Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Epäilen oireiden aiheuttajaksi ferritiiniä

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.8.25 19:11:35

On siis viitteessä jonka takia en sen kummempaa hoitoa. Kolme edellistä kertaa ovat olleet 19, 24 ja 17.

Voiko se silti aiheuttaa hiusten lähdön, rytmihäiriöt, korkean leposykkeen ja väsymyksen?

Minulla on pienet lapset ja toisen synnytyksessä menetin verta 3 litraa, toki sain punasoluja silloin. Menkat on myös aika runsaat mutta en uskalla ottaa kierukkaa ja sairauden takia e pillereitä ei suositella

Re: Epäilen oireiden aiheuttajaksi ferritiiniä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.25 19:12:35

Ajattelit siis hoitaa oiretta, etkä syytä?

Ensimmäisenä kierukan hakuun, sit lisärautaa.

Päivämäärä:   10.8.25 19:12:57

Onhan tuo aika alhainen. Ja kun oireitakin on, niin kannattaa miettiä lisärautaa.

Päivämäärä:   10.8.25 19:13:10

Voi. Mutta mitäs ajattelit asialle tehdä?

Päivämäärä:   10.8.25 19:14:14

Ihan turha syödä lisärautaa jos kuitenkin vuodat runsaasti joka kuukausi. Se on plus miinus nolla. Hae se kierukka ja ala syömään rautatabletteja.

Päivämäärä:   10.8.25 19:15:28

En tiedä. Olen siis syönyt rautaa tän koko ajan, mutta onhan se mahan takia aikamoista. Myönnettäköön ettei raudan syöminen ole koko aikaa ollut täysin säännöllistä. Tympäsee koko homma kun tunnu olevan mitään hyötyä.

En edes ole ihan varma haluanko vielä lapsia, joten kierukka siinäkin mielessä mietityttää.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   10.8.25 19:17:45

Sen kierukan voi ottaa pois, jos haluaa lisää lapsia.

Ääni täältäkin kierukalle, ei siitä raudan syömisestä ole mitään iloa, jos joka kk vuodat kuin seula.

Päivämäärä:   10.8.25 19:19:14

En mä varmaan vuoda kun seula. Mikä sitten on runsasta vuotoa?
Minun on sen verta vaikea saada lapsia, että ei kannata ehkäisyä käyttää hidastamaan. Tai sitten vaan päätän että ei enää.
Miksi siitä kuulee niin paljon kauhutarinoita? :(

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.8.25 19:21:25

Googleta eri rautavalmisteita, on niitäkin jotka ei kipeytä vatsaa ja imeytyy paremmin.

Kierukan tosiaan voi poistattaa jos haluaa tulla raskaaksi.
Jos ei ole jaksamista tai rahaa hoitaa edes omaa terveyttä niin ei kyllä kannata hankkia lisää lapsiakaan siihen tilanteeseen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.8.25 19:23:17

Mitä kauhutarinoita olet kuullut kierukoista? Oletteko nyt siis yrittämässä lasta vai minkä takia et halua ehkäisyä "hidastamaan"?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   10.8.25 19:23:24

Ferritiini on matala. Viitearvoissa mikä ei tarkouta yhtään mitään.
Mikä kierukassa pelottaa?
Ite otin sen enkä pois anna. On sen verran ihanaa kun ei oo menkkoja.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   10.8.25 19:24:37

"Ite otin sen enkä pois anna. On sen verran ihanaa kun ei oo menkkoja."
Täällä vahva sama!!

Päivämäärä:   10.8.25 19:28:57

Ei olla varsinaisesti yrittämässä, mutta ei se haittaisikaan. Ei olla käytetty mitään ehkäisyä kahdeksaan vuoteen ja meillä on kaksi lasta neljän vuoden ikäerolla. Minulla on ovulaatiopulmia.

Olen siis kuullut että kierukan laittaminen sattuu ja aiheuttaa jatkuvaa vuotoa.

Ja luin nyt terveystalon sivuilta että kuparikierukkaa ei suositella runsaista kuukautisista kärsiville?

Lähettäjä: Kuk 
Päivämäärä:   10.8.25 19:31:25

Sideral toimii herkkävatsaisille. On toki kalliimpaa, mutta ei tule kropan läpi samallailla kuin muut kokeilemani valmisteet. Alkuun vaikka 2 kapselia päivässä.

