Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pitäskö ostaa verenpainemittari ?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.8.25 09:34:40

Oon 35, ei oo ollu koskaan lääkäris sanottavaa verenpaineista mutta viimeisimmästä mittauksesta aikaa jo 2.. 3 vuotta.
Mulla suvussa verenpainetautia. Nyt kun porukkaa yks kaks tippunu ympäriltä aloin miettii olisko ihan aiheellista ostaa oma mittari seurantaa

Re: Pitäskö ostaa verenpainemittari ?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   24.8.25 09:37:13

Eihän nuo paljoa maksa, osta ihmeessä jos terveys mietityttää. Korkeaa verenpainettahan et muuten ”huomaa” etkä pysty todentamaan kun tuolla mittarilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.25 09:41:33

Joo pitäis. Mulla oli aina huippuhyvät lukemat, kunnes ei sitten ollutkaan. Paineet kohosi jossain vaiheessa päälle 40v kuin napista painamalla ja salavihkaa. Yhtäkkiä lukemat oli kauheat ja nyt sitten taistelua lääkkeiden kanssa, joista siit mitkään tähän asti ei ole sopineet. Koko ajan uhkaillaan miten vaarallista tämä on ja blaa blaa blaa. Elän elämääni kuten ennenkin mutta se jatkuva jahtaaminen terveydenhuollon puolelta aiheuttaa niin paljon stressiä että varmaan sekin nostaa paineita. Itse epäilen että nousun aikaan olleet hurjat ja raskaat tapahtumat elämässä tai joku elimellinen vika aiheutti sen mutta kun Suomessa ollaan verenpainekansaa niin meille syötetään verenpainelääkkeitä tutkimatta koskaan sen enempää.

Päivämäärä:   24.8.25 10:17:46

Kyllä se ihan hyvä on hankkia, jos sukurasitetta on yhtään. Varsinkin tuo neljänkympin ikä alkaa oman kokemuksen mukaan tekemään hassuja ihmisille :D Itselläni on myös ollut verenpainemittari kymmenisen vuotta, kun töiden takia pitää käydä säännöllisesti lääkärintarkastuksessa, ja siellä mitattuna verenpaineet huitelee missä sattuu. Minulla ei edes ole sukurasitetta, mutta kotimittausten perusteella aloitettiin nyt pienellä annoksella lääkitys 46-vuoden iässä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.8.25 10:22:32

Kaikkien yli 30-vuotiaiden pitäisi mitata verenpainetta säännöllisesti, eli ainakin kuukausittain seurata jos ei ongelmia. Eli pitäisi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.8.25 12:14:44

Olisihan se hyvä seurata verenpainetta kotona silloin tällöin, varsinkin jos on sukurasitetta tai muita riskitekijöitä.
Aloittaja voisi kyllä tarkistaa verenpaineensa ensin :)

Itsellä oli ihanteellinen verenpaine vähän päälle kolmikymppiseksi, sitten oli huonosti nukuttuja öitä, stressiä yms. Paineet rojahtivat todella ylös, lääkitys aloitettiin välittömästi ilman seurantaa, kun lukemat olivat 215/124. Nyt olen syönyt lääkkeitä jo 30v, kerran on vaihdettu, kun elimistö rupesi tottumaan liikaa lääkkeeseen. Kandesartaanit ovat sopineet pitkään. Sukurasite oli valtava, toki muitakin tekijöitä oli.

Päivämäärä:   24.8.25 12:17:06

Miten voi rojahtaa ylös :D rojahtaminen sisältää ajatuksen alaspäin tulosta

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.8.25 13:30:16

^^ no olisiko sitten humpsahtaa ylös parempi? :)

En keksinyt muutakaan sanaa, joka kuvaisi verenpaineen nopeaa huonontumista.

Päivämäärä:   24.8.25 13:32:06

Humpsahtaminen tapahtuu sivulle tai alas :D okei meen roskiin.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   24.8.25 13:38:02

'Rojahtaa ylös' on tässä hauska ja kuvaava termi. 'Humpsahtaa' voi tapahtua mihin suuntaan vain. Jos kaipaatte jotakin kliseisempää, 'pongahtaa ylös' on usein käytetty sana. Tässä toki vain 'pongahtaa', kun suunta on selvillä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.