Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko teitä seksuaalisesti häiritty?

Lähettäjä: tytsy 
Päivämäärä:   23.8.25 21:27:14

Uskon ehdottomasti että sellaista tapahtuu, mutta kun nykyään tuntuu että ihan kaikille. Olen 41v ja voin sanoa ettei mua ole koskaan häiritty eikä ahdisteltu. Ei teininä, ei aikuisena, ei kosketettu, puristeltu, tehty ällöttäviä ehdotuksia, ei mitään ikinä, ei teininä eikä aikuisena. Katsottu on pitkään tai lyhyeen, mutta sitä en osaa pitää häirintänä, siinähän katsovat, ei katsomisesta kulu.
Olin nätti nuorena, tein mallintöitäkin opiskeluaikana. Eli paljon oli kyllä kiinnostuneita ja ihastuneitakin miehiä mutta kukaan ei koskaan, edes kännissä, ahdistellut tai käyttäytynyt ikävästi.
Ollaan puhuttu tästä about saman ikäisten ystävien kanssa, ja yhtä lukuunottamatta kenelläkään ei ole ikäviä kokemuksia. Siis on nuorena nähty joku itsensäpaljastaja metsässä, mutta sekin lähti karkuun.
Tämä tuli vaan mieleen kun on niin paljon juttua että kaikkia ahdistellaan koko ajan.

Toinen asia joka pysäytti - olin ehkä itse lapsellinen ja naiivi 8-12-vuotiaana - kun joku julkkis kertoi, että "ken me leikittiin barbiella, niin ne pani koko ajan." Häh??
En kyllä 10-vuotiaana leikkinyt mun barbiella panemista! En varmaan edes tiennyt mitä se on...
Tästä tuli vaan mieleen miten erilaisissa kodeissa ja ympäristöissä lapset ja nuoret kasvavat.

Re: Onko teitä seksuaalisesti häiritty?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   23.8.25 21:30:56

No ihan viimeksi tossa muutama kuukausi takaperin olin baaritiskillä jonossa, niin takanani oleva mies tarrasi takapuoleen kiinni. Ihan siis molemmin käsin, molemmista kankuista.
Ja tollasta lääppimistä nuorena joutui sietämään enemmänkin, paaaljon ennen mitään meetoota. Olen siis kohta 50v.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.8.25 21:38:06

Ei – valitettavasti.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   23.8.25 21:46:54

On, useinkin. Teininä se oli meille ihan ”normaalia”. Olen vm 78. Työelämässä en ole törmännyt kummempaa häirintään, nuorempana oli toki jotain tytöttelyä ja varaston pojat saattoi huudella rivouksia. Minun häirintäni on tapahtunut koulussa ja vapaa-ajalla.

Päivämäärä:   23.8.25 21:48:27

Fantasiani on tulla hyvännäköisen 40v hevosnaisen ahdistelemaksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.25 21:52:27

Kyllä on. Teininä aikuisten miesten toimesta, jo 12-vuotiaasta lähtien. Nyt nelikymppisenä olen saanut kalun kuvia ja muuta "mukavaa".

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   23.8.25 21:53:49

On nuorena. 14-vuotiaana sairaalassa naishoitaja ja homoseksuaalit useamman kerran nuorempana.

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   23.8.25 21:55:23

Ai niin yksi nainen alkoi hipelöidä rannalla Kreikassa kun olin uimassa. Kehui ja siveli vartaloa. Ikää oli tuolloin 13-vuotta.

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   23.8.25 21:55:49

On, ikävä kyllä.

Ja enemmänkin, nyt sen ymmärrän.

