Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä asiasta tiedät enemmän kui normitallaaja

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.8.25 11:37:44

Mitkä ovat teidän kiinnostuksen kohteet ja mistä tiedätte perus tyyppiä enemmän? ei välttämättä työn/opiskeluiden kautta tullutta tietoa, vaan onko teillä jokin mitä olette selvitelleet enemmänkin?

Itse hurahdan aina johon aiheeseen ja etsin tietoa pitkään ja hartaasti kunnes ymmärrän asia. Kaksi aihetta itsellä on ihmiskehon ja jalkaterän toiminta ja toinen on hevosen biomekaanisesti oikeaoppinen taps liikkua ratsastajan kanssa. Kumpikaan ei liity varsinaiseen ammattini mitenkään. Lisäksi jossain määri ruoka ja ravitsemus kiinnostaa ja siitäkin tiedänjonkin verran. Sitten aina yllättää ku porukka on ihan perustasolla pihalla asioista, mutta he tietävät sitten jostain muusta varmaan enemmän. Mikä on sun juttus?

Re: Mistä asiasta tiedät enemmän kui normitallaaja

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   7.8.25 11:43:15

Toinen maailmansota

Lähettäjä: Biojätemekaanikko 
Päivämäärä:   7.8.25 11:51:53

"biomekaanisesti oikeaoppinen taps liikkua ratsastajan kanssa"

Tää biomekaaniikkavouhotus on kyllä yks he|vetin iso vitsi :D jatka tutkimuksia lukemalla vaikka wikipediasta mitä biomekaniikka edes tarkoittaa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   7.8.25 11:59:36

Mehiläisten hoito ja hunajan tuotanto.
Ja lehmät. Mutta niiden kanssa etenkin töitä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.25 12:11:25

Lainsäädäntö, kaikki hevoseen ja eläimiin yleensä liittyvä, sähkötekniikka, autot, rakennustekniikka, energiatekniikka. Noi nyt alkuun tuli mieleen

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   7.8.25 12:16:14

Sienistä :D Erityisesti ruokasienistä. En koe tietäväni hevosista tai ratsastuksesta sen enempää kuin keskivertohevosihminen. Langoista ja neulomisesta tiedän jotain, mutta en ole mikään asiantuntija missään.

Päivämäärä:   7.8.25 12:17:32

Koirat. Etenkin käyttäytyminen, ruokinta ja atopian hoito. En väitä olevani ammattilainen, mutta varmasti tiedän näistä aiheista keskimääräistä ihmistä enemmän.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   7.8.25 12:17:47

Eläinten oppiminen ja koulutus

Lähettäjä: Lena 
Päivämäärä:   7.8.25 12:22:46

Koirien käyttäytyminen ja kouluttaminen, ihmisen psykologia ja varsinkin kiintymyssuhdeasiat, Nightwish =D. Selkeitä hyperfokuksia löytyy elämän varrelta.

Lähettäjä: Dokumentti 
Päivämäärä:   7.8.25 12:26:56

Älytöntä, mutta mustekalojen anatomia.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.8.25 12:30:24

Sienistä, juustoista, hamstereiden genetiikasta, snookerista, viskeistä ja ruoanlaitosta. :D

Ja vastaavasti asioita, joista en tiedä juurikaan: musiikki, elokuvat ja muu urheilu snookeria lukuunottamatta.

Lähettäjä: saeris 
Päivämäärä:   7.8.25 12:47:08

Kirjallisuus. Tuli sitä aikoinaan opiskeltua yliopistossakin mutta suurin osa tietämyksestå on tullut omien vapaa ajan tutkimusten kautta.

Lähettäjä: Pansku 
Päivämäärä:   7.8.25 12:47:25

Norsuista ja kanoista.

Päivämäärä:   7.8.25 13:01:44

Hevosista.

Lähettäjä: voiMua 
Päivämäärä:   7.8.25 13:03:35

Purjehdus ja moottoriurheilu (prätkät)
Molemmissa kilpaillut
Luonnosta haluisin tietää paljon enemmän

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.8.25 13:06:23

>snookerista

Hihi – laitan tämmöisen erikoisen tänne jotta kysyvät minulta siitä.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   7.8.25 13:09:05

Älkää aina kiusatko Ällöä..

