Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä asioita mielestäsi muiden pitäisi tietää?

Lähettäjä: Hyönteistuntemus 
Päivämäärä:   17.8.25 10:14:03

Mitä sellaisia asioita on, joita itse tiedät/tunnet hyvin ja joita ehkä jopa oletat muidenkin tietävän mutta huomaat useimmiten ettei ihmiset tiedäkään.

Mä jaksan aina ihmetellä sitä miten aikuiset ihmiset ei tunne hyönteisiä juuri ollenkaan. Esimerkiksi nyt vaikka erilaiset perhoset, itse olen jo pienestä asti tunnistanut vähintäänkin yleisimmät perhoset. En käsitä, miten aikuinen ei voi tuntea sitruunaperhosta tai vaikka suruvaippaa.

Tai vaikka se ettei tiedetä etanan ja kotilon eroa tai kotilon ja kotelon eroa.

En tuomitse enkä ilkeyttäni ihmettele, on varmasti juttuja mistä itse olen aivan pihalla myös =)

Re: Mitä asioita mielestäsi muiden pitäisi tietää?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.25 10:17:15

Aika paljon, itsestään selviä asioita kuten esim se, että kytevää hiiligrilliä ei viedä sisätiloihin ja että uimtaidottomana ei mennä mereen pelaamaan pallopelejä.

Lähettäjä: Paavo 
Päivämäärä:   17.8.25 10:17:53

Pitäis ehkä erotella paremmin asiat, jotka pitäisi tietää ja oletat tietävän. En itse ymmärrä miksi minun pitäisi tuntea esim. perhoslajit.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   17.8.25 10:18:17

Yllättävän moni ei tunnista mehiläistä, vaan luulee sitä ampiaiseksi ja taas kimalaista mehiläiseksi.

Lähettäjä: Sipi K 
Päivämäärä:   17.8.25 11:04:15

Nykypäivän alle nelikymppiset yllättävät päivittäin tietämättömyydellään.
Asiat, mitkä meille viis-kuuskymppisille ovat itsestään selviä, ovat nuoremmille täysin outoja.

Just vaikka nuo perhoset ja hyönteiset, ja kasvit. Ei eroteta kuusta männystä, eikä syreeniä tuomesta tai angervosta.

Olen tavannut myös Kolmekymppiset ihmisen, jolle Matti Nykänen oli vain juoppo turha julkkis, ja Kekkosta luuli Kummelihahmoksi.

Lähettäjä: Sipi K 
Päivämäärä:   17.8.25 11:07:10

Niin, ja yhdelle ihmiselle sai oikein ratakiskosta vääntää, että Afrikan tähti-pelin pelilaudassa on ihan oikea Afrikan kartta, ja ihan oikeasti Egyptin pääkaupunki on Kairo. Ei se ole mikään pelinkeksijän narnia-kaupunki.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   17.8.25 11:19:01

^^
Tämä todistaa vain, että ihminen pärjää nyky-yhteiskunnassa hyvin ilman turhaa nippelitietoa; Nykänen, Kekkonen, Afrikka, kuusen ja männyn ero. Milloin viimeksi tarvitsitte mitään noista tiedoista (saati että rahallisesti hyödyitte tietämyksestänne)? Mitä näistä ette olisi löytänyt nopeasti googlesta, jos olisi ollut tarvis?

Lähettäjä: Hippo 
Päivämäärä:   17.8.25 11:22:13

Nuo perhoslajit nyt on vähän hifistelyä, mutta kyllä aikuisen ihmisen pitää erottaa kuusi männystä, koivu omenapuusta ja orava rotasta.

Työelämässä yllätyn jatkuvasti siitä

Lähettäjä: Hippo 
Päivämäärä:   17.8.25 11:22:48

...että ei ymmärretä irtisanomisen, työsuhteen purun ja koeaikapurun eroa. Tai että mitä tarkoittaa vakituinen työsopimus, miten se eroaa määräaikaisesta tai puitesopimuksesta. Tai mikä on kokoaikainen työ - etenkin alle 30v yllättyy ihan joka kerta että 37,5/40h on oikeasti 8h päivässä 5 kertaa viikossa eikä vapaapäiviä tai lomia ilmoitella oman pään mukaan.

Tallilla ihmettelen sitä, kuinka heikolla ymmärryksellä selviydytään päivästä toiseen käsittämättömällä moukan tuurilla. Karsinan ovet auki, hevoset vapaana, riimun lukot vapaana heiluen, hevosia ei nykypäivänä edes liikuteta vaan ne seisoo tallissa tai tarhassa kun omistajat viihdyttää toisiaan.

Lähettäjä: Dndldl 
Päivämäärä:   17.8.25 11:25:31

Vuodenajat. Toukuusta elokuun loppuun on kesä. Ihmiset höpöttelee nyt elokuussa, että on syksyà

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   17.8.25 11:28:17

Monikaan ei vanhempikaan tiedä pohjantähtee. Kyllä se siellä on mutta missä. En minäkään ole löytänyt.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.8.25 11:28:41

Kaikkea ei voi tietää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.8.25 11:29:03

Eikä tarvitsekaan.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   17.8.25 11:31:03

Meille opetettiin Pohjantähti intissä. Suunnistuksen yhteydessä.
Löydän edelleenkin.

Päivämäärä:   17.8.25 11:41:52

Orava on pörröhäntäinen rotta.

