Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ymmärtävätkö vanhemmat ihmiset keliakian?

Lähettäjä: Ihmettelijä 
Päivämäärä:   21.8.25 08:17:24

Huoh. Tänään oli Hesarissa juttu gluteenittomasta ruoasta ravintoloissa, tuli mieleeni... Olen töissä kaupassa, missä on paistopiste. Siellä ei myydä mitään gluteenitonta, koska sellaista ei yksinkertaisesti pysty myymään.

Olen tässä kesän aikana saanut iäkkäämmiltä rouvilta tiukkaa palautetta ja jopa ihan huutoa siitä miten sysipaska kauppa voi olla tämän vuoksi. Gluteenittomia leivonnaisia löytyy muuten kyllä, tuoreena ja pakasteena. Suolaista ja makeaa. Pitäisi kuitenkin olla paistopistetavaraa, ja nämä rouvat eivät ymmärrä että gluteeniton tuote ei ole mahdollinen, koska ihmiset käyttävät pihtejä miten sattuu (jos käyttävät), jauhopölyä ja murusia lentelee sekä tiskissä että keittiössä, työpöydät, pellit, uunit ja kaapit ovat samat kaikille tuotteille. Esimerkiksi.

Sitä mietin että uskaltaako kukaan keliaakikko ottaa mitään tarjottavia ikinä missään ikäihmisten luona (tai yleensä kenenkään) jos ymmärrys on sitä luokkaa että edes ruoan parissa ammatikseen työskentelevät eivät aina satavarmasti onnistu? Entä jos mummo siivuttaa gluteenittoman kääretortun samalla veitsellä ja samalla leikkuulaudalla millä pullapitkon? Saattaa tapahtua useinkin päätellen siitä ettei gluteenittomuus paistopisteellä ole heidän mielestään mikään ongelma, pelkästään kaupan haluttomuutta vastata asiakkaiden tarpeisiin.

Re: Ymmärtävätkö vanhemmat ihmiset keliakian?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.8.25 08:18:18

Toiset ymmärtää ja toiset ei sitten millään.

Päivämäärä:   21.8.25 08:21:13

Ei ne ymmärrä. Mummoni kiukuttelee edelleen kun en koskaan suostu ottamaan hänen leipomaansa pullaa. Se on joka kerta verinen henkilökohtainen loukkaus hänelle.

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   21.8.25 08:30:07

Keliaakikoille kannattaisi tarjota esipaistettuja tuotteita, jotka nopeasti saa tarjoiluvalmiiksi kotona.

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   21.8.25 08:30:29

^
kyse kuitenkin marginaalisesta ostajakunnasta.

Päivämäärä:   21.8.25 08:32:42

Mummoni kiukuttelee edelleen kun en koskaan suostu ottamaan hänen leipomaansa pullaa. Se on joka kerta verinen henkilökohtainen loukkaus hänelle.

Tottakai koska ei ennenkään nirsoiltu ruuasta ja hyvä jos ruokaa edes oli.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.8.25 08:34:53

Riippuu ihan ihmisestä. Ei se, että on tietyn ikäinen, tee ihmisestä kyvytöntä ymmärtämään tällaisia asioita, ellei sitten ole muistisairaasta kyse. Ja "vanhemmiksi hmisiksi" nyt kai luetaan esimerkiksi sellaiset 70-vuotiaat, ja he kyllä ovat eläneet jo ison osan elämästään ajassa, jossa erityisruokavalioista puhuttiin muuallakin kuin lääketieteellisissä julkaisuissa.

Vertailun vuoksi: tiedän tapauksen, jossa ravintola-alaa opiskelevalta, ravintolassa tarjoilevalta nuorelta kysyttiin, että onko annoksessa maitoa. Ei kuulemma ollut. Ruoan tilaaja sairastui ja kun asiaa selvitettiin, niin työntekijä selitti, että eihän siinä annoksessa tosiaan ollut maitoa, siinä oli kermaa. Että ei näitä erityisruokavalioita vain aina tajuta, oli ikä mitä vain.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   21.8.25 08:43:01

kaikki keliaakikot tarvitsee gluteenittoman ruokavalion
kaikki gluteenitonta noudattavat ei ole keliakikoita vaan?

Päivämäärä:   21.8.25 08:43:05

Varmasti sellaiset ymmärtävät, joiden lähipiiriin kuuluu joku keliakiaa sairastava. Ei sitä tunnu ymmärtävän sellaiset nuoremmatkaan, joilla ei ole asiasta kokemusta.

