Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen on lauman pohjimmainen pihatossa

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   19.8.25 14:54:15

Mun hevonen on nuorin ja sattumalta ainut ruuna pihatossa. Hevonen pääsee kyllä pihattohalliin ja voi makoillakkin siellä. Pihatto tarha on onneksi iso ja laumana tulossa vielä pari kun palaavat laitumelta. Pari lauman hevosta kuitenkin huvikseen jahtaa mun hevosta. Mun hevonen saattaa rauhassa syödä ruohoa kun toinen näistä saattaa tulla ihan vaan tarkoituksena ajaa tätä takaa. Mun hevonen on saanut tän takia osumaa ja sillä näkyy jälkiä takapuolen päällä ja sivuilla ja nyt ryntäisiinkin on tullut jälkiä. Jälket ei onneksi pahoja, parista lähtenyt karvss mutta toistaiseksi ei ole mitään syvempää tai verta näkynyt. En tiedä johtuuko se siitä että hevoseni on ruuna ja muut tammoja vai siitä että se on vaan lauman alin (ja nuorin) että varsinkin lauman pomo on ottanut asiakseen jahdata. Vaikka siis saattavat kumpikin tulla toimeen ja olla pihattohallissa niin yhtäkkiä tää saattaa ajaa mun hevosen pois sieltä. Laumassa/pihatossa yhteensä 6 hevosta joista kaksi toisinaan jahtaa mun hevosta vaan sen takia että se sattuu olemaan olemassa.
Itseäni myös ärsyttää kun tän yhden hevosen omistajan mielestä se on lähinnä huvittavaa. En tiedä olenko liian herkkis tms, mutta jos tää meno jatkuu niin mun hevonen ei tosiaan ole pihatossa enää hokkiaikaan.
Jos otan mun hevosen pihatosta niin sen pitäisi siirtyä karsinaan koska tallilla on vaan tää yks pihatto. Ja siis mun hevonen on koko ikänsä asunut laumassa.
En nyt tiedä että sainko asian kuulostamaan siltä että sitä koko ajan jahdattaisiin tms. mutta ilmeisesti suurimman osan ajasta ovat kyllä sovussa. Ja hevonen vaikuttaa tyytyväiseltä. Mitä te tekisitte?

Re: Hevonen on lauman pohjimmainen pihatossa

Lähettäjä: Reps 
Päivämäärä:   19.8.25 14:56:41

Kirjoita vielä kerran "mun hevonen" :))

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.8.25 14:59:35

Nimimerkilöä Reps ei taida olla hevosta kun noin ärsyttää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.8.25 15:00:16

Varsinkin nuoren hevosen kyseessä ollessa ottaisin pois pihatosta. Oma oli varsapihatossa se jahdattava (ja ei, ei sitäkään koko aikaa jahdattu ja jäljistä näki, että pääsi makaamaan pihatossa) ja vasta nyt nelivuotiaana alkaa vaikuttaa siltä, että on päässyt yli koettelemuksestaan ja alkaa käyttäytyä kuin normaali hevonen. Ja siis sillä on ollut uskomattoman lempeitä kavereita sittemmin.

Itse toki hevosesi tunnet, mutta itse en anna itselleni anteeksi sitä, etten ottanut hevosta pois pihatosta heti kun tuli se ensimmäinen tuntemus, että "pitäisiköhän".

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.25 15:10:21

Kauanko se on tuossa laumassa ollut? Alku voi olla joskus aika karu, mutta yleensä tilanne tasoittuu siitä kyllä.

On kyllä myös ihan ok ottaa hevonen sieltä pois jos vain tuntuu siltä että se on hevosellesi parempi ratkaisu.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   19.8.25 15:15:50

Jos on alle kuukauden ollut katselisin vielä hetken, mutta muuten ottaisin pois pihatosta. Itselläni oli tälläinen lapsuutensa pihatossa lauman pohjimmaisena viettänyt jolla oli niin paha parantumaton vatsahaava, että 10-vuotiaana oli pois laitettava kun en saanut kuntoon millään.
Jos hevosesi joutuu olemaan koko ajan varuillaan sillä on myös koko ajan stressi päällä, se on äärimmäisen kuluttavaa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.8.25 15:17:03

Ota pois. Kamalan stressaavaa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   19.8.25 15:21:55

On ollut alle kuukauden ja parin viikon päästä pitäisi tulla hevoseni "paras kaveri" ja joku ruuna laitumelta pihattoon. Niin en tiedä pitäisikö odottaa siihen asti jos tilanne muuttuisi. Tällöin pihattoon tulisi toinen ruuna ja toinen nuori.
Oma on siis 3v

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   19.8.25 15:37:12

Hevosen stressi ei välttämättä näy ulospäin, mutta harkitsisin kyllä poistoa laumasta, ainakin siihen asti että kaverit tulevat.
Erikoiselta lauma muutenkin kyllä kuulostaa, jos junnut laitetaan vanhempien tammojen sekaan. Yleensähän 3-vuotiaat ruunat/orit muodostavat oman laumansa.

Lähettäjä: Vali 
Päivämäärä:   19.8.25 16:01:56

Ottaisin varmaan pois porukasta ja kokeilisin laittaa uudestaan sitten, kun toiset hevoset tulevat mukaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.25 16:07:57

Katso tuo kaverikortti vielä, mutta olisiko sitä odotellessa kasinamahdollisuutta?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.