Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  työaikalain noudattaminen siivousalalla

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.8.25 12:52:09

Aloittelen keikkatyöntekijänä kotisiivouksia tarjoavassa isossa firmassa, joka on työnantajana käsittääkseni ihan hyvämaineinen. Työaika ja siirtymiset kohteiden välillä ovat tiukasti aikataulutettuja, mutta sujunevat, kun opin perehdyttäjäni tapaan tekemään tarpeen vaatiessa vain vähän sinne päin. Minulla on enemmän kokemusta laitoksista, joissa tehdään tarkemmin. Välineet ovat hyvät ja omalla autolla ajetut kilometrit, parkkimaksut ym korvataan asianmukaisesti, mutta kun kysyin yli neljän tunnin päiviin lakisääteisesti kuuluvista, työaikaan sisältyvistä tauoista, vastaus oli "ööö, ei meillä ole sellaisia".

Mitä hittoa? Tiedän, että pikkufirmojen yrittäjillä on välillä isojakin puutteita työn teettämistä määrittävien lakien hallinnassa, mutta olen aika yllättynyt, että isomman firman työvuorosuunnittelussa löytyy tälläistä tietämättömyyttä. Ja joo, siivoustyöstä on kertynyt sen verran kokemusta, että tiedän kaikenlaisen työaikaan, palkanmaksuun ym liittyvän vedätyksen olevan valitettavan tavallista, mutta tähän mennessä työaikaan sisältyvät tauot ovat kaikissa paikoissa olleet itsestäänselvyys.

Lait määrittävät työn teettämiselle aika simppelit raamit. Alkaa turhauttaa, että siitä huolimatta ihan perusasioista pitää vääntää ikäänkuin olisi vaatimassa jotain erityiskohtelua.

Onko täällä kokemusta puhtaanapitoalan työpaikasta, jossa kaikki työsuhteeseen kuuluvat asiat hoituvat sujuvasti sääntöjen mukaan?

Re: työaikalain noudattaminen siivousalalla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.25 13:03:33

Linkitätkö sen lain kohdan, jossa neljän tunnin päivään kuuluu tauko? Lakisääteisesti vasta 6 tunnin päivään kuuluu se vartin tauko, ei aiemmin.

Päivämäärä:   12.8.25 13:29:04

Olet oikeassa, kirjoitin huolimattomasti. Työaikalaissa määrätään vain yli kuusi tuntia kestäviin päiviin kuuluvasta tauosta.

Yrityksessä on käytössä kiinteistöpalvelualan tes, ja siinä työaikaan kuuluvista lyhyistä tauoista sanotaan näin:
"Työntekijällä on oikeus yhteen taukoon työajan ylittäessä 4 tuntia ja kahteen työajan ylittäessä 6 tuntia. Tauot ajoitetaan työn kannalta soveliaimpaan aikaan."

Ja asiasta yleisemmin:
"Kahvitauot ovat työaikaa. Niiden pituutta ei ole määritetty työehtosopimuksissa, sillä pituus riippuu pitkälti työpaikan koosta ja luonteesta. Tauon pituus on siis sovittava työpaikalla, mutta tyypillisesti kahvitaukojen pituus on 10–15 minuuttia. Työnantajan pitää varmistaa, että kahvitauot voidaan käytännössä pitää."

Tehdyt ja sovitut työvuoroni ovat 3 - 6,5h pituisia, eikä niihin ole sisällytetty minuuttiakaan taukoja.

Päivämäärä:   12.8.25 13:38:53

Työaikalaki taas sanoo näin:

"Työntekijälle on annettava työaikalain mukaan säännöllinen, vähintään tunnin kestävä tauko aina, jos vuorokautinen yhtäjaksoinen työaika on pidempi kuin kuusi tuntia, eikä työntekijän työpaikalla olo ole työn jatkumisen kannalta välttämätöntä. Tauon aikana työntekijä saa poistua työpaikaltaan. Työntekijä ja työnantaja saavat myös sopia ruokatauon lyhentämisestä puoleen tuntiin.

Jos työntekijä saa poistua työpaikalta ruokatauon ajaksi, taukoon käytettävältä ajalta ei makseta palkkaa eikä sitä lueta työaikaan. Joskus ruokatauon antaminen ei kuitenkaan ole mahdollista työn jatkumisen kannalta. Tällöin esimerkiksi eväiden syömiseen käytettävältä ajalta maksetaan palkkaa."

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   12.8.25 13:59:50

Menee ohi aiheen, mutta juuri tuon sinnepäin tekemisen vuoksi olen luopunut kotisiivouksien ostamisesta. Olisi mukava, jos meillä kävisi siivooja ja olisin valmis maksamaankin pyydetyn summan, mutta en halua maksaa sinnepäin tehdystä työstä. Sinnepäin osaan ja ehdin itsekin tehdä.
Olen kokeillut useita siivousfirmoja ja selittänyt, että ei haittaa vaikka menisi tunti tai parikin pidempään kunhan kaikki sovittu on kunnolla tehty ja maksan kyllä käytetyn ajan, mutta ei. Tehdään mahdollisimman nopeasti ja vähän sinnepäin, joten jälkikin on sen mukaista. Miksi maksaa jostakin, joka pitää tehdä itse uudestaan?

