Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ihmiset ennen ja nyt

Lähettäjä: Midlife 
Päivämäärä:   24.8.25 08:54:00

Muistatteko, miten ihmiset olivat ennen paljon luovempia ja asioita käytettiin uudelleen? Minulla on seniori-iässä oleva sukulainen ja aina hänen luona käydessäni ihastelen sitä, miten hyvin hän osaa keksiä tavaroille uudiskäyttöä, eikä heitä asioita heti roskiin. Esimerkiksi:

- maustepurkkeina puhtaat lastenruokapurkit, joihin on kirjoittanut kauniit etiketit
- lähtiessään piknikille tai retkelle pakkaa sokerit pestyyn sinapinsiemenastiaan, semmoiseen peltiseen
- on säästänyt kannellisia kenkälaatikoita, päällystänyt ne kauniisti ja säilyttää niissä esimerkiksi villasukkia ym.

Tässä oli vain muutama esimerkki. Ei siis todellakaan ole mikään himohamstraaja, vaan ostaa pelkästään tarpeeseen, korjaa tai korjauttaa asioita ja keksii niille uusiokäyttöä. Suurin osa ostaa valmiita maustepurkkeja, muovisen pikkurasian sokerille ja hakee jostain Ikeasta muovisia säilytyslaatikoita. Ihailen tämän sukulaisen idearikkautta ja sitä, ettei käytä resursseja turhaan.

Toinen asia on nykynuorten ja nuorten aikuisten suhtautuminen ruokaan. Työkaveri sanoi, että ydinkeskustassa asuva parikymppinen lapsensa wolttaa paljon, mm. kahvilaketjusta aamupalaa. Oikeasti:

- ei ihme, että nuoret ovat velkakierteessä, kun jatkuvasti woltataan
- ei myöskään ihme, että nuoret lihovat
- miten ulkona syömisestä/wolttauksesta on tullut yhtäkkiä ihan arkista?
- miksi ruoanlaitto kotona on nykyään asia, jota ei tarvitse tehdä, jos ei huvita, kun aina voi ostaa valmista? Ihan aikuiset ihmiset kertovat, miten se on ihan ajanhukkaa. Ja samat aikuiset ovat somen suurkuluttajia

Me ollaan nykyään laiskoja hedonisteja, ja halutaan päästä kaikesta helpoilla ja nopeilla keinoilla.

Re: Ihmiset ennen ja nyt

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.8.25 08:57:43

Kyllä minä wolttaisin ruokaa, jos täällä vain voisi. Työn takia elämä on valitettavan kiireistä. Teen siis siivoustyötä ja muutamia tunteja henkilökohtaisena avustajana, ja olen iltaisin rättiväsynyt.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   24.8.25 08:59:41

Olethan tietoinen siitä, että monissa paikoissa Woltilla saa tilattua hävikkiruokaa? Siis ravintolasta sellaisia ruokia mitkä olisi muuten jouduttu heittämään menemään? Monet tuttavat käyttävät Woltia just tästä syystä, eli syövät halvalla ja ekologisesti.

Muutenkin viimeisen 10 vuoden aikana on nimenomaan yleistynyt tavaroiden kierrätys ja korjaus. Esim vaatteiden korjausompelusta on tullut suorastaan trendi. Yhä nuoremmat ihmiset opettelevat "isoäitien taitoja" ja tekevät itse kaiken mahdollisen. Tuttavapiirissä on pari parikymppistä nuorta jotka ovat hurahtaneet hapanjuurileivontaan ja kehittelevät harva se viikko uusia leipiä. Hyviä ovat!

Toki varmasti riippuu missä piireissä liikkuu mutta itsellä sellainen olo että nykyisin nuoret aikuiset tekevät paljon useammin sellaisia "ekohippijuttuja" mistä itse sain kritiikkiä samanikäisenä. Heille ne on ihan itsestäänselvyyksiä, minä jouduin aikanaan 25 vuotta sitten selittämään kerta toisensa jälkeen miksi käytetyn ostaminen on parempi kuin uuden yms. Nyt huomaan että omat "erikoisena" pidetyt harrastukset onkin ihan normaaleja.

