Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jos hevonen pillastuu, pitää vain laskea irti

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   10.8.25 18:09:19

https://jyty-lehti.fi/tyoelama/ammatit/hevostiloilla-lomittajakin-saa-laukata/

Re: Jos hevonen pillastuu, pitää vain laskea irti

Lähettäjä: Lupu 
Päivämäärä:   10.8.25 18:15:35

Niin, jos se kopukka tosissaan sekoaa, niin sitä ei pidä ddes maailman vahvin mies. Oliko tämä jollekin yllätys? Pienet pomput tai sekoilut ei ole pillastumista, silloin pidetään kiinni, ja ennakoinnilla saa aika monta tilannetta pelastettua.

Lähettäjä: worldpeace 
Päivämäärä:   10.8.25 18:31:04

mutta entä jos on vaaratilanne?! selässä vaikka henkilö joka ei pääse itse alas?! siis tilanteessa jossa pitäisi HYPÄTÄ alas..

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   10.8.25 18:32:49

Kuten Lupu sanoi. Pienet sekoilut kestetään kyllä narusta pitäen, mutta ei omaa terveyttä (esim. käsivarsi ottaa helposti osumaa hevosen narussa roukkuen) pidä riskeerata.

Enemmänkin pitäis talleilla huomioida tilat niin, ettei hevoset heti juokse jonnekin tielle, jos irti pääseevät. Pillastunut toki juoksee vaikka aidoista läpi, mutta eipä siinä silloin se yks heppatäti paljoa narussa paina vaikka väkisin roikkus.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.25 19:10:13

Mahtaa lomittaja A:n lomitettavat lomailla hyvillä mielin kun lomittaja on heti valmis karkuuttamaan hevoset. 😂

Mutta siis, hevosta ei saisi kuljettaa riimusta, vaan aina riimunnarusta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.8.25 19:13:18

Mikähän aloituksen pointti mahtaa olla? Eikö aloittaja ole ymmärtänyt, minkä takia on tärkeää, että riimunnaru ei saa olla kierrettynä käden ympärille ja pitempi liina ei saa tehdä vahingossa lenkkiä jalan ympäri? Juuri sen takia, että jos hevonen ottaa ja lähtee, ihminen ei raahaudu perässä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.8.25 19:17:34

Irti pitää päästää jos oikein fouhtoo ettei hajoa oma kroppa. Paikat js käytännöt pitää suunnitella niin ettei suuremmin riehuta ja ettei arkitoimissa irti pääseminen aiheuta vaaraa vaan vain hetkellisen vaivan ja pienen työajan menetyksen.

Vaikeasti vammaisia ei pidä laittaa reaktiivisten tai vaikeiden hevosten selkään niin nämä teoreettiset entäsjos tilanteet jää tapahtumatta.

Itse olen kerran hölmöillyt ja pitänyt orin narusta vain periaatteesta. Hajosi selkä. Tiesin ettei mitään syytä, ajatus vaan ei ehtinyt mukaan siinä tilanteessa. Omaan tarhaansa se ryysäsi eli aivan turha vammautuminen oman typeryyden takia. Ori kyllä pysyi kädessä ja uskoi jatkossa, mutta kyllä oli kallis hinta siitä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   10.8.25 19:23:19

No kyllä mä ennemmin päästän irti kuin raahaudun hevosen perässä narusta kiinnipitäen. Ja jos joku hevonen alkaa vaikka käytävällä naruissa tai vaikka valjaissa sekoilla, niin en kauheen herkästi mee pääpuolesta ottamaan kiinni. En halua ottaa riskiä että jään pystyynhyppävän hevosen alle. Että en ole "patologi irrottaa ohjat" ihmisiä. :D

Mutta hei, eikö kukaan kiinnittänyt huomiota siihen että aamutalli alkaa jakamalla hevosille väkirehut ja aamuheinät saavat vasta tarhassa? :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.25 19:26:33

Täällä taas hevosihmisillä hukassa pillastuminen.. Se, että poni tekee pienen sivuloikan ei ole pillastumista.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   10.8.25 19:32:21

Pillastunut hevonen pystyy repimään ihmiseltä käden irti, mutta höttölän mammat varmasti saisivat koko homman rauhoitettua vaikka puhelimitse.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   10.8.25 21:25:30

Patologi tosiaankin irrottaa ne narut.Mutta olenkin aloittanut hevoshommat joskus 70-luvulla..Silloinen ohje oli,että irti ei päästetä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   10.8.25 21:29:19

"Mutta olenkin aloittanut hevoshommat joskus 70-luvulla..Silloinen ohje oli,että irti ei päästetä."

