Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä tehdä kesäkurpitsasta?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   16.8.25 12:25:27

Nyt sateiden myötä niiden kasvu räjähti käsiin, kesäkurpitsat kasvavat melkein silmissä enkä enää tiedä mihin niitä käyttäisin. Olen tunkenut sitä salaatteihin, leivän päälle kurkun tapaan, paistanut, keittänyt, paahtanut, tunkenut ruokien sekaan muuten vain...

Alkaa ideat loppua. Kasvimaalla on tällä hetkellä puolisen tusinaa 35-40cm jöötiä ja lisää kasvaa kovaa vauhtia. Minulla on viikko aikaa kuluttaa niitä, sitten lähden moneksi viikoksi työmatkalle, joten jos joku tietää miten niitä saisi helposti pakastettua niitäkin vinkkejä otetaan kiitollisudella vastaan. Kuulemma kesäkurpitsaa voi pakastaa ihan sellaisenaankin, mutta onko oikeasti noin? Kokemuksia?

Jos on sillä hyvä että sitä esim raastaa tuoreeltaan ja pistää pussiin ja pakkaseen (tai vielä mielummin ottaa kurpitsan kasvimaalta ja heittää pakastimeen niine hyvineen) voin pyytää äitiä säilömään niitä puolestani, mutta jos pakastus ei onnistu ne kai menevät sitten hukkaan, äiti kun ei kesäkurpitsasta perusta, ainakaan suurina määrinä joten en voi niitä hänellekään muiluttaa, eikä meillä ole sellaisia naapureitakaan joille niitä voisi yrittää tarjota. Äiti ei myöskään ala "säätämään ja sättäämään minun vihannesteni takia" kuten hän on asian ilmaissut, joten mitä helpommalla pääsee sen parempi.

Tänään kokeilin kesäkurpitsakeittoa ja siitä tulikin todella hyvää, mutta siinä on kermaa ja cheddarjuustoa, kestääkö se pakastuksen?

Tyhmiä kysymyksiä, luulen, mutta kun ei ole ennen tällaista ongelmaa ollut niin kyselen neuvoja ja vinkkejä niiltä jotka tietävät enemmän kuin minä.

Ai niin, jos vinkkailette ohjeita siitä mihin kesäkurpitsaa vois käyttää, minulle kelpaavat sekä suolaiset että makeat ohjeet. Netistähän noita löytyy ohjeita joka lähtöön, mutta haluaisin kuulla kokemksia siitä mit kannattaa kokeilla ja mitä kenties ei. Toki mielipidekysymyksiä nämäkin, mutta silti.

Re: Mitä tehdä kesäkurpitsasta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.8.25 12:30:51

Yksi laiskan päivän suosikkiruokani on se, että keitän pastaa, paahdan kesäkurpitsaa, yhdistän ne ja isken päälle fetaa ja balsamicoa. Jos käyttää normaalin pastan tilalla jotain linssipastaa niin tulee melko hyvät makrotkin, jos niistä piittaa.

Olen pakastanut kesäkurpitsaa raastettuna, en muuten. Varmaan pikaisesti kiehauttaisin ennen pakastusta jos meinaisin laittaa paloina.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   16.8.25 12:36:47

Kesäkurpitsapihvejä ja laita vartaisiin marinoituna.

Lähettäjä: Mi 
Päivämäärä:   16.8.25 12:40:58

Säilömiseen ei ole vinkkejä antaa. Juuri tänään laitoin kesäkurpitsan uuniin paloiteltuna, mukana myös porkkanaa, kaalia, sipulia, keltaista paprikaa. Suolaa, mustapippuria ja loraus oliiviöljyä. Helppoa ja minulle maistuu.

Lähettäjä: Gggg 
Päivämäärä:   16.8.25 12:41:09

Taekkaa kesäkurpitsaranskalaiset ja kesäkurpitsapasta ja kesäkurpitsapesto ja kesäkurpitsalasagne

Lähettäjä: Paula 
Päivämäärä:   16.8.25 12:42:09

Kesäkurpitsalasagne on ihanaa, jos et sitä ole vielä tehnyt.

Oletko ajatellut myydä? Kyllähän ihmiset ostaa marjojakin.

Lähettäjä: Urakka 
Päivämäärä:   16.8.25 13:13:08

Mä oon tehny kesäkurpitsarullia (siivuta pellille, laita juustoraastetta päälle ja uuniin), jäähtyneen levyn voi täyttää haluamillaan aineksilla.

