Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä on avoin suhde?

Lähettäjä: wyywwy 
Päivämäärä:   23.8.25 15:47:38

Paljon puhutaan nykyään avoimesta suhteesta. Mutta mitä se tarkoittaa? Miten avoin suhde eroaa sinkusta, jolla on vakikumppani?

Avoin suhdehan vaatii sen, että on parisuhde jonkun kanssa. Sen parisuhteen lisäksi n*ssitaan muitakin. Joillakin on avoimessa suhteessa myös romanttisia tunteita irtosuhteiden kanssa.

Nämä joiden itse tiedän olevan avoimessa suhteessa, on suurimmaksi osaksi sellaisia, että eivät asu parisuhdekumppaninsa kanssa yhdessä. Asuvat erillään, eikä ole tarkoituskaan muuttaa yhteen, koska muuten "kyllästyy toisen" ja "suhde arkipäiväistyy". Eli tapaillaan, hengaillaan, sekstaillaan. Ollaan vakikumppaneita. Ja sen lisäksi pannaan ja lupsutellaan muitakin.

Lisäksi tunnen sellaisia, jotka ovat lähinnä harvoin keskenään sekstailevia kämppiksiä kumppaninsa kanssa, ja suurin osa sosiaalisesta kanssakäymisestä, seksistä ja romantiikasta on näiden avointen satunnaiskumppanien kanssa. Eli kämppiksiä, jotka panevat toisiaan, mutta myös muita.

En ihan ymmärrä avoimen suhteen konseptia. Eihän tuollainen eroa mitenkään sinkusta, jolla on kämppis jota panee kun huvittaa, tai sinkusta jolla on vakipano. Ei tuollaiset kuulosta minun mielestäni parisuhteelta. Ja olen ajatellut, että avoin suhde on nimenomaan sellainen, jossa on ensisijaisena se parisuhde ja se lisäksi muita.

Joten te, jotka olette avoimessa parisuhteessa, selittäkään minulle, mitä ihmettä se oikein tarkoittaa ja miten määrittelette parisuhteen, jos se ei mitenkään eroa sinkusta, joka panee ketä huvittaa ja siinä seassa on joku vakituinen FWB.

FWB:kin vaatii sen, että ollaan ystäviä, jotka panevat. Ja parisuhteessahan kumppanin on oltava myös paras ystävä, koska muuten se on pelkkää tapailua ja panemista. Joten mitä ihmettä on tämä sekoilu?

Re: Mikä on avoin suhde?

Lähettäjä: rii 
Päivämäärä:   23.8.25 16:31:15

En ymmärrä avointa suhdetta minäkään. Yleensä se kuulostaa siltä, ettei haluta sitoutua yhtään keneenkään tai sitten vakikumppaniin on kyllästytty, muttei uskalleta virallisesti erota vaan ns. ollaan yhdessä mutta kuitenkaan ei (enää) olla.

Polyamorisen ymmärrän paremmin, kun siinähän ollaan sitouduttu kumppaneihin. Mutta avoin suhde kuulostaa siltä, ettei haluta sitoutua keneenkään ja jos aiemmin "suljetusta" suhteesta tuleekin avoin, niin silloin se parisuhde on hajonnut tai hajoamassa ja vain näön vuoksi muka ollaan "parisuhteessa".

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.25 16:41:13

"Ja parisuhteessahan kumppanin on oltava myös paras ystävä, koska muuten se on pelkkää tapailua ja panemista. Joten mitä ihmettä on tämä sekoilu?"

Missä laissa näin määrätään?

Lähettäjä: 785 
Päivämäärä:   23.8.25 16:44:28

Eiköhän jokainen avoimessa suhteessa oleva määrityele sen suhteensa laadun ja säännöt.

Ei sitä muiden tarvitse ymmärtää. Olkaa ymmärtämättä.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   23.8.25 16:45:56

Halutaan panna mukamas kumppanin luvalla kaikkia jotka kiinnostaa. Eli ei haluta sitoutua parisuhteeseen vaan pelkkään panemiseen.

Lähettäjä: wyywwy 
Päivämäärä:   23.8.25 16:57:37

"Eiköhän jokainen avoimessa suhteessa oleva määrityele sen suhteensa laadun ja säännöt."

No voitko määritellä minulle oman avoimen suhteesi laadun ja säännöt?

Lähettäjä: nojoo 
Päivämäärä:   23.8.25 17:05:17

Meillä avoin suhde tarkoitti sitä, että reissutöitä tekevä mies sai reissuillaan hankkia itselleen seuraa (kunhan huolehti ehkäisystä). Minä puolestaan toteutin elämän mittaisen haaveeni ja aloin deittailla naisia. Toimi pari vuotta, kunnes mies rakastuikin työkaveriinsa ja meidän suhde hajosi.

