Lähettäjä: lgl
Päivämäärä: 8.8.25 22:48:12
Kun minä olin koulussa, niin KOSKAAN ei kenelläkään ollut vesipulloa. Veden juominen oli jopa kiellettyä, kun "se on kropalle vaarallista jos urheilusuorituksen jälkeen juo vettä". Pari kertaa koko peruskoulu-lukiovuosien aikana ylipäätään sai mennä mihinkään veden äärelle, kuten pukkariin. Suuta sai huuhtoa vedellä, mutta jos yritti juoda vettä edes kulauksen tai kaksi, niin sai huudot kaikkien kuullen. Ja kyllä siihenkin aikaan osasi olla lämmin, eikä siltikään saanut kesken liikuntatunnin juoda.
Mitä lapsi vastasi, kun sanoit, että miksi ei penkonut reppua pohjia myöten niin, että olisi pullon löytänyt? Joku vastuu sille lapsellekin, vaikka miten on adhd. Lapsihan tuossa mokasi myös, kun tonki repun vain pintapuolisesti.
Onhan tuo vähän niuhotusta, jos katoksen alla soittaa kaverille, että onko kotona. Eri asia, jos niuhotettaisiin siitä, että pelaa tai selaa tiktokkia. Mutta säännöt on säännöt, ja jos jonkun kohdalla joustaa, niin silloin pitäisi joustaa myös muidenkin kohdalla, ja kohta kieltoa ei noudata enää kukaan, kun aina keksittäisiin syy sille, miksi pitäisi joustaa. Eli opeta ne säännöt lapselle.
Taidan muistaa kun viime lukuvuonna avauduit. Voitko linkata aiemmat keskustelut? Muistat varmaan otsikot ja voit etsiä ne sivuhistoriasta tai kertoa ne täällä, niin joku muu ketjut avannut lukee ne. Minä en sitä voi tehdä, kun minulla vaihtui puhelin ja läppäri parin kuukauden sisään niin kaikki katosi.
Sinulta kysyttiin jo viimeksi, että mitä lapsi itse vastaa, kun häneltä kysyt, että miksi mikään ei suju? Et vastannut muistaakseni mitään. Ja onko edes kokeiltu laittaa lasta pieneen kouluun ja pienempii ryhmiin, että näkisi, että millaista hänellä siellä olisi ja onko silloinkin pelkkää valitusta kun lapsi on kaikkien opettajien mielestä niin perseestä?
Moni kyseli ja ehdotti vaikka mitä, muttet vastannut, joten voitko linkata ne keskustelut tänne, niin et joudu selittämään kaikkea uusiksi.
Olen itse adhd joten tiedän kyllä, millaista se on. Mutta moni mokaa siinä, että kaakattaa lapselle ohjeita sen sijaan, että laittaisi sen lapsen kaakattamaan ne ohjeet sinulle. Eihän se lapsi kuuntele kun selostus on löpöti löötä. Mutta vaadi sitä lasta kertomaan itse sinulle, mitä hänen pitää tietää, muistaa, tehdä ja huolehtia ja mitä sääntöjä noudattaa, missä hänen tavaransa ovat, jne. Sillä tavalla ne päähän tarttuu ja niistä tulee lopulta rutiineja.
|