Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Triptyl ja lapsi haaveet

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   18.8.25 14:00:11

Lapsi kovasti toiveissa. Mutta triptyl migreeniin. Triptyl on ollut ainut toimiva lääke tähän mennessä.
Mietin tässä pitääkö se lopettaa kun alkaa lasta yrittämään. Tottakai kun raskaaksi tulee niin sen lopettaminen edessä.
Onko kokemuksia?

Re: Triptyl ja lapsi haaveet

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   18.8.25 14:03:09

Kannattaa alasajaa jo ennen raskautta, tai ainakin pienentää annostusta. Juttele lääkärin kanssa.

Päivämäärä:   18.8.25 14:06:56

Muita? Onko mitä laitettu tilalle?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   18.8.25 14:11:26

Millä annostuksella syöt? Pienet määrät ovat neurologin ja teratologisen tietopalvelun mukaan sallittuja raskaanakin, mutta aina kannattaa jutella lääkärin kanssa, niin saa itselle mielenrauhan.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   18.8.25 15:02:12

Juttele neuvolassa. Harva neurologikaan tietää mitä lääkkeitä voi tai ei voi syödä raskaana.

Lähettäjä: puhvi 
Päivämäärä:   18.8.25 15:11:37

Minä jätin ennen raskauden yritystä pois. Tulinkin heti ensiyrittämällä raskaaksi, joten pitkään ei tarvinnut odotella. Raskauden ensimmäinen kolmannes meni migreenissä. Sen jälkeen migreenit jäivät kokonaan pois ja palasivat vasta lapsen ollessa 1-vuotias. Aloitin sitten silloin uudelleen sekä estolääkityksen että tarvittaessa kohtauslääkkeet.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.8.25 15:41:21

Varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata, itse olen käyttänyt Triptyliä estolääkkeenä vasta lasten syntymän jälkeen. Mutta siinä voin lohduttaa, että minulta migreenit hävisivät kokonaan raskauden ajaksi. Se oli jotenkin uskomatonta.

Päivämäärä:   18.8.25 16:02:28

Lähinnä tässä mietin sitä, että jos lapsen saamiseen menee se 1-4 vuotta niin kiva kärsiä migreenistä se aika :(

Päivämäärä:   18.8.25 16:37:26

Up

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   18.8.25 18:05:47

Soita teratologiseen tietopalveluun. Siellä on aina ajantasaisin tieto lääkityksistä raskauden ja ihmetyksen aikana.

Ennen käsittääkseni triptylistä sanottiin, että sitä ei saa käyttää, mutta nykyään kai pieni annos ok ainakin jossain vaiheessa. Jotkut beetasalpaajat ok ainakin.

Joitakin lääkkeitä voi hyvin käyttää plussan asti.

Jos sulla on ainoastaan yksi estolääke, ja se on Triptyl, sulla on asiat aika hyvin ja raskaus ok. Mä jouduin purkamaan biologisen pistettävän, kolme suun kautta otettavaa estoa ja Botox-pistokset, mutta siitäkin selvittiin, vaikka ei ollut kivaa.

Nykyään myös sumatriptaania saa käyttää raskausaikana.

Päivämäärä:   18.8.25 18:11:14

Kiitos. Kokemuksia kaipaisin vielä

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.