Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten saan motivaatiota siivoomiseen

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   11.8.25 16:15:17

Ei huvita.

Re: Miten saan motivaatiota siivoomiseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.25 16:58:36

Laita ajastimeen 4 minuuttia ja sen ajan siivoat niin paljon kuin pystyt. Vain 4 minuuttia! Sen jälkeen voit lösättää taas ht-netissä.

Ehkä parin tunnin päästä taas laita ajastimeen ja siivoat 5 minuuttia niin tehokkaasti kuin voit. Sitten saat taas lepäillä.

Tällaisilla lyhyillä pyrähdyksillä siivoaa yllättävän paljon kun on tosiaan sen koko ajan tehokas.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   11.8.25 17:03:58

Hyvä idea toi käytän tota

Just olin sanomassa että ootte huonoja motioijia!!!

Päivämäärä:   11.8.25 17:14:11

Pakko on paras motivaattori. Kutsu joku kylään

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.8.25 17:28:40

Mä en ole itse ikinä tuota ajastin juttua käyttänyt, mutta se toimii.

Kun meidän poika muutti omilleen, niin alusta asti ihailin, miten siisti hänen opiskelijakämppänsä oli.
No, hän kertoi, että joka päivä siivoaa 15 minuuttia. Ja se vartti oli just ajastimella.

Lähettäjä: jss 
Päivämäärä:   11.8.25 17:29:39

Minä teen joko niin, että laitan joka huoneesta jotain tavaroita paikoilleen / pyyhin pölyjä jostain. Eli koko kämppä on sitten hieman siistimpi.

Tai sitten latian ajastimen esim. 10 tai 15 minuuttia ja sen aikaa järjestelen, siivoilen, tms.

Usein kuuntelen musiikkia, podia, äänikirjaa tms. samalla.

Ja kun tekee vähän ja usein, niin se on helpompaa kuin kerralla paljon, eikä sotku pääse niin pahaksi.

Jos jaksaisin, niin kävisin koko kämpän läpi, karsisin ja siivoaisin joka paikan ja saisin tätä tavaramäärää vähemmäksi. Mutta en jaksaisi sitä myyntirumbaa, koska kuitenkin kaikki ostajat haluavat minun postittavan ja postittaminen on minulle todella työlästä. Ja jos on sovittu nouto jonkun kanssa, niin minulle tehdään kuitenkin oharit.

Mutta aika moneen asiaan auttaa kun ajattelee, että lopputulos palkitsee. On kivempi mennä aamulla keittiöön kun on illalla viitsinyt siivota edes jonkin verran.

Päivämäärä:   11.8.25 17:56:14

Kun lopettaan tissuttelun niin jaksaa siivota.

Lähettäjä: Martta 
Päivämäärä:   11.8.25 18:03:10

Päivittäinen siistiminen on hyvä tapa, mutta kyllä välillä täytyy varata useampi tunti esim. lattioiden tai ikkunoiden pesuun. Koko kämpän imurointikin vie enemmän kuin 15 min, samoin vessan ja kylppärin pesu. Inhoan siivoamista, mutta tykkään kun on siistiä ja puhdasta. Lopputulos palkitsee!

Päivämäärä:   11.8.25 18:14:39

"Koko kämpän imurointikin vie enemmän kuin 15 min"

Tää riippuu niin asunnostakin. Mä ehtisin vartissa imuroida ja mopata koko asunnon.

Toi lyhytkin aika päivässä on yksi, ja sitten keskittyy siihen ettei sotkua tule lisää. Mä kesällä otin kaverin avuksi. Jutellessa sujui nopeammin, kaverihan voi vaikka juoda viiniä, jos ei halua auttaa. Mutta vahtii ettei unohdu someen tai hötölään. Kummasti alkoi tapahtua.

Tai sitten kutsuu jonkun kylään, alkaa siistiminen kiinnostaa.

Itse olen myös joskus saanut motivaatiota katsomalla Aurin siivousvideoita. Sitten sillä hänen tarmollaan olen jotenkin onnistunut siivoamaan itsekin. Tai ehkä se on se kun näkee videolta siivouksen vaikutuksen ja sitten sen saman fiiliksen voi saada tehtyä itsekin. Vaikkei oma asunto sellainen läävä olekaan.

Päivämäärä:   11.8.25 18:24:25

Ajastintemppu on oikeasti hyvä. Kun aivot tietää ettei ole pakko siivota kuin pari minuuttia, se on tosi helppoa aloittaa.

5 minuutissa saa sylillisen tiskiä vietyä likoamaan, nosteltua vaatteet lattialta pesukoneeseen ja vietyä muutaman irtotavaran paikalleen. Heti paljon siistimpää.

Sitten myöhemmin taas ottaa pari minuuttia, siinä ajassa ehtii tiskaamaan kun reippaasti tiskaa eikä laiskottele.

Näin paloissa on helppoa ja laiskalle ja vaivaisille sopivaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.8.25 18:25:03

Palkkaa siivooja. Ja jos se tuntuu liian kalliilta, niin se sitten motivoi siivoamaan itse.

Päivämäärä:   11.8.25 18:37:11

Riippuu aika paljon siivoustarpeestakin.

Jos on tosi paha tilanne, voi keskittyä kerralla (ehkä jopa päivässä) vain yhteen asiaan. Roskat, tiskit, pyykit, tavarat jotka ei ole paikallaan ja tavarat joille ei edes ole paikkaa. Kerää vaan yhtä kasaan ja huolehtii sen oikealle paikalleen (paikattomille tavaroille se voi olla joku romulaatikko jonka käyt joskus toiste läpi).

