetken, kun sovittuja teamsejakin usein on. Jonkun toiminnon ja ajatuksen jälkeen tallentaessa (kestää tiedostosta riippuen sekunnista kymmeniin minuutteihin, joskus mennyt parikin tuntia kun on mallissa joku ruuhkainen synkronointiaika) on hyvä hetki sille neuvontapuhelulle ja kuulumistenvaihdollekin. Tosin, itse tykkään neuvoa teamsissa viestein ja kuvakaappauksin, saa samalla dokumentoitua ne neuvot ja neuvottava saa niihin palata aina muistinvirkistykseksi.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   24.8.25 13:19:14

Meilläkin on tapana laittaa viestiä voiko soittaa, ettei katkaise tarpeettomasti keskittynyttä hetkeä. Ihan riippumatta onko toimistolla vai etänä. Jos on oikeasti kiireellinen asia, tai juuri pari minuuttia aiemmin viestitelty/soiteltu, niin sitten soitan suoraan. Kaikki sosiaalisuus ja muitten asioitten lörpöttely varsinaisen asian käsittelyn ohessa lisääntyy sitä mukaa, kun työsuhde pitenee. En minäkään ensimmäisenä vuotena paljon kenenkään kanssa jutellut ylimääräisiä, mutta työkaverien käydessä tutummaksi työn ohessa myös työasiaa koskematon jutustelu lisääntyi.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.8.25 13:44:16

Ylimääräisten keskeytysten vuoksi keskittymistä vaativat työtehtävät joutuu sijoittamaan joko työpäivän alkuun klo 6 eteenpäin tai loppuun klo 16 jälkeen. On ihan turha edes yrittää hoitaa tehtävää, joka vaatisi nelisen tuntia keskeytymätöntä työaikaa, muulloin kuin silloin kun muut ovat pääosin vapaalla. Meillä ei ole kulttuuria, että omille työtehtäville sopisi tehdä kalenterivarauksia, vaan muiden aiheuttamat keskeytykset joutuu tavallaan hyväksymään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.25 13:52:53

En tykkää toimistollakaan siitä, että joku tulee keskeyttämään. Se lisää työn kuormittavuutta hirveästi. Lisäksi keskeneräisellä työllä saattaa olla deadline pian. Joku siis keskeyttää, koska ajattelee oman asiansa olevan tärkein sillä hetkrllä. Vaikkei se firman näkökulmasta välttämättä ole top1 prioriteetti. Jos tarvitsee muilta apua, täytyy hyväksyä, että hetken joutuu odottamaan. Ei kukaan ole töissä vaan odottelemassa toisten avunpyyntöjä. Kuitenkin aina, kun vaan mahdollista, autan heti. Mutta arvostan sitä, että joku laittaa chattiin viestin ensin. Ilmoitan sitten heti, kun viestin luen, että sopiiko nyt vai myöhemmin. Jos en vastaa, niin se tarkoittaa, että minulla on työ kesken.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.25 13:58:11

"Joo mielestä ihan hullua toi että pitää ensin varnistella saako soittaa. Suatana työpäivä on työpäivä olit sitten etänä tai toimistolla."

Niin mutta harvan työ on pelkästään vastata muiden kysymyksiin. Jos minä teen jotain keskittymistä vaativaa työtä tai vaikka asiakkaan ympäristön versiopäivitystä, en voi samalla jaaritella puhelimessa. Paljon parempi on laittaa kysymys viestillä tai kysyä se, voiko soittaa. Vastaan sitten kun se sopii töihini tai tarvittaessa sovitaan palaveriaika, jolloin kummallakaan ei ole muuta menossa.

