Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Olet ADHD"

Lähettäjä: --!!--- 
Päivämäärä:   24.8.25 06:51:31

Miksi ihmeessä jotkut tuputtaa diagnoosia sinne, mihin ei tarvitse?

Olen tehnyt töitä ADHD-diagnoosin saaneiden kanssa ja se on ok, mutta miksi samaa tyrkytetään minullekin?! Ymmärrän diagnoosin ja tilanteen. Omalla kohdalla keskittymisongelmaa ei ole ollut ja silti joku tulee tunkemaan diagnoosejaan siksi, kun pystyn ymmärtämään muilla olevia keskittymisongelmia?

Tein viime vuonna asiaan liittyvä kandityötä. Miten ihmeessä tätä asiaa ei voisi ymmärtää ilman samaa kokemusta?

Re: "Olet ADHD"

Lähettäjä: Äö 
Päivämäärä:   24.8.25 07:00:48

Kuka "tyrkyttää", ja miksi..?

Jos he tunnistavat sinussa näitä piirteitä ja kuinka ne aiheuttavat arjessasi ongelmia, niin onhan hyväkin että sanovat. Sitä kutsutaan välittämiseksi.
Tavallaan ironista että juuri ADHD ihmiset eivät kestä heihin kohdistuvaa kritiikkiä. Ja sinä ilmeisesti et, sillä olankohautuksen sijaan tästä pitää tänne kertoa. ;)

Päivämäärä:   24.8.25 07:04:02

"joku tulee tunkemaan diagnoosejaan"

Siis yhden ihmisen typerä käytös pitää sunnuntai-aamusta raportoida täällä. Miksi ihmeessä tämä häiritsee sinua? Kyllä maailmaan typeriä ja ajattelemattomia ihmisiä mahtuu, vai oliko tämä ensimmäinen kerta kun törmäät tällaiseen?

Lähettäjä: --!!--- 
Päivämäärä:   24.8.25 07:13:59

Äö, minä en koe mitään diagnoosia omakseni. Olen rauhaisa ja keskityn opintoihini. Mikään ADHD-juttu ei täsmää, mutta silti tätä tyrkyttää osa. Keskityn hyvin ja pidän opinnoistani. Kerro ihmeessä, miksi minulla olisi ADHD, kun tykkään keskittyä asiaan ja analysoida niitä?

Lähettäjä: Ohhoh 
Päivämäärä:   24.8.25 07:16:41

Olisiko tämä ihan poliisiasia?

Lähettäjä: chill 
Päivämäärä:   24.8.25 07:21:51

Rauhoitu, ei sulle kukaan väkisin sitä diagnoosia tyrkkää tietoihisi.

Päivämäärä:   24.8.25 07:30:24

"silti tätä tyrkyttää osa"

Siis ketkä, ja missä..?

Eihän ADHD tarkoita että ei pystyisi keskittymään mihikään, vaan sitä että juuri mieluisiin kiinnostuksenkohteisiin on helppo keskittyä. Ja ei ADHD ole mikään opiskeluissa pärjäämisen este. Ja ns. ADD-ihmiset ovat hyvinkin rauhaisia.

"minä en koe mitään diagnoosia omakseni"

Selvä. Kiitos tiedosta. Voit jatkaa elämääsi.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.8.25 08:13:40

Siis kyllähän adhd on vähän nykyajan muotidiagnoosi, sitä diagnosoidaan itsekin tilanteissa "mua ei oikeen huvita enkä saa tehtyy näit tylsii juttui loppuun, mulla on varmaan adhd kun luin siitä". Ja kyllä, monet tyrkyttelevät diagnooseja myös muille. Vähän samalla tavalla kuin ikävästi käyttäytyvä poikaystävä on takuulla narsisti, ei enää olla vaan rehdisti k*sipäitä.

