Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: Yleisesti 
Päivämäärä:   13.8.25 13:41:34

Ford;
- öljyvuodot,
- vanhoissakin erikoistyökalutarve.
- raskastekoisuus.

Skoda:
-remmit, ketjut ja niiden rattaat, kiristin. Vag yleensäkin nämä samat kaikis. Ajastusketjun katkeaminen uhka.
-valoumpiohin menee vettä.

Bmw:
- vikojen vaikea selvittäminen, piiloviat.
- puhkeamattomien ja varaosien hinnat.

Opel:
- öljyn ja bensan suuri kulutus.
- erikoistyökalujen tarve myös venhemmissa autlissa (kuten ford).

Fiat, alfa:
- ruostumisherkkyys,
- sähköviat.

Volvo:
- öljyvuodot.
- kömpelö ajettavuus.

Mersu:
-automaattiaskien robleemit.
- korjauskulut.
- varaosien hinnat.

- Citroen, peugeot:
- ohjauskulma ja muut camber yms. suuntavakausasiat.
-

Hyundai, Kia:
- sisätilamelun määrä joka aiheutuu äänieristyksestä.
- moottorivalikoiman tehovalikoima.

Dacia:
- vanhaa tekniikkaa, kömpelö ohjaus. Sisätilamelu.
- kulutus ja teho ja niiden suhde, ei pärjää, koska vanhempaa tekniikkaa.
- nykyajan karvahattuvehe.

Daewoo:
-ei mene pakokaasuist läpi ensikatsastuksesta, laatu vaihtelee aikalailla, korjaamon onni. (Korchevy).

Täyssähköiset:
- leviämisiä sattuu. Varmuus ei oo vielä "koeteltua tekniikkaa". Lastenkengissä ja taudeissa. Yllättävän paljo hinauksessa näitä sano hinurinfirman joht.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: sokota 
Päivämäärä:   13.8.25 13:44:39

Mihinkään mun skodista ei ole koskaan mennyt valoumpioihin vettä, eikä ketjujen ja hihnojenkaan kanssa ole ollut mitään ongelmaa. Tosin ne onkin aina ajallaan huollettu/vaihdettu.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: Amm 
Päivämäärä:   13.8.25 13:44:48

Eikö audeissa ole vikoja?

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: Yleisesti 
Päivämäärä:   13.8.25 13:48:03

Vag foorumia lukiessa aloitukseni on ihan pätevä. Ketju ryöminyt monella foorumin kirjoittajalla, vag areenassa on ihapätevää juttuu!

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   13.8.25 13:52:10

Jokaiseen autoon voi tulla vikoja, merkistä riippumatta. Säännölliset ja asialliset huollot kun suoritetaan, niin toimintavarmuus paranee. Meillä sää olosuhteet on hankalat, pitkiä kausia nollan(0) molemmin puolin seilaava lämpötila ei paranna asiaa.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   13.8.25 13:53:16

Vageja ollut kohta 30v eikä ikinä mitään vikaa remmeissä eikä umpioissa. Toki ne on ammattilaisten ajoissa huoltamia eikä mitään vag-foorumilaisten teeseitse-Penojen korjaamia.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: Hohhoijjaa 
Päivämäärä:   13.8.25 13:54:41

Ollut 2 pösöä ja 1 renault, ensimmäinen pösö oli huono, kaksi muuta ranskalaista palvelivat todella hyvin.
Öljyvuotoja voi tulla mihin autoon vaan, todella onneton yritelmä tyyppivioista.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   13.8.25 13:57:59

Audi: etujouset

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: Tännekirjoittaa 
Päivämäärä:   13.8.25 13:58:55

Merkkien omat edustajat saapuivat heti paikalle. Näinhän se menee,
"se koira älähtää, johon kalilla kalahtaa". :))

Hauskaa, mitään vikoja ei muka oo ees olemassa, fantasiamaailmassa niin niin juu juu.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: Joitain 
Päivämäärä:   13.8.25 14:00:51

Uudemmat volvot:
-takaripustus.

