Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Asuuko muut ahtaasti?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.25 13:21:13

Me jouduttiin Kelan takia muuttamaan pojan kanssa 33m2 kaksioon. Eteisessä on vain 2 vaatekaappia ja muualla ei mitään eikä tänne edes mahdu. Makuuhuone on niin pieni ettei sinne mahdu kuin pojan sänky. Haluaisi koulupöydän missä tehdä läksyt ja piirtää, mutta kun ei mahdu. Keittiöön ei mahdu ruokapöytää eikä myöskään olohuoneeseen, koska oma sänkyni ja pieni lipasto vie kaiken tilan.
Poikaa kiusattiin koulussa ja lastensuojelu kävi kotikäynnillä ja olivat erittäin huolissaan näistä ahtaista tiloista ja kun joudutaan tavaroita säilyttämään sänkyjen alla.
En halua kuulla kommenteja, että mene töihin, sillä opiskelen eikä poikaa voi jättää koko loppupäiväksi yksin koulun jälkeen.

Re: Asuuko muut ahtaasti?

Lähettäjä: Aaa 
Päivämäärä:   15.8.25 13:31:20

Asuttiin tytön kanssa avioeron jälkeen vuoden verran kaksiossa, tyttö sai oman huoneen. Olisko ollut jotain 60neliötä, en muista enää. Lastenvalvoja sanoi silloin laskiessaan kummankin vanhemman tuloja ja menoja että saataisiin muuttaa isompaankin jos haluttaisiin.
Eikö kela ja lastensuojelu tee asialle mitään tai neuvonut jos noin pienessä asutte?

Lähettäjä: Histamiini 
Päivämäärä:   15.8.25 13:32:22

Osta pojalle parvisänky, siihen saa koululaispöydän sängyn alle. Löytyy ihan valmiina pakettiratkaisuna.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   15.8.25 13:36:47

jos on noin tiukkaa, tuskin on rahaa ostella parvisänkyjä. Mutta ehkä joku lahjoittaisi jos fb roskalavalla kyselee.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   15.8.25 13:39:22

Torista ja muista kannattaa etsiä parvisänkyä tai myös monitoimisänky nimellä. Löytyy halpojakin tai ilmaisia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.25 13:49:10

Et joutunut muuttamaan Krlan takia pieneen, vaan sen takia, ettei sinulla ole varaa isompaan. Opiskelu on väliaikaista ja pienessä asunnossa ei saa olla mitään ylimääräistä. Parvisängyt teille molemmille. Torista kyttäämällä löytyy tavaraa ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi. Varastoon aina se tavara, mikä ei ole käytössä. Yleensä pienissä asunnoissa on kuitenkin häkkivarasto tms.

Lähettäjä: malla 
Päivämäärä:   15.8.25 14:01:41

Me asutaan teinin kanssa kaksiossa. Nykyisissä asunnoissa huoneet on tosi pieniä. Ei sinne paljoa mahdu. Me ollaan ratkaistu tilanpuuteongelma ostamalla teinille parvisänky,jossa on kirjoituspöytä ja laatikosto alapuolella. Eikä maksanut paljoa. Torista sai muutamalla kympillä. Ja kun äsken vilkaisin Toria, niin vastaavia on myytävänä ympäri Suomen.

Minä nukun olohuoneessa, mutta ei minulla mitään sänkyä ole. Ostin levitettävän sohvan, jossa on vuodevaatelaatikko alla (tämäkin Torista). Vuodevaatelaatikkoon mahtuu petivaatteideni lisäksi aika paljon muutakin tavaraa vaikka minulla on myös ohut petari siellä. Sohvalla on itse asiassa parempi nukkua kuin minun vanhassa sängyssäni.

Ruokapöytänä meillä on kahden istuttava korkea baaripöytä ruokapöytänä. Mahtuu hyvin siihen keittiön eteen (osittain eteisen ja olohuoneen puolella). Tämäkään ei vie paljoa tilaa.