Nyt tuli uunista minipizzoja joissa siis pohjana isosta kesäkurpitsasta leikattuja siivuja jossa päällä mm. Chiliöljyä, pepperonia ja juustoa.

Päivämäärä:   16.8.25 13:15:29

Kiitos vinkeistä, testiin menevät!

Zäkä, millaista marinadia käytät kesäkurpitsaan? Minä kun olen ihan umpisurkea marinoimaan mitään, niin kaipaisin siihenkin vähän ohjeita.

piste, kiitos, hyvä tietää että kesäkurpitsaa todellakin voi pakastaa sellaisenaan, tarkoitan ettei tarvitse keitellä tai muuta sellaista. Se auttaa paljon.

Paula, en oikeastaan ole ajatellut myyntiä, ei näitä ihan niin paljon ole, ja toisaalta tällä hetkellä täällä päin on joka paikka vääränään kesäkurpitsaa, sitä on varmaankin tarjolla jo vähän liikaakin. Säilön mielelläni nyt kun tiedän että niinkin voi tehdä vähällä vaivalla, niin on sitten talvellakin kiva tehdä jotain hyvää oman maan kasviksista. Laitan kesäkurpitsaa raasteeksi ja pusseissa tai rasioissa pakkaseen, niin siitä on helppo ottaa annospusseja esim keittoja varten.

Lähettäjä: Kurppa 
Päivämäärä:   16.8.25 13:28:09

Syön paljon kesäkurpitsaspagettia (siis "spagetiksi" suikaloitua kesäkurppaa pastan sijaan käytettynä), joten pakastankin sitä sellaisena kätevästi litran annospusseissa.

Päivämäärä:   16.8.25 13:34:31

Olisipa itsellä sama ongelma :(
Ulkona 6 tainta, kukkia vain, 0 kurpitsaa.

Olen ostanut sitten kaupasta. Lemon-zucchini loaf on yksi mitä teen (tänä vuonna en vielä mutta tulen tekemään) ja just laitoin pakastimeen kesäkurpitsamuhennosta.

Pilkon yhden jättikesäkurpitsan tai monta pientä pieniksi kuutioiksi, iso sipuli, vähän paprikaa, yksi peruna ihan pienenä kuutiona. Höyrytetään läpikypsäksi ja läpikuultavaksi. Veden pitää haihtua pois. Lopuksi lisätään loraus kermaa, hieman juustoraastetta ja ellei riittävän sakeaa niin ripaus jauhoja. Suolaa ja pippuria myös. Rakastan tätä. Sopii syötäväksi itsekseen tai lisukkeena.

Mutta jos lähdet kotoa ja on paljon kurpitsaa tulossa niin varmaan kuutioisin pakastimeen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.8.25 13:34:38

Kesäkurpitsalasange on ihan hitti meillä.

Mä olen pakastanut itkettämisen jälkeen ihan paloina.

Lähettäjä: horsma 
Päivämäärä:   16.8.25 13:40:47

Minä olen pakastanut kesäkurpitsaa raasteena.
Tämän vuoden sadosta olen tehnyt mm kesäkurpitsamusakaa, täytettyjä kesäkurpitsoita ja halloum-kesäkurpitsapihvejä.
Raastetta olen käyttänyt leipomiseen (sämpylöitä, paria erilaista kakkua, mustikkapiirakkaa).

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   16.8.25 13:41:14

Olen pakastanut kesäkurpitsaa kuutioina ryöppäämättä. Käytän sitten talven mittaan sosekeittoihin ja esim. pataruokiin voi käyttää myös. Ja toki voi sosekeittoa tehdä heti (yhdistäen jotain muutakin) ja pakastaa keiton. Mahdolliset juustot/kermat kannattanee silloin lisätä vasta sitten kun syö.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   16.8.25 14:04:08

Esimerkiksi sitruunaa tai viinietikkaa, öljyä, valkosipulia, paljon suolaa, pippuria... tai vaikka chiliä, yrttejä, hunajaa tai mistä ikinä tykkäätkään. Pääasia, että siinä on aika reilusti suolaa ja sitten jotain väkevänmakuista tuomaan sitä makua.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   16.8.25 22:16:10

Ihan parasta on kesäkurpitsasuklaakakku! Helppo ja nopea tehdä, lisäksi todella hyvää. Meillä lapset tekee tätä itse ja syövät hetkessä :)

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   16.8.25 22:21:45

Kesäkurpitsalasagne saa äänet myös täältä!
Joskus olen tehnyt perunan kanssa, eli sekaan myös sitä, en tiedä, voiko sitä enää lasagneksi kutsua, mutta uunivuokaruoka helpoimmasta päästä. Sekaan voi laittaa mitä tykkää, sieniä, papuja jne. sen jauhelihan kaveriksi tai sijasta.
Lapset myös tykänneet tästä.