Lähettäjä: jded 
Päivämäärä:   23.8.25 21:58:30

On. Olen tehnyt eräästä tapauksesta myös rikosilmoituksen. Enkä ollut ainoa. Meitä rikosilmoituksen tehneitä oli useampi. Mutta valitettavaa kyllä, ainakin 20 naista/tyttöä jätti tekemättä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   23.8.25 22:00:14

Useamman kerran.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   23.8.25 22:02:45

Ei koskaan. Edes itsensäpaljastajaa en ole nähnyt, vaikka sellainen kuulemma jossain vaiheessa lapsuuden paikkakunnalla liikkui. Olen 55 v.

Toinen asia joka pysäytti - olin ehkä itse lapsellinen ja naiivi 8-12-vuotiaana - kun "joku julkkis kertoi, että "ken me leikittiin barbiella, niin ne pani koko ajan." Häh??
En kyllä 10-vuotiaana leikkinyt mun barbiella panemista! En varmaan edes tiennyt mitä se on...
Tästä tuli vaan mieleen miten erilaisissa kodeissa ja ympäristöissä lapset ja nuoret kasvavat."

Joo ei tod. Mun barbit ei tienneet panemisesta mitään, enkä minäkään ennen kuin 18-vuotiaana.

Päivämäärä:   23.8.25 22:05:25

"Lähettäjä: mies
Päivämäärä: 23.8.25 21.55.23

Ai niin yksi nainen alkoi hipelöidä rannalla Kreikassa kun olin uimassa. Kehui ja siveli vartaloa. Ikää oli tuolloin 13-vuotta."

Ohops.

Päivämäärä:   23.8.25 22:05:58

No on kyllä melko huolestuttavaa, jos panemisesta ei tiedä alle 18 vuoden ikää. Siitä kuitenkin opetetaan jo vitosluokalla, on opetettu 70-luvulta lähtien ja todennäköisesti jo aiemminkin.

Lähettäjä: . .. 
Päivämäärä:   23.8.25 22:10:28

Ei ole, ikinä. Olen päälle 40v.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.8.25 22:15:12

Ei ole minuakaan.
Sanallinen kommentointi ei minulla mene seksuaaliseen häirintään. Siis jos joku humalainen joskus aikojen alussa sanoi baarissa vaikka, että sulla on hyvät tissit.

Enkä kyllä kokenut nuorena, enkö nykyäänkään, jonkun kaverin vitsillä takapuolelle läppäisyä häirintänä. Siis huom kaverin.

Ja itsensäpaljastajaan olen minäkin 16-vuotiaana törmännyt. Kaverini pelästyi, minä sanoin "hitsi miten pieni penis", ja sitten juostiin karkuun. Ei jäänyt traumoja.

Eikä ole kyllä ahdistelukokemuksia ystäväpiirissäkään.

Ja ihan ollaan nättejä vielä näin kuuskymppisinäkin.

Lähettäjä: celia 
Päivämäärä:   23.8.25 22:17:03

:i ole ikinä häiritty eikä ahdisteltu, vaikka vielä pari vuotta sitten kävin paljon baareissa jne. Voi olla että vähän riippuu minkälaisissa baareissa? Nyt tukevasti naimisissa ja ikää 36. Mutta en teineinä tai myöhemmin muista että ikinä ois kukaan ahdistellut.

Lähettäjä: tyttö27 
Päivämäärä:   23.8.25 22:20:31

Ei ole ikinä häiritty tai ahdisteltu. Paljon on ollut kundeja jotka on olleet ihastuneita ja halunneet mut tyttöystäväkseen tms., mutta käyttäytyneet tosi hyvin silloin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.25 22:23:47

Kyllä, ja olen joutunut seksuaalisen väkivallan uhriksi. Niin on myös jokainen naispuolinen ystäväni.

Lähettäjä: erja 
Päivämäärä:   23.8.25 22:25:04

Lukiossa matikan maikka, oisko ollut kolmekymppinen mies, oli selvästi ihastunut minuun, mutta ei ikinä koskenut, ei puhunut mitään kaksimielistä. Ehkä tunnilla katsoi vähän pidempään ja jutteli aina tosi ystävällisesti. Sain ehkä pikkusen paremmat numerot kuin oisin ansainnut, olin huono matikassa. Ite en ees huomannut mitään, kaverit sanoi mulle.

