Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kotisiivoojista, palkasta, työstä

Lähettäjä: Nakki 
Päivämäärä:   8.8.25 16:41:29

En viitsinyt kääntää toisen ketjun aihetta pelkkään kotisiivoukseen, mutta haluan puhua aiheesta.

Joku sanoi, että kotisiivooja saa palkkaa 15 euroa tunnilta. Onhan se ihan hyvä palkka siihen nähden, ettei monikaan firma vaadi koulutusta ja työ on kuitenkin kenen tahansa opittavissa.

Kävin eilen kotikäynnillä paikassa, jonne sattui siivooja samaan aikaan. Ei käynyt yhtään kateeksi sitä hommaa. Se asunto oli kuin mikäkin läävä, minua yskitti ja yökkäytti vaikkei minun varsinaisesti tarvinnut koskea mihinkään. Pelkkä haju kuvotti, samoin se hygienian puute ja se törky!

Tuo ei ollut mikään päihdesiivouspaikka, josta kuulemma saisi enemmän rahaa, vaan tavallinen koti, jonne saadaan siivooja torstaisin puoleksi päiväksi. Asunto on seuraavalla viikolla yhtä kuvottavassa kunnossa. Siellä ei siis itse tiskata, viedä roskia tai edes panna roskia tai ruuantähteitä roskikseen.

Suostuisitteko siivoamaan tiukalla aikataululla tuollaisen paikan joka viikko jollain 15 eurolla tunnissa?

Mun piti laittaa kaikki vaatteet koneeseen ja pestä hiukset ja kaikki kun tulin tuolta, se haju oli niin järkyttävä.

Re: Kotisiivoojista, palkasta, työstä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.8.25 16:48:12

En suostuisi.
Meillä käy kotisiivooja joka perjantai kahdeksan tuntia, ja saa siitä 15 €/h, mutta meillä on aina tavarat paikoillaan, ja muutoin perussiistiä. Eikä keittiö kuulu siivouksen, se siivotaan itse.

Ja me siis maksamme siivouksesta enemmän, ja siivoojan osuus on se 15 €/h.

Päivämäärä:   8.8.25 16:52:09

Kahdeksan tuntia viikossa on aika paljon! Hän varmaan tekee muutakin kuin perussiivouksen, pesee joskus ikkunoita ja saunaa, pyykkiä, vaihtaa petivaatteet...?

Meillä kävi ennen siivooja, muistaakseni ihan parin tunnin keikkoja olivat, joskus lisäksi ikkunanpesu kahden työntekijän voimin, mutta siinä kahdessa (vai kolmessa?) tunnissa ehti perussiivoamaan suht siistin maalaistalon.

Nyt mietitään taas siivoojan palkkaamista niin aihe on siksi ajankohtainen ja mietityttää.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   8.8.25 16:52:48

Sapettaa, kun aina sanotaan, että siivoojan työ on kenen tahansa opittavissa. No ei tasan ole. Kuka tahansa voi osata jotenkin siivoilla, mutta ammattimainen siivoustyö vaatii tekijältään erittäin suurta itseohjautuvuutta ja oman työn hallintaa, sen lisäksi pitää saada aikaiseksi puhdasta jälkeä. Tein itse siivoustyötä liki 15 vuotta erilaisissa kohteissa ja voin sanoa, että rautaisia ammattilaisia siellä oli töissä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.8.25 16:59:53

Nakki, kahdeksassa tunnissa imuroi, moppaa lattiat, pyyhkii pölyt, pesee wc:t ja kylppärin, ja saunan pesuhuoneen, vaihtaa petivaatteet, sekä mankeloi ja silittää pyykit.
Joka toinen viikko kantaa takkapuut sisään tai vie matot ulos, ja tappaa ne.

Ikkunoiden ja saunan pesut on kaksi kertaa vuodessa sitten ihan erikseen, ei viikkosiivouspäivänä.

Päivämäärä:   8.8.25 17:02:41

Oho, miten minä muistelen että meillä olisi imuroitu, luututtu, siivottu keittiö, vessat ja suihkutila ja pyyhitty jotain peilejä, pölyjä jne noin lyhyessä ajassa? No, sehän selviää kun pyydän sen tarjouksen. Tällä kertaa vaan eri firmasta kuin viimeksi.