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   12.8.25 14:06:12

Kannattaa ottaa yhteyttä ennemmin liittoon kuin ht.nettiin

Päivämäärä:   12.8.25 14:41:03

Eräs, en ole hakemassa täältä apua, kunhan ihmettelen asiaa ja kyselen muiden kokemuksia.

Tiedän kyllä mihin ottaa yhteyttä, jos asiat eivät ratkea neuvottelemalla, ja tiedän senkin, että sen jälkeen työt kyseisessä firmassa loppuu. Onneksi töitä näyttäisi nyt olevan tarjolla useammastakin paikasta, joten ei tarvitse suostua ihan mihin tahansa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   12.8.25 14:46:17

Ei mulla ainakaan ole yhdessäkään työpaikassa mitenkään erikseen listoitettu sitä tauon tarkkaa paikkaa vaan se on pidetty silloin kun sille on sopiva hetki. Olisiko tässäkin niin, että työnantaja maksaa palkan vuoron pituuden mukaan ja itse suunnittelet tauon siihen väliin mihin se sopivasti mahtuu? Asia tietysti eri, jos ei mahdu mihinkään.

Jos alalla on TES, tauot menevät sen tai paikallisen sopimuksen mukaan. Riippumatta siitä mitä laki tauoista sanoo. Oletko varma ettei tällä isolla toimijalla ole paikallista sopimusta, joka käsittelee myös tauot?

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   12.8.25 14:50:05

Mä työskentelen kaupan alalla eikä meilläkään erikseen suunnitella kahvitaukoja, ne ovat työaikaa ja ne pidetään sopivalla hetkellä. Ruokatunnit yli 7h päivissä erikseen, ne suunnitellaan kun eivät ole työaikaa.

Päivämäärä:   12.8.25 15:08:33

Työnantaja otti perehdytyksessä itse esiin sen, että heillä on käytössä kiinteistöpalvelualan tes.

Ja aikataulut ovat tosiaan niin tiukat, ettei taukoja ehdi pitää. Työnantaja jopa ohjeistaa käyttämään osan asiakkaan maksamasta ajasta siirtymisiin kohteiden välillä, muuten on vaikeaa ehtiä paikasta toiseen ajoissa.

Työn jäljen "pitää antaa puhtauden vaikutelma". Käytännössä tarkoittaa esimerkiksi, että kiillotetaan hanat, mutta suihkun seinän kaakelit voivat jäädä punahomeen peittoon tai että matot imuroidaan, mutta nurkat jää täyteen pölyä.

Tietty ymmärrän, että jos asiakkaan kanssa sovittu aika on lyhyt, ei kaikkea ehditä tehdä. Puhtauden vaikutelman luominen likaiseen kotiin ei vaan oikein tunnu mielekkäältä työltä, paljon mukavampaa tehdä asiat kunnolla.

Lähettäjä: tllt 
Päivämäärä:   12.8.25 16:13:47

"Menee ohi aiheen, mutta juuri tuon sinnepäin tekemisen vuoksi olen luopunut kotisiivouksien ostamisesta. Olisi mukava, jos meillä kävisi siivooja ja olisin valmis maksamaankin pyydetyn summan, mutta en halua maksaa sinnepäin tehdystä työstä. Sinnepäin osaan ja ehdin itsekin tehdä.
Olen kokeillut useita siivousfirmoja ja selittänyt, että ei haittaa vaikka menisi tunti tai parikin pidempään kunhan kaikki sovittu on kunnolla tehty ja maksan kyllä käytetyn ajan, mutta ei. Tehdään mahdollisimman nopeasti ja vähän sinnepäin, joten jälkikin on sen mukaista. Miksi maksaa jostakin, joka pitää tehdä itse uudestaan?"

Tämä.

Myös äitini ihmettelee, miksi maksaa kotisiivoojasta, kun jälki on paskaa ja on jopa joutunut kieltämään kotisiivoojalta lattioiden pesun, kun se pilaa lattiat. Hirveällä vauhdilla levitetään ämpäristä vettä parketille niin että lopputuloksena on märkä ja likainen parketti. Pelkällä imuroinnilla ei puhdasta tule kun siivooja juoksee imurin kanssa paikasta toiseen hirveää vauhtia nykien ja puolet lattiasta jää imuroimatta ja imuroidut kohdat ovat edelleen roskaiset.

Ja kyllä, olen itse nähnyt miten kotisiivoojat tekevät enkä siis ole vain äitini sanomisten varassa. Kotisiivooja ei kuitenkaan nähnyt tekemisessään mitään vikaa kun huomautin työtavoista ja sanoi, että näin meitä on ohjeistettu. Aha.

No, kysyin hänen pomoltaan, jolla siis puhtaanapitoalan koulutus, että onko näin. Hän vastasi, että "Meidän työntekijät ovat koulutettuja ammattilaisia". Okei. No, minulla ei koulutusta ole, mutta olen työskennellyt siivoojana ja vierestä nähnyt kun opiskelijat tekevät näyttöjä, joten sillä perusteella sanoisin, ettei koulussa noin opeteta, koska eräs opiskelija pomppasi näytössä useamman kerran kun siivosi miten sattuu... Ja toinen, kun ei uskaltanut käyttää koneita ja oli ihan tuhottoman hidas. Mutta hän teki kyllä muuten hyvää jälkeä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.