Lähettäjä: TENU 
Päivämäärä:   21.8.25 08:47:05

keliakia on perinnöllistä
Ottakaa huomioon ennen kumppanin valintaa
nimim. TENU (terveetnuoret)

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   21.8.25 08:47:44

No tuskin se keliakikon pulla siitä saastuu että samoilla pihdeillä otetaan. Pähkinät yms voivat aiheuttaa joillekin hyvin pienestäkin rajun reaktion.
Jos ilmoittaa että tuote saattaa sisältää pieniä määriä.gluteenia niin miksei sitä voisi tarjota ?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   21.8.25 08:48:01

Sitten on näitä, jotka noudattavat gluteenitonta ruokavaliota ja vaativat tarjoiluihin gluteenittoman vaihtoehdon, mutta jos tarjolla onkin oikein hyvän näköisiä munkkeja, syövät sellaisen. Joillakin myös allergia katoaa jälkiruokaan mennessä. Nämä valitettavasti vievät uskottavuutta. Ehkä gluteenittomia paistopistetuotteita kyselevä on juuri tällainen, ei tajua että oikea keliaakikko ei siedä edes sitä jauhopölyä tai vääriä ottimia.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   21.8.25 08:48:42

Ei se ikää katso. Minun lisäkseni suvussa tätini 85v on keliaakikko ja vanhempani ~80v osaavat leipoa ja laittaa tarjottavat esille niin kuin kuuluukin. Gluteeniton tehdään ensin ja pakataan hyvin ennen kuin aletaan tekeen muuta.

Mutta sitten taas käly 40v ja anoppi 60v ei ymmärrä yhtään. Tarjottavat saattaa olla samalla tarjoiluastialla kylkikyljessä. Sentään yrittävät, välillä.

Kaikista eniten jännittää syödä ulkomaalaisten pitämissä ravintoloissa. Tosin ihan tavan hesburgerissa olen saanut vatsani kipeäksi.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   21.8.25 08:51:23

En minäkään olisi tiennyt tuota veitsiasiaa. Onko keliakiassa muuten aste-eroja? Omalla luokalla oli joskus keliaatikkopoika, ja hän söi melko samaa ruokaa kuin muutkin.

Diabetesta tunnetaan vielä huonommin, vaikka se on astetta radikaalimpi sairaus. Tulee mieleen, kun Usassa teini-ikäinen diabeetikkopoika sai matalan, ja kaverit keksivät, että pistetäänpäs insuliinia, se auttaa diabeetikolle. Poika kuoli.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   21.8.25 08:54:32

Minä sain joskus nuorena kesäterassilla työskennellessäni yrittää takoa vanhemman ihmisen päähän että ei tuossa pienessä keittiössä ole mahdollista valmistaa gluteenitonta jauhopölyn takia. Katsoi vain ensin pitkään hiljaa ja julisti minut paskanpuhujaksi :D siinä kohtaa hoksasin että voin kyllä kertoa mutta en voi ymmärtää kenenkään puolesta. Jos ei mene kaaliin niin sitten ei mene.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   21.8.25 08:55:38

Minä vaan on yksi näistä jotka ei ymmärrä keliakiaa. Ihan oikeasti oireita voi saada pelkästä leivonnan aikaisesta jauhopölystä. Jopa pieni määrä gluteenia vaurioittaa suolen nukkaa, kaikilla tämä ei tosin aiheuta päällepäin näkyviä oireita niin herkästi, mutta vahinkoa tapahtuu siitä huolimatta. Ja aina kun suolen nukka vaurioituu niin suoli altistuu suolistosyövän kehittymiselle.

Eli esim keliaakikko ei voi käyttää samaa voipakettia mistä on otettu tavan leivän päälle. Myöskään tarjottavat ei saa koskettaa toisiaan siirtymän vuoksi. Ja nuo saattaa sisältää merkinnät ei ole turhaan mainittu.

Keliakia voi myös oireilla ihokosketuksesta.

Päivämäärä:   21.8.25 09:00:21

"No tuskin se keliakikon pulla siitä saastuu että samoilla pihdeillä otetaan."

Tuo asenne on syy siihen miksi monet keliaakikon ottavat aina omat eväät mukaan.

