Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten hoitaa haljennutta kynttä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.8.25 22:21:57

Tapaturmassa sormen kynteen tuli, lähelle kynsinauhaa, vertavuotava, vaakasuora halkeama reunasta noin puoliväliin.

Onko jotain huomioitavaa tai vinkkejä tuon hoitoon? Laastari varmaan pitäisi saada siinä pysymään, etteivät halkeaman reunat takerru joka paikkaan. Onko tuossa miten suuri tulehdusriski? Yleensä mulla ei mikään haava tulehdu.

Re: Miten hoitaa haljennutta kynttä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.25 22:29:42

Pikaliimaa

Lähettäjä: Malla 
Päivämäärä:   9.8.25 22:54:20

Huuhtelu juoksevalla hanavedellä jonkin aikaa, kuivaa puhtaalla paperilla tmv, laastari päälle. Vaihda päivittäin ja seuraa tuleeko tulehduksen merkkejä (punoitus, turvotus, kipu). Jos alkaa erittää, käy näyttämässä tk/työterveys.

Päivämäärä:   9.8.25 23:32:33

Kiitos. En huomannut mainita, että tuo on jo useamman päivän vanha ja sinänsä ihan siisti. Onnistun vain jatkuvasti tökkäämään siihen esim. toisen sormen kynnellä, jolloin saattaa taas vuotaa. Laastaria en saa pysymään jatkuvasti.

Onko vinkkejä miten kynnen saa pysymään koossa kunhan tuosta kasvaa? Kynnen allakin on verta jonkin verran.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   9.8.25 23:42:21

Kynnen saa pysymään koossa kynsiliimalla. (Esim. ihan tokmanni) Mulla oli tän kesän agedana peukalon kynsi, joka uhkasi ratketa n. puolesta välistä, eli olisi ollut tosi kivulias, kun olisi irronnut. Liimasin sen tolla kiinni (periaatteessa pikaliimaa) ja kesti koko kesän, kun uusi liimat välillä. Nyt sain jo leikattua sen kaiken pois, ja kesti tosiaan kasassa koko kesän reissut! =)
(Pidä liima mukana, jos menet jonnekin pidemmälle, mulla ei ollut ja pidin sitten laastaria, kun olis tarvinnut liimata..)

Lähettäjä: Hippo 
Päivämäärä:   9.8.25 23:45:43

Viilaa rosot pois niin syvälle kuin ilkeää ja laita ihoteippiä kynnen päälle, ei siis iholle. Huuhtelu juoksevalla vedellä, parantaa verenkiertoa ja vie kuivunutta verta pois.

Päivämäärä:   10.8.25 00:02:06

Voiko tuollaista liimaa käyttää, kun halkeaman alla on jonkin sortin haava?

Mulla on ollut urheiluteippiä ja itsekiinnittyvää, liimatonta "laastaria", eivätkä ne ole töissä pysyneet. Tarttuuko ihoteippi kynteen miten tukevasti? Saako sen sitten tarvittaessa pois repimättä kynttä lisää?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.