Lähettäjä: moorni
Päivämäärä: 8.8.25 16:21:09
FB:ssä tuli eilen vastaan joku valmentajan julkaisu, jossa ylipainoinen nainen on ruokavaliomuutoksella ja treenillä sutjakoitunut. Nainen ei ole kuitenkaan ollut tämän valmentajan valmennuksessa, vaan treenannut omin voimin. Kuvaparina on ennen-jälkeen -kuvat. Nyt kuvapareja on jo kaksi, eli uudempi ja vanhempi julkaisu, joista jälkimmäisessä pohditaan aiempaan tulleita rumia kommentteja.
Ekan postauksen kommenteissa oli aika mielenkiintoisia tekstejä. Osa niistä on onneksi jo poistettu, mutta jäi eiliseltä mieleen.
"Miksi hoikka haluaa laihtua lisää?"
"Normaalipainoisesta on tullut anorektikko."
"Lopputulos näyttää nälkäkurjelta, ei terveelliseltä keholta. Menee varmasti keskeltä poikki jos jos painaa sormella vatsasta."
"Toivottavasti ei laihdu enempää, ei jää mitään jäljelle."
"Ekassa kuvassa on kauniimpi ja terveemmän näköinen."
"Onko anoreksia nykyihanne?"
On totta, ettei lähtötilanne ollut mikään "plussapallo" tai sairaalloisen lihava, mutta BMI:n mukaan ylipainoinen kuitenkin, ja kyllä tuo nainen ainakin minun silmään näytti siltä, että on ylipainoinen. Ja lopputuloksessa kyseinen henkilö ei minun silmääni näytä mitenkään laihalta, vaan ryhdikkäältä, joka ei ole täysin lihakseton. Mutta edes kuivaa hänestä ei saa, eikä varsinkaan laihaa tai alipainoisen näköistä.
Nykyään ihmiset ovat niin tottuneita siihen, että "normaali vartalo" on BMI 30, joten normaalipainoiset saavat kuulla olevansa anorektikkoja. Tämä on mielestäni hullua. Noisssakin komemnteissa lähtötilanteen ylipainoista nimitettiin hoikaksi. Hmmm.... Minä kiinnitin huomiota ryhdin paranemiseen. Lähtötilanteessa tuo nainen näyttää takaapäin ihan kierolta ja lösöltä, kun lopputuloksena selkäranka on suorassa ja hartiatkin kohdallaan. Tuo motivoi jo minuakin treenaamaan, koska olen aika lösöryhtinen. Tai sitten jos saan hartiat kuntoon, onkin selkäni notkolla...
En ole itsekään mikään heinänkorren paksuinen, mutten siltikään ymmärrä tätä, että nykyään normaali vartalo on roimasti ylipainoinen. Ja miten ihmeessä BMI:n mukaisesta normaalipainosta on tullut nykymittarin mukaan alipaino?
Kyseinen tili ja postaukset löytyy fb:stä nimimerkillä Sundvik Sami, jos joku muukin haluaa käydä lueskelemassa. Kiinnostaisi kuulla, oletteko samaa mieltä kuin minä, eli BMI:n mukainen normaalipainoinen ei ole anorektikko, vai samaa mieltä kuin nuo haukkujat, joiden mukaan normaalipainoinen on katkeamispisteessä ja kuihtunut lähes olemattomiin.
Kuvaparit tässä:
Ekan postauksen kuvapari, josta nuo typerät kommentit poimittu:
https://tinyurl.com/wv39uh2e
Jälkimmäinen postaus, joka tehty ekan kuvaparin kommenttien vuoksi:
https://tinyurl.com/3b3t84jz
Ei minun silmääni ole kyllä mitenkään katkeamassa ja kuihtunut. Enkä tunne noita henkilöitä, kunhan muuten vain pohdin, miten ihmeessä on päästy nykypäivinä tähän ajatusmalliin, että normaalipainoinen on epänormaali?
|