Kova likka olet.
Tuskin olet ikinä ollut suitsissa, kun hevonen pillastuu.

Päivämäärä:   10.8.25 21:35:16

Ihmekkös ne hevoset muuten tuppaa aina olemaan irti ja karussa noilta lomittajilta.

Ensin yritetään kikkailla ja ilman lupaa tuosaan 2-4 hevosta kerralla ja sitten päästetään irti kun ne "pillastuu". Aika paljon voisi välttää tuota kun toimittaisi asianmukaisesti ja hanskat kädessä. Ei ne vaan itseltä ja tallinpitäjältä karkaile.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.25 22:46:03

Mutta hei, eikö kukaan kiinnittänyt huomiota siihen että aamutalli alkaa jakamalla hevosille väkirehut ja aamuheinät saavat vasta tarhassa? :D

Niin?
Täysin normaali tapa. Yöheiniä on vielä rippeet karsinassa, ja aamuheinät tietysti tarhaan.

Päivämäärä:   10.8.25 23:14:21

Niin joo jos tosiaan yöheiniä vielä jäljellä... itse vaan tottunut siihen että ekaksi heinätukko eteen. Tallilla jossa oma hevonen on, on osa hevosista syöneet iltaheinät jo puoleenyöhön mennessä (joskus tullut kisareissusta myöhään tallille). Aamutalli sitten kahdeksan aikaan aamulla, että jokunen tunti menee ilman ruokaa. Oma saanutkin runsaasti heinää eikä ole niin ahne.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   11.8.25 08:04:59

Kun hevosten omistaja/hoitaja lähtee aamulla töihin, on aivan yleinen tapa antaa talliin kaurat, sen jälkeen ulos heinää ja vettä, hevoset ulos kun kaurat on syöty ja menoksi.
Jaa että hevoset päivän keskenään? Ehkä, mutta usein paikalla on joku mummo, naapuri tai kuka tahansa, joka päivällä pitää hevosia silmällä, mutta ei taluta niitä.

Päivämäärä:   11.8.25 08:17:46

Meidän tallilla on kyllä ihan työntejä paikalla koko päivän, mutta silti ensin kaurat, ja aamuheinät tarhoihin.
Yöllä on tippunut heiniä karsinaan klo: 23 ja 3.

Mitä niitä hevosia karsinoissa seisottaa turhaan.

Päivämäärä:   11.8.25 08:35:24

Kyllä meillä työnnetään ensin pienet heinät ja sitten aletaan jakaa kaurat ym. Tarhassa sitten on seuraavat heinät. Helpompi taluttaa tarhaan kun eivät nälissään kiirehdi, kaikki eivät kuitenkaan kovin paljon väkirehua saa. Tämäkin on työturvallisuuskysymy, kun hevoset eivät suotta kiihdy. Ja vatsaterveyttä edistää myös. Siitä kuitenkin menee jonkin aikaa, ennenkuin viimeinen viedään ulos heinille. Sanoisin että pelkkää laiskuutta toimia toisin, ne nökköset kun erotellaan iltaheiniä jaettaessa jo aamuksi valmiiksi karsinoiden oville niin ei kauaa työaikaa lisää.