Aloittajan asemassa toisessa firmassa olleena on kyllä tosi nihkeää, jos kaikki työkaverit on introverttejä eikä halua välttämättä auttaakaan. Itse ehkä kyselisin esihenkilöltä olisiko mahdollista sopia vaikka kerta viikkoon epämuodollinen tiimihetki, jossa voisi vaihtaa kuulumiset ja kysyä jotain pieniä kysymyksiä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   24.8.25 14:26:00

"
En tykkää toimistollakaan siitä, että joku tulee keskeyttämään. Se lisää työn kuormittavuutta hirveästi. Lisäksi keskeneräisellä työllä saattaa olla deadline pian. Joku siis keskeyttää, koska ajattelee oman asiansa olevan tärkein sillä hetkrllä. Vaikkei se firman näkökulmasta välttämättä ole top1 prioriteetti. Jos tarvitsee muilta apua, täytyy hyväksyä, että hetken joutuu odottamaan. Ei kukaan ole töissä vaan odottelemassa toisten avunpyyntöjä. Kuitenkin aina, kun vaan mahdollista, autan heti. Mutta arvostan sitä, että joku laittaa chattiin viestin ensin. Ilmoitan sitten heti, kun viestin luen, että sopiiko nyt vai myöhemmin. Jos en vastaa, niin se tarkoittaa, että minulla on työ kesken."

Tämä.
Pahimmillaan nuo keskeytykset aiheuttaa sen, että saman työn joutuu joka kerta aloittamaan alusta. Itse en vastaa puheluihin, jos mulla on paha hetki tai kiire. Sitten jos viestillä kysytään ensin milloin sopii, sovin kysyjän kanssa ajan. Tyhjänpäiväistä jutustelua harrastan vain silloin kun töissä ei ole kiire tai on joku aivoton homma, jota voi tehdä höpisemisen ohessa. Jos mua tästä syystä pidetään ikävänä työkaverina, niin ihan sama. Olen töissä enkä ystävystymässä.

(Ja tästä huolimatta mulla on monta tosi hyvää ystävää, jotka olen tavannut nimenomaan töissä. Ihan täysi k-pää en siis ole. )

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   24.8.25 14:49:49

Ootteko kuulleet, että siihen puheluun voi jättää vastaamatta, jos on kiire 😉 Teamsiin voi myös merkitä "älä häiritse" tilan.

Omassa työssä on lähes päivittäin tilanteita, että tarvitsen kommentin tai päätöksen esim. työnjohdolta. Asia on levällään niin kauan. Laitan yleensä sähköpostia, koska en jaksa tuota soittorallia, ja asianosainen vastaa kun ehtii. Samalla siitä jää itselle kirjallinen "muistijälki" jonnekin, jos asiaan syystä tai toisesta pitää myöhemmin palata.

Ja kyllä, tiedän, mitä keskeytykset ovat. Joskus voi yhden asiakasviestin kirjoittaminen viedä 2 tuntia, koska puhelin laulaa koko ajan ja teet välissä 7 muuta asiaa. Kuuluu työnkuvaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.8.25 15:19:55

"En tykkää toimistollakaan siitä, että joku tulee keskeyttämään. Se lisää työn kuormittavuutta hirveästi. Lisäksi keskeneräisellä työllä saattaa olla deadline pian."

Just näin. Mun työssä myös se kysymys harvoin on sellainen, johon voisi lonkalta heti puhelimessa vastauksen heittää, vaan vaatii selvittämistä enemmän tai vähemmän. Puhelun ainoa tulos on siten muun työn keskeytyminen, tyyppi käyttää aikaa monipolviseen selitykseen ja vie samalla minun aikaani, lopulta joudun kuitenkin sanomaan että laitatko sähköpostilla niin selvitän tarkemmin kun ehdin.

"Ootteko kuulleet, että siihen puheluun voi jättää vastaamatta, jos on kiire 😉 Teamsiin voi myös merkitä "älä häiritse" tilan."
No mulla on tuo tilanne melkein koko ajan, ei sitä Älä häiritse tilaakaan voi jatkuvasti käyttää. Lisäksi nuo soittajat jostain vaistoavat juuri sen hetken kun olet vessassa, syömässä tai tekemässä lounasta, ja soittavat silloin.

