Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Alkoholismi

Lähettäjä: O'Mallah 
Päivämäärä:   10.8.25 12:43:57

Ukko juo joka viikonloppu. Perjantaina töiden jälkeen aloittaa ja sunnuntaina lopettaa. Nyt on jo sammunut. Ilmeisesti tippunut tuolilta, kun makasi lattialla, kun tulin lenkiltä.

Omasta mielestään alkoholi ei ole ongelma eikä hän kuulemma juo kuin saunakaljan joskus. Ja siis juopottelee salassa. Minulla ei ole ole mitään tietoa mitä juo ja kuinka paljon.

Terveysongelmia on nyt tullut. Lääkärissä ja verikokeissa & sydänfilmissä kävi ja nyt on joku hoitaja-aika ensi viikolla. Minulle ei ole puhunut verikokeiden tuloksista.

Tässä varmaan edessä päätösten teko. Ei tuo mihinkään muutu, kun ei ymmärrä koko ongelmaa. Parisuhdekin on kuollut jo vuosia sitten. En ymmärrä miksi en vaan lähde pois? Miksi en ole tehnyt sitä jo vuosia sitten? Millä alkoholistin saa tajuamaan, että viina todella on ongelma?

Re: Alkoholismi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.25 12:44:56

Ei millään, lähde nyt hyvä ihminen menemään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.25 12:53:37

"Millä alkoholistin saa tajuamaan, että viina todella on ongelma?"

Ei millään jos ei juojalta omaa ymmärrystä löydy. Pelasta itsesi, alkoholisti pelastaa itsensä jos pelastaa, ei siihen kukaan muukaan pysty.

Terv. Alkoholisti joka ei juo

Lähettäjä: lll 
Päivämäärä:   10.8.25 15:31:30

Mun mies oli myös viikonloppu juoppo. 10v katsoin ja sitten sanoin hänelle. "Jos tuo ei lopu, niin meidän avioliitto loppuu". Hän vastasi, että hän lopettaa ennemmin, kuin luopuu perheestänsä. Minä sanoin, että sitten yhdessä terveyskeskukseen lääkärille. Mentiin ja hän sai Antabus lääkkeet. Sanoin hänelle, että joka aamu ennen töihin lähtöäsi otat sen, niin että minä näen. Hän teki niin 3v mutta kerran oli ottavinaan ja meni juomaan. En puhunut hänelle sanaakaan siitä repsahduksesta, kun alussa olin jo sanonut, että ero tulee. Hän itse ymmärsi sortuneensa ja oli sen jälkeen raittiina. Sitten kolmen vuoden Antabus kuurin jälkeen hän sanoi minulle, että hän ei enää niitä tarvitse. Minä hyväksyin ja luotin ja hän oli luottamukseni arvoinen.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   10.8.25 16:07:18

Alkoholismi on riippuvuussairaus. Ei siinä mitkään toisen ihmisen sanomiset tai mäkättämiset auta. Jollain tasolla alkoholisti tietää käyttävänsä liikaa, ja saattaa kuvitella voivansa lopettaa koska vain. Mutta eihän se niin mene.

Jos päihderiippuvainen myöntää tarvitsevansa apua, silloin saattaa nopeasti toimimalla onnistua auttamaan läheisensä hoidon piiriin, mutta riippuvuus on niin voimakas, ettei mikään takaa raitistumisen onnistumista. Läheisen pitäisi ennen kaikkea ymmärtää, että kyseessä on sairaus. On turha jäädä itkemään ja huutamaan omaa kurjuuttaan riippuvaisen rinnalle. Parempi kun sanoo rauhallisesti että tämä on nyt tässä, palataan asiaan kun olet valmis ottamaan ulkopuolisen avun vastaan.

Ja sitten se tärkein! Pysy siinä päätöksessä! Päihderiippuvaisen ei tarvitse punnita vaihtoehtoja, jos läheinen aina huutaa ja uhoaa lähtevänsä, mutta ei koskaan toteuta tuota uhkaustaan.

Lähettäjä: Meillä myös 
Päivämäärä:   10.8.25 16:22:13

Sama kuvio täällä. Ei saa kunnolla nukuttua ja tekee pitkää päivää tällä hetkellä. Sanoi just että vetää 10 kaljaa töiden jälkeen ja pe viiva su koittaa palautua viikosta.

Tänään katsoi kuin myrkyttäjää kun en suostunut hakemaan "muutamaa lageria". Alkoi ruikuttamaan että kun hänkin AINA hakee, tuo ja ties mitä.