Lähettäjä: Superhedo 
Päivämäärä:   24.8.25 09:11:16

Luen tätä topicia hotellin aamupalalla. Kotoa ajoin tänne autolla vain syömään, matkaa joku 15km.
Osaan, pystyn ja kykenen lähes mitä vaan ja siksi tähän on mahdollisuus.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.8.25 09:36:50

Mausteille maustepurkki on kätevä, ei tarvitse erillistä lusikkaa annosteluun ja täyttöpakkauksethan voi tietty ostaa pusseissa. En syö lastenruokaa enkä lähde vartavasten ostamaan pilttipurkkeja vaikka ne olisivatkin käteviä moneen käyttöön. En oikein tajua miten olisi hirveän idearikasta ostaa maustepurkin sijaan erillinen purkki mausteille.

Päivämäärä:   24.8.25 10:13:07

Viiva: ei tietenkään ole mitään järkeä ostaa niitä lastenruokapurkkeja, mutta jos niitä kaapissa on, niin joku voi hyvinkin keksiä niille uusiokäyttöä.

Huoh: luuletko sinä, ettei elämä ennen ollut kiireistä? :D Silloinkin oli töitä ja lapsia, ja perheessä usein vain yksi auto, eli toinen aikuinen kulki töihin kävellen tai pyörällä. Esimerkiksi 80-luvulla ei ollut mitään valmiita kanasuikaleita tai valmista peruna-keittojuuressekoitusta, vaan ruoat tehtiin paljon enemmän alusta asti itse. Sehän vaatii suunnitelmallisuutta.

Päivämäärä:   24.8.25 10:16:37

Uskallan väittää, ettei elämä ollut ihan näin kiireistä. Lähden aamulla ekaan duuniin puoli kahdeksalta ja palaan kotiin puoli kuuden aikaan jos en käy hoitamassa vanhuksia tai kaupassa. Jos siinä on näitä muita velvoitteita, niin menee paljon pitempään. Joskus illalla sitten työkeikka, vaikka pääsääntöisesti se toinen työ onkin viikonloppuisin.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   24.8.25 10:29:46

Huoh no 50 luvulla siirryttiin 45 tuntiseen viikkoon mutta lauantait olivat vielä työpäiviä.
Silti työpäivän jälkeen siellä kotona saattoi olla maatöitä, metsätöitä, vähintään isot kasvi- ja perunamaat, marjojen ja sienien, hedelmien keräily ja säilöntä, ruokien valmistus ihan alusta asti, eläimiä, kanoja, sika, lehmä, polttopuiden teko ja talon lämmitys puilla, jne.
Ihmisillä oli huomattavasti vähemmän vapaa-aikaa kuin nykyisin eli väitän, että elämä oli paljon kiireisempää ennen.

Niin ja listaan vielä että jos vaatteita ei tehty itse niin niitä ainakin korjattiin, sukkiakin parsittiin.

Nyt voit kiireisen päivän jälkeen nakata ruokaa mikroon tai tilata sitä kotiin, ennen se täytyi tehdä myös kiireisenä päivänä.

Päivämäärä:   24.8.25 10:33:25

Kasvimaista luovuin mutta pelto- ja metsätöitä pitää tehdä kyllä. Ennen vanhaankin osasivat laittaa puuron tai keiton uuniin hautumaan samoin kuin nytkin tehdään.

Päivämäärä:   24.8.25 10:38:28

Huoh: niin, se pointtihan olikin, että kun monet eivät enää laita sitä keittoa hautumaan, vaan wolttaavat ruokansa. Tai hakevat työmatkalla kaupasta valmista. Sinä itse siirsit keskustelun siihen, miten itsekin haluaisit woltata, kun on niin kiire. :D

Lähettäjä: hkiseutu 
Päivämäärä:   24.8.25 10:39:42

Huoh, mutta tuohan on vain sun oma valinta elää työntäyteistä elämää? Itse teen töitä vain arkisin 8-15.30 ja töiden jälkeen plus vkloput vapaat. Hyvin jää aikaa muulle elämälle. Työ lisäksi mieluisaa. Elämä on ihanaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.25 10:42:22

Nykyään elämästä on helpompaa tehdä sellaista kuin haluaa. Minun elämä on todella kiireistä, mutta ihan siksi, että haluan sen olevan. Jos haluaisin kevyempää ja rennompaa, niin sekin on mahdollista.

