Lähettäjä: m
Päivämäärä: 18.8.25 13:00:40
Mulla oli nuorempana samat fiilikset. Teininä olin ehdoton, että en halua lapsia, 20-30 no tuskin haluan, ehkä jos täydellinen mies osuis kohdalle, ja siltikään en välttämättä. Ja kolmenkympin jälkeen alkoi realisoitua, että se päätös pitäisi pian tehdä, että joko ei (ja voisin ehkä katua?? mistä sen tietää??) tai sitten kyllä.
Tapasin 31v nykyisen mieheni, jonka kanssa juteltiin alussa, että kumpikin saattaa haluta lapsia, mutta kumpikin ois myös onnellinen ilman. Lapsien haluaminen riippui kummallakin siitä, että onko puoliso ja suhde tarpeeksi hyvä, että tuleeko tarpeeksi turvallinen olo perustaa perhe (turvallinen=tunne, ettei lapsi joudu kasvamaan eroperheessä vaan rakkauden ympäröimänä).
Noin 34 vuotiaana tuli olo, että voisi niitä lapsia tämän miehen kanssa tehdäkin, ja kun päätöksen tein, tuli mulle ekaa kertaa elämässäni lapsikuume. En tiedä tuliko kuume ensin ja "investigation -mode" sen jälkeen, mut aloin niihin aikoihin kuumeisesti tutkimaan, mitä lapsen saaminen käytännössä tarkoittaa; raskautuminen, raskaana oleminen, vauvan hoito, lapsen kasvatus jne. Mitä enemmän luin, sitä vahvemmaksi kuume kasvoi, ja lopulta en malttanut odottaa, että saatiin elämä siihen malliin, että voitiin aloittaa raskautumisen yrittäminen.
Nyt 37v ja sylissä tuhisee 2kk ikäinen pieni poika, enkä kadu tippaakaan. Kaikki se tutkiminen ja selvittäminen etukäteen toi varmuuden, ja toi myös hyväksynnän kaikkea sitä negatiivista kohtaan, mitä lapsen saamiseen liittyy. Osasin suhtautua siis oikein, kun kroppa muuttui, tuli arpia, tuli unettomia öitä (raskauden aikana hormonien takia, nyt mies on apuna ja saan nukutttua vauvan kanssa hyvin), tuli kaikenlaisia tunteita, joita käsitellä joka vaiheessa jne. Tieto auttoi asettamaan asiat perspektiiviin, ja uskon, että tieto auttoi myös varsinaisen päätöksen tekemisessä.
Sanoisin siis, että jos mies on hyvä ja suhde on hyvä ja kantava, olosi on turvallinen, niin ala tutkimaan, mitä vauvan saaminen käytännössä oikeasti on, ja miten pientä hoidetaan, mitä ottaa huomioon kasvatuksessa. Tässä vaiheessa mielestäni on hyvä selata sekä tietoa sisältäviä sivuja (esim. omaperhe.fi, terveyskyla.fi, imetys.fi jne) että kokemuksia ja artikkeleita sisältäviä sivuja (vau.fi, kaksplus.fi, vauva.fi jne).
Tiedon myötä omat ajatukset siirtyy "musta tuntuu.. ja pelottaa..."
--> "tuon kanssa pärjäisin.. tuosta tykkäisin ja odotan innolla.. tuo kiinnostaa.. tuo voisi tuoda elämääni merkitystä.. tuo pelottaa.. tuosta en tykkää.. kestäisinköhän tuon... tuota en halua..." ja nämä ajatukset lopulta antaa sulle sen fiiliksen, että haluatko oikeasti lapsia vai et, koetko sen oikeasti hyvänä asiana elämässäsi, vai olisiko se enemmän negatiivista. Ja hyvä miettiä sekä sitä raskaus ja pikkulapsivaihetta, että sitten isompien kasvatusta ja teinin kanssa elämää.
Ja mun mielestä näitä asioita et tuu saamaan tällaisista keskusteluista ja muiden mielipiteistä ja kommenteista, vaan sen täytyy tulla sulta iteltäsi, ja miten se voisi tulla, jos et tiedä mitä äitinä oleminen on? :)
|