Päivämäärä:   15.8.25 14:02:09

Ja siis asuttiin omassa lapsuudessa vanhempien kanssa 24 neliön yksiössä. Vanhemmat säästi omistusasuntoon samalla. Ja usein siellä kyläili vielä muualla asuvia sukulaisiakin. Ahdastahan se oli. Mutta ei se ketään häirinnyt. Paitsi silloin, kun serkkuni perheineen tuli kylään ja sairastuttiin koko sakki samaan aikaan vatsatautiin. Neljä aikuista, kaksi lasta 24 neliötä ja yksi vessa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.8.25 14:05:46

Eikö ap:n lapsi voisi asua isällään ainakin äidin opiskelujen ajan?

Päivämäärä:   15.8.25 14:08:51

Meitä on 2 aikuista, yksi 6 kk vauva ja 30 kg koira 54 neliön kaksiossa. Omistusasunto toki, miehen ostama kauan ennen kuin minut tapasi. Mutta kyllä tässä seinät alkaa tulla vastaan sitä mukaan mitä lapsi kasvaa ja lähtee kohta liikkeelle. Vielä ei ole taloudellisia mahdollisuuksia ostaa taloa mutta keväällä olisi tarkoitus ponkaista ostohommat kunnolla käyntiin.

Lähettäjä: malla 
Päivämäärä:   15.8.25 14:12:18

Ap:lle vielä tsemppiä tilanteeseen. Tuntuuhan tämä välillä ahtaalta, mutta kuten teillä niin meilläkin tämä on opiskeluista johtuvaa ja siten vain väliaikaista. Ja aika nopeasti tähän tottuu ja elämä luiskahtaa hyvin raiteilleen näissä pienemmissäkin neliöissä. Lisäksi positiivisena yllätyksenä olen huomannut tarvitsevani paljon vähemmän kuin aikaisemmin olen luullut. Tänne muuttaessa varasto täyttyi tavaroista ja osan huonekaluista vein sukulaisille säilytykseen. Nyt kun tässä on asuttu yli vuosi olen huomannut, etten tarvitse yli puoliakaan varastoidusta tavarasta, niin olenkin myynyt niitä pois. Kiva kun varastossa on enää tavaraa kohtuulliseti ja saa vähän lisää rahaa arjen pyörittämiseen.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   15.8.25 14:16:14

Meitä asuu 4 ihmistä ja keskikokoinen koira 70 neliön saunallisessa kolmiossa. Olis kivaa jos tilaa olisi paljon enemmän mutta toisaalta sijainti kompensoi tosi paljon. Lisäksi paikkakunnan asuntotilanne on katastrofaalinen, joten kun on saanut katon pään päälle niin siitä on pidettävä kiinni.

Mutta hullua, että muutama vuosi taaksepäin kun olin pitkällä sairauslomalla ja hain yhdeksi kuukaudeksi toimeentulotukea oli kela sitä mieltä, että asunto on liian iso ja meidän pitää muuttaa.

Sijainti ei myöskään ole pätevä peruste asunnon valinnalle, siis mitä siitä vaikka sieltä ei pääse töihin tai lapsille pitää ostaa bussikortit (=lisää kuluja).

Taidettiin saada satanen joka sekin uhattiin periä takaisin sairauspäivärahasta (jonka odottelu oli se minkä takia toimeentulotukea hain). Onneksi ei kuitenkaan peritty. Lisäksi sain siirrettyä joitain laskuja, lainaan jopa ylimääräisen maksuvapaan koska olin siihen asti hoitanut kaikki moitteettomasti.

Edelleen ihmettelen, millä rahalla naapurin elämäntapatyötön ja osa-aikatyöläinen asuivat kahdestaan saman kokoisessa ja hintaisessa asunnossa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   15.8.25 14:20:08

Laita ylimääräiset tavarat vahvoihin muuttolaatikoihin ja patja niiden päälle, jossa nukut. Vahvat pahvilaatikot kestävät kun paino päällä jakaantuu.

Itse olen säilyttänyt vaatteita esim. parvekkeella, eivät ne siellä pilalle mene, kunhan eivät kastu.

