Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten ruoka-allergiat todetaan?

Lähettäjä: Uuno 
Päivämäärä:   14.8.25 01:34:39

Tuli tuosta lääkärintodistus työpaikkaruokalaan topasta mieleen: Miten ruoka-allergia todetaan ja miten siitä saa lääkärin todistuksen?

Pitääkö allergia todeta ensin itse? Esimerkiksi syön mansikoita ja saan ihottumaa. Pitääkö minun mennä mansikoiden kanssa lääkäriin, syödä siellä mansikoita, näyttää ihottuma lääkärille ja saan lääkärintodistuksen ”allerginen mansikoille”?

Vai voinko vain mennä verikokeeseen, josta selviää kaikki ruuat, joille olen allerginen, vaikka en olisi ko. ruokaa koskaan maistanutkaan?

En ole (tietääkseni) millekään allerginen, joten en tiedä, miten allergioiden toteaminen tapahtuu.

Re: Miten ruoka-allergiat todetaan?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   14.8.25 06:52:07

Allergiatesteillä, ns prick-testi. Käsivarsiin pistetään sisäpuolelle ihon alle allergisoivia aineita tietyn kartan mukaan ja sitten odotellaan ja katsotaan kuinka käy.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.25 06:55:14

Eikös niitä ole veritestejäkin joiden avulla todetaan allergia erilaisille ruoka-aineille. Muistaakseni siinä on jotain 50-100 ruoka-ainetta mukana ja maksaa jotain 100-200€

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   14.8.25 06:58:45

.: Joo, onhan niitä kaikenlaisia rahastushömppätestejä, mutta viralliset allergiatestit tehdään prickillä. Allergiatesteissä on ruokien suhteen vaan sellainen ongelma, että ne eivät välttämättä näytä reaktioita eri ruoka-aineille. Reaktio voi kuitenkin tosielämässä tulla ns. ristiallergian takia, itselleni selvisi taas uusi allergisoija tällä viikolla eli ristireaktio nektariinista.

Päivämäärä:   14.8.25 07:19:57

Rahastushömppätestejä :)
se ei tarkoita että ne olisivat rahastusta vaan vain sitä ettei virallinen taho ole niitä ottanut käyttöönsä koska ovat kalliimpia ja siksi pannaan ihmiset maksamaan ne.

Päivämäärä:   14.8.25 07:41:21

No ei prick ole muuta kuin suuntaa antava. Vaikka tulisi patti, mutta ei ole oireita, niin ei silloin ole allergiaakaan. Lapseni on testin mukaan allerginen monelle asialle, mutta läheskään kaikista ei tule oireita.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   14.8.25 07:44:05

"Vaikka tulisi patti, mutta ei ole oireita, niin ei silloin ole allergiaakaan."
Täh?
Se patti on oire.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   14.8.25 10:17:45

Allergian oireet voivat olla hyvin monenlaisia. Jopa korvatulehduksia.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   14.8.25 11:38:49

Saat oireita ja vaivoja joiden syytä lähdet selvittämään lääkärillä tai jo sinne mennessäsi osaat yhdistää vaivasi ruokaan ja esität epäilyn lääkärille asiayhteydestä. Sen jälkeen hän voi määrätä sinulle tutkimuksia ( mm. verikokeita) jatkoselvittelyksi. Lähtökohtana allergia epäillylle on, että sinulla on jotain vaivoja joihin tarvitset lääkärin apua/ hoitoa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.8.25 11:43:00

Selvitetäänkö noita enää aikuisilla? Itsellä ongelmia gluteenin kanssa, ja kun keliakia verikokeet ei sanoneet mitään niin todettiin vain, että ei tää nyt 100% varma tulos ole, mutta syö gluteenittomasti, ei tutkita enempää.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   14.8.25 11:44:31

Verikokeita on ruokaryhmille, pöly ryhmille jne. Tosin ne tehdään vasta jos ns S-IgE arvo on koholla ja osoittaa, että jatkotutkimuksia voi löytyä jotain. Jos IgE arvo on normaali ei ole immuunivälitteistä allergiaa Tai jos se on koholla voi olla kyse myös loistartunnasta. Sit voidaan selvitellä keliakia, laktoosi-intoleranssi tarvittaessa oireista riippuen ja lähettää sinut erikoislääkärille joka voi määrätä ne ihotestit. Vaikeissa oireista voidaan joutua selvittelemään aineenvaihdunta tutkimuksilla myös Esim vatsakivut ym.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   14.8.25 12:41:58

Tottakai selvitetään aikuisiltakin.

