Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Merkityksellisyys

Lähettäjä: Keittiöfilosofi 
Päivämäärä:   20.8.25 08:43:54

Luin, että merkityksellisyyden kokemus tekee elämässä onnelliseksi ja jäin pohtimaan tätä. Mistä asioista te tunnette olonne merkitykselliseksi?

Re: Merkityksellisyys

Lähettäjä: kerrankin 
Päivämäärä:   20.8.25 08:51:30

Hyvä kysymys!

Mä tunnen merkityksellisyyttä joka päivä kotona. Asun maalla. Tunnen merkityksellisyyttä joka kerta kun käyn kanalassa tai lampolassa. Aina kun hoidan kasvimaata tai kerään omenoita. Aina kun saan korjattua jonkun pikkujutun talossa. Aina kun tunnistan pihapiiristä uusia kasveja, hyönteisiä tai lintuja.

Tässä on tosi voimakkaasti sellainen olo, että on osa planeetan kokoista elämänverkkoa. Pikkuruinen osa mutta juuri tällä tilalla se joka hoitaa elämää, jatkaa omalla tavallaan usean sukupolven mittaista ketjua tällä asuinpaikalla. Olen merkityksellinen joka kerta kun istutan uuden puun tai ripustan uuden linnunpöntön.

Olen ollut erilaisissa järjestöhommissa ja niin sanotusti yhteiskunnallisesti merkittävässä auttavassa työssä. Silti saavutin merkityksellisyyden tunteen vasta täällä, kun asettelen helteellä juomakuppeja siileille.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.25 09:14:51

Koen merkityksellisyyttä omien arvojen mukaisesta elämästä.

Edellä kerrankin-nimimerkin kuvailema kokemus siitä, että on itse osa planeetan kokoista elämänverkkoa, osuu yksiin omienkin ajatusteni kanssa, vaikka minulla ei sukutilaa tai tilaa ylipäätään olekaan. Voin kuitenkin upottaa kädet kotipihan multaan ja varpaat useampiin lähijärvien veteen yhdessä läheisteni kanssa. Pyrkiä tarjoamaan koirilleni mahdollisimman lajin- ja rodunmukaisen elämän. Koirien kanssa lenkkeillessä tehdä tekoja tämän elämänkehän hyväksi: siirtää kastemadon pois asfaltilta, kerätä roskan, kitkeä haitallisen vieraslajin ja vaikkapa tallentaa valokuviin tapaani katsella maailmaa. Omalla kohdalla tärkeä osa merkityksellisyyden tunnetta on myös se, että haluan koko ajan oppia uutta maailmasta.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   20.8.25 09:31:45

Olen samoilla linjoilla kahden ensimmäisen vastaajan kanssa. Koen vahvaa merkityksellisyyttä kun kävelen rauhassa itsekseni luonnossa, näen, haistan, tunnen, teen havaintoja. Tulee voimakas rauhan ja kaiken tarkoituksen tunne, joka ihan kuin lataa sisäisiä akkuja niin että humisee.

Hyvän tekeminen - juurikin vaikka roskien poimiminen maasta, muiden auttaminen ja muiden kanssa yhdessä tekeminen, kuuluminen osaksi jotain yhtä ihmistä, itseä suurempaa. Yhteisen tekemisen ilon jakaminen, yhdessä nauraminen. Se tunne, että minua tarvittiin osana tätä ja osasin ja pystyin auttamaan ja tekemään. Myös työssäni saan kokea tämän tunteen joka päivä ja siksi tykkään työstäni ihan valtavasti.

Perusasioihin keskittyminen, perustarpeiden tyydyttäminen, kun voi, ehtii ja osaa tehdä itse. Ruuan kasvattaminen kasvimaalla, polttopuutyöt, joidenkin esineiden korjaaminen, uusien taitojen oppiminen.

Lähettäjä: Komeetta 
Päivämäärä:   20.8.25 11:51:42

Minä poden eksistentiaalista kriisiä, koko minun olemassa oloni merkitys on hukassa :o

Mielestäni elämän täytyy olla muutakin, kuin pelkkää työssäoloa ja verojen maksamista!

Lähettäjä: Keittiöfilosofi 
Päivämäärä:   20.8.25 12:43:20

Komeetta: koetko ettet ole onnellinen?

Lähettäjä: downshift 
Päivämäärä:   20.8.25 13:35:34

"Mielestäni elämän täytyy olla muutakin, kuin pelkkää työssäoloa ja verojen maksamista!"

No sitten sinä teet itsellesi erilaisen elämän, sellaisen jossa on sitä jotain muutakin. Silloin joudut tosin luopumaan suuresta osasta niistä nykyään itsestäänselvinä pitämistäsi mukavuuksista, joita se jatkuva työssäolo sinulle kuitenkin tuottaa. Elämä on valintoja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.