Sinänsä näihin toimii hyvä vanhan ajan perusneuvo, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   24.8.25 08:39:46

ADHD on muotia juuri nyt. Samoin narsismi. Long COVID on laskussa. Ihan aiheellinen kysymys tuo on: miksi tykätään tuputtaa diagnooseja - mitä heikommalla kompetenssilla asiasta, sitä innokkaammin? Mullapa onkin POTSD ja hypermobiliteettikin ihan varmasti.

Lähettäjä: adhd-i 
Päivämäärä:   24.8.25 08:43:05

Mua ärsyttää kun jotkut vertaiset tuputtavat mulle autismidiagnoosia, vaikka mulla on ADHD-diagnoosi joka selittää oireet ja käyttäytymismallit.
Somen lieväoireisten supervoimailijoiden myötä ADHD on trivialisoitunut. Joidenkin on selvästi vaikea ymmärtää, että kyseessä on aivojen kehityksellinen häiriö, joka vaikuttaa elämään monella tavalla. Se että he eivät koe kyseisiä vaikeuksia, saa mut kyseenalaistamaan ennemmin heidän diagnoosinsa kuin omani.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   24.8.25 08:46:23

Mulle taas ei ole maallikot ehdotelleet diagnooseja, vaikka niitä monta onkin.

Lähettäjä: Choko 
Päivämäärä:   24.8.25 09:39:03

Tunnistan ilmiön. Aikusten ADHD-diagnoosien lisäännyttyä runsaasti viime vuosina olen monesti löytänyt itseni tilanteesta, jossa olen eri ystävien (aikuisiän diagnoosin saaneen kanssa) keskustellut elämän tai työelämän tilanteista. Yksittäinen väsynyt päivä tai heikompi keskittyminen vaikkapa hetkellisen stressin tai elämäntilanteen kuormituksen seurauksena ja siitä puhuminen nähdään usein merkkinä siitä, että minullakin olisi ADHD. Työelämä ja elämä ylipäätään ovat välillä hektisiä ja keskittymisvaikeuksia voi hetkellisesti olla kenellä vain, silloin tällöin. Erona on se, että itse tietää saavansa tilanteen haltuun sillä että saa lisää unta tai työtilanne rauhoittuu, kun taas ADHD-diagnoosilla varustettuna elämänhallinnan kanssa luulisi olevan ongelmia jatkuvasti. Luulen että tässä halutaan bondailla, ADHD tosiaan on ollut tietyllä tavalla ”trendikäs” asia, jota helposti halutaan ilman oikeaa tutkimusta tunnistaa jokaisesta tutusta samaistumispintaa hakien.

Lähettäjä: Öhhöh 
Päivämäärä:   24.8.25 11:37:22

Kyllä tää tosiaan on poliisiasia.

Mulle on elämän aikana annettu maallikkojen diagnooseja kuten maanis-depressiivinen, skitso, masentunut, helikobakteerinen, hullu, lyhytkasvuinen, anorektikko, bulimikko, narkkari, huumeidenkäyttäjä, vainoharhainen, narsisti, idiootti, vähä-älyinen, vammainen (tää on sillai kivan yleispätevä diagnoosi), autisti, adhd, asperger, kuuro, sokea ja mykkä.

Jokainen on ollut poliisiasia. Kyllä poliisi ilahtuu aina kun otan sinne yhteyttä näistä, että exäni ex-vaimo diagnosoi tänään minulla hirsutismin ja kääpiötaudin. Rohkeasti vaan poliisille <3

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.8.25 11:42:07

"Kerro ihmeessä, miksi minulla olisi ADHD, kun tykkään keskittyä asiaan ja analysoida niitä?"

Ai, ei ole koskaan tullut mieleenkään että joku pitäisi tuota merkkinä neurotyypillisyydestä :D
Miksi minulle ei olisi ADHD:ta, kun tykkään keskittyä asioihin ja analysoida niitä?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   24.8.25 11:50:48

Törkeää alkaa diagnosoida ketään ilman psykiatrin koulutusta

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.