Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Milloin lääkäriin väsymyksestä

Lähettäjä: Väsyttää 
Päivämäärä:   23.8.25 11:43:57

Olen ollut lapsesta asti kova nukkumaan enkä herää juuri mihinkään. Istualtaankaan nukkuminen ei ole minulle mikään ongelma ja koulussakin nukahdin usein tunneille jopa kesken muistiinpanojen kirjoittamisen. Aikuisena olen muutaman kerran nukahtanut hyvin nukutun yön jälkeen palaveriin. Käytännössä siis nukahdan lähes aina kun istun alas tai laitan maate jos mitään todella stimuloivaa ei ole meneillään. Tunnen itseni myös väsyneeksi suurimman osan ajasta.

Toimiakseni jotenkin minun on pakko nukkua noin yhdeksän tuntia yössä. Olen tällöin väsynyt, mutta pystyn keskittymään ja tekemään työni sekä urheilemaan vähän. Otan yleensä ruokatauolla (etätyö) noin 5min torkut ja toiset heti töiden jälkeen jotta jaksan.

Olen kokeillut erilaisia ruokavalioita, joista vhh näyttää toimivan kaikista parhaiten. Olen jättänyt sokerin ja kofeiinin pois monta vuotta sitten, koska reagoin niihin romahtamalla "piikin" jälkeen täysin. Olen laskenut liikunnan intensiteettiä, koska kovasykkeinen urheilu vaikutti yöunen laatuun laskevasti. Liikun kuitenkin päivittäin pk sykealueella. Kilpailun olen lopettanut kokonaan, koska kisaviikonlopun jälkeen koko viikko meni aivan pilalle ja myös työsuoritus kärsi koska olin niin väsynyt. Minulla ei ole lapsia ja muutenkin arkeni on varmaan keskimääräistä stressitömämpi.

Kesälomalle en suunnitellut mitään aikataulutettua tekemistä ja kokeilin paljonko minun pitää nukkua, että unen tarve loppuu. Olen nukkunut noin 12h yössä putkeen, jonka jälkeen käynyt hereillä vessassa ja hoitamassa eläimet. Sitten on alkanut uudestaan väsyttää, joten olen mennyt nukkumaan ja nukkunut noin 2-4h lisää. Tämän jälkeen herättyäni olen tuntenut oloni virkeäksi ja päässyt päivän puuhiin. Esimerkiksi toissa yönä menin nukkumaan 22, heräsin eilen klo 11 ja jatkoin unia noin 30 min valvomisen jälkeen 15:30 asti. Seuraavana yönä ei ollut mikään ongelma nukahtaa 22. Tänä aamuna heräsin klo 9 vessaan ja lopullisesti pääsin sängystä ylös juuri 11:30.

Olen tästä muutaman muun lääkärikäynnin yhteydessä sanonut. Lapsena ja teininä tämä kuitattiin vain, että kasvava lapsi tarvitsee unta. Opiskellessa sama ongelma johtui kuulema stressistä ja masennuksesta (??). Nyt työelämässä minulta on kerran otettu verikokeella kilppari tämän takia, mutta koska se oli normaali en päässyt mihinkään jatkotutkimuksiin.

Jos vuorokaudessa on 24h joista työ vie 8-9h ja nukun sen vähintään 12h ollakseni oikeasti hereillä niin ei kyllä ihan hirveästi jää vapaa-ajalle tilaa :-D Haluaisin myös lapsia, mutta tämän väsymyksen takia en ole niitä uskaltanut hankkia. Ikää minulla on nyt 32 vuotta.

Onko kukaan täällä samanlainen ja oletko saanut ratkaistua tämän jotenkin? Mitä muita syitä tähän voi olla kuin tuo kilppari joka tutkittiin? Ja tämä kun ei tosiaan ole mitenkään elämäntilanteeseen liittyvä asia vaan ihan lapsesta asti ollut ongelma. Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti!

Re: Milloin lääkäriin väsymyksestä

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   23.8.25 11:50:22

Rauta. Eli ferritiini.

Päivämäärä:   23.8.25 11:53:30

Rauta on ollut matala teininä ja olen sitä syönyt tablettina. Nykyään hyvä, näkyi noin vuosi takaperin perusverenkuvan yhteydessä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.25 12:00:52

Mikä näkyi perusverenkuvan yhteydessä? Hemoglobiini vai varastorauta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.25 12:04:50

Menin kun itkin väsymyksestä.

