Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sainkohan syyhyn, kuinka helposti tarttuu?

Lähettäjä: yök 
Päivämäärä:   12.8.25 11:11:33

Myyjällä, joka koski tavaroihini, oli todennäköisesti syyhy. Hänellä oli käsissään juuri sellaisia paukamia joita syyhystä tulee. Sainkohan sen nyt niiden tavaroiden kautta iholleni itsekin? Toki sellaistakin sanotaan, että tartunta vaatisi pidemmän kontaktin, mutta mutta...tuskin se niin paljon leviäisi kuin se leviää jos sitä ei saisi hyvinkin helposti. Tartuntaanhan tarvitaan vain yksi punkkinaaras joka sitten munii uuden isännän täyteen punkkeja. Onko täällä kellään ollut syyhyä ja mistä arvelit sen saaneesi?

Re: Sainkohan syyhyn, kuinka helposti tarttuu?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   12.8.25 11:14:47

Missä lafkassa on syyhyisiä myyjiä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.25 11:15:48

aika epätodennäköistä mutta ei toki mahdotonta.

Päivämäärä:   12.8.25 11:26:51

Ostin loton sellaiselta veikkauksen myyntipisteeltä. Myyjä koski siihen veikkauskorttiin.

Lähettäjä: Juupa juu 
Päivämäärä:   12.8.25 11:27:14

Todellakin, tuskin tuosta on tarttunut. Jos olisitte viettäneet aikaa ihokontaktissa pidempään, tai olisit nukkunut yön hänen lakanoissaan, niin sitten.

Syyhy leviää juurikin siksi, että ihmiset nukkuvat toistensa sängyissä, lapset nujuavat keskenään pitkään jne.

Päivämäärä:   12.8.25 11:30:20

Tuskin edes oli syyhy.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   12.8.25 11:39:39

En minäkään usko että oli syyhy.. tarttuvassa taudissa myyjä olisi todennäköisesti ollut sairaslomalla tai jos sellaiselta jo palannut niin esim hanskat kädessä ja muita varotoimia tehnyt/tekisi ! Moni ihosairaus voi tehdä paukamia ja näppylöitä eivätkä todellakaan tartu, silloin ihminen tekee työtään ihan normaalisti, esim käsineittä.

Päivämäärä:   12.8.25 11:47:18

Sormien välissä olevat paukamat ovat kyllä aika selvä merkki. Ja sairaslomalle ei välttämättä pääse tuollaisesta työstä, joku hoitotyö olisi eri asia koska siinä aivan varmasti tartuttaa. Pienipalkkaisessa suorittavassa työssä työnantajat voivat olla hyvinkin nihkeitä hyväksymään sairasloman. Kaikki ihmiset eivät myöskään edes itse tunnista oireitaan syyhyksi eivätkä hakeudu lääkäriin. Ei ollut siitä siisteimmästä päästä olevan oloinen ihminen muutenkaan.

Päivämäärä:   12.8.25 11:50:16

"Sormien välissä olevat paukamat ovat kyllä aika selvä merkki."

Esim. pompholyx voi tehdä paukamoita sormien väliin.

Päivämäärä:   12.8.25 11:55:42

Verille raavittuja paukamia. Toki kyseessä voi olla joku muukin, sitähän me emme voi varmasti tietää, mutta JOS kyseessä oli syyhy niin tartunta huolestuttaa ihan hirveästi. Olen itse aloittamassa uudessa työpaikassa ja jos sieltä jään koeajalla sairaslomalle syyhyn takia niin tuskinpa työsuhdettani jatketaan (ja siitä minulle seuraisi taloudellinen katastrofi, olen aina ollut pienituloinen eikä minulla ole varaa jäädä ilman työtä). Ja se minun työni on sellaista, että sitä ei voi tehdä syyhyisenä.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   12.8.25 11:56:52

Istuin syyhyisen sohvalla 10min ja tuli 2kk kestävä kutina @!#$ ja erittäin kallis semmoinen

Lähettäjä: Esra 
Päivämäärä:   12.8.25 11:59:49

Vaikka itse syyhy olisi hoidettu, voi paukamat ja kutina jäädä vielä pitkäksi aikaa.

Päivämäärä:   12.8.25 12:20:53

Meidän perheessä oli syyhy, mutta käytännössä ei levinnyt kaikille. Yksi sai syyhyn ja meni muutama viikko ennen kuin löydettiin & hoidettiin.

Meni pois yhdellä käsittelyllä, kaikki perheenjäsenet hoidettiin. Tai mies ei suostunut, mutta me muut.

Ei vaikuttanut kovin helposti tarttuvalta, ainakaan ostosten välityksellä.

Päivämäärä:   12.8.25 12:55:30

Tuskin veikkauskortista tarttuu.

Mutta jos olisin itse ollut huolissani, olisin pessyt tai desinfioinut kädet heti, jolloin olisi se mahdollisesti tarttunut punkki todennäköisesti kuollut, eikä siten aiheuttanut ongelmia.

Päivämäärä:   12.8.25 14:25:37

Laitoinkin heti käsidesiä ja menin myös pesemään kädet. Käsidesin käytöstä on aika ristiriitaista tietoa olemassa, sehän on tietysti selvää ettei ihon alle kaivautuneita punkkeja millään käsidesillä saada pois, mutta olen kuullut, että siinä vaiheessa kun se punkki on vielä ihon pinnalla, sen voisi tappaa käsidesillä. Toisaalta olen myös kuullut, että punkit ovat muutenkin niin kestäviä ettei käsidesi vaikuta niihin mitenkään vaikka sitä kaataisi niiden päälle. Veikkaan kyllä jälkimmäistä.

Lähettäjä: xoxo 
Päivämäärä:   12.8.25 14:35:02

Nyt jos tulee lottovoitto, niin älä nosta rahoja vaan lahjoita pois. Syyhy voi tarttua niistä rahoista.

Lähettäjä: H.mm 
Päivämäärä:   12.8.25 15:35:01

Ei tartu kännyköistä tai läppäreistä tms, niin ei kyllä tartu Veikkaus-kortista.

Eilen töissä hoidettiin allergiakohtausta saanutta henkilöä, jolla oli tänään sormet auki ja rakoilla. Tuolla oirekuvalla voi olla mitä tahansa, toki myös syyhy, mutta ihan vaikka vaan allerginen reaktio, tulehtunut rakko vaikka puutarhatöissä saatuna, hikinäppyjä tms

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.