Lähettäjä: dkdk
Päivämäärä: 18.8.25 18:20:15
En minä antaisi runkonumeroa, jos ostaja ei muuta kysy. Vastaisin, että sen saa tulla itse katsomaan, jos epäillyttää. Tai voi kysyä, että mikä sen numeron pitäisi olla, kun noin kiinnostaa.
Jos aloittajalla on pyörän paperit, niin kukaan muu ei runkonumerolla mitään tee. Eli silloin siihen voi vastata noin, että numero on sama kuin papereissa. Jos taas aloittaja on ostanut pyörän käytettynä ja paperittomana ja on mahdollista, että se on ostajalta varastettu, niin aloittaja voi sanoa, että numeron saa tulla itse tarkastamaan paperit kourassa.
Toki jos pyörän alkuperäinen omistaja on saanut vakuutusyhtiöstä korvauksen pyörästä, ei pyörä enää hänen omaisuuttaan ole, vaikka paperit hänellä olisikin. Pyörä on siinä vaiheessa vakuutusyhtiön omaisuutta ja vakuutusyhtiö saa tulla sen hakemaan halutessaan. Jos alkuperäinen omistaja haluaa pyörän takaisin, hänen pitää ilmoittaa siitä vakuutusyhtiöön ja palauttaa saamansa korvaussumma.
Jos aloittaja on pyörän ostanut esim. poliisin löytötavarahuutokaupasta, hän on pyörän laillinen omistaja, vaikka alkuperäinen omistaja tulisikin alkuperäiset paperit kourassa pyörää noutamaan.
Siihen on muuten syynsä, miksi minä en myynyt polisiin löytötavarahuutokaupasta ostamaani pyörää täällä pyörävarkaiden mekassa eteenpäin, vaan pidin sitä monta vuotta itselläni, tuunasin erinäköiseksi, ja möin sen sukulaiselle toiseen päähän Suomea.
Minulta on yksi pyörä pöllitty, mutten ole sitä koskaan takaisin saanut. Mutta sain vakuutusyhtiöstä korvauksen, joten pyörä on nyt vakuutusyhtiön omaisuutta, kenen hallussa sitten lieneekään.
|