Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Läheisen kuolema ja hyvästien jättäminen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.8.25 07:46:58

Kaipasin neuvoja miten toimia tilanteessa kun läheinen tekee kuolemaa ja käyt hänet vielä hyvästelemässä.

Minun läheisellä perheenjäsenellä ei ole kuin muutama päivä enään elinaikaa. Tämä tuli niin kovin yllättäen tämä tieto läheisille ja hänelle itselleen.
Suru on valtava , olen menossa häntä näkemään vielä viimeisen kerran viikonloppuna ennenkuin on myöhäistä.

En kuitenkaan ole koskaan ollut tämmöisessä tilanteessa missä vielä elossa olevalle joutuu hyvästit jättämään ;( Miten hänet kohdata? Mitä hänelle sanoa? Haittaako jos itse ei pysy kasassa ja vahvana vaan purskahdan itkuun hänen seurassa?

Todella ahdistava ja surullinen tilanne mutta haluan ehdottomasti hänet vielä kerran tavata ennen kuolemaansa mutta en tiedä miten tällaisessa tilanteessa toimia.."

Kiitos vastauksista!

Re: Läheisen kuolema ja hyvästien jättäminen

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   21.8.25 08:06:11

Menet omana itsenäsi, kyselet ja kuuntelet jos jaksaa puhua. Kuulostelet, haluaako puhua hyvästeistä vai tyyliin jälleennäkemisestä.

Lähettäjä: Kilo 
Päivämäärä:   21.8.25 08:13:30

Yritä pysyä kasassa ja itke myöhemmin, jos mahdollista. Luin kerran erään kuolemansairaan ihmisen kokemuksia ja inhottavinta hänelle oli kokea itkuisia läheisiä. Hänen, kohta kuolevan, piti lohdutella läheisiään ja tilanteen surkuttelu ei auttanut yhtään. Toki ihmiset on erilaisia, mutta on tilanne on jo valmiiksi vaikea läheisellesi, koita tehdä hyvästeistä hieman vähemmän vaikeat. Ilo ja nauru olisi varmasti tarpeen, jos se on mahdollista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.8.25 08:15:54

Juu, kuolevalla voi tosiaan olla muutakin mielessä kuin lohduttaa itkeviä ihmisiä ja pitää jotain vastaanottoa, haloo.

Lähettäjä: Vaikea tilanne 
Päivämäärä:   21.8.25 08:48:18

Eikai siihen ole mitään kaavaa. Ymmärrän että itku voi tuntua sairaasta kamalalle, mutta en itse ainakaan itkulle mitään voinut vaikka kuinka yritin pidätellä. Oma omainen oli tuolloin kyllä tiedoton, mutta en muuta pystynyt tekemään kuin pitämään kädestä kiinni ja itkemään, vaikka kuinka yritin olla itkemättä.

Tsemppiä. <3 Mene vaan omana itsenäsi ja kannattaa sanoa nyt sitten kaikki mitä on ikinä halunnut sanoa. Tärkeät ja vähemmän tärkeät asiat. Myöhemmin sitten kaduttaa, jos ei sano. Näin ainakin itse koen.

Lähettäjä: Kyynel 
Päivämäärä:   21.8.25 08:53:39

"Yritä pysyä kasassa ja itke myöhemmin, jos mahdollista. Luin kerran erään kuolemansairaan ihmisen kokemuksia ja inhottavinta hänelle oli kokea itkuisia läheisiä. "

Meilläkin toinen vanhemmista melko huonossa kunnossa joten hyvästien jättö saattaa olla edessä piankin. Mä itken (silmät alkaa vuotaa) kaiken kaikkiaan tosi herkästi, joten päättänyt jo että en mene hyvästejä jättämään, jotta muiden ei tarvitse mun "vollotusta" katsella.

Lähettäjä: Lautti 
Päivämäärä:   21.8.25 09:03:32

Lähettäjä.

