Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsen kaverista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.25 09:53:34

Pakko saada jonnekin avautua, kun en halua kenellekään ääneen sanoa. Meillä siis tilanne, että lapsella on hyvä kaveri, jonka kanssa minulla ei synkkaa yhtään. Tiedän, että lapsen kaverisuhteita pitää tukea, mutta ottaa kyllä tämän tapauksen kanssa lujille. Lapseni toivoo tätä kaveria usein kylään meille koulun jälkeen. Mutta varmasti liian usein sanon, ettei käy. Meillä on kolme lasta ja arjessa paljon hulinaa, sillä tämä koululaisemme on vanhin lapsista. Tämä esikoisemme kaveri vaatisi jatkuvaa vahtimista, kun on meillä. Saattaa esimerkiksi alkaa pomputtelemaan palloa, jonka seurauksena tavarat kaatuilee ja tippuu. Tai muuta vastaavaa yhtä älytöntä. Kun kiellän tämmöiset, ei sillä ole minkään näköistä vaikutusta. Vaatii, että menen konkreettisesti ottamaan pallon tai muun pois. Tämän kaverin vanhemmat eivät anna lapsensa ulkoilla yksin, joten ratkaisuksi ei käy, että laitan heidät ulos purkamaan energiaa. Toisaalta, en kyllä varmasti voisi itsekään päästää häntä ulos ilman valvontaani, koska potkii taloyhtiön yhteisiä leluja. Eli tavarat hajoavat, jos en ole siellä pitämässä jöötä. Tälle lapselle aikuisen sanomisella ei ole minkäänlaista merkitystä. Ja näen sille kyllä syyn. Jos lapsen vanhemmat tulevat häntä vaikka pihaltamme hakemaan, he kyllä sanovat "älä potki niitä leluja", mutta lapsi ei kuuntele ja asia jää siihen. Lapsi jatkaa potkimista ja jossain vaiheessa vanhempi saattaa toistaa sanomansa. Älyttömästä kättöksestä ei seuraa mitään muuta kuin ponneton toteamus, että homma pitäisi keskeyttää. Lapsi on selkeästi tottunut siihen, ettei aikuisia tarvitse kuunnella. Lastani luonnollisesti harmittaa, kun tämän yhden kohdalla sanon lähes aina, ettei kyläily sovi. Tai sitten se pitää sopia hyvissä ajoin niin, että pystyn irtoamaan muista puuhista koko täksi ajaksi valvomaan. Onko kenelläkään muilla haasteita lasten kaverisuhteisiin liittyen?

Re: Lapsen kaverista

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.8.25 10:04:50

Sanoisin suoraan omalle lapselle että noin huonokäytöksistä en halua omaan kotiini ja sillä siisti.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.8.25 10:06:59

Lähettäjä... 

Päivämäärä11.8.25 10:04:50

Sanoisin suoraan omalle lapselle että noin huonokäytöksistä en halua omaan kotiini ja sillä siisti.

Lähettäjä:  Liisa 
Päivämäärä:   11.8.25 10:07:35

Tuollainen ei ole hyvää seuraa lapsellesi. Miksi otat muiden haasteista itsellesi vaivaa.

Yksinkertaisesti kiellät kyseisen kaverin tulon teille kotiin ja jos haluaa leikkiä tuon kanssa niin ulkona. Jotain rajaa sinun on vedettävä tuollaisen "erikoislapsen" kohdallalla.

Päivämäärä:   11.8.25 10:08:25

Ai jumankauta, että ärsyttää tällaset tapaukset. Vielä ärsyttävämpää jos sattuu olemaan hyvän kaverin lapsi ja näkee vierestä miten metsään kakaran kanssa mennään. Tai kakaroitten. Ja perusteena, "kun sillä nyt on sitä ja tätä, yhyhyhyy". Eikö juuri silloin ne elämän vaatimukset ole entistä tärkeämpää oppia sieltä kotoa eikä niin, että joku ulkopuolinen joutuu asiaan puuttumaan jossain kohtaa? Itse en jaksa juuri yhtä kaveriani tämän takia edes juurikaan tavata, ahdistaa lapsien takia väittää aikaa heidän kanssaan. Niin älytöntä menoa äitinsä puolelta.

Lähettäjä: Copycat 
Päivämäärä:   11.8.25 10:09:16

Plus sanoisin sille vieraalle lapselle myös että en huoli kylään jos käytös ei muutu.
Eikä mitään ”älä potki tavaroita” vaan otat pennut sohvalle istumaan (myös omasi, ryhmäpaine) ja kerrot vakavalla naamalla painokkaasti, mitä ET suvaitse kotona ne tapahtuvan. Siis ihan konkreettista. Ja sitten kerrot että jos näin tapahtuu kerrankin, kyläily päättyy sillä sekunnilla (ja sillä sekunnilla myös soitat vanhemmat hakemaan tai lähdet vie ään lapsen kotiinsa) ja seuraavan kerran kokeillaan kuukauden päästä uudelleen.
Teillä on säännöt, tee ne selväksi ja toteuta niitä jämäkästi. Nythän taidat myös itse toteuttaa tuota sivusta komentamista, kun kerran touhu vaan jatkuu.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.8.25 10:14:41

Samaa mieltä kuin edellinen. Jos oma lapsi haluaa kaveria kylään niin yrittäisin vielä jos saisi lapsen korjaamaan käytöstään. Joskus ne uskovat kun joku muu kuin vanhemmat sanoo napakasti asiat.