Päivämäärä:   10.8.25 19:32:40

Olen kokeillut sideralia. Tosiaan vatsalle hyvä mutta en raaskinut ostaa kun ei nostanut ferritiiniä yhtään. Voisi toki kokeilla uudestaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.25 19:42:14

Todellakin noilla arvoilla aiheuttaa, täällä myös oli selkeät oireet kun arvo olikin sitten 13. Hitaasti nousee, mutta sitä rautaa pitää syödä pitkään ilman taukoja ja olla tarkka, että ei juo sitten kahvia maitoa jne .. minä otan tabletin aina illalla ennen nukkumaanmenoa, on ollut paras vatsalle ja pääsee imeytynään hyvin:

Päivämäärä:   10.8.25 19:47:42

Sitä Sideralia tarvii syödä ainakin vuoden, kaks päivässä, mulla noussut 4-->30 10 kk aikana, ens kuussa laitetaan kierukka.

Lähettäjä: yyli 
Päivämäärä:   10.8.25 19:52:08

"Ajattelit siis hoitaa oiretta, etkä syytä? "

Tämä.
Et sinä infuusioistakaan hyödy, jos et poista syytä, joka alhaisen ferritiinin aiheuttaa.

Minulla on runsaat menkat eikä mitään hormonaalista ehkäisyä ole koskaan ollut. Pari isompaa leikkausta takana, mutta niistä jo vuosia aikaa. Lapsia ei ole, joten ehkä sitten olen säästynyt isommilta menetyksiltä, kun ferritiini on aina pysynyt hyvänä ilman ongelmia. Tai siis se on palautunut aina ihan vain ruokavaliolla ja satunnaisilla rautakuureilla, en ole tarvinnut infuusiota.

Minulla kuitenkin on myös kokemusta siitä, miten hemoglobiini oli 100 ja ferritiini ihan pohjalla, ja silti sanottiin vain "syö rautalisää". Eipä se auttanut, minä söin ihan verta ja punaista lihaa, niin alkoi imeytyä. Mutta ei riitä pelkkä pari kuukautta. Kun viimeksi mitattiin, niin ferritiini oli 120.

Mutta jos sinulla menkat on ihan häiritsevän runsaat, niin se kyllä kannattaa hoitaa. Kierukka ei toki kaikille sovi, kuten ei hormonipilleritkään, mutta jos päädyt kierukan ottamaan, niin siihen pitää nykyään tarjota kivunlievitys. Ja sinulla on oikeus pyytää halutessasi vaikka humautus, tai vähintään suonensisäinen rauhoittava/kivunlievitys jos epäilet, että pelkkä pieni sinne päin -puuduteaineen ruikkaisu ei ole riittävä. Ja suonensisäisesti lääkkeestä huolimatta myös puudute on ruutattava.

Potilaiden ei tarvitse suostua toimenpiteisiin ilman riittävää kivunlievitystä. Tästä on olemassa ihan laki:

https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1992/785
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista

"6 §Potilaan itsemääräämisoikeus

Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy tietystä hoidosta tai hoitotoimenpiteestä, häntä on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla."

^ Eli voit esittää vaatimuksen, että toimenpide tehdään vain, jos saat riittävän kivunlievityksen. Ja se on oikeus saada, sössötti joku ihan mitä tahansa.

Voi että kun ihmiset saisivat halutessan riittävän kivunlievityksen, niin eivät venyttäisi hoitoon hakeutumista siksi, että pelkäävät toimenpiteitä tai ovat aiemmista kokemuksistaan jo traumatisoituneet. En siis todellakaan vähättele ketään, itsekin kuulun noihin, joita on lääkäreiden ja hoitajien toimesta väkisin pahonipidelty. Ja siskollani on nyt kolmas pahoinpitelytoimenpide tulossa, kun kahdella aiemmalla keralla ei ole osannut pitää puoliaan. Toivottavasti nyt osaisi, eikä suostu MIHINKÄÄN ennen kuin on taju riittävän kankaalla.

Lähettäjä: eju 
Päivämäärä:   10.8.25 19:54:24

"Ja luin nyt terveystalon sivuilta että kuparikierukkaa ei suositella runsaista kuukautisista kärsiville?"