Päivämäärä:   24.8.25 15:21:45

Kerran viikossa on tiimin vapaamuotoisempi kokous 45 min, siinä voi myös vähän lörpötellä työasioiden lisäksi. Saisi riittää muillekin, ettei tarvitse tuota tarvetta täyttää soittelemalla.

Päivämäärä:   24.8.25 15:28:15

"Laitan yleensä sähköpostia, koska en jaksa tuota soittorallia, ja asianosainen vastaa kun ehtii. Samalla siitä jää itselle kirjallinen "muistijälki" jonnekin, jos asiaan syystä tai toisesta pitää myöhemmin palata."

Näin kannattaisi toimia. Joskus mietitään, että kyllä tästä asiasta on ollut puhetta, mutta kukaan ei löydä sähköpostista siitä mitään. Hirveän penkomisen jälkeen todetaan, että joku varmaan kysyi siitä vain puhelimessa.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   24.8.25 15:39:45

Teen pääsääntöisesti etänä ja itse kyllä aina kysyn ensin, että voinko soittaa. Kysyn minä toimistollakin aina että kuka ehtisi auttaa ja jos juuri sillä hetkellä ei kukaan niin sitten odotellaan ja tehdään muuta sen aikaa. Pari työkaveria on minulle tullut sen verran läheiseksi että saatan joskus soittaa kysymättä, mutta en todellakaan loukkaannu jos ei vastaakkaan. Ymmärrän hyvin jos on joku kriittinen juttu kesken ja haluaa hoitaa sen ensin loppuun. Joskus jos minulla on kysyttävää jostain todella hankalasta casesta niin laitan viestiä työkaverille ja sepostuksen että mikä homma, jos hän ehtisi vilkaista sekä tutustua asiaan itse ja sitten esim myöhemmin soitellaan jos hän keksii asiaan ratkaisun. Joidenkin työkavereiden kanssa tulee lörpöteltyä joskus muutakin kuin työasiaa ja joidenkin kanssa taas pysytään asiassa, mutta tämä sama on myös ihan jos nähdään livenä. Toisten kanssa juttu luistaa paremmin kuin toisten ja tämä on ihan ok. Itse käytän älä häiritse tilaa jos on joku juttu johon oikeasti haluan keskittyä ja tätä meillä tekee muutkin ja sillon on minusta kohteliasta antaa toisille työrauha. Jos laitan viestiä ihan kenelle tahansa työkaverille en ikinä odota että saan heti vastauksen, kun hyvin tiedän ettei aina itsekkään pääse heti vastaamaan. Täytyy osata priorisoida omaa työtä, jotta asiat tulee hoidetuksi tärkeysjärjestyksessä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   24.8.25 15:42:15

Ja lisäyksenä siis tuhon sosiaaliseen toimintaan, meillä joka toinen vko tiimipalaveri missä käydään tiimin asioita ja jos on aikaa höpötellään muutakin. Meillä myös yhteinen chatti teamssissa jossa silloin tällöin saattaa olla keskustelua muustakin kun työstä. Meillä pyörii myös säännöllisesti one2onet esihenkilön kanssa ja pyritään järjestämään kerran kuukauteen live palaveri. Miusta sopiva balanssi ainakin näin etäilijän näkökulmasta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.8.25 16:40:13

99% puheluista voisi olla viestejä muutenkin. Opetelkaa kirjoittamaan ja lukemaan niitä, selkeästi ja ytimekkäästi, turhan puhelimessa jaarittelun sijasta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.8.25 16:40:50

Töissä ei nimittäin olla 'sosiaalista toimintaa' varten, vaan ihan vaan tekemässä töitä.

Päivämäärä:   24.8.25 17:10:13

^ Sepä se, saisivat nämä yltiösosiaaliset hankkia omat kaverinsa eikä velvoittaa työkavereita seuran pitämiseen. Kyllä mielestäni sosiaaliset suhteet pitää hoitaa pääsääntöisesti muuten kuin työajalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.