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   23.8.25 12:23:16

Turha lääkäriin on valitettavasti mennä, ei sieltä saa noilla oireilla kuin masennusdiagnoosin- ja lääkkeet.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.8.25 13:00:29

Eikö tuo ole narkolepsia.

Lähettäjä: Mbgk 
Päivämäärä:   23.8.25 13:01:43

Narkolepsia mullekin tuli mieleen.
Uniapnea?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.8.25 13:01:51

Masennusdiagnoosia siellä tyrkytetään tai minulle ainakin. En ole vuosiin ollut virkeä herätessäni, normilabrat ok ja uniapneatutkimus tehtiin varmuuden vuoksi vaikken ylipainoinen olekaan. Ferritiiniä ei ole suostuttu mittaamaan, pitäisi varmaan yksityisellä käydä. Mitään vitamiinitasoja ei myöskään ole katsottu.
En koe olevani masentunut millään tasolla vaan mua väsyttää aina enkä ole koskaan virkeä.

Päivämäärä:   23.8.25 14:37:07

Piti Kannasta tarkistaa, mutta hemoglobiini näytti olevan. Pitää tarkistaa saisinko työterveydestä tai ihan maksamalla yksityisellä tuon ferritiinin. Uniapneaa ei ole ikinä tutkittu, mutta puolisoni mukaan hengityskatkoksia ei ole enkä kuorsaa kuin aniharvoin. Narkolepsiaa mietin joskus teininä kun oli tämä sikainfluenssa ja sen rokotteesta esiin tulleet tapaukset. Ilmeisesti väsymyksen pitäisi siinä iskeä myös silloin kun ei ole hyvien unien jälkeen stimuloivaa tekemistä vai olenko väärässä?

Olen tosi pahoillani kaikkien puolesta jotka joutuvat elämään tämän saman asian kanssa. Minullekin tosiaan tehtiin masennusdiagnoosi opiskeluiden aikana ja olin kaksi viikkoa saikullakin sen takia sekä kävin terapiassa. Ei muuttanut suuntaan eikä toiseen koska en ole masentunut. Minua vain väsyttää ihan koko ajan...

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   23.8.25 14:40:22

Aloittajalle: Jos se hemoglobiini on tyyliin 125 tai alle, niin vaikka olisi viitearvoissa niin onhan se silti aika huono. Samoin ferritiinin viitearvo taitaa olla 15-150 (?), niin alle 30 tarkoittaa silti vakavaa raudanpuutetta, alle 50 on sekin melko huono arvo, ja vasta yli 100 on oikeasti hyvä, 150 vielä parempi. Raudanpuute voi olla tullut sulle vaikka sun äidin kautta perintönä. Tosi moni raskaana oleva on raudanpuutteinen va siirtää raudanouutteen lapsiinsa (tietämättään).

Lähettäjä: Koo 
Päivämäärä:   23.8.25 14:48:55

Miksi et ole vaatinut tutkimuksia??
Lapsedta asti kärsinyt ja hyväksyt nuo "diagnoosit"

Ota nyt ensin ferritiinit ainakin. Pvk hemoglobiini ei kerro mitään. On se sit 115 tai 165 niin rautavarastot vi olla nollilla!

Päivämäärä:   23.8.25 15:08:07

Hemoglobiini oli 137.

Ja kyllä, nämä on ollut "pakko" hyväksyä sillä en voi pakottaa lääkäreitä kiinnostumaan sen enempää kuin suostuvat kiinnostumaan. Nyt aikuisena tietysti mahdollisuus käydä yksityisellä ja siksi täällä kyselinkin kokemuksia onko tällaisiin saatu ratkaisuja. Kotona olen vain saanut kuulla olevani laiska kun nukun niin paljon ja koulussa nukahtamisesta seurasi arestia. Sekin kolkuttelee takaraivossa, koska en halua tuhlata vähäisiä resursseja turhaan "pelkän laiskuuden" vuoksi. Lisäksi kaikkia tuntuu väsyttävän aina ja koko ajan, joten en tiedä mikä on ns normaalia väsymystä joka kuuluu aikuisuuteen ja millaista väsymystä voidaan hoitaa jos saatte kiinni mitä yritän selittää :D

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   23.8.25 15:29:04

Ettei olisi kilpirauhasen vajaatoiminta.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.8.25 15:35:15

Ferri pitäs tutkituttaa vaikka yksityisellä. Toki mulla oli ferri alle 10 ja tein ja hoidin 2 lastakin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.