Päivämäärä:   11.8.25 19:27:11

Mulla on muuten tommosia romulaatikoita, niitä sitten kertyy jos niitä ei koskaan käy läpi. Että siinä olisin itse tarkka että montaa sellaista ei voi tehdä.

Lähettäjä: Tavutus 
Päivämäärä:   11.8.25 19:37:20

Siivoaminen vtuttaakin mutta läävä vtuttaa moninverroin enemmän. Meilläkin useampi sotkija, pieni perhe tosin. Pistän mukulan järkkäämään omat rojunsa omaan huoneeseen, pesukoneen pyörimään ja sillä aikaa kun kone pyörii siivoan. Keittiöstä aloitan koska se vtuttaa eniten. Rosjat ensin kierrän pussi kourassa läpi kämpän, sitten biojätteet ulos. Vttumaisimmat tavaranurkat raivaan raivon vallassa ja imuroin ja vedän matot suoriksi.

Ei sitä kerralla täällä hermo kestä. Muina kertoina sitten operoidaan kylppäriä, vessaa tms vtunvtunvittumaisimpia kohteita.

Ai että, nyt on onneksi suht siistiä. Kuisti odottaa raivon nostatusta, siihen joku päivä. Ennen talvea.

Lähettäjä: j n 
Päivämäärä:   11.8.25 19:40:59

Siisteyttä on todella vaikeaa ylläpitää, jos tavaraa on liikaa eikä niille ole paikkaa.

Ja jos lähtötilanne on kaaos, voi olla vaikeaa päästä alkuun, kun ei tiedä mistä aloittaa.

Minulla yleensä toimii "roskat, pyykit, tiskit". Eli kerään roskat ja vien ne pois. Likaiset pyykit pyykkikoriin, puhtaat kaappeihin. Puhtaat tiskit kaappiin, likaiset pesuun.

Sitten vain järjestelee tavaroita sen mitä jaksaa/ehtii ja pyyhkii rätillä sieltä mistä onnistuu. Ja on päässyt edes alkuun.

Ja jos haluaa tehdä suursiivouksen, niin se kannattaa pilkkoa osiin, ettei väsähdä kun on saanut kiskottua kaikki kaapit tyhjiksi.

Minun pitäisi karsia ja järjestää. Nimenomaan tuossa järjestyksessä.

Mutta kun en jaksa enkä ehdi. Nytkin ihan kuolemanväsynyt ja ajattelin pestä hampaat ja mennä nukkumaan. Ehkä huomenna sitten.

Päivämäärä:   11.8.25 20:05:25

"Päivittäinen siistiminen on hyvä tapa, mutta kyllä välillä täytyy varata useampi tunti esim. lattioiden tai ikkunoiden pesuun. Koko kämpän imurointikin vie enemmän kuin 15 min, samoin vessan ja kylppärin pesu."

Aika iso talo pitää olla että lattioiden pesuun saa useamman tunnin menemään. Meillä n. 150-neliöinen okt ja lattiat pesee alle puolessa tunnissa. Roboimuri onneksi hoitaa imuroinnin ja suurimman osan moppauksista, niin ei niitä lattioita tarvitse juuri koskaan edes itse pestä.

Ikkunoitakaan ei ole pakko pestä kerralla (eikä joka vuosi edes), senkin homman voi jakaa useampaan osaan. Enkä tiedä mitä siellä kylppärissä pitäisi hinkuttaa että sen siivoamiseen saisi yli vartin kulutettua. Vessanpytyn pesu ehkä 2min, lattiakaivon tyhjennys ja pesu toisen 2min, pintojen pyyhintä (myös se pytty ja hanat) 5min ja suihkun avulla lattian pesu ehkä 3min.

Tällä hetkellä tosin eletään läävässä, koska on remontti kesken ja siivoa tässä sitten kun on lautoja ja vinyylilankkuja lattiat täynnä :D Noh ei auta, kyllä tämä tästä joskus taas. Onneksi siedetään miehen kanssa molemmat aika hyvin sotkua.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   11.8.25 21:10:52

Mä inhosin ennen siivoamista, mut joku naksahti päässä (koronakaranteeni varmaan) ja musta tuli siivoushullu. En pysty rentoutumaan kotona, jos on yhtään sotkua. Kaikki tavarat ja roskat menee heti paikoilleen, enkä jätä pöydille notkumaan. Imuroin vähintään joka toinen päivä, lakanat vaihdan kerran viikossa, sohvan päälliset, tyynyt ja viltit pesen heti kun ei ole enää raikkaita.

Päivämäärä:   11.8.25 22:09:25

"Ikkunoitakaan ei ole pakko pestä kerralla (eikä joka vuosi edes), senkin homman voi jakaa useampaan osaan. Enkä tiedä mitä siellä kylppärissä pitäisi hinkuttaa että sen siivoamiseen saisi yli vartin kulutettua. Vessanpytyn pesu ehkä 2min, lattiakaivon tyhjennys ja pesu toisen 2min, pintojen pyyhintä (myös se pytty ja hanat) 5min ja suihkun avulla lattian pesu ehkä 3min."

Tästä tuli mieleen se, että silloin siivoaminen onkin suht kevyttä, kun sen tekee säännöllisesti ja on järkevät välineet. Sitten jos siivous on jäänyt tai ei ole välineitä, on vaikeampaa ja sittenhän se lika ja muu vaan kertyy vaikeuttaen hommaa vähän kerrallaan lisää.

Tai jos vessan pesee kerran viikossa, se on muutaman minuutin homma. Jos se on ollut siivoamatta pidempään, kalkki- ja muiden tahrojen hinkkaaminen varmasti vie aikaa, ja motivaation.

Lähettäjä: hhh 
Päivämäärä:   11.8.25 22:11:42

kannattaa katsella jakso tai pari Himohamstraajia netistä..

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.