Omasta ammatistani tiedän tietenkin enemmän kuin tavan tallaaja, samoin kanaroduista ja niiden hoidosta.

Päivämäärä:   7.8.25 13:11:56

- , mitä ihmeellistä on snookerissa? Olen seurannut sitä vuosikaudet ja lajihan on Suomessa erittäin suuressa nosteessa ja siksi näytöspelejä on pelattu täällä jonkin verran, mm TAOM keväällä. Ehkä se sinulle sitten on erikoista. Suomessa on todella paljon snookerfaneja.

Olet oikeasti kyllä vajaa, ei voi muuta sanoa.

Päivämäärä:   7.8.25 13:13:20

Hilla, yliviivalla on paha olla, kun sillä ei ole kavereita eikä setiedä mistään mitään trollausta lukuunottamatta. Harmittaahan se, kun joku tietää.

Päivämäärä:   7.8.25 13:18:53

Näin se varmaan on;)
Kiitos muuten ravintolasuosituksista, yhden ihan helmen kävin kokeilemassa vihjeesi perusteella!

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   7.8.25 13:21:08

Ylisviivalla on kyllä hauska (/not) tapa antaa Ällölle huomiota korostamalla hänen huomionhakuisuuttaan silloin, kun kukaan muu ei näe asiaa mitenkään huomionhakuisena.

Mutta asiaan: muinaiset käsityötekniikat keramiikan maakuoppapoltosta aina neulakinnastkniikkaan

Päivämäärä:   7.8.25 13:22:20

Hilla, kiva kuulla! Ei tosin hajuakaan, mikä ravintola inkki, mutta hyvä,jos miellytti. :) Pidän yllä suosituslistaa ja myös muutamaan eniten vierailemiini maihin on tiettyihin kaupunkeihin omat suosituksensa. Kivoja vinkkejä olen saanut reissussakin ravintola-alan duunareilta (suosittelen ehdottomasti kysymään heiltä, aina on löytynyt hyviä!) ja facen ravintola-alan ihmisten ryhmästä.

Päivämäärä:   7.8.25 13:24:58

Joku alkukesästä ollut keskustelu se oli, mistä bongasin tämän ravintolan :)

Päivämäärä:   7.8.25 13:25:58

Hilla, mikähän paikka oli kyseessä? Stadissa suosittelen aina yksityisiä, ketjuun kuulumattomia paikkoja.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   7.8.25 13:29:56

Elokuvista.

Päivämäärä:   7.8.25 13:31:18

Asiasta, jolla tienaan leipäni.

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   7.8.25 13:32:13

Vastaan hevoset. Etenkin hoitopuoli, miten saada hevosesta vimpan päälle kiiltävä arvokilpailuihin ja ylipäätään pitää hevonen hyvännäköisenä. Kaikennäköisiä niksejä löytyy letittämisestä haavojen ja muiden iho-ongelmien hoitoon.
Myös kouluratsastuksesta tiedän enemmän kuin normitallaaja.

Olen myös intohimoinen sienestäjä, mutta siitä en tiedä enemmän kuin muutkaan.

Päivämäärä:   7.8.25 13:34:42

Edwin, sienistä voi oppia todella paljon, jos kiinnostusta on. Olen sienestänyt miltei 40 vuotta ja kerään monia vähän harvemmin kerättyjä lajeja. Valtaosa sienestäjistä ei kerää kuin muutamaa hassua lajia, perehtyneemmät useaa kymmentä.

Päivämäärä:   7.8.25 13:44:52

Moottoriurheilusta tiedä esim. että
Suomesta löytyy mailman ainoa (yleisenluokan) nais mailmanmestari
Aktiivi vieläkin

Lähettäjä: Tallaaja täällä 
Päivämäärä:   7.8.25 13:47:41

Taatusti maa- ja metsätaloudesta sen perusteella mikä taso täälläkin on. Tällä hetkellä tiedän todella mitä on taimikonhoitotyö!
Metsästyksestäkin teoriassa tiedän kun vierestä seuraan. Susista, Ilveksestä, peuroista, linnuista, ym.luonnosta tiedän.
Kasveista ja puutarhan hoidosta, viherrakentamisesta tiedän myös.
Ulko- ja sisämaalauskin on melko hyvin hallussa koska tehty on.
Ravitsemustieteestä tiedän ja erityisesti funktionaalisesta puolesta sekä vaihtoehtoisesta kolesteroliteoriasta.
Raviurheilusta, yleisurheilusta, ampumahiihdosta....