Ei vaan tajua miten alko hallitsee, lähes itkee siis @!#$ itkee!! jos huomaa että hänen laskelmat juomisen riittävyydestä kusee eikä kukaan pelasta.

Laskee siis kuinka paljon voi juoda ennen töihin lähtöä. Duuni taas on sellainen ettei uskalla palaa ratista. Viikko sitten puhalsi liian isot lukemat ja joutui valehtelemaan töihin, otti omaa lomaa ja dokasi ne.

Jaa miksi en lähde. No mikä tässä muuten, ihan omia asioitaan ja elämää tuo tuossa sählää menemään, ei minun.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   10.8.25 16:26:09

Ei normaalisti aikuinen putoa tuolilta sunnuntai puuhissa. Sinun täytyy alkaa tehdä päätös erosta tai jäämisestä. Ja mennä sen mukaan. Toisen terveyttä et voi pelastaa viinalta. Ja onhan tuo harjoitellut juomista koko aikuisiän? Usein menee niin että sen 25 - 30 vuotta voi juopotella siht' huoletta, ja sitten alkaa kroppa sanoa game over. Keski-iässä muutenkin elintavat ja valinnat tulevat näkyviin. Voi siinä vanha doku kertoilla saunakalha tarinoita, ei kukaan usko. Mieti, jaksatko tuota vai et? Että juo työpaikkansa, terveytensä ja mitä muuta? Jaksamista.

Lähettäjä: hahahhhaha 
Päivämäärä:   10.8.25 16:29:20

^
valehtelet itsellesi, jos väität ette puolison alkoholismi vaikuta sinuun. Kyllä se vaikuttaa. Se vaikuttaa, vaikka hän ei joisikaan. Koska teidän pitää aina miettiä, mihin voi mennä, mitä voi tehdä, jotta alkoholisti ei ahdistuisi kun näkee mainoksia tai muiden juovan.

Ihmiset juovat kaduilla, kuppiloissa, mainostauluissa juodaan, mainosvideoissa juodaan ja juhlitaan, matkailumainoksissa istutaan viinilasit pöydässä.

Alkoholi on kaikkialla, koska se on osa ihmisen kulttuuria. Kun olet alkoholistin kanssa, joudut sulkemaan ison osan normaalista elämästä pois. Suljet normaaliin kanssakäymiseen kuuluvat pöytätavat elämästäsi pois. KOSKA NIIN KOVASTI RAKASTAT JUOPPOA.

Lähettäjä: O'Mallah 
Päivämäärä:   10.8.25 17:20:31

Mitään normaalia tässä ei tosiaankaan ole ja onhan oma elämä jo vuosia ollut toisen perässä kulkemista ja vahtimista. Talvi puulämmitteisessä talossa on tosi raskas, kun toisen tekemisiin ei voi luottaa yhtään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.25 22:08:48

Ettet vain ole läheisriippuvainen?

Lähettäjä: AnticiS 
Päivämäärä:   10.8.25 22:31:56

"Lähettäjähahahhhaha

Päivämäärä10.8.25 16:29:20"

Nyt on taas niin täyttä paskaa kun olla ja voi.

Lähettäjä: tii 
Päivämäärä:   10.8.25 22:38:33

Lähdin ja paras päätös ikinä, ex on nykyään täysin deeku, kulkee juopporemmissä, työpaikka mennyt ja asuu jossain läävässä missä muitakin juoppoja.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   10.8.25 22:44:19

Niin kuin muissakin riippuvuuksista, tarvitsee sen ihmisen itse haluta parantua. Jotkut harvat alkoholistit parantuvat. On sitten kyseessä aa kerho tai antabus kuuri. Minulla on kyllä kokemus päihdesairaan "parantamisesta" sillä, että tämä vietiin moneksi vuodeksi Lapin erämaahan kauas kaikista päihteistä. Lopulta halusi itse pysyä raittiina.
Minun mielipide on, että teidän tapauksessa kannattaa ottaa aikalisä ja erota. Sitähän voi aina palata yhteen sitten kun mies on raitistunut. Tällä hetkellä olet myös ns. mahdollistajana hänen huomiselle. Teet miehelle selväksi että jatkat nyt omaa elämääsi ja hän omaansa. Raitistuu tai ei. Katsotte vaikka vuoden päästä uudestaan kannattaako yrittää vielä. Ei se toinen mihinkään katoa. Elä sillä aikaa elämääsi ja nauti siitä. Elämää ei kannata hukata kun sitä vielä on...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.