Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jos (paikallis)antibiootti ei enää auta

Lähettäjä: emätintulehdukseen 
Päivämäärä:   16.8.25 13:13:03

Olen siis kärsinyt vuosien ajan toistuvasta emätintulehduksesta (aerobinen emätintulehdus), joka vaatii Dalacin-emätinvoiteen. Olen joutunut käyttämään tätä varmaan ainakin kymmenen kuuria. Nyt tulehdus on uusinut viiden kuukauden sisällä KOLME kertaa ja taas on tämä Dalacin-kuuri menossa. Jo viimeeksi huomasin, ettei lääke meinaa alkaa auttamaan. Kun se aiemmin auttoi heti, viimeeksi vasta kuudennen päivän kohdalla alkoi helpottaa. Nyt jo useita päiviä hoitoa takana ja oireet pahenevat vain. Miten tämän tulehduksen saa pois, jos olen tullut nyt immuuniksi tälle antibiootille??

Ja tulehdus tosiaan johtuu siitä, että limakalvoni ovat kroonisesti kuivat, vaikka en ole e-pillerien käyttäjä ja olen nuori. Tämän osasi vasta nyt keväällä lääkäri kertoa, vaikka vuosien ajan olen juossut lääkäreillä (jotka ovat vain määränneet ab-kuureja välittämättä tulehdusten syntymisen syystä).
Olen yrittänyt limakalvoja hoitaa keväästä asti lähes päivittäin kosteuttavilla tuotteilla, mutta nämä eivät auta. Nyt lääkäri määräsikin paikallisestrogeenipuikkoja (Vagifem).
Ja toki käytän maitohappobakteeripuikkoja myös emättimeen, mutta tämäkään ei näköjään estä tulehduksia.

Re: Jos (paikallis)antibiootti ei enää auta

Lähettäjä: Mikä 
Päivämäärä:   16.8.25 13:35:46

Menisin yksityiselle gynekologille, jos olet nyt juossut yleislääkärillä. Pitää selvittää mikä tuon tulehduksen aiheuttaa eli onko nyt ihan varmasti kyse aerobisesta emätintulehduksesta, bakteerivaginoosista ja/tai hiivasta. Esim. Kaksi jälkimmäistä voi olla samaan aikaan eikä niihin välttämättä auta kuin suun kautta otettava antibiootti. Se antibiootti voide esim. Voi sotkea luontaisen pH ja altistaa sitten taas hiivatulehduksrelle ja hiivan oireet taas on tosi laajat.

Toisekseen pitää selvittää, mikä sinulla tuon tulehduksen laukaisee. Jos se on esim. Kuukautiset niin kuin itsellä oli niin silloin minipillerit voivat olla oikea hoito keino, sillä monilta vie kuukautiset kokonaan. Hiivaa taas voi yllä pitää ruokavalio jne.

Sitten, jos kyse onkin jatkuvasti uusiutuvasta hiivasta niin siihenkin on olemassa estolääkitys.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.8.25 13:38:20

Onko sinulla vakituinen kumppani? Myös hänet pitäisi hoitaa vaikkei varsinainen seksitauti olekaan. Tai sitten teillä ei kirjaimellisesti kemiat kohtaa, kuten mulla yhden exän kanssa..

Päivämäärä:   16.8.25 14:40:31

Ei ole kumppania, en ole seksuaalisesti aktiivinen.

Kyllä se on aerobinen emätintulehdus ihan varmuudella. Toistunut monesti täysin samoilla oireilla (kellertävä, muuten normaalin näköinen ja hajuton vuoto, järkyttävä kutina, pienet haavaumat). Hiiva ollut aina negatiivinen.
Ja syy sen toistumiseen on selvillä, ne kuivat limakalvot, jotka eivät tule kuntoon. Olisikin hiiva, se olisi niin paljon helpompi hoitaa! Nuo jatkuvat ab-kuurit ovat ihan helvetistä, kun ne tuhoavat myös kaikki hyvät bakteerit emättimestä.
Mutta mikä nyt neuvoksi, jos tämä antibiootti ei enää auta??

Päivämäärä:   16.8.25 14:51:32

"Tulehdus hoidetaan emättimeen annosteltavalla klindamysiinivoiteella, jota käytetään viikon ajan. Uusivassa tulehduksessa voidaan voidetta käyttää estohoitona kerran viikossa useamman viikon ajan ja siihen voidaan liittää hydrokortisoni- tai hiivavoide"

Tämä tuosta aerobisesta emätintulehduksesta. Itse kyllä söisin jonkin aikaa diflucan hiivalääkettä tuohon päälle. Ja menisin yksityiselle gynelle joka arvioi niiden limakalvojen tilanteen yms. Jos olet käynyt julkisella niin siellä heitellään vaikka mitä arvauksia ja lääkkeitä joiden toimivuudesta ei ole mitään takeita.

Päivämäärä:   16.8.25 15:03:46

Ihme, ettei tuosta estohoidosta ole yksikään lääkäri maininnut mitään!!

Päivämäärä:   16.8.25 15:07:16

...Ja kiitos neuvoista "Mikä".

Päivämäärä:   16.8.25 15:11:19

Aloittaja//Niin tilanteessasi olisi hyvä, että sinulla yksi lääkäri joka sinua hoitaa ja tietää tilanteen kuten se yksityinen gynekologi. Jos jatkuvasti käyt eri lääkäreillä yms. Niin harvemmin nuo tilanteet etenee yhtään mihinkään vaan tarjoavat vain helpon vaihtoehdon eli sen voiteen. Jos ei ole varaa yksityiselle lääkärille niin sinuna kyllä jo vaatisin pääsyä ihan lähetteen genitaalisairauksien poliklinikalle, missä on asiaan perehtyneitä lääkäreitä. Terveyskeskuksessa on yleislääkäreitä joten hoito on myös sen mukaista.

