Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lihavat, nukutteko

Lähettäjä: tarpeeksi? 
Päivämäärä:   11.8.25 06:52:41

 "Liian vähäinen nukkuminen aiheuttaa nälkähormonin pitoisuuksien kasvua ja kylläisyyshormonin pitoisuuksien pienentymistä. Se tarkoittaa, että joka aterialla nälättää hiukan tavallista enemmän ja kestää vähän pidempään, ennen kuin tullaan kylläiseksi.

Tutkimuksissa on osoitettu, että univajeessa syödään noin 300–560 kilokaloria enemmän päivässä.

Vähäinen nukkuminen kerryttää painoa lukuisten tutkimusten mukaan. Univaje toimii myös tehokkaana painonpudotuksen jarruna, vaikka ruokavalio ja liikunta olisivat kunnossa." (Ilta-Sanomat tänään)

Omia kokemuksia? Itse olen aina kauhean nälkäinen huonosti nukkuneena.

Re: Lihavat, nukutteko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.25 07:00:46

En. Lihavuuteni ei tosin johdu tästä. Olen nukkunut huonosti 2 vuotta kun pää petti läheisen yllättävän ja traumaattisen kuoleman jälkeen. Läski olen ollut jo vuosia.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   11.8.25 07:13:29

Minäkin nukun huonosti, mutta olen lihava muista syistä. Väsyneenä minun ei tee mieli syödä mitään.

Lähettäjä: hmmm 
Päivämäärä:   11.8.25 07:16:30

Aloin laihtumaan, kun aloin nukkumaan kunnon yöunia vuosien unettomuuden jälkeen.
Nyt taas unettomuutta ja paino lähtenyt nousemaan.
Tiedä sitten, että onko näillä yhteyttä keskenään.

Päivämäärä:   11.8.25 07:19:54

En nuku tarpeeksi, olen erittäin herkkäuninen. Herään aika väsyneenä ja ensimmäinen ajatus aamulla on että mä oon niin @!#$ väsynyt, mä en jaksa ja itkettää että taas pitää nousta. En enää ikinä ota yhtään lemmikkiä, kissa herättää usein öisin. Heti kun pystyn muutan eri asuntoon miehestä, se korisee ja kulkee öisin ja hätkähdän usein hereille. Lihon koko ajan. Nytkin yritän saada päätä hereille ja olen itkuisen väsynyt, mies paukuttaa keittiössä ja mun hermot on ihan riekaleina. En kestä enää kauan. Yleensä pahassa väsyssä tulee kova tarve mättää/mässätä/mässyttää/puputtaa hiilariherkkuja. Hiilareista saa nopeaa energiaa jolla selviää edes jostain hommista. Kokoaikatyöhön en enää kykene.

Päivämäärä:   11.8.25 07:20:38

Aika = aina

Lähettäjä: Aika 
Päivämäärä:   11.8.25 07:21:46

Kärsin vuosia univajeesta ja kilot ovat sinä aikana kertyneet. Lapsi valvotti ensimmäiset vuodet yöt läpeensä, toinen lapsi ja siitä työelämään ja vuorotöissä en saanut koskaan tarpeeksi unta, kun lapset herätti aikaisin jne.

Lähdin opiskelemaan uutta alaa ja sinä aikana koin että pääsin vihdoin palautumaan. Kroppa oli ihan hajalla vanhasta työstä. Nyt 2 vuotta myöhemmin koen, että olen palautunut ja on energiaa syödä järkevästi, liikkua yms. Josko kilotkin tästä karisisi hiljalleen.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   11.8.25 07:32:56

Nukun kyllä, +8h joka yö. Olen nukkunut aina paljon sekä hyvin. Silti ylipainoa ollut vuosia.

Lähettäjä: Annie 
Päivämäärä:   11.8.25 08:24:49

No mä rupesin laihtumaan kun stressi vei yöunet :D Siis väsymys varmasti monilla vaikeuttaa syömisen hallintaa entisestään mutta energiaa kyllä kuluu huomattavasti enemmän kun nukkumisen sijaan kääntyilee, vääntyilee ja ravaa vessassa. Olen nyt viimeiset 10 vuotta nukkunut korkeintaan 5h yöunia, ja painoa lähtenyt 30kg.

Lähettäjä: Hiiru 
Päivämäärä:   11.8.25 10:08:54

Nukun 8-10 tuntia joka yö. Uniapnea löytyy, johon en kuitenkaan saa apua. Lääkäri vain neuvoi teippaamaan tennispallon T-paitaan kiinni. Ei auta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.8.25 10:38:56

En nuku tarpeeksi.

Jos pidemmän ajan pystyn ja ehdin nukkumaan lähes yöstä yöhön riittävästi, niin painoni lähtee heti putoamaan, tuntuu kuin aineenvaihduntani silloin vasta käynnistyisi.

Päivämäärä:   11.8.25 10:50:09

Minulla todettiin vaikean rajalla oleva uniapnea. Se oireisiin liittyy että en pysty nukkumaan normaalisti ja olen hemmetin väsynyt.
En saanut muuta hoitoa kuin käskyn laihduttaa, aika ristiriitaista koska kilot alkoivat tulla juuri tämän sairauden takia ja väsyneenä laihduttaminen käytännössä mahdotonta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.8.25 11:26:44

Kannattaa nukkua edes päikkäreirä jos niihin pystyy ja yöunet katkonaisia. Kannattaa myös venytellä/käydä hierojilla, rintarangan jumit heikentää unenlaatua, vaikeuttaa hengittämistä nukkuessa

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   11.8.25 16:14:08

En nuku. Paino ja uniongelmat ja muutkin ongelmat ovat tulleet samaan aikaan, mikä sitten on syy ja mikä seuraus.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   11.8.25 16:36:55

Äitini on ylipainoinen. Ensin kolme lasta univaikeuksineen pirstoi hänen yöunensa ja kun lapset olivat tarpeeksi isoja ja viimeinkin nukkuivat, otettiin kissa ja koira - jotka yllättäen oppivat, että kannattaa herättää äiti, jos yöllä on jotain asiaa. Isä, minä ja sisarukset kun nukuimme kuin tukit tai heitimme kissaa tyynyllä, jos se rupesi vonkumaan keskellä yötä. :D Koira ja kissa ovat olleet jo vuosia paremmilla metsästysmailla, mutta äiti nukkuu edelleen vain 4-6 tuntia katkonaista unta. Eikä muuten mene lääkäriin tai edes yritä muuttaa elintapojaan, itsepäinen kun on.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   11.8.25 17:03:05

"Nukun kyllä, +8h joka yö. Olen nukkunut aina paljon sekä hyvin. Silti ylipainoa ollut vuosia"

Näin.

Miehellä taas huomaa selvästi unen ts unettomuuden vaikutuksen painoon ts painonhallintaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.