Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Osakkeen myynti, osakekirja hukassa HELP

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   15.8.25 23:02:48

Oisko täällä ketään kiinteistöalan ihmistä joka osaisi kommentoida. Myydään veljeni kanssa perittyä asuntoa, josta nyt vasta selvisi että fyysistä osakekirjaa ei ole olemassa enää. Maanmittauslaitokselta saatiin ohje että voidaan myydä vanhan osakekirjan kuoletusprosessin aikana, MUTTA nyt tarjouksen tehnyt ostaja väittää että käräjäoikeudelta tulee olla päätös kuoletuksesta ennen myyntiä. Käsittelyaika 3 kk, ei paljoa naurata... Mikä tässä on totuus? Meidän asuntoa ei ole ilmoitettu online-kantaan, mutta isännöitsijän mukaan taloyhtiö on siirtynyt täysin sähköiseen rekisterisysteemiin.

Google ei kerro tyhjentävää vastausta, ja maanmittauslaitokselta eivät anna kirjallista (esim mailitse) ohjeistusta, vaan neuvovat vaan suullisesti puhelimessa.

Halutaan tehdä kaupat asap, mistä saadaan luotettava tieto ostajalle että voi tehdä kaupan huoletta kun saa todistuksen kuolettamisprosessin käynnissäolosta? Help :(

Re: Osakkeen myynti, osakekirja hukassa HELP

Lähettäjä: Ei voi 
Päivämäärä:   15.8.25 23:56:14

Et voi tehdä kauppaa. Entäs, jos teette kaupan ja kuolettamisprosessin aikana joku ilmoittaa, että osakekirja on hänellä ja asunto on hänen? Ostaja olisi ostanut ”varastettua” omaisuutta. Ensin osakekirjan kuoletus ja sitten vasta kauppa.

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   16.8.25 00:13:10

Kyllä voi. Mä olen itse ostanut asunnon, josta oli osakekirja kadonnut. Kaupat on tehty maaliskuussa, vanhasta on tullut kuolettamispäätös syyskuussa.

Pelkkä osakekirja ei riitä todistamaan omistajuutta, senhän nyt voisi teoriassa antaa kenelle tahansa tai kuka tahansa voisi saada sen haltuun. Isännöitsijätodistus on se mikä merkkaa, siihen merkitään asunnon osakkeiden omistajat ja sen perusteella asunnon omistavat tilaavat kuolettamispäätöksen ja uuden osakekirjan. Jos asunto on lainojen vakuutena, osakekirja toimitetaan käräjäoikeudesta suoraan pankille.

Näin ainakin omassa kaupassa, jonka hoiti kiinteistövälittäjä ja pankki. Eli lienee ihan yleinen käytäntö. Ainakaan silloin ei ollut mikään ongelma.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.8.25 00:15:09

No siis jos ostaja ei halua ostaa asuntoa ennen kuoletuspäätöstä niin hänellä on oikeus esittää tarjous siinä muodossa. Myynnin voi kyllä lain mukaan tehdä keskenkin, mutta ei se auta jos ostaja ei halua.

Päivämäärä:   16.8.25 00:15:23

MUTTA se on sitten toinen asia, kannattaako tuollaisen vänkääjän kanssa tehdä kauppaa. Harkitkaa
tarkasti, teillä on kuitenkin myyjän vastuu 5 vuotta. Siinä ajassa ehtii keksiä kaikenlaista, jos on siihen taipuvainen...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.8.25 00:19:55

Zxc: Oletko nyt ihan varma, ettei kauppakirjassa ollut merkintää, että omistajuus siirtyy kun osakekirja on löytynyt/kuolletettu? Isännöintitoimistot eivät tietääkseni voi edes merkata sinua osakkaaksi ilman kopiota osakekirjasta, jossa siirtomerkintä ja nykyään pitää olla myös sähköinen siirto tehtynä Maanmittauslaitokselle ennen kuin olet virallisesti osakas.

Päivämäärä:   16.8.25 00:47:29

Olen varma, ei ole ollut merkintää. Omistajuus on siirtynyt ja raha vaihtanut omistajaa ja minä olen muuttanut asuntoon saman tien.

Niinhän se oli Maanmittauslaitoskin aloittajalle todennut, että onnistuu. Eiköhän nämä hukkuneet ja tuhoutuneet osakekirjat ole aika arkipäivää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.