Skoda:
-pissapojan säiliön pienuus, jatkuva täyttely.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   13.8.25 14:01:28

Japskit on tehty niin, että niillä voi ajaa 100 000 ilman huoltoa. Loppuhan se siinä vaiheessa on, mutta jos edes puolet siitä, niin pelaa.

Saksalaiset täytyy oikeasti huoltaa juuri kuten huoltokirjassa kerrotaan, muuten tulee ongelmia. Huollettuna ajaa miljoonan.

Ranskalaiset vähän siltä väliltä..

Kia ja muut korealaiset on taas kysymysmerkki.
Ne kun eivät täällä ole muuta kuin kopioita muista autoista.

Jenkit pelaa, käy, että kukkuu, kunhan on iso kone.

Perushuoltona autoon kuin autoon täällä pohjolassa on öljynvaihto kaksi kertaa vuodessa. Keväällä kesäöljyt ja syksyllä talviöljyt. Syksyllä vaihtaa suodattimet.
Se 0W-50 ei ole paras mahdollinen ympäri vuoden, vaikka onkin kalleinta.
Halvin moottoriremontti.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: sokota 
Päivämäärä:   13.8.25 14:08:02

"Merkkien omat edustajat saapuivat heti paikalle. Näinhän se menee,
"se koira älähtää, johon kalilla kalahtaa". :))

Hauskaa, mitään vikoja ei muka oo ees olemassa, fantasiamaailmassa niin niin juu juu."

No anteeksi, että puutuin siihen kun omistamaani automerkkiin mainitaan 'tyyppivioiksi' asioita, joihin en ole omissa ajoneuvoissani kertaakaan törmännyt. Vai tiedätkö oikeastaan, mitä 'tyyppivika' tarkoittaa?

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   13.8.25 14:20:19

"Vai tiedätkö oikeastaan, mitä 'tyyppivika' tarkoittaa?"

Tyyppivika on sellainen, joka on tyypillinen tietylle merkille, mallille tai jopa konetyypille.
Tilastoja tietenkin vääristää tyyppiviat, kun kyseinen auto ei ole siinä käyttötarkoituksessa mihin sitä tyypillisesti käytetään.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   13.8.25 14:24:40

Jenkit erittäin epäluotettavia, kaikki viat löytyvät. Japanilainen auto on varma valinta pohjoisen oloihin.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   13.8.25 14:26:58

Vielä huomautan, että jakopään ketjut venyvät monessa automerkissä, vaikka niitä myydään "huoltovapaina ketjukoneina".

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: Sie 
Päivämäärä:   13.8.25 14:29:36

Autoja kannattaa huoltaa. Itsellä katkennut jakohihna Volvosta, Opelista ja Mazdasta, ketju venynyt Fordista ja Nissanista.

Kaikki vanhempia paljon ajettuja autoja, joita ei edelliset omistajat enkä minä paljoa huoltaneet.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.25 14:36:14

Mun vag octavia imi öljyä kuin sieni. Kyllä sitä tutkittiin ja yritettiin korjata mutta mysteerinä pysyi vika. Mutta noiden manostettujen hihnojen ja sun muiden kanssa ei koskaan ollu mitään ongelmia.

Citikoissa ja pösöissä ollu sähkövikoja peräjälkeen. Ei ole huono sanonta että parhaat ranskalaiset saa grilliltä.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   13.8.25 14:39:54

"Japskit on tehty niin, että niillä voi ajaa 100 000 ilman huoltoa."

Töissä muuan vanhempi naisihminen keksi viedä Toyotansa huoltoon, kun sillä oli ajettu 230.000 km. Työnjohtaja kysyi, milloin öljy oli vaihdettu, kun tikku oli aivan kuiva.
"Mitä? Pitääkö ne vaihtaa???"

:))

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   13.8.25 14:40:45

Faijavainaan Pösöön, kun pisti takalasinlämmittimen päälle, niin radio sammui.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: Semi 
Päivämäärä:   13.8.25 15:11:29

Riku tai muu tietäjä! Mulla lähestyy jakohihna käyttöikänsä loppua, niin mitä kaikkea siinä oikein vaihdetaan? Kun olen käsittänyt, että jakohihnan remppa on +-1000e, mutta olen nähnyt tarjouksia pelkän jakopään huollosta, mikä olisi paljon halvempi? Niin mikä tämä jakopää nyt sitten on? Vai huolletaanko sekin samassa yhteydessä aina jakohihnan kanssa?