P.s. siivoojanne "tappaa matot" :D

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   8.8.25 17:20:18

Naurahdin ja tuota siivoojaa joka tappaa matot :D

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   8.8.25 17:58:01

Ei kyllä ole siivoojan palkka 15 euroa ennen kuin on kokemusta useita vuosia. Eri asia jos yksin yrittäjänä tekee.

Lähettäjä: Luu 
Päivämäärä:   8.8.25 18:22:56

Taika, no itseohjautuvuus siivoustyössä ei varsinaisesti ole mitään rakettitiedettä. Eikä sekään, että saa puhdasta. Normaaliälyllä varustetuista kaikki voisivat kyllä siivoojan hommia tehdä.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   8.8.25 18:51:27

No siis... Itse olen siivonnut venäläisten "hienojen" ladyjen käyttämiä vessoja (paskaa seinissä, pöntön istuimella, kaikkialla muualla paitsi itse pöntössä) ja tuolloin palkka ei tainnut aloittavalla siivoojalla olla edes 10 e/tunti. Eli ei tuntuisi yhtään missään tuollainen, aivan hyvin voisin siivota. Hyvä palkka.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   8.8.25 19:00:19

"LähettäjäIda

Päivämäärä8.8.25 17:58:01

Ei kyllä ole siivoojan palkka 15 euroa ennen kuin on kokemusta useita vuosia. Eri asia jos yksin yrittäjänä tekee."

Olen törmännyt useampaankin pieneen firmaan, joka maksaa tuollaista palkkaa.

Lähettäjä: h-h-h 
Päivämäärä:   8.8.25 19:20:50

Tunnen monia, joilla koulutus alalle ja tekevät kotisiivouksia. Heillä tuntipalkka jotain 12 e luokkaa. Eli missä saa ilman koulutusta 15 e tunnilta?

Lähettäjä: Elämä 
Päivämäärä:   8.8.25 21:04:54

"Suostuisitteko siivoamaan tiukalla aikataululla tuollaisen paikan joka viikko jollain 15 eurolla tunnissa?"

No samalla palkalla lähihoitajat siivoo aikuisten ihmisten ripuleita ja oksennuksia ja käsillä levitettyjä kakkatahroja kaikkialta missä sekava potilas on kulkenut. Itte oon näitä myös siivonnut, enää en. Mutta jos ois pakko jotain töitä tehdä eikä muuta ois tarjolla niin joo voisin siivota likaisia koteja.

Lähettäjä: ff 
Päivämäärä:   8.8.25 21:25:32

Eikö siivousfirmat tai jopa yksityiset siivoojat ota 35 euroa tunnilta? Vaikuttaa kohtuulliselta näihin aikoihin.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   8.8.25 21:39:50

Toki firman/yrittäjän pitää laskuttaa työstä paljon enemmän kuin työntekijän palkka...

Päivämäärä:   8.8.25 22:01:47

"Sapettaa, kun aina sanotaan, että siivoojan työ on kenen tahansa opittavissa. No ei tasan ole. Kuka tahansa voi osata jotenkin siivoilla, mutta ammattimainen siivoustyö vaatii tekijältään erittäin suurta itseohjautuvuutta ja oman työn hallintaa, sen lisäksi pitää saada aikaiseksi puhdasta jälkeä. Tein itse siivoustyötä liki 15 vuotta erilaisissa kohteissa ja voin sanoa, että rautaisia ammattilaisia siellä oli töissä."

Perus sapetuksen aihe, mutta mikä koulutus teillä siivoojilla siis on/oli? Ja totta munassa 15 vuoden työkokemuksella mikä tahansa työ sujuu paremmin kuin vasta-alkajilla. Olen kumminkin sitä mieltä, että esim. tässä topicissa puhuttu kotisiivous tai itse tekemäni toimistosiivous sekä ravintolatilojen siivous on aika kevyellä perehdytyksellä opittavissa. Siis sellaisen ihmisen opittavissa joka nyt ylipäätään kykenee ikinä tekemään itsenäistä työtä. Koska usko vaan, itseohjautuvuutta vaatii aika pirun moni muukin duuni ja siivoustyö on, anteeksi nyt vain, sieltä helpommasta päästä.