Ja joo, pillastuneesta hevosesta päästetään irti jos tosiaan sekoaa, ei siinä perässä pysy. Mutta tämä on varsin harvinaista. Olisiko 2 kertaa kaikkiaan pitänyt päästää hevonen irti, ja siihen ei riitä pelkkä pieni pystyynhyppiminen.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   11.8.25 08:40:28

35v harrastanut hevosia ja tasan kerran hevonen on oikeasti "pillastunut" ja silloinkin olin selässä eikä tullut mieleenkään hypätä alas. Hanaa vaan jos juokseminen kiinnostaa ja hanaa vielä sittenkin kun se ei enää kiinnosta, niin jää kaakille muistijälki, ettei turha sekoilu kannata. Maasta käsin ei irroteta ikinä, patologi irrottaa ohjat.

Päivämäärä:   11.8.25 08:54:29

Nimenomaan hevosen pillastuessa joutuu päästämään irti koska vaihtoehtoja ei ole. Itse olen harrastanut ja työkseni tehnyt hevoshommia 10-vuotiaasta viiskymppiseksi ja pari kertaa on sinä aikana näin käynyt.

Se että hevonen säpsähtää, loikkaa johonkin suuntaan tai pyrkii ryysimään ruohotupsuille tai lähtemään käsistä siksi että on jonkun kanssa siinä joskus onnistunut, ei puolestaan ole pillastumista.

Talutan vieraat hevoset esim. lomittaessa hanskat kädessä ja tarvittaessa hevosesta riippuen ketju turvan ympäri tmv, ja minä en päästä niitä irti. Sanomattakin selvää että en taluttele toisten hevosia monta kerrallaan.

Jos vapaaehtoisesti hevosten kanssa toimiva saa vähän osumaa niin semmosta se on. Se ei ole minulle hyvä syy päästää hevosta vaikkapa valtatielle autojen sekaan juoksemaan, jos se taluttaessa kiskaisee narusta. Mikä lienee se yleisin "pillastuminen" tämän päivän "hevosihmisille".

Lähettäjä: K2 
Päivämäärä:   11.8.25 08:56:32

Jaa täällä oli jo toinen K, minä olen sitten K2.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.8.25 09:39:05

Kun hevonen säikähtää kunnolla, siinä on ihan turha roikkua riimussa tai narussa. Hevonen voittaa sen vetoleikin vaivattomasti.

Lähettäjä: Diva 
Päivämäärä:   11.8.25 09:55:49

En jaksa lukea juttua, mutta otsikosta - jos hevonen riehuu/ryöstää taluttaessa niin, että olen itse työntekijänä oikeasti vaarassa ottaa osumaa tai raahautua hevosen perässä, päästän todellakin irti. Kukaan ei maksa ainakaan Suomessa hevosalalla sellaista palkkaa eikä tarjoa niin hyvää työterveyttä (harvoin tarjoaa ollenkaan), että olisin valmis satuttamaan itseni jonkun muun elukassa roikkuen.

Lähettäjä: ikka 
Päivämäärä:   11.8.25 12:17:55

Maallikot, ja tuntuu ettäjostai syystä erityisesti toimittajat, tykkäävät käyttää tuota sanaa "pillastuu" vähän joka kääntessä. Jos hevonen potkaisee, yskäisee tai ottaa sivuloikan, niin lehdessä kirjoitetaan, että hevonen pillastui.

Lähettäjä: gf 
Päivämäärä:   11.8.25 13:09:16

Mitä siinä muuta voi tehdä kuin päästää irti? Oikeasti pillastunut on jo mennyt ennen kuin taluttaja havaitsee, että jotain on tekeillä.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   11.8.25 17:43:01

Hevosia harrastanut 35v, mutta en ala itseäni rikkomaan jos elikko ihan oikeasti sekoaa, eli sitten saa mennä menojaan. Ei se perässä laahusankkurina tuleva ihminen tositilanteessa mitään auta.

