Lähettäjä: Jonna
Päivämäärä: 14.8.25 21:37:26
Mielenosoitus. En ollut paikalla, mutta nämä eläinsuojelijat voisivat jo alkaa perehtymään raviurheiluun. Siis hyväksymään sen, että osa meistä ihan oikeasti teemme tätä hevosen ehdoilla. Ei sitä kiusaten.
Harrastan itse raviurheilua mutta hevonen ei ole minulle mikään rahantekoväline. Minulla on startannut hevonen viimeksi öö varmaan viisi vuotta sitten. Kaksi ravuria kerrallaan. Seuraava kilpuriehdokas tuli ilmoitettua mutta jätin pois koska ei ollut tarpeeksi hyvän tuntuinen kilpailemaan. Ei kilpaillut enää koskaan, tutkitutin ja löytyi jalkavaivoja. Tämänhetkinen treenattava on saanut enemmän olla laitumessa ja kevyessä ajossa enkä ole kiirehtinyt radalle. Eli syö tuossa koko ajan rahaa eikä tienaa. Kun ei ole rahantekoväline. On tavoitteita mutta kilpailee vain jos on vahva tunne että se pystyy pärjäämään antamatta itsestään liikoja.
Maalittakaa niitä, jotka vievät niitä lähes kilpailukunnottomia hevosia jatkuvasti starttiin. Ja perehtykää siihen mikä tekee hevosesta oikeasti kilpailukunnottoman. Ravikilpailu ei ole oikeasti mikään erityisen rankka laji hevoselle kun se saa tarpeeksi taukoa starttien välissä. Juu, itse kilpailutilanne käyttää hevosia kuumana, mutta se ei ole yleensä se miksi niille tulee vatsahaavaa tai muuta ongelmaa. Jos se joutuu kilpailemaan liian tiheästi saamatta palautua kunnolla, tai kotioloissa stressiä, tulee ne ongelmat.
Epäkohtia on, puuttukaa niihin mutta se vaatii perehtymistä lajiin. Nyt vaan tuijotetaan sitä että hevonen " läähättää ja vaahtoaa " ja kuski hakkaa aina. Ja kauheaa pakkoa ja kauheaa sitä ja tätä. Ette edes tiedä mitä epäkohtia siellä lisääkin siellä oikeasti on mihin pitäisi enemmän puuttua. Hevosurheilua ei tarvitse kieltää, siitä vaan pitää kitkeä epäkohdat pois. Esim ei raviurheilu itsessään ole se epäkohta. Oppisitte ensin erottamaan ne hevoset jotka eivät raviradalle kuulu. Katsokaa liikettä ja yleisilmettä eri seikkoineen. Ravihevonen on tämän päivän työhevonen. Moniin asioihin on vuosikymmenten ajan puututtu ja koko ajan puututaan edelleen.
Ymmärrän hyvin kyllä asenteiden muutoksen, kaikenlaista muutosta on ilmassa. Hevosilla ei ole pakko tehdä työtä. Haluaisin vaan että tiedetään mitä vastustetaan ja miten asioita voisi korjata sen sijaan että halutaan vaan kieltää vaikkei ei ymmärretä mitä halutaan kieltää ja keneltä. Ei hevonen ole näille varsinaisesti tärkeä, se on eläin siinä missä muutkin joita pitää suojella jotenkin. Samaan aikaan tuhannet lemmikkieläimet pienissä ahtaissa tiloissa asunnoissa saavat kärsiä huomattavasti ankeammasta elämästä kuin ravihevonen, joka kuitenkin on ulkoeläin ja saa olla ulkona, ei saa olla edes yksin ilman lajitovereita ja joka näkee eläinlääkäriä useammin mitä moni pikkukämppä-lemmikki näkee ( vaikka sen syytä olisi). Ravihevonen näkyy varusteineen vaahtoineen telkkarissa, ja se kuski joka saa sakot piiskan käytöstä, näkyy myös. Se kuski sai rangaistuksen ja vieläpä teko näkyy netissä kaiken kansa nähtävillä, ihan joka tapauksessa. Menee ja katsoo Hippoksen kautta lähtöjä. Paljon pahempaa saa tapahtua kenenkään puuttumatta muualla.
|