Lähettäjä: g.gt
Päivämäärä: 13.8.25 15:21:59
Minä olen myös miettinyt tämän vuoden, että onkohan vaihdevuodet tai esivaihdevuodet.
Kuukautiskierto ollut vähän epäsäännöllinen jo pari vuotta. Ja nyt alkanut olla sitä, että nukkuessa palelen ja pakko olla kaksi peittoa että saan illalla unta, ja sitten herään aamuyöstä kun olen hiestä ihan likomärkä. Viime yönäkin heräsin hiestä märkänä niin, että piti nousta sängystä ylös ja kuivata itseni pyyhkeellä!!! Apua. Nukun siis alasti mutta nyt alan harkita vaatteet päällä nukkumista, että ne imisivät kosteuden ja sänky pysyisi vähän kuivempana ja vosiin vain vaihtaa vaatteet aamuyöstä. Myös mieliala heittelee ja ihmettelen itsekin, että mikä hemmetti taas näin veetuttaa. Mitään en saa aikaan vaikka haluaisin, eli olenkohan masentunut. Ehkä... Tai sitten en.
Aiemminkin olen vuosia nukkunut kahden peiton kanssa, mutta en ole koskaan hikoillut itseäni märäksi. En koskaan. Vasta nyt. Eikä ole enää edes helteitä.
Aivot tuntuu myös olevan ihan pysähdyksissä. Päähän ei tartu mitään, en tajua mitään, ja korvatkin tuntuu olevan tukossa kun en tajua mitään. Kuulen kyllä, mutten ymmärrä. Silmätkin kuivuu. Ja jotain ihme huimausta ollut, lyhyitä huimauskohtauksia. Toivottavasti ei sydän ala prakata. Sitä kyllä suvussa riittää. Moni menehtynyt sydäninfarktiin ja äidilläni on tahdistin rytmihäiriöiden vuoksi.
Kesäkuun alussa kävin aika laajoissa verikokeissa. Kaliumiin on lääkitys, samoin kilpirauhasoireisiin, hemoglobiini 141 ja ferritiini 120. Kaikki vitamiinitkin tosi hyvät ja kalium ja kilppari ok. Mutta ei otettu estrogeenia, joka olisi voinut vaihdevuosioireista jotain kertoakin.
|