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   13.8.25 15:26:23

"Niin mikä tämä jakopää nyt sitten on? Vai huolletaanko sekin samassa yhteydessä aina jakohihnan kanssa?"

Jakopää on moottorin päässä oleva hihna/ tai ketjupyörästö, joka liikuttaa pääasiassa tahdissa sylinterien mäntiä, ventiileitä, jos nämä menevät eritahtiin, niin pahimmassa tapauksessa mäntä osuu ventiiliin ja tulee kurkkaamaan lohkon kyljestä läpi.
Voi siis sanoa, että jakohihnan katkettua moottori on romurautaa.

Yleensä jakohihnan vaihdossa eli huollossa vaihdetaan myös kiristäjät, mutta tämä on vaikeaa kertoa mitä juuri siinä sinun moottorissa tehdään ja paljonko maksaa.
Esimerkiksi joissainVolkkarissa jakopään vaihtaa parissa tunnissa, kun taas Saabissa täytyy ottaa kone laatikoineen pois.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: Semi 
Päivämäärä:   13.8.25 15:28:55

Eli onko ne vähän kuin synonyymeja? Hihnan vaihto on siis yhtä kuin jakopään remppa? Plus sitten muut mahdolliset osat siihen päälle jos tarvii?

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: " 
Päivämäärä:   13.8.25 15:37:06

Audissa yleensä kuski.. (ajotyyli kuin sokea formulakuski talla pohjassa)

Omana ollut Opel Vectra, vikavalo ilmestyi vaikkei vikaa ollut. Takakontti ei auennut talvella, rautakankea en kokeillut. Muuten taisi toimia sen aikaa mitä mulla oli, jokunen vuosi. vm.2002/3

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: Sie 
Päivämäärä:   13.8.25 16:06:49

Niitä rullia, kiristimiä ym on helpompi vaihtaa siinä remminvaihdon yhteydessä kun ne ovat näkösällä, siksi ne vaihdetaan vaikka olusivat päällisin puolin ehjiä. Onneksi ei yhdessäkään omassa kulkineessa venttiilit ja mäntä kohdanneet kun remmi katkesi.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.25 16:08:46

Ja vesipumppu

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   13.8.25 16:09:40

"Hihnan vaihto on siis yhtä kuin jakopään remppa? Plus sitten muut mahdolliset osat siihen päälle jos tarvii?"
Ja samaa tarkoittaa jakopään huolto.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: sokota 
Päivämäärä:   13.8.25 16:10:09

"Eli onko ne vähän kuin synonyymeja? Hihnan vaihto on siis yhtä kuin jakopään remppa? Plus sitten muut mahdolliset osat siihen päälle jos tarvii?"

Ei ole. Jakopään remppa tehdään siinä vaiheessa, kun se hihna/ketju on jo katkennut, jakopää mennyt hajalle ja siis remontin tarpeessa. Hihnan vaihto ja ketjun huolto ovat omia toimenpiteitään, mutta hihnan vaihdon yhteydessä monesti vaihdetaan myös vesipumppu koska se on kuluva osa johon päästään samaan aikaan helposti käsiksi.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   13.8.25 16:10:14

Missä Passattien viat :D

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   13.8.25 16:12:36

Ei Passateissa ole erityisemmin vikoja (pl. elämää saatanoiva Passat - joka on käynyt ja kukkunut nyt hienosti), niissä on ominaisuuksia.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   13.8.25 16:15:00

"Missä Passattien viat :D"

Riippuu koneesta ja vuosimallista.
Volkkareissa on tyypillisiä jarrut ja alustan nivelet.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: Semi 
Päivämäärä:   13.8.25 16:20:07

Okei, kiitos teille. Joka tapauksessa joissain yhteyksissä jakopään huolto ja jakohihnan vaihto tarkoittavat samaa, kun olen tarjouksiin törmännyt. Täytyy nyt sitten vielä miettiä tuota vesipumppua ym.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: Sie 
Päivämäärä:   13.8.25 16:31:46