Lähettäjä: Pippis 
Päivämäärä:   8.8.25 22:20:12

Mä täällä Norjassa aloitin työnteon siivoamalla tavallisten ihmisten koteja. Kulaan mitään koulutuksen perään kysellyt, vaan olettivat, että tällainen viisikymppinen täti osaa kyllä imuroida, pestä lattiat ja muutenkin siivota sen kodin. Niitä aineita ja välineitä käytin, mitä kullakin oli kodissaan. Mä tein ihan ne arkihomnat mitä tekisin jos asuisin siellä. Imuroin, pesin lattiat, pyyhin pölyt, petasin sängyt, siivosin keittiön. Pyykkeihin ei sentään tarvinnut koskea, psitsi airbnb:ssä, jossa pesin joitakin pyyhkeitä. Mä tykkään täällä Norjassa, että homma hoituu tälleen maalaisjärkisesti, eikä kukaan ole tivaamassa papereiden päälle. Palkkaa maksettiin 300 kr/h. Kukaan ei kytännyt, sain siivota kaikessa rauhassa ja sen ajan mitä tartti. Isoissa omakotitaloissa se tarkoitti usein 3-4 h. Täällä ei muutenkaan olla mitenkään tittelin/koulutuksenkipeitä, vaan mentaliteetti on, että työ opettaa tekijäänsä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   8.8.25 22:28:46

Ff: kuten X sanoo.

Pippis: niinhän aloittajakin sanoi, ettei koulutusta kysellä.

Päivämäärä:   8.8.25 22:32:40

"Pippis: niinhän aloittajakin sanoi, ettei koulutusta kysellä."

Ja sitten tuli joku muu sanomaan miten sapettaa kun sanotaan ettei koulutusta tarvitse.

Lähettäjä: Pippis 
Päivämäärä:   8.8.25 22:33:03

Oma kokemukseni Suomesta on, että halutaan ottaa ammattilainen siivousfirmasta yleensä näihin hommiin. Ja käsittääkseni siivousfirmat vaativat koulutusta.

Lähettäjä: kotisiivooja 
Päivämäärä:   8.8.25 22:38:00

Tein muutaman vuoden kotisiivoushommia isohkossa firmassa 12euroa/tunti ja oli kyllä todella raskasta, en pystynyt tekemään 8 tunnin päiviä, tein vain noin 20 tuntia viikossa. Sitten perustin oman firman ja teen nykyään alvi nolla siivouksia 40e/tunti, en toki rikastu juurikaan mutta enpä tee kuin pari siivouskeikkaa viikossa koska kroppa ei kestäisi yhtään enempää. Olen siis jo keski-ikäinen niin kykene ihan samaan kuin joskus 30-vuotiaana... Onni on siistit ja vakavaraiset asiakkaat :)

Lähettäjä: ööö 
Päivämäärä:   8.8.25 22:38:11

LähettäjäPippis

Päivämäärä8.8.25 22:33:03

Oma kokemukseni Suomesta on, että halutaan ottaa ammattilainen siivousfirmasta yleensä näihin hommiin. Ja käsittääkseni siivousfirmat vaativat koulutusta.

No eivät vaadi ja jos vaativat niin mitä koulutusta? Laitoshuoltajan? Mitä tekemistä sillä on kotosiivouksen kanssa? Sitäpaitsi laikkarit työskentelee lähinnä sairaaloissa.

Päivämäärä:   8.8.25 22:40:10

Ensimmäinen googlehaku kotisiivousrekrystä

"Eduksi katsomme aikaisemman kokemuksen siivoustyöstä, mutta se ei ole kuitenkaan pakollista."

Toinen:

autolla

"-Jos olet tehnyt siivousalan töitä aiemminkin, katsomme sen eduksesi työnhaussa."

Ei sentään sanaakaan koulutuksesta.

Oikeesti kyl mietin mikä koulutus noihin on? Siis joku oikea koulutus vai joku enemmänkin kurssi tai vaan perehdytys? Olen mamutaustaisia ja lievästi kehitysvammaisia nähnyt siivousalan suht lyhyessä koulutuksessa mutta sisältö niissä lähinnä kielen opiskeluja ja elämänhallintaa. Pitää osata tulla vuoron alkaessa työpaikalle ja lukea tai muuten ymmärtää työohjeet jotta voi toimia niiden mukaan. Mitään merkittävää ammatillista sisältöä noissa ei ole ollut.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.8.25 22:44:23

Koulutus on kahden kerran perehdytys. Johonkin ikkunanpesuun ei perehdytetä.

