Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten saada korvat puhtaiksi?

Lähettäjä: ääääh 
Päivämäärä:   15.8.25 15:58:36

En enää kuule kunnolla kun korvat on niin täynnä vaikkua tms. Olen yrittänyt huuhtoa niitä liottamalla remowaxilla ja sitten huuhtomalla vedellä. Myös suihkussa hiuksia pestessä olen lotrannut vettä korviin.

Ei tunnu auttavan. Päässä tuntuu tyhmältä ja korvissa on vetä, mutta ei tunnu korvat aukeavan.

En ole flunssainen, kärsi allergioista tai muutakaan ongelmaa. Mutta korvat kai ihan täynnä vaikkua.

Hoitajalle en pääse edes tsekkauttamaan korvia, että mikä niissä on vikana ja miten ne saisi putsattua, saati, että korvat puhdistettaisiin puolestani. Lääkäriinkään en siis pääse. Chatin kautta sain digihoitajalta neuvon ostaa apteekista esim. remowaxia ja huuhtoa itse. Mutta kun tuossa vaiheessa olin jo moneen kertaan huuhtonut korviani sillä remowaxilla! Ei näköjään hoitajatkaan osaa lukea.

Ensin pidin remowaxia pari tuntia niin, että tunnin päästä kävin ruuttaamassa lisää ainetta. Sitten oli korvat niin vedessä, että annoin olla. Seuraavana päivänä laitoin remowaxia aamusta, päivällä uudelleen, sitten vielä illalla, ja taas aamulla, ja sitten yritin huuhtoa korvia vedellä. Ei auta. Sitten tein remowax-liotuksen kaksi päivää putkeen ennen kuin huuhdoin vedellä.

Nyt tuntuu, etten kuule mitään kun korvissa on vettä. Puhuessa päässä kaikuu mutta korvat on edelleen tukossa.

Mitä tälle voi vielä tehdä? Miten pääsee hoitajalle puhdistuttamaan korvansa tai edes tsekkauttamaan, onko korvissa joku ongelma?

En kuitenkaan halua saada korvatulehdustakaan tämän vuoksi... Mutta oikeasti on jo pidempään ärsyttänyt kun en kuule kunnolla.

Re: Miten saada korvat puhtaiksi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.8.25 16:04:11

Jos et tosiaan saa aikaa korvahoitajalle, niin kolmena iltana peräkkäin Remowaxit + pumpulia korviin, ja sitten huuhtelu neljäntenä päivänä.

Toki sinuna soittaisin tarkkaan, ja pyytäisin korvienhuuhtelu-ajan.
Sanoisin jo puhelussa, että laitan itse kolmena edeltävänä iltana Remowaxit ja pumpulia korviin.

Näin ainakin minä ohjeistan potilaani toimimaan. Ja aina jonnekin väliin saa sen korvahuuhtelun mahtumaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.25 16:06:25

Menet uudestaan chattiin kertomaan että yritetty on, ei auta, mitä seuraavaksi.

Päivämäärä:   15.8.25 16:07:12

Ceridal-öljy. Paljon parempi kuin joku remowax, jolla itse ainakin saan korvat vain enemmän töhnimään. Muutamana päivänä lilluttaa ceridalia korvissa muutaman minuutin ja sitten vaikka 10ml ruiskulla (ilman neulaa) truuttailee kädenlämpöistä vettä korviin eri kulmista. Kyllä lähtee vaikut meinaan. Jollain suihkun olemattomalla paineella ei vaikkuja pois saa, ainakin itseltä kun tulee sellaisia miltei korvakäytävän paksuisia kökköjä. Että ihan reippaalla paineella saa sitä vettä truuttailla.

Päivämäärä:   15.8.25 16:09:00

Millä huuhtelet? Iso injektioruisku (ilman neulaa) on oikein kätevä.

Päivämäärä:   15.8.25 16:14:39

Ostin apteekista ihan desin vetoisen rusikun jolla olen korvia huuhtonut.

Päivämäärä:   15.8.25 16:18:39

Harmi, ettei sekään auta. Toivottavasti pääset terkkariin tai lääkäriin pian. Onhan noihin korviin vilkaistava. Tuskinpa allergialääkkeen kokeilusta haittaa olisi, vaikket tietäisikään olevasi millekään allerginen.

Lähettäjä: Lupu 
Päivämäärä:   15.8.25 16:34:00

Mulle myös korvalääkäri ehdotti tuota ceridalia. Suihkussa vedellä huuhdotaan korva kohti lattiaa ja alta päin suihkulla vettä korvaan. Voi myös ostaa nenään avaavaa suihketta, voi olla röörit "tukossa" jolloin nenääkin kannattaa avata.

Päivämäärä:   15.8.25 16:36:24

Kiitos tuosta ceridal-vinkistä. Minäpä kuivatan korvat ja kokeilen sitä vaikka huomenna. Pitää käydä ostamassa.

On ihan kamala tunne kun toisella korvalla ei kuule kunnolla kun se tuntuu olevan niin tukossa vaikusta tms.

Yritän nyt siis viikonlopun ajan saada korvia putsattua jollain ja sitten maanantaina uudelleen yhteys johonkin jos VIELÄKÄÄN ei ole auttanut.

Pelkään vain että tilanne pahenee kun itse yritän.

Päivämäärä:   15.8.25 16:37:55

Olen varmuuden vuoksi käyttänyt allergialääkettä keväästä asti kun joinakin vuosina siitepölyallergia on ihan karsea, mutta tänä vuonna oireet loppui heinäkuun alussa niin jätin allergialääkkeen pois vajaa viikko sitten. Mutta korvat on olleet tukossa jo pidempään, se ei alkanut vasta tällä viikolla.

