Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koira hajottaa (varsinkin tossuja/kenkiä)

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   19.8.25 12:12:27

Nyt menee hermot, vertaistukea!!
Koira varastelee tossuja ja kaikkea mitä mieleen tulee. Saattaa siis viedä tossut sängyn/pöydän vierestä kun itse olen kotona sängyllä/ pöydän ääressä ja viedä toiseen huoneeseen jossa hajottaa ne, toisinaan vain kuljettaa petiinsä. just söi mun uudet Birkenstockit :(
Vaikuttaa mielenosoitukselliselta, tekee tätä myös joskus jos menen esim vessaan/suihkuun ja jää yksin.
Osaa kuitenkin olla yksin kotona, ei eroahdistusta. Yleensä ei yksinollessa hajota sen enempää kuin jos olen kotona, mutta kuljettelee tavaroita ja tyynyjä paikasta toiseen…Tykkää siis järjestellä paikkoja….En voi asuntoa tyhjentää kaikesta koiraa varten.
Saa kivittää mutta nyt joudun pitämään koiraa välillä häkissä että saan työt tehtyä, onneksi hankin ison häkin.
Kyseessä 1,5 vuotias vilkas sekarotuinen (saku). Liikuntaa ja aivotyötä tehdään päivittäin!

Re: Koira hajottaa (varsinkin tossuja/kenkiä)

Lähettäjä: Hippi 
Päivämäärä:   19.8.25 12:18:12

Tätähän et halunnut kuulla mutta sehän ei saa riittävästi liikuntaa ja luvallista purtavaa jos se kokee tarvetta pureskella luvattomia esineitä.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   19.8.25 12:19:25

Pistä ne kengät sinne häkkiin. Meillä on ollut kolmekymmentä vuotta kaikki sellainen, mitä ei saa tuhota, lukkojen takana. Anna koiralle sen verran iso ja herkullinen syötävä/kaluttava, että keskittyy siihen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.25 12:21:36

Laita ne kengät sinne häkkiin ja koira vapaaksi.

Vie koira päivittäin kunnon metsälenkille vähintään pitkässä flexissä, jos ei voi irti pitää.

Päivämäärä:   19.8.25 12:29:13

Koira ei osaa osottaa mieltään.

Päivämäärä:   19.8.25 12:33:23

Siis jos mulla on sisätossut ja lasken ne jalasta ja koira varastaa ne mun vierestä kun olen työpuhelussa?? Tai vie mun yöllä potkimat sukat sängyn vierestä… Sori mutta ei onnistu aina pitää kaikkea poissa koiran ulottumattomissa, heh. Tai ehkä mä voin nukkua ja tehdä töitä siellä häkissä  Ulkokengät meillä on kaapissa ja kaikki muukin irtosälä. Sohvatyynyt vähän niinkuin kuuluu kai olla sohvassa paikallaan…Siis ne selkänojat :)
Arvasin että tulee liikunnasta maininta. Koira saa liikuntaa paljon ja harrastetaan jälkeä ja tokoa. Mutta täytyy harrastaa varmaan vielä lisää :) kiitos vinkeistä.
Mitähän muuta sitä keksisi? Ehkä aika auttaa.
Ps. Asun ulkomailla jossa häkin käyttö on sallittua ja kouluttajat sitä suosittelevat, enkä sano tätä provotakseni vaan ihan faktana kun tiedän että Suomessa no no. Täällä aika normia.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.8.25 12:41:37

Et sitten osaa asentaa koiraporttia jottei se koira pääse sun työhuoneeseen. Uusavuttomuus taas huipussaan.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   19.8.25 12:56:10

Saako koirasi sellaista liikuntaa missä se saa esim juosta oikeasti täyttä vauhtia? Onko teillä paikkaa missä voisit lenkittää koiraa polkupyörällä niin että koira voisi kulkea omalla vauhdillaan ilman että sen tarvitsee hidastella siksi että sinä pysyt perässä? Kuulostaa siltä, että koirasi on sitä tyyppiä jota tarvitsee fyysisesti raskasta tekemistä missä se joutuu/saa käyttää kroppaansa ihan tosissaan. Lenkkeily ei ole tarpeeksi raskasta koska ihminen ei koiran perässä pysy mitenkään, jäljellä se joutuu keskittymään jälkeen ja tokossa se on koko ajan käskyn alla.

Oletan, että koira on koulutettu, joten se olisi helppo opettaa kulkemaan pyörän rinnalla. Jos on paikkoja missä ei muita kulje ja jos on paikka missä voit pitää koiran irti, päästä se irti. Sinä poljet fillarilla niin lujaa kuin pääset ja koira juoksee vierellä. Asfaltilla ei tietenkään voi, mutta hiekkatiet ovat hyviä paikkoja, tai joku puistopätkä missä koira voi juosta ruohikolla.

Tai opeta se vetämään (eli vetovaljaat kehiin), niin että voit itse laittaa vaikka rullaluistimet jalkaan ja antaa koiran vetää sinua. Rullasuksetkin käyvät tai vaikka skeittilauta.

Tai jos löydät paikan missä voit heitellä sille vaikkapa keppiä ylämäkeen, tee niin. Ylämäkeen on raskaampi josta kuin tasaisella maalla.

Ja kuten yllä sanottiinkin, kotiin sitten sille luvallista pureskeltavaa, kuten isoja ydinluita tms. Luulisi mehukkaan luun olevan koiralle mieluisampi pureskeltava kuin vanha kenkä...