Päivämäärä:   24.8.25 10:42:22

Kyllä, haluaisin woltata, mutta pakko käydä ja tehdä itse. :D.

Haluaisin myös ihan toisenlaiseen työhön, mutta jäin työttömäksi ja pakko tehdä sitä mitä saa :D.

Aikaisemmin meillä oli karjaa :D mutta siitä luovuttiin :D mutta peltoja on vielä :D koti lämpiää edelleen puulla :D ei vielä ole varaa esimerkiksi maalämpöön :D.

Lähettäjä: Aprikoosi 
Päivämäärä:   24.8.25 10:48:46

Täällä yksi parikymppinen parjattu nuori aikuinen. Minä wolttaan usein ihan ruokaostoksia eri kaupoista kotiin, pääosin ale-tuotteita. En koskaan mitään ravintola-annoksia tms. Säästän sillä aikaa ja rahaa. Minusta kätevää. Kai olen sitten laiska p@ska :D Ja lihomisen pelkoa ei mulla ole, ihan samalla tavalla woltin kautta ostan terveellistä ruokaa mitä ostaisin kaupassa fyysisesti käydessänikin (hyvä jos pysyisin edes normaalipainossa mutta meinaa tippua alipainoon, kun elämä on sen verran aktiivista).

Päivämäärä:   24.8.25 10:51:22

Mut hei, minäpäs otan vinkistä vaarin ja päällystän pari pahvilaatikkoa ja laitan mausteen sinapinsiemenpurkkiin, kunhan käyn sellaisen ostamassa. Elämä on sitten ihanaa!

Tai ehkä kuitenkin laitan pari ruokaa valmiiksi, otan päiväunet ja katson lasten kanssa jonkun leffan...

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   24.8.25 10:52:36

Eihän tällaiseen provoon jaksa lähteä edes vastaamaan. Kirjoitin pitkän pätkän mutta pyyhin pois.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   24.8.25 10:57:18

Vaikka tunnet yhden tuommoisen, maailmassa on ennenkin ollut sotkuisia ja velkaantuvaisia ihmisiä. Geeniperimä ei muutu muutamassa sukupolvessa minnekään.

Otsikon perusteella ajattelin, että tämä käsittelee vaikkapa, miten ihmiset ovat muuttuneet pronssikaudesta nykyaikaan. Petyin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.8.25 11:00:49

Minulla on kaksi vanhaa sokerikkoa, kumpaakaan en ole ostanut, koska en nyt varsinaisesti tarvitse erillistä astiaa sokerille. Mikä tahansa pieni, kaunis astia kaapista ajaisi asian juhlissa.

Jos ottaisin sokeria mukaani piknikille, niin kyllä siihenkin rasia löytyisi. En tunne ketään, joka ostaisi erikseen pienen muoviastian piknik-sokerilleen.

Päivämäärä:   24.8.25 11:05:10

Aprikoosi: mihin käytät sen säästyneen ajan?

Huoh veti herneen nenään, kun ei ollutkaan uniikki lumihiutale kiireisen elämänsä kanssa.

Arvon Huoh ja muutkin: sehän ei ole niin sanotusti minulta pois, jos sinä priorisoit asiat eri tavalla kuin esimerkiksi itse. Mutta kyllä teidänkin on myönnettävä, että yleinen ajatusmaailma on muuttunut. Ennen käytettiin paljon enemmän aikaa esimerkiksi ulkoiluun ja kotitöihin. Ei kukaan olisi iljennyt tunnustaa, että hakee valmista ruokaa kalliilla hinnalla ravintolasta, koska haluaa katsoa mieluummin televisiota. Älypuhelimiahan ei ollut. Kumpikaan ei varmaan ole enempää oikein tai väärin, mutta kyllä mä näin keski-ikäisenä usein ihmettelen, miten suurta roolia ruoka näyttelee esimerkki nuorten keskuudessa. Me syötiin nuorena sitä, mitä kotona oli ja ruoka oli polttoainetta. Kenelläkään ei tullut mieleenkään, saati ollut semmoisia rahoja, että olisi tilattu jotain aamupaloja ravintolasta kotiin.