Lähettäjä: Oizte 
Päivämäärä:   23.8.25 22:26:53

On. Perjantaina juuri kerroin töissä eräälle vanhemmalle miehelle että jos vielä sanoo sanankin mun p*rseestä niin tietää sanoneensa.

Liian pitkään kuuntelin ennen kun sain sanottua.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.8.25 22:28:13

Käyn pari kertaa vuodessa baarissa ja kun viimeksi kävin niin noustessani tuolilta ylös viereisellä tuolilla istunut entuudestaan tuntematon mies työnsi kätensä hameeni alle ja kouri pillusta. Samaa paskaa olen kokenut lapsesta asti ja näköjään vielä 42 vuotiaanakin.

Päivämäärä:   23.8.25 22:30:56

Lähettäjäerja 

Päivämäärä23.8.25 22:25:04

Lukiossa matikan maikka, oisko ollut kolmekymppinen mies, oli selvästi ihastunut minuun, mutta ei ikinä koskenut, ei puhunut mitään kaksimielistä. Ehkä tunnilla katsoi vähän pidempään ja jutteli aina tosi ystävällisesti. Sain ehkä pikkusen paremmat numerot kuin oisin ansainnut, olin huono matikassa. Ite en ees huomannut mitään, kaverit sanoi mulle.

Ja tämä oli sinun mielestäsi seksuaalista häirintää.

Tee nyt ihmeessä ilmoitus poliisille, palokunnalle, hallitukselle, minne ikinä.

Lähettäjä: Oizte 
Päivämäärä:   23.8.25 22:32:30

"Sanallinen kommentointi ei minulla mene seksuaaliseen häirintään. Siis jos joku humalainen joskus aikojen alussa sanoi baarissa vaikka, että sulla on hyvät tissit."

Oikeasti? Esim. Mulla tämä viimeisin työpaikalla ollut juttu jossa mies kommentoi useita kertoja pitkän ajan kuluessa mun vartaloa seksuaalissävytteisesti. Kyllä otin todellakin häirintänä!

Lähettäjä: N45 
Päivämäärä:   23.8.25 22:37:42

Olin nuorena nätti ja todella hoikka. Takapuolen läpsijöitä ja puristelijoita on ollut parikymmentä. Nyt vanhempana on joutunut lähinnä asiakaspalvelijana työskennellessäni kuulemmaan vanhemmilta miehiltä "vitsikkäitä" ehdotuksia kymmeniä kertoja.
Onneksi ei ole kukaan käynyt koskaan kunnolla päälle tms.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   23.8.25 22:40:49

Olin nuori 80-luvulla. Rintoja kosketeltiin, haaroista kouraistiin. Se oli oikeastaan ihan normaalia silloin, vaikkakin ällöttävää kohteelle.

Päivämäärä:   23.8.25 22:42:42

LähettäjäX 

Päivämäärä23.8.25 22:05:58

No on kyllä melko huolestuttavaa, jos panemisesta ei tiedä alle 18 vuoden ikää. Siitä kuitenkin opetetaan jo vitosluokalla, on opetettu 70-luvulta lähtien ja todennäköisesti jo aiemminkin.

60-70-luvuilla meille opetettiin lisääntymisestä ja seksistä sekä koulussa että tv:ssa ihan oikeilla sanoilla ja piirroskuvilla.
Eskarissa vuonna 71 kerrottiin, että isä laittaa pippelin äidin pimppiin, koska he rakastavat toisiaan. Toimintaa kutsutaan rakastetuksi eli yhdynnäksi. Isin pippelistä tulee siemeniä äidin pimppiin, ja vauva saa alkunsa.

