Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työ"kaveri" ahdistelee?

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   23.8.25 05:05:03

Työ on todella itsenäistä ja en ole tätä tyyppiä koskaan livenä nähnyt eli ei tunneta ollenkaan. Jos laitan työpaikan WA ryhmään jotain töihin liittyvää alkaa tämä yksi työntekijä pommittaa mua yksityisviestein. Kyselee mm. keskellä yötä kun olen töissä että onko mulla perhettä tai missä päin kaupunkia asun. En ole vastannut koska en todellakaan töiden aikana kerkiä kun max lukemaan viestit ja muutenkin koen nuo kysymykset todella ahdistavina. Voiko tästä tyypistä jo ilmoittaa johdolle, että tälläisiä viestejä laittelee? Kokisitteko itse tälläisen toiminnan ahdistavana vai antaisitteko vain olla?
Perusteli vielä utelunsa sillä että haluaa tutustua kaikkiin työkavereihin, mutta kysyttyäni parilta muulta työkaverilta niin ei heille ole tollasia kysymyksiä esittänyt saati edes viestitellyt.

Re: Työ"kaveri" ahdistelee?

Päivämäärä:   23.8.25 05:20:11

Ja lisään vielä että ahdistavaa tästä tilanteesta tekee tosiaan se, että työpaikalla ei välillä ole muita kuin minä yksin. Mitä jos tämä tyyppi katsoo työvuorolistasta ajan kun olen yksin töissä ja tulee paikan päälle häiriköimään, olen kuitenkin suht pienikokoinen nainen enkä tiedä minkälainen körmy vastapuoli saattaa olla.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   23.8.25 05:20:11

Kuulostaa enemmänkin yksinäiseltä ja ehkä vähän oudolta. Ehkä ajatteli että saa yöksi juttukaverin itselleen sinusta. Kuulostaa, että on sosiaalisilta taidoiltaan vähän kömpelö. Jos koet tilanteen uhkaavana / ahdistavana, niin tietysti menet sanomaan esimiehelle. Ei kenenkään kuulu pelätä töissä. Puolestasi on mahdoton ottaa kantaa, koska en itse ole ollut tuollaisessa tilanteessa. Itse vastaisin jotain, että en koe mukavaksi jakaa henkilökohtaisia asioita työpuhelimessa työajalla.

Päivämäärä:   23.8.25 05:24:37

Kiitos vastauksestasi Bink, taidan ottaa asian puheeksi esimiehen kanssa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.8.25 05:24:41

Tottakai voit sanoa ja kuuluukin sanoa pomolle tuollaisista viesteistä. Itse ottaisin viesteistä kuvakaappaukset talteen, ilmoittaisin pomolle ja estäisin koko tyypin. Ja kyllä, kokisin ahdistavana ja häiritsevänä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.25 06:16:35

Sanot tyypille, että koet viestittelyn epäsopivana ja sanot, ettei lähetä viestejä enää. Ja, että aiot laittaa esihenkilöllesi myös tiedon näistä viesteistä.

Ja myös teet niin. Tuollainen tyyppi etsii aina seuraavan uhrin.

Päivämäärä:   23.8.25 06:31:11

Kiitos vastauksista ja hyvistä neuvoista!

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   23.8.25 08:02:25

Mä laittaisin yhden selkeän varoitusviestin sille tyypille, ja JOS sen jälkeen tulee vielä yksikänä tuollainen viesti, niin samantien esihenkilölle ilmoitus ja näytät kaikki sille.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   23.8.25 08:18:11

Siis oletko yhtään kertaa sanonut tai viestittänyt tälle työkaverille, että lopeta? Itkua vain tihrustat kotona ja odotat, että muut hoitavat asian puolestasi?

Päivämäärä:   23.8.25 08:26:45

Hmm: ensinnäkään en kyllä itkua tihrusta ja toisekseen en oleta että muut hoitavat asian puolestani. Kysyin että ilmoitanko johdolle asiasta kyllä, mutta se ei tarkoita automaattisesti että oletan että muut hoitavat asian puolestani :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.8.25 08:37:31

Niin, muttet ole viestittelijää pyytänyt lopettamaan? Ehkä ei vaan tajua vihjeestä, toiset on sellasia. Eli tiukan asiallinen pyyntö lopettaa viestittely, ja jos enää tulee viestejä, ilmoita esihenkilölle. Mielestäni aika kurjaa olisi noista viesteistä suoraan mennä kantelemaan, jos viestien sisältö ollut asiallinen. Ehkä on sosiaalisesti heikkolahjaisempi, eikä vain ymmärrä. Jos taas ahdistelija, niin ei varmasti edes jätä pyynnöstä viestejä laittamatta, ja siinä tapauksessa se esihenkilö on oikea osoite

Päivämäärä:   23.8.25 08:42:10

Kyllä näistä pitää johdolle ilmoittaa aina eikä jättää kertomatta.

Puolisoni työpaikalla oli ukko joka aina rupesi laittamaan uusille naistyöntekijöille sellaisia hieman kyseenalaisia viestejä. Kukaan naisista ei uskaltanut puhua mitään (miesvaltainen ala vielä) kunnes sitten työpaikassa oli tarpeeksi monta naista, että alkoivat puhumaan keskenään. Sitten vasta tieto meni johtoportaalle, mutta toi toiminta oli jatkunut vuosia.

Päivämäärä:   23.8.25 08:44:22

- : Joo laitan tälle henkilölle viestin missä pyydän lopettamaan. Hyviä pointteja sinulla, toki kuka minkäkin viestin mieltää asialliseksi ja mitä ei. Itse en koe asiallisena heti udella täysin vieraalta ihmiseltä missä asuu ja onko lapsia/perhettä, varsinkaan kun itse olin työryhmään yhteydessä työasioista

Päivämäärä:   23.8.25 08:45:40

Ja siis jatkoa edelliseen.

Nämä tyypit ovat ihan sarjasaalistajia eikä mitään heikkolahjaisia hölmöläisiä. Se on ihan tietoista toimintaa näiltä miehiltä heittäytyä yksinkertaisiksi tai uhriutua itse kun heidän käytöksestään huomauttaa.

Toiminta ei lopu vaan sitä pommitetaan aina seuraavaa ja seuraavaa kunnes se riittävän heikko lenkki löytyy.

Päivämäärä:   23.8.25 08:48:19

. : kuulostaa raskaalta kaikinpuolin. Itse olen juurikin miesvaltaisella alalla, mutta nyt on ensimmäinen kerta kun tulee tälläistä vastaan

Päivämäärä:   23.8.25 08:51:06

Ja siis lisään itse sen verran että esihenkilön kanssa keskustelulla en tarkoita että mustamaalaan tämän henkilön heti ja dramatisoin tilannetta. Tarkoitukseni lähinnä oli tuoda johtoportaalle tietoon että tälläistä tapahtuu ja koen oloni epämukavaksi. Jos tilanne jotenkin eskaloituu niin on helpompi taas toimia kun johdolla on jo alustavasti tieto tästä henkilöstä ja hänen toimintatavoistaan

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.