Päivämäärä:   11.8.25 10:21:13

Sääli lasta, vanhemmatkin varmaan lopen kyllästyneitä jos ei saa olla edes ulkona yksin, koululainen kuitenkin kyseessä. On varmaan jonkun asteen kehitysvamma tai joku näistä miljoonista kirjoista....
Onko hänellä sisaruksia?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   11.8.25 10:24:20

1. Kerro suoraan molemmille lapsille, että huono käytös ei käy ja kaveruus loppuu jos tapoja ei ala löytyä
2. Kerro lapsen vanhemmille, että ne on kyvyttömiä kasvattajia ja että jos tavat ei parane, niin leikkiminen teillä loppuu kokonaan
3. Heitä ne kakarat pihalle riehumaan. Pentuhan ei ole siellä yksin, koska sun lapsesi on sen kaverina

Päivämäärä:   11.8.25 10:28:19

Siis minä puutunkin. Haen pallon pois, kiellän niin, että lopettaa jne. Mutta kun ei ole oppinut kotona näitä tarvittavia juttuja, keksii taas hetken päästä jotain äälytöntä, mihin on puututtava ja estettävä se toiminta. Muuta lapset ehkä kerran tekevät jotain, kun kiellän (ei tarvitse fyysisesti mennä paikalle ja ottaa palloa tms.) niin lopettavat heti. Tämä vaatii edelleen sitä, että olen "käden mitan päässä" koko ajan ohjaamassa ja komentamassa. En jaksa semmoista, kun ei meillä omat nuoremmatkaan semmoista tarvitse.

Ei ole sisaruksia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.8.25 11:44:38

Oma vikasi sitten jos huolit moisen kotiisi.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.8.25 12:19:44

Kannattaa tosiaan istua lasten kanssa alas ja keskustella miten meillä käyttäydytään ja jos haluat meillä kyläillä niin meillä pitää näin olla tai sitten ei voi tulla enää meille.

Päivämäärä:   11.8.25 12:41:45

No se pitää vaan mennä ottamaan se pallo pois sisällä ja ohjata ulos heittelemään. Kyllä kaikilla lapsilla lähtee riehunnaksi jos annetaan pompotella sisällä.

Päivämäärä:   11.8.25 12:46:18

Pallot pois näkyvistä ja muita leluja esiin, millä voi leikkiä. Itse en kyllä keksi mitä leluja, koska etenkin poikalapset tykkäävät heittelystä, juoksusta, vesipyssyistä. Lapsi turhautuu sisällä kun ei pääse liikkumaan. Tuon toisen vanhemmat tekevät väärin, jos eivät anna ulkona leikkiä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   11.8.25 12:49:09

Minkä ikäinen lapsi

Päivämäärä:   11.8.25 12:49:12

. Kyllä, näin minä teen. Mutta tämän lapsen kanssa minun on mentävä itsekin pihalle, koska lapsi tuhoaa siellä taloyhtiön omaisuutta, jos en valvo. Ja toisekseen, hänen vanhemmat ei anna hänen olla ulkona ilman aikuista. Eli senkin takia häntä pitää olla valvomassa. Hän ei ole koskaan ollut ulkona ilman aikuista. Ja se on tässä yksi ongelma. Iltaisin on hommaa, ruoanlaittoa, pyykkihuoltoa yms. en aina ehdi itse ulos. Meillä lapset ulkoilevat pienintä lukuunottamatta keskenään. Toki mennään mukaan, kun ehditään, mutta harvoin koko illaksi ehditään ulos. Ellei sitten toinen vanhemmista kuskaa yhtä treeneihin ja ota muita siihen sivuun ulkoilemaan. Mutta tällöin ei ole kavereita mukana.

Päivämäärä:   11.8.25 12:49:38

Tokalla ovat.

Päivämäärä:   11.8.25 12:57:17

Seura tekee kaltaisekseen. Varsinkin lapsilla. On hyvä jos lapsesi ei tapaa tätä kaveria liian usein.

Lähettäjä: hön 
Päivämäärä:   11.8.25 12:59:45

Keittiöpsykologina sanoisin että lapsi hakee sitä rajaa, kuinka pitkälle voi huonolla käytöksellä mennä ja mitä siitä seuraa. Selkeästi sitä rajanvetoa ei ole kotona harrastettu, kun rajoja täytyy etsiä kodin ulkopuolella.

Kertoisin lapsen kaverille selkeästi säännöt miten meillä tulee käyttäytyä ja jos ei niiden mukaan käyttäydy, niin yksi varoitus ja seuraavasta kotiin.

Meillä kulkee lasten serkut, kaverit ja naapurinlapset ja pidän kyllä komentoa kaikille yhtä lailla ja toivon että myös omille lapsille pidetään komentoa kun he ovat kylässä.

Aikuisilta voi odottaa että sosiaaliset säännöt on jo hallussa, mutta lapsille ne voi kyllä minun mielestä kertoa ihan suoraan.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   11.8.25 13:03:16

Koirakin oppii, että eri paikoissa on erilaiset säännöt. Myös terve lapsi. Yritä tehdä tälle lapselle selväksi, että teillä toimitaan näin ja jos se ei käy, ei enää käy teillä. Sanot kerran "pallo pois vai lähdetkö kotiin." Älä mene ottamaan palloa pois vaan lapselle vaatteet päälle ja menoksi, jos ei usko.

Lähettäjä: xoxo 
Päivämäärä:   11.8.25 13:27:55

Eihän tuo kaveri ihan normaali ole, joku kehityshäiriö sillä on.

Lähettäjä: xc 
Päivämäärä:   11.8.25 13:39:10

Siis eihän sinun sitä kaveria tarvitse mennä ulos vahtimaan... Kyllä se on ko.lapsen vanhempien tehtävä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.