Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten edesauttaa kavioiden kasvua?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.25 10:19:50

Hevosella kuluu kaviot nopeammin kuin kasvaa niin sille täytyi laittaa pohjalliset. Miten siis edesauttaa kavioiden kasvua? On sen verran nuori ettei muuten tartteis vielä kenkiä.

Re: Miten edesauttaa kavioiden kasvua?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.8.25 10:30:25

Ruokinta kuntoon. Ja kengät jalkaan suojaamaan kulumiselta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.25 10:33:36

---, eli et osaa neuvoa.

Päivämäärä:   15.8.25 10:36:49

-: No justhan mä neuvoin. Se, ettet sinä ymmärrä ruokinnasta ja hevosen perushoidosta hevonv1ttua, ei ole minun ongelmani. Mene vaikka alkuun kirjastoon ja lainaa Ruokinnalla tuloksiin sekä Terve ja sairas hevonen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.25 10:38:08

---, olet nolo ja lukutaidoton.

Päivämäärä:   15.8.25 10:39:40

-: No sittenhän meitä on kaksi. Paitsi sinä olet lisäksi myös kirjoitustaidoton.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   15.8.25 10:44:09

Biotiini vahvistaa - vaikutuksen näkyminen tulee viiveellä. Vanha vinkki on ruunun rajan harjaaminen esim juuriharjalla.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   15.8.25 10:55:59

"Vanha vinkki on ruunun rajan harjaaminen esim juuriharjalla."

Tämä on pelkkää uskomushoitoa ja pahimmillaan sillä saa ihan kunnon ongelmia aikaan, jos repii ruununrajaa auki sillä harjalla. ÄLÄ TEE.

Kuten yllä on jo sanottu, ruokinta kuntoon - eikä siihen riitä lähimainkaan pelkkä biotiini. Tarpeeksi proteiinia, puute hidastaa kasvua ja heikentää kavion laatua. Zn, Fe, Mg, A, C, E - minkä tahansa puute vaikuttaa paitsi proteiinisynteesiin, myös muulla tavoin keratiinin (=kynsiaines) kasvuun. Lisäksi kaikki muut tekijät kuten liika märkyys/kuivuus, stressi (kyllä, myös hevosilla on stressiä ja se johtaa paitsi mahavaivoihin, niin näkyy myös karvassa ja kavioissa), imeytymishäiriöt jne. Eli heinäanalyysistä (kivennäisanalyyseineen) pitää aloittaa.

t. kengittäjä (joka on aika huolissaan nykyomistajien osaamistasosta)

Lähettäjä: mårran 
Päivämäärä:   15.8.25 11:01:07

Mun hevosella kasvaa kaviot laidunaikaan paljon nopeammin kuin muun ajan vuodesta. Liikutuspäivinä saa kauraa ja kivennäisiä, hamppurouhetta ja tilkan öljyä. Heinä vapaa ympäri vuoden.

Päivämäärä:   15.8.25 11:06:09

Jos ruokinta on pelkkää heinää ja kivennäistä, eikä kenkiä laiteta vaikka kaviot kuluu, niin ongelmat on ihan omistajan itsensä aiheuttamia. Peilin eteen ja opiskelemaan ruokintaa ja hevosen hoitoa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   15.8.25 11:20:17

Noniin, toinen zäkä käynyt taas häröttämässä viestini. Eli farriers formula on ehkä noista purkeista ainoa jolla voi saada mitään muutosta aikaiseksi mutta 6kk siinä ainakin kestää. Ja toki se muukin ruokinta kuntoon.

Päivämäärä:   15.8.25 11:31:47

En tiedä zäkästä, mutta minä ainakin härötän kaikki vammaisia pilkkaavat viestisi.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   15.8.25 11:44:03

Itse suosittelisin Flex Hoof Boot. Ovat kohtalaisen kalliiita mutta kyllä joka pennin arvoisia. Näin voi pitää kengästä mutta tarvittaessa suojata jalkoja. Meillä on yksi täykkäri, jolla on luonnostaan tosi lättänät kaviot, kasvaa huonosti, arkoo helposti, kaviot lohkeilee. Kenkien pitäminen oli oikeasti haastavaa kun tippuisivat koko ajan, kengättä ei kyennyt kävelemään edes laitumelta talliin ontumatta. Nyt on ollut pari vuotta kengättä mutta niin että pitää noita bootseja paljon, ei koko aikaa mutta esim koko yön ja sitten päiväksi pois. Voi todella hyvin, ontuminen on hävinnyt kokonaan ja nyt kaviotkin on onnistuneet kasvamaan hieman.

Ongelma kun on että on hyvin rajallista mitä pystyy kaviolle tekemään. Ruokinnalla voi tukea mutta kaikilla hevosilla sekään ei riitä. Sen lisäksi on lähinnä suojaaminen keino auttaa kavioita kasvamaan

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   15.8.25 11:46:18

.: etkö? Kummasti tästä poistui aivan asiallinen viesti kavioiden kasvusta. Mistä tiesit kenen zäkän se mahtoi olla, jos et itse ole zäkä? ;)

Lähettäjä: mårran 
Päivämäärä:   15.8.25 11:50:26

Lisään vielä että mun hepalla, joka elää heinällä, kauralla ja kivennäisillä kaviot kasvaa hyvin, kesällä liiankin hyvin kun pitää kengittää useammin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.8.25 11:50:31

Kaviot ei kasva millään kikkailulla vaan perusasiat kuntoon ja hevonen varmasti terve niin myös kaviot kasvaa. + ne kaviot on hoidettu tähän asti oikein jotta ne pystyvät toimimaan kuten kuuluu!
Se vaikutus kun näkyy vasta sitä mukaan kun se kavioaines uusiutuu!
Juuriharjalla + vedellä ruununrajojen harjaus voi toimia.

Ja tarvittaessa ne kengät jalkaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   15.8.25 12:19:20

Mårran:kesällä kaikkien hevosten kaviot kasvaa paljon enemmän : kiitos tuoreen sekä valon.
Nämä pitkät kuivat helteet tietty rasittavat myös kavioita. Reunat kuivuu ja lohkeaa ja ötököitten takia laitumella liikutaan paljon.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   15.8.25 12:31:33

- - -, väität kirjoitustaidottomaksi vaikka et osaa itse edes laittaa oikeaa nimimerkkiä.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   15.8.25 12:32:25

Siis luuleeko ihmiset tosiaan että jos hevosella on POHJALLISET niin se on ilman kenkiä?

Päivämäärä:   15.8.25 12:34:48

Pohjalliset voi tehdä liimastakin, aloituksesta ei käynyt ilmi kuinka nuori varsa on kyseessä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.