Päivämäärä:   11.8.25 18:00:11

Muistan yhden tapauksen kun kesäleirillä leiriläiselle oli annettu poni talutettavaksi. Tiedettiin, että se on ryöstäjä ja sitä sai vaan aikuiset/isot ratsastajat taluttaa. Leiriläinen oli pienikokoinen, mutta omisti hevosen niin kai avustajat ajatteli että pärjää. Ohjeeksi oli annettu, että irti ei saa päästää. No, poni otti ja lähti ja taluttaja roikkui mahallaan perässä kuten oli käsketty. Itse huusin että päästä irti ja sain kiukut niskaan "kun poni olisi voinut juosta tielle". No se olisi juossut sinne tuon leiriläisen kanssa, jos niikseen tulee, ellei olisi ensin potkaissut tätä tajuttomaksi. Onneksi mitään ei käynyt ja leiriläinen selvisi naarmuilla. Eihän se poni olisi pysähtynyt sillä, että pieni taluttaja roikkuu mahallaan narussa.

Päivämäärä:   11.8.25 18:11:22

Mä olen myös näitä 70-luvulla harrastuksen aloittaneita patologi irrottaa ohjat-tyyppejä.

Satoja hevosia on kulkenut käsieni kautta, ja vain yksi oli päästettävä irti. Suomentamma, jota yrittivät pitää kiinni vaikka kuinka isot miehet ketju tai kuolaimet suussa, ja kaksikin kerrallaan.
Ei se mitään pillastunut, lähti vain täysillä heti tallin ovelta tarhaan.

Latanaa olen pari kertaa mennyt naama lumessa muutaman metrin hevosen perässä, mutta pysähtyneet ovat, kun ovat huomanneet tilanteen.

Mitään pillastunutta hevosta en ole ikinä kohdannut. Eikä yksi hyppy pystyyn tai sivuun ole pillastumista.

Päivämäärä:   11.8.25 18:20:05

Jos hevonen riekkuu talutettaessa niin ettei sitä voi pidellä, ja yksi kova riuhtaisu ei saa päätä sen verran lähelle itseä että saa pakotettua pienelle voltille ympärille, päästän kyllä irti. En ole reväyttämässä nivelsiteitä olkapäästä jonkun poukkoilevan elukan takia, koska todennäköisesti se sitten irti päästyään rauhoittuu aika nopeasti kavereiden luo kuitenkin.

Lapsena olin idiootti ja raahauduin ponien perässä vatsallani hiekkatiellä. Kun irti ei saanut päästää.

Päivämäärä:   11.8.25 18:23:35

Ei se, että päästää hevosen irti ns oikeassa hetkessä tarkoita, että ne jatkuvasti juoksee vapaana. Oon mäkin ollut kumossa lumihangessa (kaksi hevosta kädessä) ja pitänyt kaikenlaisia kekkuleita hanskassa. Mutta kuten tähti itsekin sanoit, tuommoinen jyräävä hevonen kun ottaa ja lähtee, se sitten ottaa ja lähtee. Itse olen kahdesti päästänyt hevosen irti. Toiselta putosin maastossa ja siinä vaiheessa kun kaviot kävi pään vieressä täydessä laukassa totesin, ettei hevonen aio pysähtyä. Toinen oli omani, jota syöttelin riimussa ja narussa. Yhtäkkiä se lähti menemään, eikä pysähtynyt kun oli päässyt laukkaan, olin itse suoraan takana niin eipä siinä riimulla ollut paljon tehtävissä. Viimeiseen asti ajattelin, että irti en päästä, mutta siinä kohtaa kun olin mahallani en viitsinyt kuitenkaan loukata itseäni pahemmin. Oltiin tallipihassa, joten suurta vahinkoa ei käynyt. Tuo muuten yritti samaa myöhemmin uudestaan, mutta kulki useamman vuoden pelkästään suitsilla tuon jälkeen (tarhaan riimussa), koska samaa virhettä en halunnut tehdä uudestaan. Oppi kyllä parista kerrasta, ettei kannata lähteä enää uudelleen.

Mutta näissä pätee silti se, että hyvä käsittelijä ei ehkä päästä irti mutta taitava ei koskaan joudu tilanteeseen, jossa asia tulee ajankohtaiseksi. Ennakointi on paljon tärkeämpää, sillä se vauhdissa jo oleva hevonen ei enää vetämällä pysähdy. Se pitää saada pysäytettyä aikomukseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.