Päivämäärä:   16.8.25 22:25:24

siivutat ja palastelet pakkaseen ihan sellaisenaan. sieltä sitten talven mittaan popsit.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   16.8.25 22:25:44

Pakastan ihan viipaleiksi pilkottuna. Käytän kiusauksiin perunan lisänä. Ja moussakaan. Joskus lisäsin jauhelihakastikkeeseen kun pakasteesta selleriä penkoessa unohtui pöydälle sulamaan ja meni erinomaisesti siinäkin

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   16.8.25 22:38:37

Mä varmaan kokeilisin pakastaa kuutioina. Tykkään laittaa esim makaronilaatikkoon sienten kanssa. Teen myös sellasta laatikkoa, jossa on sieniä, kesäkurpitsaa, vähän sipulia, perunaa siivuina ja munamaitoa.

Yks mistä tykkään kovasti, on sellaset uunissa tehdyt siivut (n. 1 cm), joissa on päällä herkkutattijauhoa, suolaa, juustoraastetta ja vähän valkosipulia. Aivan törkeän hyvää! Syön joko pelkältään tai esim lohen ja perunoiden kanssa. Kuivattuja herkkutatteja siis jauhan ihan hienoksi jauheeksi, siivilöin vielä ja käytän muuhun sen rouheen mitä jää yli. Näitä tosin tekisin ihan tuoreesta kesäkurpitsasta.

Meillä lähti hyvin tulemaan, mutta nyt ei viikon aikana ole tullut yhtään uusia alkuja (ja 6 taimea on kuitenkin). Onneks äidillä tulee ylimääräsiä :D Ite syön mieluiten aika pieniä kesäkurpitsoita, ne on kaiken parhaita.

Päivämäärä:   16.8.25 22:53:30

Siitä saa tosi hyvän pizzapohjan. Eli kesäkurpitsaviipaleista pohja ja päälle mitä ikinä haluaa. Itse laitoin viimeksi jauhelihaa, sieniä, tomaattia ja juustoraastetta.

Päivämäärä:   16.8.25 23:49:31

Täytynee kokeilla tuota lasagnea(kin) kun sitä niin kovasti kehutaan.

Täällä meni kolme "pesäpallomailaa" raasteena pakkaseen, neljä samanmoista on vielä kasvimaalla ja pienempiä on kasvamassa.

Täytyy alkaa kirjoitella muistiin mitä kaikkea täällä on ehdoteltu, niin muistaa vielä myöhemminkin. Kaikkea ei ehdi mitenkään kokeilla ennen työmatkaa ja todennäköisesti tämä topa katoaa sillä aikaa jonnekin historian hämäriin.

Huomenna saavat porukat syödä kesäkurpitsaa muodossa tai toisessa ja varmaan kolmannessakin. Jos kasvisruoka kelpaa voisin tehdä keittoa, jos haluavat liharuuan, voisin kokeilla sitä lasagnea. Se on siitä hyvä ruoka että sitä voi muokata suunnilleen miten huvittaa omien mieltymysten mukaan. Jälkkäriksi jonkinlainen kesäkurpitsakakku. Ohjeita tosin löytyy netistä senkin seitsemän miljooaa että valitse nyt sitten niistä se paras... Joten taidan mennä sen perusteella mikä on helpoin tehdä.

Suklaaversiota kokeilen joskus keskenäni, porukat syövät mielummin suklaan suklaana, eivät pidä esim. suklaajäätelöstä tai kekseistä joissa on suklaapaloja tai -kuorrutetta. Joku vaalea kurpitsakakku olisi jees. Pitää huomenna vilkaista mitä kaikkea löytyy.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   16.8.25 23:51:28

Topic löytyy myöhemmin kun laitat nyt osoitteen talteen

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.