Lähettäjä: yyli
Päivämäärä: 10.8.25 19:52:08
"Ajattelit siis hoitaa oiretta, etkä syytä? "
Tämä.
Et sinä infuusioistakaan hyödy, jos et poista syytä, joka alhaisen ferritiinin aiheuttaa.
Minulla on runsaat menkat eikä mitään hormonaalista ehkäisyä ole koskaan ollut. Pari isompaa leikkausta takana, mutta niistä jo vuosia aikaa. Lapsia ei ole, joten ehkä sitten olen säästynyt isommilta menetyksiltä, kun ferritiini on aina pysynyt hyvänä ilman ongelmia. Tai siis se on palautunut aina ihan vain ruokavaliolla ja satunnaisilla rautakuureilla, en ole tarvinnut infuusiota.
Minulla kuitenkin on myös kokemusta siitä, miten hemoglobiini oli 100 ja ferritiini ihan pohjalla, ja silti sanottiin vain "syö rautalisää". Eipä se auttanut, minä söin ihan verta ja punaista lihaa, niin alkoi imeytyä. Mutta ei riitä pelkkä pari kuukautta. Kun viimeksi mitattiin, niin ferritiini oli 120.
Mutta jos sinulla menkat on ihan häiritsevän runsaat, niin se kyllä kannattaa hoitaa. Kierukka ei toki kaikille sovi, kuten ei hormonipilleritkään, mutta jos päädyt kierukan ottamaan, niin siihen pitää nykyään tarjota kivunlievitys. Ja sinulla on oikeus pyytää halutessasi vaikka humautus, tai vähintään suonensisäinen rauhoittava/kivunlievitys jos epäilet, että pelkkä pieni sinne päin -puuduteaineen ruikkaisu ei ole riittävä. Ja suonensisäisesti lääkkeestä huolimatta myös puudute on ruutattava.
Potilaiden ei tarvitse suostua toimenpiteisiin ilman riittävää kivunlievitystä. Tästä on olemassa ihan laki:
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1992/785
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista
"6 §Potilaan itsemääräämisoikeus
Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy tietystä hoidosta tai hoitotoimenpiteestä, häntä on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla."
^ Eli voit esittää vaatimuksen, että toimenpide tehdään vain, jos saat riittävän kivunlievityksen. Ja se on oikeus saada, sössötti joku ihan mitä tahansa.
Voi että kun ihmiset saisivat halutessan riittävän kivunlievityksen, niin eivät venyttäisi hoitoon hakeutumista siksi, että pelkäävät toimenpiteitä tai ovat aiemmista kokemuksistaan jo traumatisoituneet. En siis todellakaan vähättele ketään, itsekin kuulun noihin, joita on lääkäreiden ja hoitajien toimesta väkisin pahonipidelty. Ja siskollani on nyt kolmas pahoinpitelytoimenpide tulossa, kun kahdella aiemmalla keralla ei ole osannut pitää puoliaan. Toivottavasti nyt osaisi, eikä suostu MIHINKÄÄN ennen kuin on taju riittävän kankaalla.
|