Päivämäärä:   16.8.25 15:37:48

Olet aivan oikeassa. Harmi, että Jorma Paavosen vastaanotto on satojen kilometrien päässä, hän on asiantuntija aerobisen emätintulehduksen osalta. Muut lääkärit (ainakaan yleis) eivät tunne tätä tulehdusta, vaan ainoastaan hiivan ja bv:n.

Lähettäjä: Kokemus 
Päivämäärä:   16.8.25 16:04:07

Minulle ei auttanut mitkään muut kuin laajakirjoisempi Donaxyl kuuri ja sen jälkeen ollut pimpin hajut ja tulehdus oireet paremmin kurissa. Sitä ennen kärsin 10 vuotiaasta 24 vuotiaaksi kierteistä ja tuntui että on koko ajan päällä bv tai hiiva... Yksityinen Gyne näytti lääkärissä tuotteesta taulukon mihin kaikkiin bakterivagiinosin aiheuttajiin ja hiivasienen aiheuttajiin tämä Donaxyl tehoaa. En edes tiennyt että hiivaa aiheuttaa muutkin kuin se yleisin. Tosin hiiva uusi vielä jonkin aikaa ja siihen käytin pitkät Fluconazol kuurit perään useamman vuoden hiivan takia. Pitää myös huolehtia millaisia alushousuja ja housuja käyttää. Mieluiten hameita. Puuvillaiset alushousut parhaat mutta myös väreihin kiinnitettävä huomiota. Esim valkoisissa käytetty sellaisia valkaisuainetta ettei kaikille käy kun sitä irtoaa vielä monien pesujen jälkeenkin. Itse suosin sitä ns väritöntä.
Olen vähentänyt maustetut sokeripitoiset jugurtit luonnonmukaisiin maustamattomiin AB jugurtteihin hunajalla. Emättimen pH tasapainoon hyvä tuote on Femiflor. (se on tutkitusti noista tehokkain) Lisäksi tyrniä tai tyrnivalmisteita suosittelen limakalvoille sisäisesti. Veden juonti tärkeää ja nimen omaan sellaisen veden ettei altistu raskasmetalleille/epäpuhtauksille/kloorin yliannostukselle kun juo sen 2l päivässä. (Erikseen ostettava suodatin hyvä vaihtoehto jos pitoisuuksissa ongelmaa. (Vesi analyysit helppo teetättää) Vitamiinit ja hovenaine puutokset kannattaa testata ettei sen takia ole immuunopuutoksessa ongelmaa.

Itse saanut näiden asioiden takia lähetteen immuunpolille jossa tarkistettiin laajat verikokeet autoimmuunisairauksien varalta. Siletä löytyi altistus hiivalle joka myös selittää baktreerivaginoosiherkkyyttä kun immuunipuolustus ei ihan kunnossa. Lisäksi mm varastorauta ferritiini oli lähes 0 vaikka hemoglobiini korkea joten rautakuurilla olen parantanut immuunipuolustusta.

Käytän käsisuihkua vähintään ulostamisen jälkeen ettei vaan jää mitään muhimaan ja AINA seksin jälkeen huuhdeltava kunnolla ainakin häpyhuulet huolella. (On myös tapauksia joissa kumppanille tarttunut ja aina tulee takaisin jos ei kummpania hoideta ja joillakin kumppanin vaihto auttanut kun pht ei ole sopinut yhteen.) Minulla ei ratkaisu ole löytynyt kuitenkaan kumppania vaihtamalla vaan tuosta immuunipuutoksesta mikä altisti ja vääristä antibiooteista.

Toivottavasti löydät ratkaisun sillä vaiva on erittäin ikävä.

Lähettäjä: Kokemus 
Päivämäärä:   16.8.25 16:25:33

Lisään vielä että juuri ennen Donaxyl kokeilua oli tilanne jo niin paha että emättimen sisältä pulppusi kuplina pahan hajuista vuotoa. Se oli niin paha että lääkärikin alkoi kakomaan haistettuaan näytetikkua ja totesi tilanteen olevan erittäin huolestuttava. Huomasin tämän pahempaan muutoksen uuden miehen myötä ja kun tämä tuli sisään niin alkoi tämmöinen. Tämä mies kyllä meni heti vaihtoon onneksi mutta se saattoi olla tuon aiheuttaja tai sitten oli ollut jo niin pitkään bv että meni ihan uudelle tasolle tulehdus joka uusi heti näiden perus antibioottien jälkeen vuodesta toiseen...

Päivämäärä:   16.8.25 16:48:21

Kuulostaa kamalalta Kokemus, ja tutulta myös. Onneksi sait kunnon tutkimukset ja avun.
Minua aikanaan on myös lääkitty Donaxylillä, mikä ei vaikuttanut mitenkään, kuten ei moni muukaan lääke, esim. Flagyl/Flagyl Comp. Ainoastaan Dalacin auttaa (tai on auttanut tähän asti, kunnes nyt ilmeisesti resistenssi kehittynyt, eikä mikään ihme jatkuvan käytön vuoksi).

En syö sokeria paljon, käytän vain puuvillaisia alushousuja ym. ja kaikki tällaiset perusasiat kunnossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.