Lähettäjä: Najadi
Päivämäärä: 16.8.25 12:25:27
Nyt sateiden myötä niiden kasvu räjähti käsiin, kesäkurpitsat kasvavat melkein silmissä enkä enää tiedä mihin niitä käyttäisin. Olen tunkenut sitä salaatteihin, leivän päälle kurkun tapaan, paistanut, keittänyt, paahtanut, tunkenut ruokien sekaan muuten vain...
Alkaa ideat loppua. Kasvimaalla on tällä hetkellä puolisen tusinaa 35-40cm jöötiä ja lisää kasvaa kovaa vauhtia. Minulla on viikko aikaa kuluttaa niitä, sitten lähden moneksi viikoksi työmatkalle, joten jos joku tietää miten niitä saisi helposti pakastettua niitäkin vinkkejä otetaan kiitollisudella vastaan. Kuulemma kesäkurpitsaa voi pakastaa ihan sellaisenaankin, mutta onko oikeasti noin? Kokemuksia?
Jos on sillä hyvä että sitä esim raastaa tuoreeltaan ja pistää pussiin ja pakkaseen (tai vielä mielummin ottaa kurpitsan kasvimaalta ja heittää pakastimeen niine hyvineen) voin pyytää äitiä säilömään niitä puolestani, mutta jos pakastus ei onnistu ne kai menevät sitten hukkaan, äiti kun ei kesäkurpitsasta perusta, ainakaan suurina määrinä joten en voi niitä hänellekään muiluttaa, eikä meillä ole sellaisia naapureitakaan joille niitä voisi yrittää tarjota. Äiti ei myöskään ala "säätämään ja sättäämään minun vihannesteni takia" kuten hän on asian ilmaissut, joten mitä helpommalla pääsee sen parempi.
Tänään kokeilin kesäkurpitsakeittoa ja siitä tulikin todella hyvää, mutta siinä on kermaa ja cheddarjuustoa, kestääkö se pakastuksen?
Tyhmiä kysymyksiä, luulen, mutta kun ei ole ennen tällaista ongelmaa ollut niin kyselen neuvoja ja vinkkejä niiltä jotka tietävät enemmän kuin minä.
Ai niin, jos vinkkailette ohjeita siitä mihin kesäkurpitsaa vois käyttää, minulle kelpaavat sekä suolaiset että makeat ohjeet. Netistähän noita löytyy ohjeita joka lähtöön, mutta haluaisin kuulla kokemksia siitä mit kannattaa kokeilla ja mitä kenties ei. Toki mielipidekysymyksiä nämäkin, mutta silti.
|