Sivukommenttina voin kertoa, että lahjoin kaksi kaveriani, Leilan ja Jukan, kokeilemaan tätä ihmettä.
Fiksuna tyttönä en silloin vielä halunnut vauvaa.
Maksoin molemmille viisi penniä.
Pahaksi onneksi kesken tämän kokeilun naapurin täti tuli paikalle lopettaen toimintamme.
Ja minä olin se, joka sai huutia. Miksi. Ihmettelen sitä vieläkin näin 51 vuoden jälkeen.

Lähettäjä: Piiu 
Päivämäärä:   23.8.25 22:44:42

Ei ole häiritty.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   23.8.25 22:47:29

Silloin reilu parikymppisenä jotkut vanhemmat hiplaillu - sitä oli sen verran nuori ja nössö että vaan ällötti ja vetäytyi - nyt vanhempana senverran suorempi että tulisi sanottua aika rumasti ...

Päivämäärä:   23.8.25 22:51:02

LähettäjäOizte 

Päivämäärä23.8.25 22:32:30

"Sanallinen kommentointi ei minulla mene seksuaaliseen häirintään. Siis jos joku humalainen joskus aikojen alussa sanoi baarissa vaikka, että sulla on hyvät tissit."

Oikeasti? Esim. Mulla tämä viimeisin työpaikalla ollut juttu jossa mies kommentoi useita kertoja pitkän ajan kuluessa mun vartaloa seksuaalissävytteisesti. Kyllä otin todellakin häirintänä!

Työpaikalla asia on todellakin eri.
Mutta baarissa jokaisen moukan puheista ei kannata olla millänsäkään.
Jos jokaisen kuulemansa sanan ottaa itseensä, ja vatvoo niitä ikuisuuksia, ei elämästä tule mitään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.8.25 22:53:11

Viiskymppinen, eikä koskaan ole häiritty tai ahdisteltu.

Kiinnostuneita, kohteliaita miehiä on kyllä riittänyt. Mutta ei ikinä mitään epäasiallista.

Päivämäärä:   23.8.25 22:53:51

” Jos jokaisen kuulemansa sanan ottaa itseensä, ja vatvoo niitä ikuisuuksia, ei elämästä tule mitään.”

No mutta eihän tässä kysytty, ottaako sanojen kohde jokaisen sanan itteensä ja vatvooko niitä ikuisuuksia. Tässä kysyttiin, oletko kohdannut häirintää ja mitä ihmettä rivo huutelu on, jos ei häirintää? Ei se nyt ihan ok käytöstäkään ole.

Päivämäärä:   23.8.25 22:59:05

"No on kyllä melko huolestuttavaa, jos panemisesta ei tiedä alle 18 vuoden ikää. Siitä kuitenkin opetetaan jo vitosluokalla, on opetettu 70-luvulta lähtien ja todennäköisesti jo aiemminkin."

Meille opetettiin koulussa ihmisen lisääntymisbiologiaa, eikä mitään tyyliin "sitten ne panevat".

Päivämäärä:   23.8.25 23:01:02

Meille opetettiin koulussa ihmisen lisääntymisbiologiaa, eikä mitään tyyliin "sitten ne panevat".

Eikö siellä lisääntymisbiologiassa juuri opeteta, että penis laitetaan emättimeen. Sitähän ne barbitkin sitten leikeissä tekevät, näin ainakin meillä kasarilla.

Päivämäärä:   23.8.25 23:01:51

Tietenkään rivo huutelu tai kommentointi ei ole hyvää käytöstä, eikö missään nimessä sovi mm. työpaikoille.
Mutta ei se nyt ihan seksuaalista häirintääkään ole.

Päivämäärä:   23.8.25 23:07:46

” Mutta ei se nyt ihan seksuaalista häirintääkään ole.”

Tasa-arvolaki, 7 §: Seksuaalisella häirinnällä tarkoitetaan tässä laissa sanallista, sanatonta tai fyysistä, luonteeltaan seksuaalista ei-toivottua käytöstä, jolla tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukataan henkilön henkistä tai fyysistä koskemattomuutta erityisesti luomalla uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai ahdistava ilmapiiri.