Tee jotain pimeitä töitä nyt kuitenkin sen verran, että saat pojalle hankittua sellaisen parvisängyn. Jos sellaisen saa alle 50 eurolla niin sen ei pitäisi olla yhdellekään vanhemmalle ylitsepääsemätön homma tienata.

Itse kun joutunut tekemään töitä sängyllä ja sohvalla niin aika pian alkaa selkä ja niskat huutaa hoosiannaa ja kroppa aivan jumissa. Hyvää se ei tee lapsellekaan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.8.25 14:26:17

Onhan tuo ahdasta, mutta juuri katsoin dokkaria siitä, miten työläiset asuivat 1900-luvun alussa. Yhdellä naisella oli 19 neliön huone ja seitsemän lasta siinä. Mies kuollut.

Päivämäärä:   15.8.25 14:29:52

Asui yks tuttu 42 neliön kaksiossa miehensä ja 4 laspen kanssa. Lasten iät teinistä pikkupikku vauvaan silloin. Joo, kyllä ne pärjäsi. Teineillä otti kyllä lujille ja eihän tuossa sumpussa ongelmitta menty.

Lähettäjä: fkfd 
Päivämäärä:   15.8.25 14:36:32

Parvisänky on monilla juuri siksi, että sängyn alla on työpöytä. Voit ottaa saman ratkaisun myös itsellesi, ellet sitten nuku vaikka vuodesohvalla.

Jos lasu on huolissaan tilojen ahtaudesta, niin heidän kannattaisi tehdä asialle jotain, että sinulla olisi varaa hankkia tulitikkuaskia isompi asunto.

Olen asunut itsekin ahtaasti. Miehen kanssa 30 m2 yksiössä. Eihän se helppoa ja kivaa ollut, mutta pakkorako tuossa vaiheessa. Selvittiin hengissä. Mitään työpöytää ei ollut, läppäri oli ruokapöydällä. Mies piti usein omaa läppäriään myös sohvapöydällä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.8.25 14:54:50

Parvisängyt molemmille ja noin pienissä neliöissä ei todellakaan hukata lattiatilaa mihinkään lipastoihin, vaan kaikki säilytyskalusteet ulottuvat lattiasta kattoon.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   15.8.25 15:06:19

-, Kela ei pakota ketään muuttamaan! Virheellistä tietoa jaat!

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   15.8.25 15:14:04

Parvisänkyjen puoleen kääntyisin minäkin. Mutta on kyllä myös outo pohjaratkaisu teillä jos sun sängyn lisäksi ei mahdu edes ruokapöytää. Itsellä tällä hetkellä 34neliön yksiö ja vaikka kuinka kuvittelisin tähän seinän johonkin kohtaan (että oiskin kaksio) niin kyllä aina saisin silti sängyn lisäksi pöydän mahtumaan.

Lähettäjä: :> 
Päivämäärä:   15.8.25 15:39:59

Kaksio 48 neliötä, 2 aikuista, lapsi + 2 isoa koiraa mahtuu yllättävän hyvin :D

Lähettäjä: kjbkb 
Päivämäärä:   15.8.25 15:50:33

Noin ahtaissa tiloissa tosiaan kaikki säilytystila maksimiin. Parvisänky vaikka molemmille niin saatte omat työpöydätkin. Ei turhia lipastoja vaan kattoon asti yltävät kaapit. Kaikki mahdollisimman monikäyttöistä. Jos sinä et erillistä työpöytää tarvitse, voit parvisänkysi alle laittaa säilytyskalusteen. Tai sitten nukut vuodesohvalla ja päiväksi laitat peiton ja tyynysi pussukkaan, joka toimii tyynynä/rahina.

Monet asuvat ahtaasti, mutta heillä ei sitten ole turhaa tavaraa. Ja kaikki on mietitty mahdollisimman järkevästi.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   15.8.25 15:52:40

Luulisi tuonne mahtuvan ihan kohtuullisesti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.