Ja se mikä ei ole luvallista preskeltavaa... Onko siellä saatavilla kynneliä? En tiedä onko se ehkä vain suomalainen juttu, mutta siis apteekista saatavaa, lapsille tarkoitettua pahan makuista kynsilakkaa. Sen tarkoitus on estää lapsia pureskelemasta kynsiään, mutta ainakin meillä se on tehonnut koiriinkin. Eivät ole maistaneet montaa kertaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.8.25 12:59:39

Meillä myös koiralla joku kiinnostus tiettyihin kenkiin. Lenkkarit ja sandaalit on mielenkiinnon kohteena. Birkenstockeista söi remmit, lenkkareista repii pohjallisen. Ja ainoastaan nämä kengät, ei muut. Ostin uudet pohjalliset niin nekin oli revitty.
Täytyy muistaa laittaa nämä aina kaappiin, mutta joskus unohtuu. Tai sandaalithan meni jo roskiin..

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   19.8.25 13:13:31

Kengät ja muut tuhottavat pois koiran ulottuvilta. Tilan rajaaminen sellaiseen missä ei ole mitään tuhottavaa silloin kun et kerkeä vahtimaan koiran tekemisiä. Liikunnan ja aivotyöskentelyn lisääminen ja sallittavan pureskeltavan antaminen. Siinä se lyhykäisyydessään. Kyllä se siitä tavasta kasvaa ulos kunhan ei pääse jatkuvasti pureskelemaan kiellettyjä asioita. Ja jos ne kotitossut on ongelma niin heivaa ne hittoon ja pidä jalassa vaikka villasukkia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.8.25 13:17:37

Koirat tykkäävät juuri tuollaisista esineistä, joissa on vahvimpana omistajan haju, kuten juuri kengistä ja sukista. Usein kyllä liittyy eroahdistuskäytökseen, joten jännää että tekee silloinkin kun olet kotona. Saako koira riittävästi huomiota ja läheisyyttä? Jotkut koirat kaipaavat todella paljon omistajaansa, jolloin esimerkiksi yhdessä kasassa pötköttely voi helpottaa oireilua. Ja osaako koira myös rauhoittua, eikä käy koko ajan ylikierroksilla?

Päivämäärä:   19.8.25 14:48:10

”Ps. Asun ulkomailla jossa häkin käyttö on sallittua ja kouluttajat sitä suosittelevat, enkä sano tätä provotakseni vaan ihan faktana kun tiedän että Suomessa no no. Täällä aika normia.”

Vaikka joku olisikin sallittua ja normia, niin omaa järkeä saa silti käyttää.

Päivämäärä:   19.8.25 15:05:54

Opeta sille rauhoittumisen jalo taito, googlella löytää keinoja miten se tehdään. Ja anna sille vaikka luita järsittäväksi silloin kun teet töitä. Joku lihainen luu luultavasti houkuttelee enemmän kuin hikinen kenkä, vaikka siinä kengässä oma viehätyksensä onkin.

Huolehdi että koiralla on riittävästi tekemistä JA riittävästi aikaa levätä. Tylsyys tai liika tekeminen molemmat aiheuttavat ylimääräistä härväämistä ja kaikkea kummallista tai häiritsevää käytöstä. Energian kulutukseen tuon ikäisen kanssa voisi harkita vaikka jotain vetoharrastusta, niitä voi tehdä yksikseenkin.

Mieltäähän koira ei osaa osoittaa, vaan sen käytöksen taustalla on jokin muu syy. Huomiota se voi toki yrittää sillä hakea jos on oppinut että kengän varastamalla huomiota saa. Tai sitten sitä voikin ahdistaa, mun omille koirille ainakin on vaikeampaa olla lukittuna eri huoneeseen ja kuulla mun tekemiset kuin olla kokonaan yksin kotona. Tai sitten sillä on tylsää tai se käy ylikierroksilla ja purkaa sitä tuhoamiseen. Tai sitten se haluaa vain leikkiä ja se kenkä nyt vaan on sen mielestä kiva lelu.

Päivämäärä:   19.8.25 15:25:52

Kiva että täällä saa aikaan myös asiallista keskustelua, kiitos kaikille teille. Ja asiattomat ja ilkeät kommentit osaan onneksi sujuvasti ohittaa :)
Koiralla on tosiaan helposti kierrokset päällä ja sen takia ollaan opeteltu rauhoittumista ja juuri tähän häkki sopii täydellisesti. Kun sanon häkkiin, menee sinne yleensä mielellään päiväunille. Muuten ei välttämättä malta nukkua kun pitää koko ajan tietää mitä tapahtuu ja missä mennään. Olen myös tutustunut vagushermoharjoituksiin joita nyt harjoitellaan yhdessä.

Käydään pyöräilemässä ja pätkillä missä ei mene autoja saa tempoa menemään sydämensä kyllyydestä. Mutta kuten sanottu, täytyy lisätä entisestään.

Mutta minua tosiaan ihmetyttää että varastelee niin paljon juttuja vaikka olen kotona. Aina ei ole mahdollista rajata koiraa eri tilaan enkä tätä haluaisikaan, mutta harmittaa kun luottamus puuttuu. Välillä on vieressä kun teen töitä ja sit yhtäkkiä päättää että otankin tuon tossun ja käyn syömässä?? Mutta ehkä se on vaan vielä pentukäytöstä.
Koira on rescue, tullut minulle 5kk iässä, voisikohan varastelu ja tavaroiden kuljettelu/ pureminen jotenkin liittyä siihen?

Tulee pitkä sepustus mutta myös luiden kanssa on outo juttu. Ydinluut menee ja niitä pyörii lattioilla useita mutta sellaiset kovat nahkarullat saavat aikaan hirveän levottomuuden ja ininän ja kulkee ne suussa ympäriinsä ja haluaa piilottaa ne?

Kiitos ja anteeksi pitkä tarina. Ehkä aika ja aikuistuminen auttaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.