Mulla ei ollut mitään mustasukkaisuusongelmaa ennen tuota rakastumista. Harrastettiin kotona seksiä ihan ok. Tiesin niistä miehen reissuseikkailuista ja mies tiesi ketä mä olin tapaillut. Paransi meidän välejä ja myös meidän välistä seksiä paljon, oltiin paljon avoimempia kuin ennen ja rennompia, kun ei tarvinnut jännittää että suuttuuko toinen. Mutta tää sitten kaatui siihen että mies halusi vaihtaa kokonaan uuteen naiseen. Olisi varmaan tapahtunut ihan sama juttu myös ilman sitä avointa suhdetta, silloin miehellä vaan olis ollu salasuhde sen uuden kanssa jonkin aikaa.

Tästä on nyt jo muutamia vuosia aikaa. Olen huomannut että deittipalveluissa tulee silloin tällöin vastaan "avoimia suhteita" harrastavia ihmisiä mutta kuinka ollakaan, selviää ettei näiden ihmisten vakiokumppanit tiedäkään asiasta yhtään mitään. Tarkkana saa olla!

Lähettäjä: " 
Päivämäärä:   23.8.25 17:24:18

Ennen varatut miehet vonkasivat itkien että vaimo "ei ymmärrä" heitä, nykyään vaan väittävät olevansa avoimessa suhteessa joten miten ois? :D

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.8.25 17:28:37

": jo ysärillä oli öehti-ilmpituksia, joissa etsittiin päiväkahviseuraa ja "vaimon lupa on".

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   23.8.25 17:36:20

Kykenemättömyyttä ja ehkä osin myös pelkoa ottaa vastuuta parisuhteesta ja sitoutua. Tai sitten pelkkää itsekkyyttä, useimmiten miesten puolelta; pidän sen kotitalouskoneen hoitamassa sen pään, mutta muuten saan panna ketä ja milloin haluan. Naisten puolelta taas varmaankin: pidän sitä taloudesta huolehtijaa sen verran hyvänä että pysyy maisemissa, mutta muuten teen ja panen ketä haluan.

Lähettäjä: Open 
Päivämäärä:   23.8.25 18:18:59

Meillä on ehkä sitten avoimempi avioliitto kuin monella muulla. Harrastetaan erilaisia kimppajuttuja yhdessä ja molemmilla olisi lupa esimerkiksi reissussa ollessaan pitää hauskaa petissä muidenkin kanssa. Tämä vaatii kyllä erikseen aina luvan kysymisen jos tämmöinen tilaisuus tulisi eteen, eikä kumpikaan meistä ole tähän vielä kokenut tarvetta.
Avoin suhde ei siis välttämättä tarkoita avointa valtakirjaa kaikkeen, mielestäni avoin suhde voi olla mitä tahansa muuta kahdenvälisen parisuhteen ulkopuolella tai sen rajoilla. Tärkeintä on osapuolten keskinäinen sopimus ja avoimuus.
Me on eletty näin nyt viitisen vuotta (naimisissa jo 12v) ja rajoja on päivitetty ja niistä on keskusteltu avoimesti koko matkan ajan. Rakastetaan toisiamme ehdoitta hurjasti ja meillä on superhyvä (seksi)elämä ja ollaan onnellisia yhdessä. Ulkopuoliset seikkailut on vain ekstrajännitystä ja hetken hupia, piristystä arkeen, kirsikoita kakun päällä.
Näillä järjestelyin mä saan välillä nauttia myös naisen kosketuksesta ja mies saa joskus toteuttaa semmosia asioita, joista mä en niin välitä.

Lähettäjä: nojoo 
Päivämäärä:   23.8.25 20:36:00

Open: suurin piirtein tolleen meilläkin oli. Ei tosin tehty kimppajuttuja (olis kyllä kiinnostanut) mutta yleisesti ottaen sujui hyvin. Suhteen kaatoi sit ihan tavanomainen työpaikkaromanssi eikä mikään seksiseikkailu.

Olen nyt uudessa suhteessa eikä ole mitään tarvetta muille kumppaneille, meillä on kivaa ihan kahdestaan.

Lähettäjä: parkkipaikka 
Päivämäärä:   23.8.25 21:17:42

avoin suhde on sitä että esim olet naimisissa ja ja ukko panee kuin rusakko ympäriinsä.
sitten rakastuu ja huomaat olevasi 99 viikosta yksin kotona kun mies on siellä sen rakkaudeen perässä. käy kyllä kotona syömässä suihkussa tälläämässä että jää sulle ne pyykit kuitenkin. jotain edes.
sopimus että vehkeillä saa, tunteita ei, mutta eipä se nyt niin mene,
että sellasta se avoin suhde.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.