Eihän kuparikierukkaa käytetäkään runsaiden vuotojen hallintaan. Se on vain ehkäisyyn.

Hormonikierukka on se, jolla kuukautisvuodot saadaan usein loppumaan. Mutta ei toimi kaikille. Mutta ei sitä voi tietää kokeilematta.

Lähettäjä: jjr 
Päivämäärä:   10.8.25 19:56:34

Rautavalmisteissa on iso annos kasvikunnan rautaa, joka imeytyy huonosti. Ala syödä päivittäin hemirautaa eli eläinkunan rautaa. Älä syö sitä samanaikaisesti maitotuotteiden ja vitamiinilisien kanssa. Mutta sillä tavalla minä sain rauta-arvot ylös kun söin verilättyjä ja naudan paistia.

Päivämäärä:   10.8.25 20:10:28

Mutta kun mä en voi sitä hormonaalista ehkäisyä käyttää

Päivämäärä:   10.8.25 20:13:06

Mikä sairaus sulla on?

Lähettäjä: rkrk 
Päivämäärä:   10.8.25 20:14:27

Sanoit aloituksessa, että et voi käyttää e-pillereitä. Mutta kiellettiinkö sinulta siis kaikki hormonaaliset ehköisyvalmisteet vai pelkät yhdistelmäehkäisypillerit?

En minäkään voi e-pillereitä tai kuparikierukkaa käyttää, muttei se estä minipillereitä tai hormonikierukan käyttöä :')

Päivämäärä:   10.8.25 20:24:58

Joo minä sanoin nyt väärin, nimenomaan yhdistelmäehkäisyä en voi käyttää. Pahoittelut.

Minulla on aivoinfarkteja aiheuttava geneettinen sairaus

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.8.25 20:27:11

Miksi täällä tuputetaan kierukkaa ainoaksi ratkaisuksi kun runsaaseen vuotoon on ihan omakin lääke ilman hormoniehkäisyn haittoja, Caprilon.

Minulla selvät raudanpuuteoireet samoilla arvoilla, säännöllinen rautalisä ja caprilonit parantaneet oloa selvästi. Jos lääkäri alkaa sössöttää siitä miten pelkkä burana vähentää vuotoa 30% niin vaadi silti Caprilonit, minulla loppuu vuoto 2 päivää aiemmin noilla ja ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.8.25 20:28:13

Jaha, aivoinfarktiherkkyys taitaa olla tyyliin ainoa vasta-aihe Capriloniin.. Kysyisin silti asiaa lääkäriltä. Kohdunpoistokin on aina vaihtoehto jos muu ei auta, raudanpuute on vakava sairaus ja oireistoa ei edes tajua ennenkun alkaa helpottaa.

Lähettäjä: eike 
Päivämäärä:   10.8.25 20:30:49

No sitten sinun kannattaisi keskustella lääkärin kanssa minipillereistä. Kukaan ei voi tietää miten joku ehkäisyvalmiste sinulle toimii tai sopii ja joillekin pillerit ei passaa mutta hormonikierukka passaa. Toisille päinvastoin. Jollekin käy kumpi vain, joillekin ei kumpikaan. Mutta pillerit on helpompi aloittaa ja lopettaa kuin asentaa ja poistaa kierukka.

Jos saisit niillä pillereillä menkat hallintaan ja kroppasi rauta-arvot paranemaan, niin sehän auttaisi todennäköisesti myöhemmin myös tulemaan helpommin raskaaksi. Monilla raskautuminen on hankalaa siksi, että rauta-arvot on huonot ja kroppa toteaa, ettei tähän nyt oteta enää raskautta tekemään tilannetta vielä pahemmaksi.

Jos käyttäisit pillereitä/kierukkaa vaikka vuoden ja tuona aikana koettaisit rautaa syömällä saada rauta-arvoja alas, niin sittenhän voisit taas jättää pillerit pois, jos haluaisitkin vielä lapsia.

Päivämäärä:   10.8.25 20:31:28

Miksi pitäisi ottaa kierukka? Slinda on oiva minipilleri joka vie kuukautiset pois putkeen syötynä melkein kaikilla. 6kk pitää syödä vähintään, sinä aikana voi olla sivuvaikutuksia.

En ikinä enää slindasta luovu ellen lasta päätä alkaa tekemään. Raudat ei enää valu pihalle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.