Päivämäärä:   24.8.25 11:07:28

Aloittaja, kyllä se sinä olit joka nyt mielensä pahoitti. :D. Et tainnutkaan niin uniikki lumihiutale olla :D.

Päivämäärä:   24.8.25 11:13:17

Minullakin on hyvin kiireinen elämä, mutta tajuan silti, että ennen vanhaan tällä samalla elämäntavalla elämäni olisi vielä kiireisempää.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   24.8.25 11:13:56

Aloittaja ei ole vissiin huomannut ollenkaan kuinka työelämä on muuttunut kiireisemmäksi ja stressaavammaksi kuin aikaisemmin. On oltava tuottava tai tulee lähdöt. Ja töitä ei saa samalla tavalla kuin ennen. Työ myös seuraa kotiin, on oltava saavutettavissa ja joustava. Arki on huomattavasti kuormittavampaa kuin ennen.

Moni on myös nykyään sinkku - ei tule tehtyä samalla tavalla ruokaa. Perheellisen ei tarvitse tehdä aina itse sitä ruokaa, on olemassa se kumppani joka tekee sen omalla vuorollaan.

Eiköhän tässä jokainen koeta selviytyä tästä arjesta vaan omalla tavallaan. En minäkään sinkkuna jaksa tehdä aina ruokaa, tulee syötyä huonosti, varsinkin arkena.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   24.8.25 11:20:01

Ennen ei ollut tietokoneita, suoratoistopalveluja ja TV:ssä oli kaksi kanavaa. Silloin oli luonnollista että asioita tehtiin enemmän itse eikä ostettu valmiina. Tämä koskee kaikkea auton korjaamisesta ruoan laittoon. Aika tylsää elämä olisi ollut jos vapaa-aikanaan olisi tuijottanut TV:n virityskuvaa yhtä paljon kun nykyisin tuijotetaan älylaitteita. Kun tehtiin paljon itse myös taidot tehdä itse olivat paremmat koska tekemällä oppii. Elintaso oli myös alhaisempi, joten sillä oli enemmän taloudellista merkitystä tekikö asiat itse vai maksoiko jollekin siitä että joku toinen tekee puolesta tai ostaa valmiina.

Jos mennään pidemmälle historiaan, ennen sähköä vapaa-aikana tehtiin päreiden valossa käsi- ja puutöitä koska miten muuten sen ajan olisi saanut kulumaan hämärässä hirsitorpassa olkien päällä istuessa.

Ahkeruutta myös arvostettiin eri tavalla kun nykyisin.

Päivämäärä:   24.8.25 11:22:21

Ennen täytyi myös keksiä niille esineille käyttöä, ei ollut rahaa ostaa tai kaupoissa ei edes ollut myynnissä. Moni säilytti jogurttipurkitkin, nykyään olisi aika älytöntä, jos kaikki purkit säilyttäisi, loppuisi tila kesken. Ja nykyään hyvin harva tarvitsee purkkeja taimille.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   24.8.25 11:44:08

Faktahommakin otti tarkasteluun hyvin lyhyen ajanjakson, joka ehti koskea omassa suvussani vain yhtä sukupolvea. "Ennen ei ollut tietokoneita, suoratoistopalveluja ja TV:ssä oli kaksi kanavaa. Silloin oli luonnollista että asioita tehtiin enemmän itse eikä ostettu valmiina. Tämä koskee kaikkea auton korjaamisesta ruoan laittoon."

Esim. omaan perheeseeni tv hankittiin vasta 70-luvulla. Silloin se oli kylän ekoja telkkareita, ja muistan, kun naapuritkin tulivat sitä katsomaan. MTV3 aloitti toimintansa jo vuoden -93 alusta.

Molemmat isoisäni ajoivat koko ikänsä hevosilla, eivätkä siis korjailleet autoja. Toinen mummoni ajoi kortin vanhana, muttei kyllä hänkään koskaan korjannut autoa itse.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.8.25 12:01:00

Toinen isomummoni ompeli ihmisille vaatteita kotonaan, toinen teki maataloustyötä kotonaan. Tällä maatalousisomummolla oli anoppi, renkejä, piikoja, omat lapset ja myöhemmin miniät apuna.

