Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kumpi sänky selkävaivaiselle?

Lähettäjä: Nikama 
Päivämäärä:   14.8.25 13:43:19

Pehmyt vai kova?
Alaselkä paskana, 4 nikamaväliä luutuneena yhteen ja etenee...
Nyt pitäisi uusia sänky / patja.
Ylipainoakin on 15kg, lanteet leviät kuin ladon ovet. Kyljellään tykkään nukkua, mutta asentoa vaihdan usein koska selkä ei tykkää jos pitkään samassa asennossa.
Kävin tässä yökyläilemässä ja nukuin kovahkolla vuodesohvalla, ei ehkä ollut hyvä koska lonkkiin rupesi aika pian koskemaan ja homma meni pyörimiseksi puolelta toiselle. Kotona mulla tosi pehmeä runkopatjasänky (vanha, jouset jo veltostuneet), eikä sekään tunnu hyvältä, kaipasin ehkä enemmän tukea.
Mihinkään tempuriin tai hästeniin ei ole varaa, mutta ehdota jotain muuta.

Re: Kumpi sänky selkävaivaiselle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.25 13:50:12

Minä olen selkävaivaisena ostanut kaksi sänkyä vuoden sisään ja hitto että on vaikeaa! Ensimmäinen oli memory foam sänky, eli Tempurin tyylinen mutta halpis. Ei hyvä, reagoi kehon lämpöön niin että nukuin kuopassa. Istuessa tuntui tosi jämäkältä mutta lopulta liian pehmeä. Seuraava sänky normaali Jyskin kohtuuhintainen. Patjassa kova puoli ja erittäin kova puoli, joskaan kumpikaan ei kyllä oikeasti ole kovin kova. Kova puoli tekee alaselän kipeäksi ja vielä kovempi puoli on alaselälle hyvä, mutta molemmilla puolilla olkapäät puutuu ja tulee kipeäksi. :D

Mies on ylipainoinen ja tuntuu ettei mikään sänky kestä sitä painoa, jokaiseen tulee alta aikayksikön kuoppa ja keskelle sänkyä kova kohouma.

Näillä mennään koska ei ole rahaa ostaa taas uutta sänkyä. Näitä edellinen sänky oli myös Jyskin kohtuuhintainen jenkkisänky, se taas oli ihan loistava, kaikki vieraatkin aina kehuivat. Olen kallistunut siihen suuntaan että kaikista koemakaamisista huolimatta hyvän sängyn ostaminen taitaa olla tuuripeliä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.8.25 13:56:09

Jos omaat tosiaan leveät lanteet ja tykkäät nukkua kyljellä niin patja ei saa olla kova. Lantion ja hartoiden tulee päästä uppoamaan patjaan niin että selkäranka pääsee suoraksi. Tosin patjan tulee silti olla jämäkkä eli helppoa ei ole:D

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   14.8.25 13:57:40

Tempur on ihan paska varsinkin selkävikaiselle, sen perään ei kannata haikailla. Tarvitsisit oikeasti mittatilauksena tehdyn joustinpatjan, jossa olisi persiille tilaa, mutta joka pitäisi ruodon suorana. Koska €€€€, niin kokeile Jyskin tai Ikean jämäkämmät joustinpatjat ja ota siihen päälle tarpeeksi paksu petari.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.8.25 14:08:42

Kovia patjoja on tosi paljon erilaisia. Ihan halvat tuntuu karmeilta, mutta laadukkaat kovat on minulle ainakin sopivia. Pitää olla kova, mutta kuitenkin jotenkin "kiinteä". Olisiko noissa paremmissa sitten vähän enemmän jousia tiheämmässä, kun ne tuntuu todella miellyttävältä. Halvoista kovista tuntuu jouset läpi ja tuntuu kuin kovalla lattialla nukkuisi. Pehmeät sängyt ei ainakaan minulle sovi. Tuntuu kuin kuopassa nukkuisi. Kannattaa käydä koepötköttämässä sänkyjä ja varata riittävä budjetti. Se mikä on hyvä yhdelle voi olla tosi huono jollekin toiselle.

Lähettäjä: pallo 
Päivämäärä:   14.8.25 14:33:01

Täällä kans kokeiltu monenlaista sänkyä ja patjaa ja rahaa on palanut paljon. Pahin on ehdottomasti memory foam oli se sitten Tempur tai jokin halvempi versio. Molempia olen kokeillut.
Omalle selälle passaa parhaiten kova patja. Niissäkin on kuitenkin valtavasti eroja, eikä erot korreloi aina hinnan kanssa.
Saatiin useita vuosia sitten siskon perheeltä mökille vierassängyiksi heillä hetken aikaa käytössä olleet suht edulliset Ikean jenkkisängyt. Heille ne olivat liian kovat. Jossain vaiheessa sitten itse nukuin toisessa sängyistä ja se oli aivan huippu minun selälle. Päätettiin sitten ostaa kotiin samanlaiset, mutta malli oli vaihtunut, eikä uusi vastaava passannut selälleni alkuunkaan, vaikka myyjän mukaan vastasi täysin sitä aiemmin myynnissä ollutta mallia. Siinä oli taas yksi hukkaostos pitkään listaan.

Nyt meillä on käytössä kotimaisen valmistajan Futonit ja niissä hevosenjouhipetarit. Tämä on ainakin toistaiseksi osoittautunut selälle hyväksi. Ovat tosin olleet käytössä vasta vajaan vuoden, joten aika näyttää miten kestävät käyttössä.

Lähettäjä: yöyö 
Päivämäärä:   14.8.25 14:47:40

Kova. Ehdottomasti kova. Pehmeää ei ikinä kenellekään.

Minulla on kova sänky ja siinä runkopatjan ja 5 cm sijauspatjan välissä 10 cm vaahtomuovipatja. Ai että se on ihana <3 Samaa ovat sanoneet myös muut, jotka ovat siinä nukkuneet. Yksi kaverini ja siskoni.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   14.8.25 15:01:10

Vaihdoin aivan liian pehmeästä Ikean halvimpaan kiinteään patjaan. Selkä kiittää. Halpaa patjaa olen nyt raaskinut vaihtaa jo kertaalleen, ensimmäinen taisi olla käytössä 4-5 vuotta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.