Lähettäjä: Pääkaupungit 
Päivämäärä:   17.8.25 12:38:18

Riippuu tietysti ihmisen taustasta, mutta jos on käynyt peruskoulun Suomessa, pitäisi mielestäni tietää pohjoismaiden pääkaupungit. Joskus töissä kerroin, että käytiin loman aikana Tukholmassa ja Kööpenhaminassa. Yksi työkaveri (kantasuomalainen, ikänsä Suomessa asunut) sitten kysyi, kävimmekö missään ulkomailla vai kiersimmekö vain Suomea.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   17.8.25 13:38:09

Mä olen hyönteisistä erittäin kiinnostunut ja olen aina ollutkin mutta en millään muista perhosia! :D Nyt juuri alkuviikosta oli tuttujen Amiraalien invaasio pihalla kuten joka vuosi ja taas jouduin nöyrtymään ja tarkistamaan nimen netistä kun se ei pysy päässä jostain syystä. Kovakuoriaisten ja sudenkorentojen nimet muistan ja lajit tunnistan. Miksi, en tiedä miksi aivoni päättää että nämä muistetaan.

Sama juttu yleisimpien luonnonkasvien kanssa. Kuivaan ja syön niitä itselleni ja lemmikeilleni ja tunnen ne, tiedän mitkä on myrkyttömiä, mitkä myrkyllisiä, osaan sanella mitä kukin kasvi tekee lääkinnällisesti mutta unohdan aina niiden nimet. Kertaan ne joka vuosi, muistan päivän tai kaksi.

Ja sama juttu ihmistenkin kanssa... Muistan tarkalleen mitä se entinen hyvä työkaveri tai luokkalainen sanoi 25v sitten ja mikä oli hånen puhelinnumero mutta nimiä en enää muista.

Mutta hyönteisistä puheenollen 99% ihmisistä sekoittaa kimalaisen, ampiaisen, mehiläisen ja eri kukkakärpäset. Tai kaikki tämä ovat "ampiaisia." En ymmärrä oikein sitä. Sokeakin näkee että paksu kimalainen on aivan eri olento kuin ampiainen tai kukkakärpänen.

Yleisesti ottaen en ymmärrä että jos hankitaan lemmikki tai lapsi, ei oteta selvää mitään eläimen lajityypillisestä käytöksestä, hoidosta tai lapsen kehitysvaiheista.

Päivämäärä:   17.8.25 14:08:52

Ahma on häntäkarhu

Lähettäjä: Emmätiiä 
Päivämäärä:   17.8.25 14:19:42

Ihminen tietää yleensä asioista joista on kiinnostunut ja hakee lisää tietoa aiheesta

Koulussa opitaan paljon mutta kuinka paljon jää päähän on omasta mielenkiinnosta kiinni ja joskus myös muistista. Ihmeesti kokeessa unohtuneet asiat muistaa pitkään.

Ei ihme että ollaan huolissaan ihmisten yleistietämyksestä. Se rapautuu koska pitää olla asiantuntijaa niin asiantuntijaa yhdessä aiheessa ja sitä kun päähänsä pänttää ei jaksa kiinnostua muusta.
Tietokilpailut telkkarissa osoittavat karun totuuden. Jos joku vanhempi ihminen ei ole puhelimen päässä kun "rimpauttaa kaverille" kysyäkseen apua niin kyllä kirjallisuus ja historia jää vastaamatta oikein!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.8.25 18:46:23

Ihmisten tyhmyys on nykyään aivan loputonta.

Olin äsken kaupassa. Piti ostaa mandariineja.
Siinä laarilla oli nuori poika ja tyttö, noin 18-20-v.
Poika oli ottamassa pussiin mandariinia. Tyttö sanoi hyvin topakasti "ei me noita oteta ". Poika kysyi miksi ei. Johon tyttö, "nuo ovat afrikkalaisia, etsitään kotimaisia."

Pojalla todellinen tonninseteli-ilme.
Laarin toisella puolella nuori äiti repesi täysin, ja yritti peittää sen kutittelemalla kärryissä olevaa vauvaansa.
Mulle tuli kiire juustoraastehyllylle. Palasin hakemaan mandariinit myöhemmin.

Toivottavasti se tyttö googlasi, missä mandariineja kasvaa.

Te yleistiedottomat, googlaatteko kesken keskustelujen mandariinien kasvualueet, Pohjoismaiden pääkaupungit, Afrikan, männyt ja kuuset?
Vai pitääkö keskustelukumppanien joka keskustelussa vääntää ne teille ratakiskosta.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   17.8.25 18:55:27

Paljon ihmisiä jotka ostaa mielestään kotimaassa tehtyjä vaatteita vaikka ne on tehyy Virossa, Kiinassa. Kannatta tarkistaa tuotteesta kaikki laput niin huomaa missä ne on valmistettu.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.8.25 18:57:06

: Mitä asioita mielestäsi muiden pitäisi tietää?

Lähettäjä??? 

Päivämäärä17.8.25 18:55:27

Paljon ihmisiä jotka ostaa mielestään kotimaassa tehtyjä vaatteita vaikka ne on tehyy Virossa, Kiinassa. Kannatta tarkistaa tuotteesta kaikki laput niin huomaa missä ne on valmistettu.

Hyvänen aika, totta kai.

Googlaa missä mandariinit kasvaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.