Lähettäjä: .
Päivämäärä: 18.8.25 12:17:09
Otin vieraalta kasvattajalta, ei olisi kannattanut. Usein sitä itseään kuuluu osuvan tuulettimeen siinä vaiheessa, kun koiralla ilmenee jalostukseen vaikuttavia terveys- tai käyttäytymisongelmia. Omallakin kohdalla olisi varmaan kaikki mennyt ongelmitta, jos koira olisi ollut terve.
Ensin parilla sisaruksella todettiin luuston kasvuhäiriö, mutta sellaisessa nivelessä, jolle ei ole virallisia röntgentutkimuksia eikä siten tilastointia. Lopulta omallakin koirallani todettiin sama kasvuhäiriö. Kasvattaja katosi samalla hetkellä kuin savuna ilmaan ilman, että ehdimme sopia omistajuuden siirrosta yms. Minulle jäi siis käsiini toisen ihmisen omistuksessa oleva koira, josta minulla ei periaatteessa olisi ollut viime käden päätäntävaltaa. Siinähän sitten seistiin tumput suorina ihmettelemässä, että mitäs nyt.
Kennelliitosta tiedustellessa vastaus kuului vain, ettähe eivät puutu kahden henkilön välisiin sopimuksiin ja kehottivat vain yhteydenottoyrityksiin. Noh, olin yrittänyt saada yhteyden kasvattajaan soittamalla, tekstiviestillä, sähköpostilla ja somessakin. Soitin kertaalleen toisen ihmisen puhelimesta, jolloins hän erehtyi vastaamaan ja lupaili hoitavansa paperit kuntoon, mutta katosi taas. Lopulta saatiin paperit tehtyä sen jälkeen, kun laitoin useiden yhteydenottoyritysten jälkeen tiukkasanaisen sähköpostin, missä uhkasin kuluttaja-asiamiehellä. Sittenkään kasvattaja ei tosin toimittanut koiran rekkareita mulle, vaan jouduin ostamaan kopion Kennelliitosta.
Samainen kasvattaja olisi halunnut käyttää jalostukseen koirani kasvuhäiriöistä sisarusta (sijoituskoira sekin): hänen mielestään se olisi ollut jalostuskelpoinen yksilö, kun vaiva ei kyseisellä koiralla vaatinut leikkausta - muilla sisaruksilla kyllä. Myöhemmin selvisi, että suvussa oli vähän enemmänkin luusto-ongelmaa ja valtaosa tosiaan vaivoja, joista ei kerätä dataa virallisten tutkimusten avulla... Näistä kasvattaja oli jättänyt kertomatta niin minulle kuin koirani sisarusten omistajillekin.
Tämän kokemuksen myötä tuskin otan enää ikinä sijoituskoiraa. Jos jostain syystä otankin, niin ainoastaan tutulta, jonka kasvatustyötä olen saanut seurata pitkään ja nähnyt, että arvomme todella kohtaavat myös käytännön valintojen tasolla. Jokaikinen kasvattaja nimittäin osaa kaunopuheet terveydestä ja luonteesta tärkeimpinä asioina, mutta valitettavan usein teot kertovat ihan muunlaisista arvoista, esim. käytännön tasolla raha tai tittelit menevät koirien hyvinvoinnin edelle. Kannattaa tosiaan laittaa sopimusta tehdessä paperille mahdollisimman paljon asiaa mahdollisten riitatilanteiden varalta.
|