Päivämäärä:   23.8.25 23:26:08

X, jos joku humalainen, jonka kanssa juttelet baarissa, sanoo sulle, että sulla on hyvät tissit. Niin onko hän uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä vai ahdistava?
Siis jos juttelet hänen kanssaan siinä ihan kaikessa ymmärryksessä.

Lähettäjä: ofvnfvb 
Päivämäärä:   23.8.25 23:27:13

"ilmapiiri" on vähän semmoinen asia että sitä ei voi objektiivisesti mitenkään mitata. Vähän niinkuin tämä "turvallinen tila" joka mun mielestä on lähinnä vitsi.

Katse ei ole seksuaalista häirintää, rivot puheet on ultramoukkamaisia mutta onko ne nyt häirintää... ehkä.
Mutta osa nykytytöistä näkee häirintää ihan joka puolella. Typerää.

Lähettäjä: Tottako 
Päivämäärä:   23.8.25 23:35:09

Nimimerkki * sanoo:

”Eskarissa vuonna 71 kerrottiin”

Öö kiva, paitsi että vuonna 71 ei ollut eskaria.

Lähettäjä: Said 
Päivämäärä:   23.8.25 23:35:25

Mä repesin tolle *:n tarinalle.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.8.25 23:48:00

Ööööö eskarikokeilut aloitettiin 70-luvun alussa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.8.25 23:52:09

Piti tarkistaa. Jossain päin Suomea esikouluja aloitettiin jo 60-luvun puolella.

Päivämäärä:   23.8.25 23:55:40

On. Kourittu, huudeltu, seurattu, tehty käsillä seksuaalisia eleitä ja huudeltu samalla jotain huohotushuutoja, jne. Esim. kun olin 14 ja kävelin kaupungilla niin joku papparainen tuli luokseni, luulin että tulee kysymään vaikka reittiä tai kelloa, mutta puristikin tissistä niin että kävi kipeää.

Seksuaalinen ahdistelu on todella yleistä, ja on hienoa että nykyään siitä puhutaan avoimesti ilman että syy vieritetään ahdistellun niskoille tai yritetään jotenkin vähätellä. Todennäköisesti tuntuu, että lähes kaikkia on ahdisteltu, koska lähes kaikkia oikeasti on ahdisteltu.

Päivämäärä:   23.8.25 23:58:54

Mä olen Suomen ekana eskariin ilmoittautunut lapsi. Ihan sain kuvani Aamulehdrn kanteen. :)

Vuosi oli 1971.
Sillon alkoi eskari Pohjois-Suomessa ja kokeilukunta Pirkkalassa.

Pirkkalassa 98-100 % vuonna 1965 ja sen jälkeen syntyneitä on käynyt eskarin.
Ja eskarin nimenomaan koulussa, ei päikyssä.

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   24.8.25 00:06:50

On. Kaverin isän käpälöintiin heräsin teininä keskellä yötä vaikka kaverini nukkui mun vieressä niin se ei äijää estänyt.
Aikuisena taas tää Naantalin hevostallin pitäjän käytös meni jo ahdistelun puolelle.
Baareissa on tullut kohdattua jokseenkin kyseenalaista käytöstä mutta niistä on selvitty ihan perus @!#$, älä koske huudolla. Nää kaksi taas olivat ahdistavuudessaan ihan omaa luokkaansa.
Harmittaa ettei koskaan tullut puhuttua tuosta kaverin isästä kellekkään

Päivämäärä:   24.8.25 00:15:32

"Eikö siellä lisääntymisbiologiassa juuri opeteta, että penis laitetaan emättimeen. Sitähän ne barbitkin sitten leikeissä tekevät, näin ainakin meillä kasarilla."

No ei kyllä meillä. Ei mua ne asiat oikeasti lapsena kiinnostaneet.