"Onko keliakiassa muuten aste-eroja?"

Ei ole. Ehdoton gluteenittomuus on sama ja ainoa hoitomuoto kaikille keliaakikoille.
Oireilussa voi sitten olla eroja kun gluteenia on vahingossa syöty. Joku oksentaa pienestäkin altistuksesa pari päivää, joku toinen ei välttämättä ei edes huomaa altistuneensa kun oireet ovat paljon vähäisemmät. Suolinukka kuitenkin kärsii molemmilla yhtälailla.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   21.8.25 09:05:01

"Lähettäjä: niin
Päivämäärä: 21.8.25 08:43:01

kaikki keliaakikot tarvitsee gluteenittoman ruokavalion
kaikki gluteenitonta noudattavat ei ole keliakikoita vaan?"

Mulla ei löytynyt tutkimuksissa keliakiaa, mutta silti saan vatsa- ja iho-oireita gluteenista. Jäin 5v sitten gluteenittomalle ja mun koko elämän kestänyt atopia katosi. Vatsaan vaikuttaa valitettavasti myös IBS, joten vatsaoireet ei kadonneet vaikka vähenikin. Ja jos vahingossa jostain gluteenia saan sisääni, niin kyllä siitä iho varsinkin reagoi selvästi.

Söisin huomattavasti mielummin ihan tavallista ruokaa, koska nää gluteenittomat on paljon kalliimpia ja olisi helpompaa kun ei tarttisi varoa. Meidän perheessä (ja myös miehen perheessä) tämä on onneksi hyvin ymmärretty eikä nuo vanhukset ole ollut vaikeita opettaa ;)

Lähettäjä: Ihmettelevä 
Päivämäärä:   21.8.25 09:42:24

En tarkoittanut että ymmärtämättä syys keliakiasta koskisi vain tietyn ikäisiä ihmisiä, kirjoitin vanhemmista ihmisistä sen takia että nuoremmat eivät ole edes kysyneet gluteenitonta paistopistetuotetta saati kiukutelleet sellaisen puutteesta.

Itsellä ei ole keliakiaa niin en sen tarkemmin tiedä, mutta en pitäisi gluteenitonta esipaistettuakaan täysin pomminvarmana vaihtoehtona kun se täytyy kuitenkin käsitellä ja paistaa samassa tilassa "normaalin" ruoan kanssa. Toisaalta muistan kaverin mummon jolla oli keliakia, kotikeittiössä hänellekin juhlatarjoilut valmistettiin ja mummon viimeisinä vuosina kaikki tarjoilut varalta gluteenitonta kun hänellä saattoi itsellään mennä pullat ja kakut ottaessa sekaisin.

Nykyään gluteenitonta ruokaa suosii moni, ja ihan asiallisistakin syistä, mutta vapaaehtoisesti gluteeniton voi aina halutessaan joustaa eikä tarjottavien ole pakko olla ehdottoman gluteenittomia kuten keliakiaa sairastavien. Ehkä tämä on yleistyessään lisännyt hämmennystä, eikä valitettavasti osata toimia oikein silloin kun pitää.

Sitä en ihmettele että joku maitoallerginen saa kermaa, osa nuorista on niin kuistilla että eivät ymmärrä mitä tarkoittaa maitotuote, maitoproteiini tai maitoallergia. Saattavat vaikka mieltää laktoosittoman maitoallergikolle sopivaksi.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   21.8.25 10:00:19

Ei jonkun asian ymmärtäminen tai ymmärtämättömyys katso ikää.

Keliakiaan tulee suhtautua kuten esimerkiksi pahaan kala- tai pähkinäallergiaan, eli työvälineet ja säilytys täysin irti ongelmallisista aineista. Tätini ei mene työpaikkansa henkilöstöruokalaan kalapäivinä lainkaan, vaan kuskaa eväät silloin ja syö työpisteellään. Sukulaisten kesken meillä on erikseen seisova kalapöytä ottimineen, ja isomman porukan kyseessä ollen kalat jemmataan eri jääkaapissa (jep, mm. mökillä on 3 jääkaappia). Tämä ei ollut mitenkään hankalaa mummuillenikaan (syntyneet 1917 ja 1922), etenkin kun toinen oli tätini äiti, ja tätini oli pikkulikkana 60-luvulla viety hippulat vinkuen piipaa-autolla kertaa X keskussairaan koulusta ym. oaikoista, missä kalattomuuden ymmärrys/toteutus ei ollut aivan sillä tasolla kuin kotona.

