Lähettäjä: jsj
Päivämäärä: 14.8.25 19:10:51
Olen ihan satavarma, että tähän jatkuvaan ruokameluun on syynä se mitä syö.
En tunne ketään, joka carnivore-ruokavaliota noudattavana valittaisi jatkuvasta ruokamelusta ja kestonälästä ja siitä, ettei vain ikinä ole kylläinen ja paino nousee ihan koko ajan. Harva ketoilijakaan tuollaista valittaa. Toki ketoilijoita on monenlaisia, kuten niitä, jotka syövät koko ajan ketokakkuja ja -leivonnaisia ja -leipiä ja läträävät kerman ja makeutusaineiden kanssa, mutta heidän ruokavalionsa nyt ei varsinaista ketoilua olekaan. Myös vhh:sti syövät eivät ihan kamalasti valita kylläisyyshormongelmista.
Ne, jotka valittavat kylläisyyshormoneista, kestonälästä, ruokamelusta, jatkuvasta painonnoususta ja niin edelleen, ovat sekasyöjiä, joiden ruokavalioon kuuluu paljon nopeita hiilareita ja usein myös pitkälle prosessoituja tuotteita ja eineksiä. Eivät välttämättä edes syö mitään järkevää, vaan jotain välipaloja ja napostelevat jatkuvasti. Koskaan ei kunnon ateriaa, aina pikkunälkä, mutta se naposteltava voi olla todella sokerista tai rasvaista, kuten pähkinöitä tai karkkia. Kaloreita tulee paljon, mutta maha ei täyty yhtään. Tai sitten paastoavat aamusta iltapäivään ja mättävät iltapäivästä yöhön. Ja monilla menee alkoholia, mehuja, limsoja ja niin edelleen enemmän kuin riittävästi. Jotkut eivät juo vettä ollenkaan vaan janoon juodan pepsimaxia, maitoa tai sidukkaa/bisseä.
Olen itsekin kokeillut moneen kertaan. Painonhallinta on ongelmatonta ketolla ja vhh:lla. Carnivorella ei todellakaan ole koko aikaa ruokamelua ja nälkää. Mutta jos syön paljon hiilareita, niin nälkä on ihan koko ajan, mikään ei riitä, mitään ei jaksa, ja paino vain nousee.
Sehän on ihan tutkittu juttu, että ruokavaliolla voi vaikuttaa suolistomikrobikantaan. Nopeaa hommaa se ei ole, mutta kun siinä onnistuu, niin ihmettelee itsekin, että miksi on ylipäätään syönyt ihan vääränlaisia elintarvikkeita. Ei tarvitse välttämättä tehdä edes kovin suuria muutoksia, mutta ne pienetkin muutokset voivat olla merkittäviä. Minulla ihan jo vehnän poisjättäminen on merkittävä tekijä kylläisyydentunteessa ja tunnen itseni lisäksi neljä muuta, jotka sanovat samaa.
|