Lähettäjä: Blob 
Päivämäärä:   7.8.25 13:50:28

Netiketti

Lähettäjä: $$ 
Päivämäärä:   7.8.25 13:52:05

Sijoittamisesta

Päivämäärä:   7.8.25 13:53:49

Historiasta monesta kohdasta kuten muinainen eqypti, Rooman valtakunta, viikinkien aikakaudesta ja mistä suomalaiset on alunperin tulleet ja miten. Myös monet hevoskohdat historiasta olen "syvälukenut" mm hevosten evoluutio, miksi ja mistä lähtivät matkaamaan ympäri maailmaa, mistä ja miten ja mitä villihevostyyppiä kesytettiin ensimmäiseksi, miten eri villihevoslajit syntyi ja miksi ne katosi ja mongolian villihevonen on myös tuttu ja oli shokki että ne ei välttämättä olekkaan oikeita villihevosia vaan ensimmäisen kesyhevosen jälkeläisiä eli ns puolivillejä ja aika kans tehnyt tehtävänsä. Myös eri ihmislajeja on tullut opiskeltua ja tuli käytyä ulkomailla aiheeseen liittyvään museoonkin missä hyvin näytettiin missä eri lajit asui ja miten erilaisia oliviat ja miksi monet kuoli sukupuuttoon.

Tällä hetkellä tutustun enemmän aiheeseen taas kivikauteen. Se on kiinnostanut minua paljon. Tosi paljon stereotyyppejä heidän käyttäytymisestään jotka ei ookkaan pitänyt paikkaansa.

Mieheni on kans tosi kiinnostunut oikeastaan lähes kaikkeen maapalloon ja avaaruuteenkin liittyvää ja häneltä olen sivusta oppinut kans paljon. Hän tietää lähes kaiken historiasta jopa sadat ellei tuhannet maat joita ei ole olemassa enää sekä valloittajat ja johtajat joita en ole edes kuullut. Kävelevä tietopankki oikeastaan kaikkeen evoluutioon ja erityisesti historiaan liittyvään. En edes tiedä miten hän voi muistaa kaiken niin hyvin kun niitä historiakohtia on mielettömästi. Rakkaudesta lajiin varmaan :D

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   7.8.25 14:03:35

Työhön ja harrastuksiin liittyvät.
Mutta täällähän kaikki osaa rakentaa ja maalata.

Harrastuksista paras oli, kun yksi intti litiumakuista minun kanssa ja pisti linkkiä linkin perään, joissa "asiantuntijoina" oli palomiestä ja iltapaskan toimittelijaa.
Lopulta kysyi, että pidänkö itseäni tästä asiantuntijana ja olenko julkaissut aiheesta mitään virallista.
Vastasin, että valveutuneena harrastelijana ja ainoa virallisempi julkaisu on vain vuosia sitten yksi artikkeli Alfamerin oppaaseen

Lähettäjä: sääs 
Päivämäärä:   7.8.25 14:31:01

Hevosten värigenetiikasta taidan tietää enemmän kuin moni keskivertohevosihminen (ja kaiken lisäksi ihan turhaa tietoa, kun en ole hevosia ikinä kasvattanut enkä tule kasvattamaan).

Tavallista tallaajaa enemmän tiedän hevosista yleisesti, kissoista, eri piirtämistekniikoista ja valokuvaamisesta.

Lähettäjä: Pösö 
Päivämäärä:   7.8.25 14:51:55

Pontikankeitto, viskit, hailajit.

Päivämäärä:   7.8.25 14:59:49

Pösöllä hyvät
tiedän että hyvä viski on hyvää
hyvä pontikka on pahaa
hapatettu hai on uskomattoman pahaa

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.8.25 15:06:41

Työhevosajoista ja vanhoista suomenhevosista. Vanha Murto upeimpia suomehevosia ja oli ensimmäinen 1.30 alittaja.
Lämppäreiden isälinjoista.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   7.8.25 15:13:43

Maantiedosta. Osaan esimerkiksi sijoittaa kaikki maailman valtiot kartalle, lukuun ottamatta joitain pieniä saarivaltioita.

