Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kirkosta eroaminen

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   15.8.25 11:06:07

Ärsyttää maksaa kirkollisveroja kun en siitä oikein mitenkään hyödy. Mutta jotenkin tuntuu vaikealta päätökseltä.
Onko kirkosta eronneita?

Re: Kirkosta eroaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.25 11:07:31

Erosin samana päivänä kun täytin 18. Oli minuutin homma.

Päivämäärä:   15.8.25 11:10:19

En minäkään erityisesti kirkosta hyödy mutta ajattelen luterilaisuudesta kuitenkin myönteisesti ja käyn joskus kirkossa sekä pidän päiväkerhotyötä hyvänä asiana lapsille erityisesti heille joita hoidetaan kotona kuten omani aikoinaan.
Eli ei ole mitään syytä erota kirkosta.

Päivämäärä:   15.8.25 11:14:38

"Mutta jotenkin tuntuu vaikealta päätökseltä." Uskonnon puolesta vai minkä takia on hankalaa?

Päivämäärä:   15.8.25 11:17:24

Minä olen eronnut ja liittynyt eessun taassun sitä mukaan mitä tarve on ollut. Ei ole ollut isoja juttuja kumpanenkaan tehdä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   15.8.25 11:18:08

Uskossa voi olla vaikka ei kirkkoon kuuluisikaan. Onhan tuo kuitenkin joku 200e(?) vuodessa tuo vero.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.25 11:27:02

Erosin syksyllä 2015 – päätös oli helppo eikä ole kaduttanut.

Lähettäjä: Jatta 
Päivämäärä:   15.8.25 11:30:10

Erosin jokunen vuosi sitten kirkosta. Olen uskovainen ja nykyinen kirkko ei vastaa käsitystäni kirkosta ja Jumalasta.

Päivämäärä:   15.8.25 11:32:40

"Uskossa voi olla vaikka ei kirkkoon kuuluisikaan. Onhan tuo kuitenkin joku 200e(?) vuodessa tuo vero."

Sehän riippuu ihan tuloista mitä se vero on. Itselläni olisi tuon laskurin mukaan 700 e vuodessa jos kuuluisin kirkkoon enkä edes tienaa kuin 3300 e/kk. Ihan järjetön summa!

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   15.8.25 11:33:32

Erosin 18-vuotiaana. Kaveri oli joutunut papin puhutteluun. Pappi oli sanonut kadonneeksi lampaaksi.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   15.8.25 12:07:55

Erosin 15 vuotiaana. Silloin sen joutui tekemään vielä paikanpäällä kirkkovirastossa mutta ylpeänä sinne menin.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   15.8.25 12:10:07

Mulla menisi yli tonni vuodessa!! Ja kirkossa käynyt viimeksi jonkun rippijuhlassa vuosia sitten. Mutta kai siellä edelleen saa käydä vaikkei kuuluisi kirkkoon.. Mites kun on kummi kirkon kirjoissa?
Itselläni ei myöskään luterilaisen kirkon opit vastaa ajatuksiani uskosta joten senkin takia harkinnassa.
Mutta kun on koko elämänsä kuulunut kirkkoon niin tuntuu isolta päätökseltä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.8.25 12:11:13

Erosin parikymppisenä. Olen aina mieltänyt itseni sataprosenttiseksi ateistiksi ja minua ärsyttää se, että Suomessa kirkko ja valtio ovat edelleen niin tiiviisti kytköksissä toisiinsa. Ei siis ollut millään tapaa vaikea päätös.

Kirkko tekee toki paljon hyvääkin. Mutta jos haluan itse tehdä hyväntekeväisyyttä, valitsen kohteen itse enkä tarvitse mitään uskonnollista instituutiota siihen väliin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.8.25 12:16:39

Erosin samana päivänä, kun täytin 18. Uskoa voi ilman kirkkoakin. Lahjoittavat rahaa mm. partioille, mutta teen partiolle suoraan töitä, kun tuen pappien kesäretkiä ja muuta turhaa.

Päivämäärä:   15.8.25 12:51:02

Erosin, kun ensimmäisen verokortin sain, jossa näkyi kirkollisvero, eli varmsan 15-vuotiaana.
Onnistui jo silloin netin kautta, vai pitiköhän joku vanhemman allekirjoittama lappu lähettää johonkin. Ei missään tarvinnut kuitenkaan käydä.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   15.8.25 13:19:07

Aikoja sitten,parhaita päätöksiäni.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   15.8.25 13:44:33

Kuuluin pitkään kirkkoon vaikken usko, koska kirkko tekee paljon ihan hyvää sosiaalityötä. Sitten tuli se piste kun en enää halunnut kuulua samaan kerhoon vanhoillisten kanssa, kun oma arvomaailmani on niin erilainen, ja erosin.

Päivämäärä:   15.8.25 13:46:08

"Minä olen eronnut ja liittynyt eessun taassun sitä mukaan mitä tarve on ollut. Ei ole ollut isoja juttuja kumpanenkaan tehdä."

Samoin

Päivämäärä:   15.8.25 13:52:52

Menin siellä naimisiin, koska suku on vanhoillinen ja sitten erosin. Ateistina en näe järkeä maksaa siitä, enkä lapsia aio kastaa. Hyväntekeväisyyttä sitten muulla tavoin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.