Siksi ottavat mielellään jopa vanhempia naisia töihin, kun osataan siivota niin ei tarvitse neuvoa kuin ko firman käytännöt eikä opettaa kädestä pitäen.

Päivämäärä:   8.8.25 23:03:56

"No eivät vaadi ja jos vaativat niin mitä koulutusta? Laitoshuoltajan? Mitä tekemistä sillä on kotosiivouksen kanssa? Sitäpaitsi laikkarit työskentelee lähinnä sairaaloissa."

Nämä koulutuksen perusteet on muuttuneet jokunen vuosi sitten. Itse olen laitoshuoltaja -18 joka oli ammattitutkinto, toimitilahuoltaja oli muistaakseni perustutkinto.
Erona näillä oli se, että laikkarilla oli neljä näyttöä, ylläpito siivous, perussiivous, erikoissiivous ja joku neljäs. Toimitilahuoltajat teki kaksi näyttöä, ylläpito- ja perussiivous. Koulutus oli täysin sama, oppisopimuksella kestää noin 1,5 vuotta jonka aikana oli 2 lähipäivinä kuukaudessa. Koulutus on nonstop, eli voit hypätä kyytiin ihan milloin vaan. Jos joku lähipäivä jää välistä, se pitää suorittaa sitten kun se pidetään seuraavan kerran..

Nykyään laitoshuoltaja on erikoistunut sairaalasiivoukseen, eli kirjaimellisesti siihen laitoshuoltoon. Lisäksi näköjään näyttösuunnitelmaksi riittää nykyään pikainen räpöstys ruutupaperille kun ennen se piti olla opettajan tarkistettana tyyliin pari viikkoa ennen.

Päivämäärä:   8.8.25 23:23:07

Ymmärrän tuon laitoshuollon - sairaalaa ei siivota niin kuin kotia ja hommaan kuuluu usein myös ruokahuolto erikoisruokavalioineen. Mutta sekin siis lähinnä työssäoppimista palkatta/pienellä korvauksella, eikö vaan? Ja opetellaan mikä on Suomessa ja suomeksi sekaleipä ja kurkku. Ja MRSA ja miksi se ei näytä miltään.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   9.8.25 00:15:23

Joo, leikkaussaliin ei saa päästää ketä tahansa. Kotisiivous ohjeiden mukaan on minusta hieman eri asia..

Lähettäjä: tttt 
Päivämäärä:   9.8.25 00:27:03

Mielestäni näissä kotisiivousasioissa pitää osata jokseenkin paljon. On tunnettava materiaalit ja niiden käyttäytyminen, ettei lotraa vääriä aineita.
Kotihoito oli laittanut vuoteen vieressä olelleeseen WS istuimeen klooria.Siis ihan oikein, kloritetta ja vanhus oli tullut pahoinvoivaksi ja koko asunto haisi useampaann otteeseen kloritelle. Eli tässä yksi esimerkki osaamisesta.

Kerran oli laitossiivooja, kun ei osannut kieltä, kiillottanut isot käytävät lattianpesuaineella. Olisi pitänyt kiillotsainetta käyttää. Me siellä liukasteltiin työaikana.

Päivämäärä:   9.8.25 00:29:37

Näistä maahanmuuttajien koulutuksista en osaa sanoa yhtään mitään, mutta tutkinnon voi opiskella siis oppisopimuksella työn ohessa jolloin ollaan tietysti normaalisti työsuhteessa.
Koulupäivät on palkattomia, mutta niistä saa hakea korvauksen ja toki osa työnantajista voi maksaa normaalia palkkaa myös koulupäiviltä.

Silloin kun itse opiskelin, niin vain yksi tutkinnonosa sisälsi noita laikkarin töihin kuuluvia juttuja ja tietysti sitten sairaalassa työskentelevät valitsivat niistä.

Ja nuo Elämän mainitsevat mamutaustaiset ja kehitysvammaiset ja heidän koulutukset on tietysti asia erikseen, siivoustyö yksinkertaisimmillaan on aika rutiinia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.