Päivämäärä:   7.8.25 15:18:21

Tallirakentaminen

Lähettäjä: Pösö 
Päivämäärä:   7.8.25 15:32:22

Hyvä pontikka on hyvänmakuista, huono viski on mitäänsanomatonta etanolia, hai ruokana ei ole tuttu mutta muuten tiedän paljon hailajeista.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   7.8.25 15:36:53

Hevosista

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   7.8.25 15:38:45

Narsismista, olen kokemusasiantuntija

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.8.25 16:41:13

"Hevosten värigenetiikasta taidan tietää enemmän kuin moni keskivertohevosihminen (ja kaiken lisäksi ihan turhaa tietoa, kun en ole hevosia ikinä kasvattanut enkä tule kasvattamaan)."

Sama... Etsin aktiivisesti uusia tutkimuksia luettavaksi ja kaikkea. Haluaisin testauttaa useampia tuntemiani hevosia ja edistää parilla tutkimuksia antamalla näytteitä. Mutta kun eivät ole omia! Ärsyttää haha.

Lähettäjä: Argh 
Päivämäärä:   7.8.25 17:00:51

Endometriooma

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   7.8.25 17:14:25

Jaa, olen tietyn spesifisen alan osaaja, mutta ihan tavallinen tallaaja minäkin. Ja minulla on kollegoita, joten vastaus: en mistään.
Joten ensin pitäisi varmaan määritellä normitallaaja ;)

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   7.8.25 17:24:59

Oivoi... :D mitähän tähän listaisi...

Kielioppi ym. suomen kieleen liittyvät asiat (olen äikän ope)
Koulutukseen liittyvät asiat (olen myös erkka, opo ja rehtori koulutukseltani)
Liikkumiseen ja treenaamiseen liittyvät asiat (olen myös pt)

Sitten ei-ammatilliset asiat:
Erilaiset sairaudet (kiitos ocd:n)
Historia (kiinnostaa lukea paljon aiheesta)
Kauneudenhoito (intohimo)

Lähettäjä: .:. 
Päivämäärä:   7.8.25 17:33:03

"Hevosten värigenetiikasta taidan tietää enemmän kuin moni keskivertohevosihminen"

Tämä. Tosin minä olen kasvattanut ja tutkituttanut jonkinlaisen määrän hevosia. Nytkin on parista näytteet maailmalla. Minä olen myös omaan piikkiini tutkituttanut vieraita hevosia. Ihan vaan olen ottanut yhteyttä kiinnostavan hevosen omistajaan, saanut näytteet ja teettänyt niistä haluamani testit. Tulokset olen tietysti jakanut myös hevosten omistajille.

Päivämäärä:   7.8.25 17:47:51

Toisinaan tuntuu, että ihan perus ihmisen oikeuksista ja velvollisuuksista. Niin paljon täytyy töissä vääntää näistä kättä, yleensä tuntuu perusjantulla olevan vain oikeuksia eikä yhdenyhtäkään velvollisuutta...

Päivämäärä:   7.8.25 18:43:08

Japanilaisen musiikin historiasta yksityiskohtineen

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   7.8.25 18:43:34

Tietysti hevosista, olenhan lukenut niistä paljon.

Päivämäärä:   7.8.25 18:47:14

Lainsäädännöstä erityisesti eläinsuojelulain (tai tätä nykyä hyvinvointilain) ja siihen liittyvien asetusten osalta. Tämä kylläkin työn myötä.

Suomen lintulajien tunnistamisesta. En todellakaan ole mikään supertietäjä, mutta valtaosan näkemistäni linnuista tunnistan ilman vaikeuksia. En ole ikinä varsinaisesti ajatellut olevani tässä keskivertoa parempi, mutta olen kyllä tuttavapiirissäni se, jolta kaikki muut kyselevät apua lajintunnistukseen.

Lähettäjä: Nektariini 
Päivämäärä:   7.8.25 19:02:02

Avokadon kasvattamisesta ja lihansyöjäkasveista

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   7.8.25 19:04:44

Kanapunkeista, niiden hävittämisestä ja ehkäisystä

Päivämäärä:   7.8.25 19:09:02

Kosmologia ja teoreettinen fysiikka.
Nuo nyt on helppoja olla tavan tallaajaa korkeammalla, mutta pistetään vaikka niinkin arkinen kuin matematiikka.