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   24.8.25 00:34:48

Seksuaalinen ahdistelu on ankarasti tuomittavaa, mutta fakta nyt vaan on ettei lähestulkoonkaan kaikki ole koskaan ahdisteltu, kuten joskus väitetään. Oli sitten sattuma, hyvä onni, mikä tahansa, mutta läheskään kaikkia ei ole ikinä ahdisteltu.

Lähettäjä: nainen 
Päivämäärä:   24.8.25 01:01:07

Ehkä siinä on jotain sosiaaliluokkasidonnaista myös. Tulen itse akateemisesta ylemmän keskiluokan perheestä, samoin oli koulukaverit. Pelkkä ajatus että jonkun koulukaverin isä olis esimerkiksi puhunut rivoja tms on aivan täysin mahdoton.
Sen sijaan kun kerran kävin yhden koulukaverin luona joka oli aika alaluokkaisesta perheestä, oli hyvin hämmentävää kun isänsä, aika kännissä, huusi äidille että tänään kyllä pannaan ja sanoi tyttärelleen että pienet noi sun tissit, ei sua kukaan halua.
En mennyt sinne toista kertaa.
Enkä tarkoita etteikö sikoja olisi myös sivistyneissä miehissä, mutta ehkä harvemmassa kuin joissain muissa.

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   24.8.25 01:05:23

"Sen sijaan kun kerran kävin yhden koulukaverin luona joka oli aika alaluokkaisesta perheestä, oli hyvin hämmentävää kun isänsä, aika kännissä, huusi äidille että tänään kyllä pannaan ja sanoi tyttärelleen että pienet noi sun tissit, ei sua kukaan halua."

Joo varmasti.

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   24.8.25 01:40:03

Kyllä on, kymmeniä kertoja. Suurin osa on tapahtunut työpaikalla, tekijöiden joukossa myös sitä "parempaa porukkaa" eli kovapalkkaisia, korkeakoulutettuja pukumiehiä. Lähinnä lääppimistä ja alatyylisiä ehdotteluja, mutta useampi joissa olisi voinut käydä pahemmin jos en olisi ollut varuillani. Minäkin tulen muuten akateemisesta perheestä, mutta en keksi miten se olisi auttanut yhtään minkään suhteen.

Jälkikäteen karmivin ehkä läheltä piti -tapaus kävi olin 10. Olin kävellyt mummille koulun jälkeen, ja vastasin siellä lankapuhelimeen. Miesääni kysyi "onko vanhempia tai sisaruksia kotona?", ja kun vastasin "ei, mutta mummi on ja aloin ojentaa puhelinta tälle, puhelu katkesi". Mies ei soittanut enää uudelleen. Joskus 25-vuotiaana muistin tämän tapahtuman ja tajusin mistä saattoi olla kyse. Oliko joku mies katsonut mihin taloon menen, kaivellut osoitteen, postilaatikon nimen tms. perusteella numeron puhelinluettelosta, ja kokeillut olisiko siellä pieni tyttö yksinään? Vai oliko tuo muuten vaan outo juttu?

Tuo oli sitä aikaa kun "namusedistä" varoiteltiin paljon, ja kouluissa saatettiin käyttää tunnista iso osa aiheesta puhumiseen.

Lähettäjä: Joo-oo 
Päivämäärä:   24.8.25 02:13:09

On. Lukemattomia kertoja. Selvänä sekä minä että häiriköt.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   24.8.25 04:03:07

On, töissä ja vapaalla.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   24.8.25 05:00:59

Lukuisia kertoja.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.8.25 05:42:26

"Seksuaalinen häirintä on tasa-arvolaissa määriteltyä syrjintää. Tasa-arvobarometrin 2017 mukaan naisista 38 prosenttia ja miehistä 17 prosenttia oli kokenut seksuaalista häirintää edellisen kahden vuoden aikana."
https://naistenlinja.fi/seksuaalinen-hairinta/

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.