Mummoista toinen oli kotiäitinä, toinen meni tavarataloon töihin. Äitini meni perässä samaan tavarataloon. Siellä olivat eläkeikään asti, työ oli molemmille mieluista eikä seurannut kotiin.

Kaksi tätiäni meni pankkiin töihin, kolmas meni opettajaksi kunnes meni naimisiin.

Kaikki muut paitsi maatalousisomummo lämmittivät kotinsa sähköllä ja kävivät ravintoloissa syömässä. Isomummo oli aina laittanut mummolleni ruokapaketteja, samoin mummoni äidilleni. Joskus mummo tuli meille ja teki kaapit täyteen ruokia ja piirakoita.

Päivämäärä:   24.8.25 12:09:01

Faktahomma, kyllä niillä oli jo ne itsetehdyt tuolit, että ei tarvinnut istua olkien päällä.

Päivämäärä:   24.8.25 12:24:45

Saarioinen on tehnyt valmisruokaa 50-luvulta lähtien, mutta silti tämä nykyinen sukupolvi on se laiskapska joka osaa ja ei kykene. Kuka ne valmisruuat ennen söi?
https://www.saarioinen.fi/saarioinen/historia/historia/

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.8.25 12:27:48

Jatkan vielä, että leipää ja piirakoita leivottiin siksi, kun ne ovat hyvää. Niitä jaettiin aina toisillekin. Kuitenkin paljon leipääkin ostivat valmiina, samoin kuten kaikkea muutakin.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   24.8.25 13:05:24

Minulla oli viimeksi aikaa miettiä jotain peltipurkkeja ja etikettejä silloin kun olin kahden lapsen kanssa kotona ja äitiyslomalla. Samoin eläkeläisillä on aikaa tuollaiseen.

Nykypäivänä äitien pitää painaa tukka putkella töitä, viedä ja hakea lapset päiväkodista, käydä kotimatkalla ruokakaupassa, kehittää ravitseva päivällinen nälkäisille lapsille viidessä minuutissa ja sen jälkeen kuskata lapset harrastuksiin, tehdä kotityöt, valmistaa iltapala ja mennä nukkumaan. Patojen haudutteluun ei pahemmin jää aikaa.

Päivämäärä:   24.8.25 13:07:29

Mä en myöskään hetkeäkään epäile, etteikö ne menneiden vuosikymmenten ihmiset olisi käyttäneet netflixiä ja tilanneet ruuat kännykällä kotiovelle, jos se siihen aikaan vain olisi ollut mahdollista. Ei kyse ole vain ihmisten muutoksesta tai ihmisten laiskistumisesta, vaan kyse on myös yhteiskunnan ja palveluntarjoajan muutoksesta. Yhteiskunta on muuttunut maatalousyhteiskunnasta palveluyhteiskunnaksi.

Päivämäärä:   24.8.25 13:24:39

Nykyään täytyy yhden selvitä siitä työmäärästä, mitä muutama vuosikymmen sitten hoiti monta ihmistä. Esimerkiksi oma työni ei ole juurikaan muuttunut, mutta tekijöiden määrä on silti enää kolmasosa siitä, mitä 80-luvulla. Töissä on työtahti kiristetty äärimmilleen ja kotona odottavat kotityöt. Aikaisemmin kotityöt hoiti se, jonka päätyö oli olla kotona. Nykyään sukupuolesta riippumatta kaikki käyvät töissä, ja kotityöt tehdään varsinaisen työpäivän jälkeen. Kokonaiskuormitus on tänä päivänä aivan eri luokkaa, kuin aiemmin ja itseään säästääkseen on syytäkin yrittää ulkoistaa osa työmäärästä.

Päivämäärä:   24.8.25 13:36:01

Töiden tahti on myös muuttunut. Äitini oli aikoinaan kirjanpitäjä ja hänellä oli joku kuukausiajo tms mikä piti laittaa käyntiin hyvissä ajoin, että se ehtii raksuttaa loppuun ennen työpäivän loppua. Samaan aikaan koneella ei voinut tehdä muuta. Nykyisin tuo sama raportti tulisi varmaan silleen näps ja tässä se nyt on vauhdilla.

Päivämäärä:   24.8.25 13:41:02

Juuri tuota työtahtia yritin aikaisemmin selittää. Työ vie kaiken mehun ja silti sillä ei elä, vaan pitää tehdä lisätyötä.