Päivämäärä21.8.25 08:15:54

Juu, kuolevalla voi tosiaan olla muutakin mielessä kuin lohduttaa itkeviä ihmisiä ja pitää jotain vastaanottoa, haloo.

No haloo haloo vaan. Onkin oikein perisuomalainen tapa ajatella, että itkeminen on huomion vetämistä itseen. Tunteet näkyvät, iik! Soittakaa poliisi.

Itkeminen on ihan normaalia tuollaisessa tilanteessa. Jos tuntuu, että homma menee ihan vollottamiseksi, niin käy välillä niistämässä nenä ja pesemässä silmät kylmällä vedellä. Jos läheisesi jaksaa jutella, voit ihan suoraan sanoa että tilanne itkettää, mutta hänen ei tarvitse kantaa siitä huolta. Juttelette siitä mitä mieleen tulee ja jos hän jaksaa puhua, niin ole sinä enemmän kuuntelevana korvana.

Tsemppiä, ei ole helppo tilanne kummallekaan teistä.

Lähettäjä: Lautti 
Päivämäärä:   21.8.25 09:05:29

Ja sekin voi auttaa, että käyt tilanteen ennakkoon läpi päässäsi: mietit jonkinlaisen skenaarion, miten tilanne voisi mennä, eläydyt siihen mielessäsi ja itket oikein kunnolla. Tunnelatauksen purkaminen ennakkoon on ihan toimiva konsti.

Lähettäjä: Kauppi 
Päivämäärä:   21.8.25 09:06:53

Jos torstaiaamuna on tieto, että muutama päivä elinaikaa niin ei hän välttämättä ole enää viikonloppuna elossa...

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   21.8.25 09:09:12

Kerro hänelle, että kyllä pärjäät. Ja kuuntele, jos hänellä on jotain sanottavaa.
Ei se lähtijä enää viimeisillä hetkillä ole tässä maailmassa. Jos tuntuu kömpelöltä olla vaan, niin voit vaikka lauleskella.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   21.8.25 09:52:49

Mulla oli sama tilanne kuukausi sitten. Ole oma itsesi ja näytä että välität.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   21.8.25 11:17:14

Mene, äläkä liikaa mieti etukäteen. Joskus voi vaikka ottaa kädestä ja olla hiljaa. Jos itku tulee niin sille ei voi mitään. Tärkeintä on että toinen tietää että välität.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   21.8.25 11:26:09

Kyynel, mene silti vaikka itkettäisi. Hyvästien jättäminen on kaikille osapuolille tärkeää.

Lähettäjä: Kyynel 
Päivämäärä:   21.8.25 11:36:43

Sohvapöytä: v'ttuilua tulee jos menen eikä kauheasti kiinnostaisi mennä sitä kuuntelemaan. No, täytyy katsoa sitten kun on ajankohtaista että mitä teen.

Päivämäärä:   21.8.25 11:38:20

Minä saattaisin olla niin karmean utelias että kysyisin miltä se kuoleminen tuntuu, noin yleensä ja just sillä hetkellä. Ja aika varmasti itkisin. Riippuu toki siitä kuka se läheinen olisi.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   21.8.25 12:18:21

"Minä saattaisin olla niin karmean utelias että kysyisin miltä se kuoleminen tuntuu" - no, tällaistahan ei voi ollenkaan kaikilta kysellä. Pitää osata lukea ihmistä ja sitä myöten miettiä mitä tolloa tuollaisessa tilanteessa kyselee ja mitä ei.

Tsemppiä aloittajalle, hyvästien jättö on tärkeää mutta myös vaikeaa.

