Lähettäjä: Niin
Päivämäärä: 17.8.25 13:38:09
Mä olen hyönteisistä erittäin kiinnostunut ja olen aina ollutkin mutta en millään muista perhosia! :D Nyt juuri alkuviikosta oli tuttujen Amiraalien invaasio pihalla kuten joka vuosi ja taas jouduin nöyrtymään ja tarkistamaan nimen netistä kun se ei pysy päässä jostain syystä. Kovakuoriaisten ja sudenkorentojen nimet muistan ja lajit tunnistan. Miksi, en tiedä miksi aivoni päättää että nämä muistetaan.
Sama juttu yleisimpien luonnonkasvien kanssa. Kuivaan ja syön niitä itselleni ja lemmikeilleni ja tunnen ne, tiedän mitkä on myrkyttömiä, mitkä myrkyllisiä, osaan sanella mitä kukin kasvi tekee lääkinnällisesti mutta unohdan aina niiden nimet. Kertaan ne joka vuosi, muistan päivän tai kaksi.
Ja sama juttu ihmistenkin kanssa... Muistan tarkalleen mitä se entinen hyvä työkaveri tai luokkalainen sanoi 25v sitten ja mikä oli hånen puhelinnumero mutta nimiä en enää muista.
Mutta hyönteisistä puheenollen 99% ihmisistä sekoittaa kimalaisen, ampiaisen, mehiläisen ja eri kukkakärpäset. Tai kaikki tämä ovat "ampiaisia." En ymmärrä oikein sitä. Sokeakin näkee että paksu kimalainen on aivan eri olento kuin ampiainen tai kukkakärpänen.
Yleisesti ottaen en ymmärrä että jos hankitaan lemmikki tai lapsi, ei oteta selvää mitään eläimen lajityypillisestä käytöksestä, hoidosta tai lapsen kehitysvaiheista.
|