Päivämäärä:   24.8.25 14:34:40

Ajankäytön päivä- ja viikkorytmeissä on tapahtunut muutoksia kolmen vuosikymmenen aikana. Suomalaisten päivärytmi on myöhentynyt. Nukkumaan mennään nyt selvästi myöhemmin kuin vuonna 1979. Lauantain kotityöt aloitetaan myöhemmin kuin edellisinä vuosikymmeninä, ja sunnuntaina ulkoillaan entistä myöhemmin.

Opiskeluun käytetty aika on vähentynyt 1970-luvun loppuun verrattuna.

Suurimman muutoksen vapaa-ajassa viimeisten 10 vuoden aikana on aiheuttanut tietokoneen käytön nopea yleistyminen. (Lähde: Tilastokeskus 2012, Ajankäytön muutokset)

Työaika on lyhentynyt 1960-luvulta reippaasti aina 1990-luvulle saakka. Tähän on vaikuttanut erityisesti viisipäiväiseen työviikkoon siirtyminen 60-luvun lopulla, lomien lisääntyminen vuosiloman ja pekkasvapaiden muodossa sekä työmarkkinajärjestöjen työaikaa säätelevät sopimukset (Savela, 2004). (Tilastokeskus)

Työllisten vuosityöaika oli 1960-luvun alussa yli 2000 tuntia vuodessa ja 2000-luvun alussa 1650 tuntia vuodessa. (Tilastokeskus)

Silloin 1960-luvulla oli aikaa leipoa karjalanpiirakoita koska tietokoneet ja suoratoistopalvelut eivät vieneet ihmisten aikaa. Aikaa oli vaikka töitä tehtiin enemmän kun nykyisin.

Silloin mentiin esim. perjantaisin aikaisin nukkumaan ja lauantaina herättiin aikaisin ja koko päivä oli aikaa tehdä vaikka mitä. Silloin lauantaina tehtiin kotitöitä (sen jälkeen kun siitä tuli vapaapäivä) ja sunnuntai oli varsinainen lepopäivä.

Nyt pitää olla sitä "omaa aikaa" mikä tarkoittaa että perjantaina valvotaan pikkutunneille, tuijotetaan puhelinta ja katsotaan sarjoja suoratoistopalveluista. Lauantai kuluukin siihen, että maataan kahteentoista, otetaan puhelin uudestaan käteen ja siihen se päivä sitten kuluikin.

Päivämäärä:   24.8.25 14:39:43

"Työllisten vuosityöaika oli 1960-luvun alussa yli 2000 tuntia vuodessa ja 2000-luvun alussa 1650 tuntia vuodessa."

Niin. Työllisiä oli tuolloin 60-luvulla talossa yksi, eli talouden vuosityöaika oli 2000 tuntia vuodessa. Nyt työllisiä on kaksi, eli talouden vuosityöaika on 3300 tuntia vuodessa. Ja se näkyy, kun ei kotitöille enää riitä aikaa. Ei ole aikaa pyöritellä niitä piirakkoja kaikessa rauhassa miestä kotiin odotellessa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.8.25 14:42:55

Ennen vanhaan oli kyllä aikaa vahtia toisten tekemisiä.

Ennen vanhaankin oli ns. huonoja taloja. Niissä tapeltiin, juopoteltiin ja tehtiin haureutta. Se pyöritettävä piirakka oli hieman toisenlainen piirakka.

Päivämäärä:   24.8.25 14:54:30

"Niin. Työllisiä oli tuolloin 60-luvulla talossa yksi, eli talouden vuosityöaika oli 2000 tuntia vuodessa. Nyt työllisiä on kaksi, eli talouden vuosityöaika on 3300 tuntia vuodessa. Ja se näkyy, kun ei kotitöille enää riitä aikaa. Ei ole aikaa pyöritellä niitä piirakkoja kaikessa rauhassa miestä kotiin odotellessa."

Piste, 1960-luvulla naisten työllisyysluvut olivat maailman huippua.
Suomessa vuoden 1960 lopussa naisia oli ansiotyössä 810 000 mikä oli 40% maan koko työvoimasta. Ja silti niitä piirakoita oli aikaa pyöritellä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.