Lähettäjä: Itkun estäminen 
Päivämäärä:   21.8.25 12:18:46

Minun oli pakko saada hoidettua kuolevan läheiseni sairaalakäynnit. Itkun ja tunteet sai pysymään poissa hevosmaailmasta lainatulla konstilla. Hevosen rauhoittamiseen on käytetty huulipuristinta. Toimii ihan hyvin myös ihmisellä. Nipistä esim käsivartta huomaamatta, vähän ajan päästä pystyt keskittymään vain kipuun ja pysyt rauhallisena. Työkaverini kokeili tätä myös kaverinsa hautajaisissa, kun piti pitää muistopuhe. Toimi hyvin...

Lähettäjä: hopsan 
Päivämäärä:   21.8.25 12:33:33

Minä jouduin viime joulukuussa hyvästelemään mummini. Hän oli vielä tajuissaan ja suurin piirtein tässä maailmassa, mutta jaksoi jutella aika vähän. Mietin etukäteen hauskoja yhteisiä muistoja, joita kertoilin hänelle ja hän vastaili sen mitä jaksoi. Sain hänet nauramaankin vähän ja monta kertaa hän hymyili leveästi. Kerroin myös hevosteni kuulumisia ja näytin uusimpia videoita. Mummini oli entinen hevostyttö ja oli aina ollut hyvin kiinnostunut hevosistani. Lähtiessäni kiitin, että hän on ollut paras mummi mitä toivoa saattaa ja kehotin viemään papalle terveisiä minulta (siitä huolimatta etten usko taivaaseen, mutta mummini uskoi). Uskon, että tapaamisesta jäi sekä minulle että mummilleni hyvä mieli.

Itken todella helposti, enkä halunnut että mummi kuolinvuoteellaan joutuu minua lohduttamaan. Etukäteen valmistautuminen rauhoitti minua itseäni. Jos mummi olisi jaksanut keskustella enemmän, olisin tietysti "poikennut käsikirjoituksesta", mutta nyt kun keskustelu oli aika yksipuolista, oli mielestäni hyvä että minulla oli jo jotain valmiiksi mietittynä.

Aloittajalle voimia! Oma neuvoni on, että mene omana itsenäsi, mutta yritä välttää tilannetta, jossa kuoleva kokisi tarvetta lohduttaa sinua. Tunteita saa tietysti näyttää, mutta yritä ainakin esittää sen verran vahvaa, ettei kuolevalle tule tarvetta olla lohduttajan roolissa. Jos koet, että etukäteen valmistautuminen voisi auttaa (kuten itse koin), mieti etukäteen vaikka niitä kivoja yhteisiä muistoja! Varo myös väsyttämästä kuolevaa eli yritä lukea tilannetta ja viipyä "sopivasti".

Jostain luin joskus ohjeen, ettei kuolevalle ole hyvä kertoa omia tulevaisuuden suunnitelmia (ellei hän erikseen niitä kysy). En tiedä onko tällä oikeasti merkitystä, mutta itse pelasin varman päälle enkä maininnut mummilleni mitään tulevaisuuden asioita :D

Päivämäärä:   21.8.25 12:54:24

"Minä saattaisin olla niin karmean utelias että kysyisin miltä se kuoleminen tuntuu" - no, tällaistahan ei voi ollenkaan kaikilta kysellä. Pitää osata lukea ihmistä ja sitä myöten miettiä mitä tolloa tuollaisessa tilanteessa kyselee ja mitä ei.

Nimenomaan ei tuota voi keneltä tahansa kysyä. Mun kaikkein läheisin kuoli nuorena kauan sitten, kukaan ei ollut paikalla hyvästelemässä. Ensimmäinen ajatus mikä mulle tuli mieleen kun sain tietää, ja aloin mielessäni puhua hänelle, oli "miltä se sitten lopulta tuntui?" Kuolema oli kiehtonut häntä aina, oltiin puhuttu siitä paljon.
Mutta voi joku muukin kuolinvuoteellaan olla sillä mielellä että haluaisi puhua tunnoistaan ja tunteistaan kun kerran tietää itsekin mitä tapahtuu, eikä vain olla olevinaan että eipä tässä ihmeitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.