Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten opettaa kissa ulkoiluun vapaana?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.8.25 15:35:59

En halua keskustelua aiheesta saako kissa olla ulkona vapaana vai ei.

Haluan vinkkejä miten olette opettaneet kissanpennun ulkona oloon niin että se tietää tulla kotiin sisälle takaisin eikä karkaa heti? Kauanko pidätte pentua sisällä ennnekuin päästätte ulos?

Re: Miten opettaa kissa ulkoiluun vapaana?

Päivämäärä:   22.8.25 15:38:29

No joku pari viikkoakin yleensä riittää. Jos varman päälle niin pari kuukautta. Ne pysyy luonnostaan hyvin kotona että ei huolta. Ja ehkä ensin just vaikka huonolla säällä niin tuskin kauaa viihtyy.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.8.25 15:53:40

Eikö se eilinen topic aiheesta jo riittänyt?

Päivämäärä:   22.8.25 16:30:48

En ehtinyt lukea yhtään vastausta ennenkuin poistui joten uusi. Sorry

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   22.8.25 16:32:52

Etkö rakasta kissaasi?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   22.8.25 16:47:38

Ulkoile aluksi kissan kanssa ja ole sen turvana, jos sitä pelottaa. Anna sen laajentaa tutkimusaluetta omassa tahdissaan. Rapsuttele, sylittele ja leikitä, niin vahvistat suhdettanne ja sitä, että kissa pitää sinua hoitajanaan ja turvanaan. Opeta että sisälle palatessa saa aina ruuan tai jotain herkkua. Huolehdi, että pihalla on piilopaikkoja ja ainakin yksi kunnolla eristetty paikka, johon kissa voi mennä turvaan lepäämään ja olemaan lämpimässä. Älä ulkoiluta vapaana taajamassa tai kaupungissa. Kissoille on nykyään saatavissa turvapantoja, joiden pitäisi aueta jos kissa jää johonkin kiinni. Myös gps-paikantimia on, eivätkä ne ole kalliitakaan.

Kannattaa laittaa pihallekin hiekkalaatikko tai muu sallittu ja suojaisa asiointipaikka. Lapsuudenkotini kissalla ei ollut sellaista, ja se kävi sontimassa mm. meidän kasvimaalla ja hiekkapohjaisessa autokatoksessa.

Lähettäjä: juup 
Päivämäärä:   22.8.25 17:08:23

Potkaise pihalle ja toivo parasta.

Lähettäjä: juup 
Päivämäärä:   22.8.25 17:10:38

"Ne pysyy luonnostaan hyvin kotona että ei huolta."
Juuh kylläpä kyllä :D Muuten vaan löytölät täynnä ympäri vuoden kodittomia ja karanneita kissoja ja samoin kaikki face ryhmät "kissa kadoksissa" ilmoituksia.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   22.8.25 17:14:35

Mä oon laskenut kissat pihalle vasta kun ovat kotiutuneet uuteen paikkaan. Viikko pari mennyt noin.
Aina olen ollut kaverina pihalla ja antanut ruokaa kun haluaa tulla tupaan takaisin.

Ja Ällölle tiedoksi kaikki ei luuhaa täällä aina, jatkuvasti, joka päivä ja - tunti, niin ehkä saattaa tulla tupla keskusteluja, joten älä avaa otsikoita ja tule nälvimään.

Lähettäjä: tepa 
Päivämäärä:   22.8.25 17:41:15

Maalla kulkeneet heti vapaana, kissanluukku on, lähinnä pyörivät pihapiirissä ja tallissa, ehkä joskus kauempana kun kesäisin saattavat olla pari päivää pois. Kissat nyt 15 ja 9v ja aiemmat eläneet pitkään ja lopetettu sitten vanhuudenvaivojen vuoksi. Veikkaanpa että nämä ovat melkoisen onnellisia kissoja, toisin kuin pieniin asuntoihin teljetyt.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   22.8.25 17:52:12

Mä olen uutta kissaa pitänyt kotona sisällä useamman kuukauden, että totutaan toisiimme. Kaksi on tullut aikuisena yksi pentuna. Pentu meni ulos vasta useamman kuukauden ikäisenä, se tuli meille syksyllä ja ulos pääsi käymään vasta alkukesästä. Myös aikuiset olivat kotona sisällä useamman kuukauden, ennen kun vähitellen totuttelivat ulkonaoloon. Kaikki ovat aina tulleet kutsusta sisälle. Alkuun olivat vain vähän aikaa ulkona, ja yleensä ihmisen kanssa. Perässä tulivat sisällä hyvin äkkiä, jos ihminen meni sisään.

Eli vähitellen. Mutta tärkeintä on kotiuttaa kissa ensin hyvin, että varmasti tietää, missä koti on, ketkä ovat omia ihmisiä, joilta saa ruokaa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   22.8.25 18:06:17

Tarpeeksi isona ulos . Pitää olla kotiutunut hyvin että tietää hyvin missä koti ja turva. Sylissä ensin retkiä ulos. Sitten voi antaa tulla ihmisen perässä ulos pieniä retkiä niin ettei jää vielä yksin ulos.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.