Lähettäjä: Ei ei 
Päivämäärä:   21.8.25 10:05:10

LähettäjäMinä Vaan
Päivämäärä21.8.25 08:47:44

No tuskin se keliakikon pulla siitä saastuu että samoilla pihdeillä otetaan.

Nimenomaan se ”saastuu”!! Ei missään nimessä ole ok ottaa samoilla pihdeillä millä on otettu gluteiinia sisältäviä tuotteita, sen jälkeen se niillä pihdeillä nostettu pulla ei enää ole sopiva keliakiaa sairastavalle.

Päivämäärä:   21.8.25 10:17:03

"Sitä en ihmettele että joku maitoallerginen saa kermaa, osa nuorista on niin kuistilla että eivät ymmärrä mitä tarkoittaa maitotuote, maitoproteiini tai maitoallergia. Saattavat vaikka mieltää laktoosittoman maitoallergikolle sopivaksi."

Ei riipu iästä tämäkään.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   21.8.25 10:23:29

Sisko on keliaakikko ja tosiaan se kontaminaatiojuttu on ihan tosi.

Pakko olla eri voipaketit ja muut koska siitä voiveitsestä voi jäädä gluteenia. Ei voi käyttää samaa leikkuulautaa tai veistä. On esim mun keittiössä todella stressaavaa valmistaa mitään hänelle kun ensin pitää kaikki pinnat pyyhkiä koska voi olla leivänmuruja vaikka leivonta-alustalla.

Ei kaikki ymmärrä, todellakaan.

Lähettäjä: Glu 
Päivämäärä:   21.8.25 10:27:17

Ei kaikki varmaankaan ymmärrä miten vakava sairaus tuo voi olla ja onkin.
Ihmiset eivät jaksa perehtyä muiden ongelmiin jos se ei omakohtaisesti tai jonkun tutun kautta kosketa itseä.

Voin sanoa että keliaakikko kyllä pitää huolen että tuo omat eväät eikä koske sellaisen ihmisen tarjoamuksiin joka on epäluotettavaksi katsottava.
Eikä myöskään mene lähellekään mitään paistopisteitä joissa normimunkkeja.

Tekisi kyllä hyvää viettää yksi valtakunnallinen keliakiaviikko vuodessa jolloin ei olis muuta kuin gluteenittomia tuotteita tarjolla. Ehkäpä ymmärrettäis ja muistettais paremmin.

Lähettäjä: TENU 
Päivämäärä:   21.8.25 10:40:28

40000-100000 (1-2%) väestöstä, heidän takia kansallinen erikoisruokavalio viikko?
Älkää periyttäkö sairauksianne. Pysykää yksin

Päivämäärä:   21.8.25 11:18:22

Se sekoittaa monia todennäköisesti, että keliaakikot ei kestä sitä pienen pienintäkään murua gluteiinia, kuten pahat pähkinä- ja kala-allergikot voi reagoida jo hajuun.

Ja sitten on nämä vapaaehtoiset gluteenittomat tai vaikka jostain vilja-allergiasta kärsivät, joiden leivät ja muut voi leikata samalla veitsellä samalla leikkuulaudalla ilman mitään ongelmaa.

Lähettäjä: cc 
Päivämäärä:   21.8.25 11:21:57

"Tekisi kyllä hyvää viettää yksi valtakunnallinen keliakiaviikko vuodessa jolloin ei olis muuta kuin gluteenittomia tuotteita tarjolla."

Tarjolla missä? Monessa paikassa ei olisi sillä viikolla tarjolla sitten varmaan mitään, jos olosuhteet eivät ole sellaiset, että tiloissa ei olisi käsitelty gluteenia. Ja jos kaupassa olisi sillä viikolla vain ne gluteenittomat leivät ym. tuotteet, niin eihän siitä riittäisi kenellekään. Jäisivät keliaakikotkin ilman.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   21.8.25 11:31:54

Jännä tuokin miten moni kirjoittaa tai sanoo gluteiini. Se on gluteeni.

Vapaaehtoiset gluteenittomat sekaavat varmasti eniten.

