Lähettäjä: Kaaso
Päivämäärä: 19.8.25 15:17:43
Olin viikonloppuna kaasona hyvän ystäväni häissä. Juhlissa oli todella runsas ja monipuolinen buffetpöytä, josta jokainen vieras ihan taatusti sai koostettua ruokavalioonsa sopivan aterian, oli sitten vegaani, gluteeniton, maidoton, lakto-ovo jne. Paikalla oli kuitenkin pieni porukka, joka kävi päivän aikana minulle nurisemassa tarjoiluista muutamaan kertaan, koska erikoisruokavaliota noudattaville ei ollut tarjolla tasan yhtä monta vaihtoehtoa kuin sekasyöjälle. Esimerkiksi salaatit oli järjestetty niin, että kaikille sopivaan salaattipohjaan sai kukin lisätä erillisistä kulhoista itselleen sopivat "täytteet", oli mm. ilmakuivattua kinkkua erilaisia juustoja, kalaa, rapeaa tofua, kasviksia grillattuna/maustettuna ja raakana, krutonkeja jne. Nämä valittajat olisivat halunneet jokaisesta täytteestä lukuisia eri versioita, siis tyyliin vegaanista kinkkua, maidotonta juustoa ja gluteenitonta krutonkia, muuten ei kuulemma ole tasapuolista. Hauskinta on, että nämä valittajat itse ovat sekasyöjiä, mutta näemmä hyvin ahkeria puolestaloukkaantujia.
Mutta jäin nyt sitten kuitenkin miettimään että onko tosiaan tökeröä, että kaikki ei sovi kaikille ja että tietyille vieraille valikoima oli pienempi kuin joillekin muille? Kyse ei kuitenkaan ollut siitä, että esim. vegaaneille olisi ollut tarjolla vain salaatinlehtiä ja perunaa, vaan sekä alku-, pää-, että jälkiruuissa oli valinnanvaraa ja vaihtoehtoja jokaiselle rajoiteryhmälle.
|