Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 16.8.25 13:01:48
20v tibbejä ollut. Ei kahta samanlaista, joten en oikein ymmärrä tuota "tylsä pikkukoira". Tylsää näiden kanssa ei kyllä tule :'D
Oppii nopeasti. Eri asia sitten, että viitsiikö tehdä. Eli jos on tottunut johonkin bordercollieen, jonka elämän tarkoitus on palvella ihmistä, niin sitten tibbe voi vaikuttaa vaikealta koulutettavalta. Huumoria pitää ihmisellä olla. Jos on nuttura liian tiukalla, niin tibbe toteaa, että tee kuule ihan keskenäsi. Ovat oman arvon tuntevia :)
Me treenataan muun muassa rallytokoa, agilityä, hoopersia, mejää ja tokoa. Osaa näistä myös kisataan. Tibbestä ei kannata odottaa rusettihaita, mutta hyvänmielen harrastamiseen ja kisaamiseen loistokaveri. Mun koirat on myös Kennelliiton kaverikoiria ja toimivat siinä hyvin.
Perusterveitä ovat olleet kaikki minun koirani. Yhdellä oli LTV4, mutta sekin pysy säännöllisellä hieronnalla hyvänä. Muita vaivoja tullut sitten vasta iän myötä (+10 vuotiaana), esim sydämen sivuääni, nivelrikkoa, virtsankarkailua, syöpä, kyynelkanavien tukkeutuminen jne., mutta harvassa taitaa olla ne koirat, jotka eivät sennuiässäkään yhtään sairastaisi. Vaikka aloituksessa mainitaan silmäsairaudet, niin en kyllä ole niiden huomannut olevan rodun ongelma. Enemmän olen kuullut allergioista, mutta ei niitäkään mahdottomasti. Mutta on sellainen asia, johon kiinnittäisin huomiota pentua hankkiessa.
Mulla on tällä hetkellä kaksi tibbeä kerrostalossa. Eivät nämä mykkiä ole, mutta eivät myöskään turhan räkyttäjiä. Ilmoittavat poikkeavat äänet. Eli jos pennusta asti tottuvat kerrostalon ääniin, niin eipä niitä ilmoittaa tarvi, kun ovat normaaleja ääniä. Toisaalta tibbe on myös äärimmäisen sopeutuvainen, että eiköhän aikuisenakin sopeutuisi kerrostaloon. Nää on aina ollut helppo ottaa mukaan mihin vaan. Lungeja tyyppejä. Ei oo ollut eroahdistusta yhdelläkään omalla tai kavereiden tibbellä...
Facessa on tiibetinterrieri (tibbe) -ryhmä. Sinne kannattaa liittyä, jos rotu kiinnostaa. Aktiivinen ryhmä. Ja rotuun pääsee myös livenä tutustumaan, ryhmässä aina välillä kysellään ja aina tulee paljon vastauksia
|