Lähettäjä: rammi 
Päivämäärä:   21.8.25 11:55:12

Sairastan keliakiaa, ja mulla on aina omat evät mukana. On ihan tosi vähän paikkoja, joissa uskallan syödä mitään muiden valmistamaa. Esim mun vanhemmat jokseenkin tietää ja ymmärtää tämän, ja silti siellä kahvitellessa mulle tarjotaan omasta toiveestani kuorellisia hedelmiä koska liian usein olen kuullut äidin puhuvan että olisinhan minä sulle hankkinut jotain laktoositonta. No kiva.

Oma huusholli on gluteeniton, mun kodin oven yli ei tule gluteenia sisältäviä tuotteita. Siksi uskallan valmistaa kotona gluteenitonta tarjottavaa myös muille.

Aloittajan kysymykseen vastauksena luulen, että niitä paistopistetuotteita hakee iäkkäämmät, joiden tapakulttuuriin kuuluu kyläilyn ohessa sen seitsemän sortimentin tarjoaminen ja heistä olisi noloa olla tarjoamatta gluteenittomalle vieraalle mitään - halusi tämä vieras jotain tai ei. Itse sanon aina etukäteen ennen vierailua, että mulle ei kannata varata mitään gluteenitonta koska en syö suolaista enkä makeaa kahvipullaa, en jäätelöä enkä karkkia; ja jos oikein sinnikkäästi tivataan niin sitten toivon kuorellisia mandariineja jotka kuorin itse.

Koska minä olen se, joka on kontaminaatiotilanteessa tosi kipeä: muutaman päivän kovissa kivuissa ja kuumeessa ja pahimmillaan sairaalassa. Sen jälkeen seuraavat kuukaudet se on minun suolinukkani joka on tuhoutunut, ravintoaineet ei imeydy, en kestä lainkaan mm. laktoosia ja maitoproteiinia - koska ne ei imeydy vaan aiheuttaa vesiripulia - ja riskini saada suolisyöpä on korkea. Keliakia on autoimmuunisairaus jonka hoidon laiminlyönnin eli gluteenittoman ruokavalion vaarantumisen rinnalla jonkun mummon tai kumminkaiman loukkaantuminen on ihan yksi ja sama. Keliakiaan ei ole lääkettä tai parannuskeinoa ja kyllä, taipumus sairastua siihen on perinnöllinen. Ja ei, minulla ei ole lapsiparkoja joille olisin huonot perintötekijöni voinut siirtää :)

Lähettäjä: vanha M 
Päivämäärä:   21.8.25 12:09:24

miten on, voiko ulkona liikkua ilman että saisi gluteenipölyä niskaansa?
Entä tulevaisuudessa?
Oikeasti kysyn!

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   21.8.25 12:11:51

Mun mummo (kohta 90v) ei ymmärrä keliakiaa eikä ymmärtänyt isomummonikaan. Ei heille ollut opetettu näitä asioita ja sitä syötiin mitä oli. Nyt jo kuollut enoni oli myös oman isänsä mielestä vaan nirso, kun ei syönyt kalaa. Enoni oli sille allerginen.

Mutta pääsääntöisesti tuntemani 80-vuotiaatkin ymmärtävät keliakian. Sitten on erikseen ihmiset, jotkaeivät ole halunneet oppia uutta sitten 50-luvun…

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   21.8.25 12:21:33

Ymmärtävät, jos haluavat ymmärtää tai on kokemusta. Sama se on nuorempienkin kanssa. Toki tieto lisääntyy ja tuotteet muuttuvat, joten vanhus ei välttämättä ole aina ajantasalla, mitä voi tarjota. Että voi olla muutakin kuin riisikakkuja ja samasta paketista ei voi käyttää voita sekaisin jne.

Sama se on diabeteksen kanssa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.8.25 14:05:08

Tsempit rammille, ja tiedoksi muille, että keliakian periytyvyysaste (näin hevostermein) on 0.10. Ennen vanhaan sairastavien määrä oli saman suuruinen, mutta tulehtuneen suolistonsa kanssa olivat alttiita sitten muille vaivoille ihan aliravitsemuksesta alkaen. Villi veikkaukseni on, että keliakiaa olisi enemmän metsästäjä-keräilijäväestöissä, joiden ravintoon viljat eivät sisältyneet. Laktoosin siedon tuottava mutaatiokin on levinnyt karjankasvattaja-paimentolaisina eläneiltä jamnoilta.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   21.8.25 14:15:00

Riippuu täysin älykkyysosamäärä sitä ja sivistyneisyydestä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.