Se riippuu henkilöstä, joka sanoo. Huolto/remppa tarkoittaa hihnan vaihtoa kiristimineen, rullineen, myös vesipumppu samalla, kiitos lisäyksestä. Hihnan/remmin huoltoa ei ole olemassakaan.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   13.8.25 16:43:40

Tuli Rikulla pieni ajatusvirhe yllä. Ei se jakopää liikuta mäntiä vaan toisin päin. Männät pyörittävät kampiakselia jonka toisessa päässä on se jakopään ratas joka sitten ketjun tai hihnan kautta antaa oikea-aikaista pyörinräliikettä esim. nokka-akselille/akseleille jotka taas liikuttavat venttiileitä.
Jakohihnan katkettua voivat vauriot olla tosiaan suuria mutta ainakin ennen oli sellaisia moottoreita errä männät ja venttiilit eivär osuneet toisisinsa vaikka jako olisi ollut sekaisin. En tiedä onko tällaisia enää.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   13.8.25 17:51:47

Nojaa. Kyllä minä noilla jaappanialaisillani (3 Nissania, 1 toyota) olen ajanut huomattavasti kauemmin kuin sen 100 000. Ensimmäisen vaihdoin pois kun mittarissa oli 300 000km ja senkin jälkeen näin sitä kylillä vielä pitkään liikenteessä. Toinen meni paaliin 450 000km kohdalla. Kolmannen vaihdoin tähän nykyiseen toyotaan ajettuani sillä 350 000km. Toyotan mittari näyttää nyt 340 000, enkä aio vaihtaa vielä pitkään aikaan. Katsastusmies juuri tuumasi, että jos pidät niin hyvää huolta kuin tähän asti, ajat tällä vielä toisen mokoman.

Sen ainoan Renaultin kun erehdyin ostamaan, niin se oli kammottava laitos! Aina oli pientä ja isompaakin ongelmaa. Siitä kun eroon pääsin, päätin noudattaa sitä vanhaa hyvää neuvoa, että ranskalaisia haen vain snagarilta.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: Sie 
Päivämäärä:   13.8.25 17:58:23

Ranskalaisen kun ottaa niin sellaisen, jolla on jo ajettu paljon, viat korjattu.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.8.25 20:04:31

Vanhemman audin omistavana..
Onhan näissä laittoo niinkuin kaikissa.
Onhan mulla ollu opel siinä oli jotain mystismaagista vikaa..
Ei aina halunnut käynnistyä, kun ois pitännä.
Kosteutta keräsi ja kuoli. Oli vuosimallia jotain 80-luvun loppua.

Toyotatkin vaatii laittoo silloin tällöin :) normi kuluvaa osaa, luotto vehkeitä.
Tekniikka pelas, korit happani.
Viimeisin oli 04 vm.
Rav kori happani.
Muuten soiva peli.

Volvo isommalla koneella vm. 07 oli ympäristörikos..
Öljyvuotoa öljyvuodon perään.. huoh..
Muuten oisin tykänny.

Crv honda.
06 vm.
Oli ihan ookoo, toki joku töhö ajoi keulaan ja se meni lunariin.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: Volvo-Volkkari 
Päivämäärä:   13.8.25 20:12:50

Mun Volvoissa jos oli öljyvuotoa niin ne taisi olla just tiivisteistä vuotamista. Ja usein jotain kolinaa etupäästä, usein jotain välystä.
Volkkari vähän sama, taas alkanut kolisemaan..

Mutta toimintavarmoja autoja jos ovat kunnossa..

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä: Merituuli 
Päivämäärä:   14.8.25 17:17:13

VW, ovet ei mene lukkoon, johto sarjojen uusiminen oven kumihaitarista. Ja talvella pakkasella jotkut ovet ei aukea.

Ja umpiot sumenee vuosien kuluessa + menee vettä sisään. Ja öljyä kuluu.

  Re: Autojen tyyppiviat tähän.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   14.8.25 17:44:40

^^ Ominaisuuksia :) Volkkareiden ovia ei nyhdetä huvikseen pakkasilla...öljypönttö on perusvaruste siinä missä kaulahuivi ja sikaflexi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.