Lähettäjä: Vas. nilkka
Päivämäärä: 10.8.25 16:00:04
tilanteeseen. Asia ns. iskeytyi * kasvoilleni toissapäivänä.
Pelkään jonkin verran.
Tausta: olen lapseton perusterve nyt 32v. nainen. Ei koskaan mitään leikkauksia, trooppisia matkoja, sairaalaa vaatineita sairauksia.
Lääkityksenä ollut 5 vuotta pelkkä e-pilleri. Olen hoikka, tupakoimaton jne.
Aloitin kesällä 23 nykyisen seisomatyön. Syksyllä 23 huomasin, että vasen nilkkani turpoaa voimakkaasti ilman mtn traumaa. (Nilkkaakaan ei koskaan ole operoitu enkä ole loukannut sitä.) Kävin pian yksityisellä yleislääket. erik. lääkärillä, koska turpoaminen oli huomattavaa. Siis pelkkä vasen nilkka, ilman mitään kipua tai kuumotusta saati yleisoireita.
Yleislääkäri otatti kaikki mahdolliset veritulppalabrat, joissa ei ollut mitään vikaa. Oli siis selvää, ettei turvotus johdu verisuonitukkeesta. Ainut riskitekijäni oli ja on e-pillerit,em. tukoksiin. Käynnin päätteeksi yleislääkäri sanoi suoraan, että hän ei tiedä, mistä tuo voimakas turvotus johtuu, mutta vaivan jatkuessa kehotti varaamaan ajan verisuonikirurgille.
Vaivahan jatkui. Mutta koska kaikki veritulppalabrat oli ihanteellisen normaalit, minua ihmetytti miksi varaisin ajan verisuonikirurgille. Lähtökohtaisesti uskon, mitä erikoislääkäri sanoo, mutten varannut verisuonikir. aikaa em. syystä, vaan varasin ortopedille. Syy: yleislääkäri oli itse myöntänyt ääneen, ettei hänellä ole tietoa, mistä asia minulla johtuu. Minä maallikkona varasin ajan ortopedille, koska ajattelin, että vika on itse nilkassa.
Menin ortopedille, joka diagnosoi pelkällä palpoinnilla, silmämääräisesti sekä tulppalabrojen puhtaudella sen imunesteturvotuksen (lukee Kannassa kyllä, voin tarkistaa). Muistan että hän kirjoitti Pitting tyyppinen turvotus, se lukee tekstissä Kannassa.
Pihvi tulee tässä: käski vaan ottaa tukisukat käyttöön seisomatyöhön ja muistaa jumppailla seisomatyön lomassa, että imuneste kulkisi paremmin. Luuli tietävänsä, että on ok jättää tutkimatta, miksi ikäiselläni hoikalla perusterveellä naisella imunestekierto ei toimi. Ortopedin mukaan "joillakin ihmisillä vaan jostain ei imunestekierto toimi kunnolla." Imunestekierto ei kuulu ortopedin osaamisalaan, ja hän ei tunnistanut omaa osaamattomuuttaan. Duodecim : kin sanoo nyt kun luen, että on aina syytä selvittää traumattoman ja perusterveen raajan turvotus.
Minä luotin silloin ortopediin, koska luulin hänen tietävän mistä puhuu. Ei tiennyt lainkaan, ja nyt on tämä tilanne, josta kerron.
Vasta kesällä pääsin työterveystarkastukseen, syynä henkilöstövuokrausfirmat sotkut. Olen siis kohta 2 vuotta ollut tällä 24/7 turvonneella nilkalla. Se on siis aina turvoksissa, myös vkloppuisin, mutta toki vähemmän kuin töissä, jossa turvotus pysyy aisoissa tukisukilla ollen silti runsasta. Normaali liikkuminen tietenkin sujuu täydellisesti ja kivuton ollut aina. Luotin ortopediin, kunnes työterv. lähetti kiireesti lymfanestekierron erikoislääkärille nähtyään nilkkani ja kuulleessan että se on ollut pian 2 v. tällainen.
Kävin nyt vihdoin imunesteasiantuntijalääkärillä, joka toisti työterv.sanat että ei ole koskaan normaalia eikä saa jättää tutkimatta, minkä takia minun ikäisellä hoikalla naisella (vasen) raaja eli nyt nilkka minulla, turpoaa tällä tavalla.
Nilkassani oli kuulemma n. 3,5 dl ylimääräistä imunestettä jumissa nyt tällä oikealla lääkärillä. Se on paljon tukisukkia 5 x viikko seisomatyössä käyttävältä.
Tuli kiireellinen käsky varata munasarjaultraus (en ole ainakaan 5 v käynyt, kun minkäänlaista kipua tai oiretta ei ole missään alapään eikä vatsan alueella) gyneltä, että onko jokin valtava kivuton kysta siellä painamassa imusuoniyhteyksiä, mikä vas. nilkan turpoamisen tekisi.
Jos gynellä ei näy mitään, niin sitten menen mahdollisimman nopeasti vatsan TT-kuvaukseen, "koska pitää nähdä, onko siellä vatsaontelossa jokin massa, joka painaa imusuonia ja estää imunesteen kulun". Tämä kuulostaa pahalta, kun lääkäri sanoo näin. Itse koen olevani nilkan turvotusta lukuunottamatta elämäni kunnossa. Keväällä kävin muuten vain perusvedrikokeissa ja ferrit. , kaikki oli viitteissä ja ferritiini oli vihdoin lähes 90. Se on ollut 10v liian alhaalla hempan ollessa normaali. Nyt ferrit. kin oli tosi hyvä.
Nyt siis pelkään, että minulla on jokin massa vatsaontelossa. Mitään kipua tai vaivaa ei ole ollut vatsassakaan. Ei mitään. Pelkään siis syöpää.
Sanokaa nyt jotain järkevää.
|