Päivämäärä:   7.8.25 19:09:10

Luulen ettei minulle ole sellaista. Olen monissa asioissa hyvä, missään en erinomainen.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   7.8.25 19:09:48

Maanparannuksesta/lannoitteista, metsänhoidosta, puutarha/huonekasveista, hedelmäpuiden ymppäämisestä, taimikasvatuksesta, tomaatinviljelyksestä, mehiläisistä - opin lisää koko ajan.
Teollisuusnostureista.
Koiran atooppisesta ihottumasta.
Ihonhoitotuotteista.
Kanan kalkkivarpaiden hoitamisesta, osaan myös opettaa kanat (ja lähes kaikki muut eläimet kerjäämään nameja).
Kuumakengityksestä.
Puunveistämisestä ja puupintojen öljy/vahakäsittelyistä.

Päivämäärä:   7.8.25 19:17:22

Kelan byrokratiasta. Muutenkin siitä mitä ns. kannattaa sanoa eri tahoille jotta saa haluttua palvelua. Sosiaalipuolen ihmisiä olen siis.

Lähettäjä: Näistä 
Päivämäärä:   7.8.25 19:21:52

Suomalainen kirjallisuus ja taide, ravitsemustiede, koirat ja hevoset, luonnonvaraiset kasvit, erityisesti kukat.

Päivämäärä:   7.8.25 19:52:09

"Puunveistämisestä ja puupintojen öljy/vahakäsittelyistä."

No nyt löytyi keskustelukumppani.

Tarkoitatko puunveistämisellä puukkoa, kirvestä vai moottorisahaa ja millä öljyllä/vahalla käsittelisit lakatun parketin?

Päivämäärä:   7.8.25 19:54:59

Arvelen tietäväni hevosen ruokinnasta keskiverto hevosihmistä enemmän.

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   7.8.25 21:41:01

Sisällissodasta, erityisesti punaisten aseellisista naiskaarteista, ja kestävyysurheiluharjoittelusta.

Päivämäärä:   7.8.25 21:42:32

Punikki.

Lähettäjä: Joopa joo 
Päivämäärä:   7.8.25 21:53:28

Kalastus
Neulominen
Lasten oikeudet eroperheessä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.8.25 21:59:08

Aika monesta, ja kun tulee vanhemmaksi niin ihmettelee vaan, että tyhmeneekö ihmiset, kun tuntuu, että ei tiedetä enää ihan yksknkertaisiakaan asioita.
Ainoa, mistä tiedän vähemmän kuin useimmat ihmiset, on musiikki.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   7.8.25 22:20:12

En tiedä mitään mistään tärkeästä vaikka paljon jostain kuitenkin. Mikä sitten on sitä tärkeää,en tiedä sitäkään. Tiedätkö sinä?

Päivämäärä:   7.8.25 22:28:05

Astuin varusmiespalvelukseen 19 vuotiaana ja puoli vuotta myöhemmin täytyi opettaa alokkaille kuinka pistetään viltti pussilakanaan . Siellä oli oikeasti porukkaa, joille tämä oli aivan uutta ja ihmeellistä.
Osa ei tiennyt miten halkoja pilkotaan, kun eivät olleet ikinä pitäneet kirvestä kädessä.
Varusmiespappi sivalsi itseltään kämmenen halki, kun silmä vältti.
Lääkintämies ei osannut kytkeä tuliasemapuhelimeen kahta johtoa eri pistokkeisiin.

Eli uusavuttomuus on ollut aina läsnä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.8.25 22:35:54

Valitettavasti olen valelääkäritasolla tiedollani hedelmöityshoidoista varsinkin ivf ja muutenkin naishormoneista ja hedelmällisyydestä. Muuten tiedän paljon koirista, lasten kehityksestä ja varmasti paljon enemmän taloudellisista asioista esim sijoittamisesta kuin normitallaajaa.

Olipa mielenkiintoinen aloitus:D

Lähettäjä: Ande 
Päivämäärä:   7.8.25 23:13:41

Suomen sodista, raviurheilusta, vanhan ajan maataloustöistä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.8.25 00:13:36

Ihmisen anatomia ja fysiologia, kuntalaki, villiyrttien käyttö

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.