Päivämäärä:   15.8.25 16:38:53

Nenä minulla ei ole tukossa, korvat vain. Ja toinen korva enemmän ja toinen vähemmän.

Lähettäjä: HomeSweetHome 
Päivämäärä:   15.8.25 16:42:00

Asutko homekämpässä? Mulla oli korvat täynnä vaikkua yhdessä kämpässä asuessani, ja kummasti loppui se korvien järjetön kutiaminen ja vaikun erittyminen kun pääsi pois sieltä.

Päivämäärä:   15.8.25 16:43:05

Kokeilin myös syödä vahvoja mynthoneita niin että pureskelin niitä suussa pari pitäen suun kiinni ja hengittäen vain nenän kautta. Tuo avaa nokkaa hyvin jos on flunssa. Nenään ei vaikutusta, se tosiaan on auki. Mutta korvat tukossa :I

Päivämäärä:   15.8.25 16:50:28

En asu homekämpässä enkä tietääkseni ollut missään hometalossa. Olen asunut tässä asunnossa 7 vuotta ongelmitta.

Olen homeelle altistunut ja allergisoitunut, joten tunnistan kyllä oireet, kun tulee kuumeinen olo, ääni lähtee ja olen ihan vetämätön. Alkaa myös yskittää ja nenä vuotaa verta. Mutta nyt ei sitä ole ollut.

Myös äidilleni kertyy vaikkua korviin ja hän valitti puoli vuotta sitten, ettei ole aikoihin päässyt puhdistuttamaan korviaan, kun sitä ei vain enää kuulemma tehdä. Hän asuu eri paikkakunnalla kuin minä. Eikä hänkään enää kuule kunnolla.

Jos ceridal toimii minulle niin pitääpä ehdottaa sitä hänellekin.

Päivämäärä:   15.8.25 16:55:27

Mulla tuollaista tunnetta aiheuttaa korvakäytävien ärtyminen, kun käytän töissä korvatulppia. Jotkin tulppamallit ovat pahempia ja silikoniset kuulokkeet kaikkein pahimpia. Siihen auttaa, kun pumpulipuikolla laittaa kortisonivoidetta korviin. Tätä en kyllä suosittele ilman lääkärin konsultaatiota. Korviin on olemassa myös kortisonipitoinen tippa, mutta mulla se ei auta. Niitä ei saa käyttää ennenkuin on katsottu, ettei tärykalvossa ole reikää.

Päivämäärä:   15.8.25 17:11:08

En ole käyttänyt korvatulppia aikoihin, en myöskään nappikuulokkeita. Kun korvatulppia käytän niin ne ovat puolitetut ear:it, silikonisia en ole käyttänyt melkein 10 vuoteen kun ne jotenkin hiostivat korvissa.

Epäilen, että korviini on nyt vain kertynyt vaikka mitä kun en ole aikoihin huuhtonut korviani kunnolla. Hiuksetkin pesen harvoin niin korvat eivät sitäkään kautta huuhtoudu kovinkaan usen ja pitkän ajan kuluessa nyt on korvat sitten tukossa...

Lähettäjä: Ei aina vaikkua 
Päivämäärä:   15.8.25 17:44:34

Jos korvien limakalvot ovat tulehtuneet tunne voi olla sama kuin korvat olisivat täynnä vaikkua.
Eli ei se kuulo aina heikkene vaikun takia.
Lääkäri määrää limakalvojen turvotusta vähentäviä tippoja tuohon vaivaan.

Ja todellakin saat kohta korvakäytävätulehduksen jos korvasi ovat jatkuvasti märät ja niihin jää vettä. Se vasta on ikävä vaiva.

Lähettäjä: KT 
Päivämäärä:   15.8.25 17:51:51

Aloittaja, googlaapas avoin korvatorvi. Itselle tuli tämä kettumainen vaiva yhden flunssan jälkeen. Ei auttaneet removaxit eikä antibioottikuurit. Korvalla ei kuullut mitään ja se tuntui tukkoiselta.

Helpotus löytyi lopulta, kun yksi lääkäri kuunteli oireita ja totesi, että kyseessä on avoin korvatorvi (tuba aperta tms.). Hoidoksi sain ohjeeksi kokeilla erilaisia nenäsumutteita, joista A Vita Plus taisi olla paras. Toipumiseen taisi mennä useampi viikko.

Päivämäärä:   15.8.25 18:04:23

Ceridal on ihan paras. Tosin jos vaikkua on tulpaksi asti, niin se ei yksinään auta vaan se tulppa pitää sieltä myös huuhdella ulos. Siihen se lääkeruisku tmv. toimii, korva alaspäin ja paineella truuttaa vettä eri kulmista korvaan sisään. Näin koulun terkkari joskus korvani puhdisti, joten olen uskaltanut harrastaa hommaa kotonakin. Saattaa aiheuttaa hetkellistä huimausta koska tasapainoaisti on korvassa, joten hitusen varovasti jos seisaallaan tekee eikä kannata säikähtää jos tulee pieni huimaus käymään.

Mun korviin kertyy todella helposti vaikkua, on kertynyt pienestä asti. Nykyään laitan ceridalia kunnon truuttaukset korviin (ja annan vaikuttaa hetken kyljellään makoillen, sitten valutan öljyt paperiin) viikon tai kahden välein niin vaikkua ei kerry haitaksi asti. Jos sen käyttö unohtuu pidemmäksi aikaa niin sitten pitää öljyliotuksen jälkeen ottaa lääkeruisku avuksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.