Mut on aikanaan työterveyslääkäri pistänyt jatkotutkimuksiin eli lähetteellä TAYSin ihotautipolille allergiatesteihin. Olin 34-vuotias. Aiemmin mulle oli tehty testit 6-7-vuotiaana ja joskus esiteininä.

Testattiin prick-testinä pölyt, siitepölyt, eläimet, mausteet, ruoka-aineita. Mansikka ja chili testattiin jostain syystä verikokeena, samalla verestä oli tsekattu atopian mahdollisuus. Mansikalle ja chilille en ole allerginen, mutta lääkäri selitti, ettäniiden neste on mun limakalvoille niin rajua, että reaktiot tulevat siitä. Atopia saatii varmistettua, siihen asti olin mennyt vain muinaisen neuvolakortin "atooppistyyppinen iho" -sivuhuomutuksella. Prick-testauksessa löytyi mm. kasa mausteita, joille olen allerginen, saattavat selittää erinäisiä kutinoita ja poskien rikki menemistä. En muista, että mausteita olisi multa aiemmin testattu.

Lähettäjä: voiMua 
Päivämäärä:   14.8.25 14:12:00

velipoika on nahalle allerginen, kertoi että
Nukkui su/ma yön sohvalla kengät jalassa ja
aamulla oli pää kipeä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.8.25 14:16:10

Meidän lapsella suolistopohjainen maitoallergia todettiin niin, että mentiin allergologin vastaanotolle altistukseen ja hänelle juotettiin lehmänmaitoa pieninä annoksina ja odoteltiin x minuuttia. Tarkoitus olisi ollut nostaa annosta kerta kerralta, mutta lapsi alkoi oksentaa jo tuosta pienimmästä määrästä. Saatiin sillä diagnoosi. Lääkärin mukaan suolistopohjainen allergia ei useinkaan näy verikokeissa. Verikokeet oltiin aluksi otettu, mutta niissä kaikki priimaa.

Lähettäjä: riri 
Päivämäärä:   14.8.25 14:55:17

"Reaktio voi kuitenkin tosielämässä tulla ns. ristiallergian takia, itselleni selvisi taas uusi allergisoija tällä viikolla eli ristireaktio nektariinista."

Tämä.
Olen tietoinen siitä, että koivun siitepölyallergia ja omena menee ristiin. Mutta vasta tänä vuonna opin, että myös porkkana menee ristiin siitepölyjen kanssa.

Ja vuosia mietin, miten hemmetissä voin olla allerginen melkein kaikelle mitä syön ja miksi joskus jostain tulee oireita ja joskus ei. Kunnes kaverini kertoi, että hänellä todettiin verikokeella vehnä- ja ruisallergia. Ei keliakiaa vaan vilja-allergiat. Jätin vehnän pois ja siinä katosi lähes kaikki muutkin allergiani. Eli olen allerginen/yliherkkä vehnälle ja sitten reagoin myös kaikkeen muuhunkin mitä syön.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   14.8.25 14:59:56

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/8-kysymysta-allergiaoireiden-tutkiminen/

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.8.25 16:03:00

Mulle on tehty prick-testejä varmaan toistakymmentä kertaa ja heinä on ainut, jolle olen niiden mukaan ollut allerginen joka kerta. Muut vaihtuvat kerrasta toiseen. Kerran olen ollut muka allerginen kissalle, seuraavalla kerralla en kissalle, mutta hevoselle, sitä seuraavana en kummallekaan edellisistä vaan pölypunkille, jne...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.8.25 16:16:56

- gluteenille voi olla myös yliherkkä/allerginen, ilman että on keliakiaa
Selvitetään myös aikuisella, on myös helppo itse testata, 2 viikkoa ilman niitä ruoka-aineita mistä tulee oireita ja sen jälkeen yksi ruoka-aine kerrallaan testataan palaako oireet

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.